گرم ترین نقطه کره زمین کجاست؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کلوت شهداد کرمان به عنوان یک جاذبه  منحصر به فرد و طبیعی ایران شناخته می شود و نمونه ای از آن در منطقه یوتا  ایالات متحده وجود دارد.

جاذبه های گردشگری کرمان

گرم‌ترین نقطه کره زمین کجاست؟ قاعدتا این  سوال بارها برایتان پیش آمده است که کدام نقطه از کره زمین گرم‌ترین منطقه  است! این منطقه جایی جز در ایران و در منطقه کلوت شهداد در استان کرمان  نیست. منطقه‌ای که از آن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کرمان یاد  می‌شود و محلی برای تفریحات هیجان انگیز نظیر سافاری، کویرنوردی و همچنین  تحقیقات علمی به شمار می‌رود. با مجله دلتا همراه باشید.

کلوت چیست؟!

شاید جالب باشد بدانید که اصلا کلوت یعنی  چی؟ در حقیقت کلوت به برجستگی‌هایی گفته می‌شود که در بین شیارهای U شکل  قرار گرفته‌اند. در راس این برجستگی‌ها یک صافی به چشم می‌خورد اما در طرف  رو به باد این برجستگی، یک سطح پر شیب قرار گرفته است.

شکل گیری کلوت های شهداد چگونه بوده است؟

عامل اصلی شکل‌گیری کلوت‌ها در هر کجای  جهان، باد و آب است؛ در کرمان هم بادهای ۱۲۰ روزه‌ای که از سمت سیستان  می‌وزد سبب فرسایش دیواره‌های کلوت و پدید آمدن این جاذبه طبیعی شده است.  هر بار بارش باران بر روی این کلوت‌ها چهره‌ی تازه‌ای به آن‌ها می‌بخشد.

کلوت شهداد کرمان

دسترسی به منطقه شهداد در کرمان

اگر این کویر زیبا را به عنوان مقصد ایرانگردی انتخاب کردید برای رسیدن به آن باید خودتان را به شهرستان نهبندان برسانید که به این منظور باید وارد جاده کرمان–بم شوید. پس از کمی رانندگی  در این مسیر چشمتان به تابلویی خواهد خورد که برای رسیدن به کلوت شهداد  کرمان شما را راهنمایی می‌کند. مسیر تا جاده سیرچ بزرگراه دوبانده و امن  است؛ اما پس از آن جاده‌ای کوهستانی و یک بانده در انتظار شماست.

برای بازدید از منطقه شهداد و کلوت ها نیاز به اخذ مجوز دارید!

کلوت‌های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شوند:

منطقه سبز: این منطقه که با رنگ سبز نشان  داده می‌شود، از جاده شهداد-نهبندان حدود ۲ کیلومتر امتداد دارد و برای  گردشگران قابل مشاهده و تردد است. در صورتی که قصد کویرنوردی حرفه‌ای و  رفتن در دل کویرهای این منطقه را ندارید مجوز منطقه سبز برایتان کافی است.

منطقه نارنجی و قرمز: منطقه‌ی ممنوعه! دو  منطقه نارنجی و قرمز درست بعد از منطقه سبز شروع می‌شود و بدون همراه داشتن  راهنما و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوط رفتن به این مناطق ممکن  است برگشتی نداشته باشد. به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم شدن و گیر  کردن گردشگران در بیابان بسیار زیاد است.

دیدنی های کرمان

کلوت شهداد گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده!

مطابق با پژوهش‌های پروفسور پرویز  کردوانی، بیابان‌شناس و استاد دانشگاه تهران از کویر شهداد به عنوان  زیباترین کویرها نام برده می‌شود و منطقه کلوت‌ها را گرم‌ترین نقطه کره  زمین معرفی کرده است. البته این تنها گفته‌ پروفسور کردوانی نبوده، بلکه در  سال ۲۰۰۵ ناسا دمای هوای منطقه شهداد در کویر لوت را نزدیک به ۷۰٫۷ درجه  سانتیگراد اندازه‌گیری کرد.

گرم ترین نقطه کره زمین

بیشتر بدانید:مطلب “کویر کاراکال یزد” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رویایی به نام سقالکسار، دریاچه‎ پاک ایران 

هسل، مردابی رنگارنگ در چالوس 

اسپیناس؛ نماد طبیعت زیبای آستارا 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

دژ قهقهه، زندان شاهان ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: