نوشته شده توسط : مجله دلتا

در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام  و لرستان؛ تکه‌ای از زمین، زیبایی و شگفتی‌های خود را به نمایش گذاشته  است. نام این منطقه دیدنی تنگه شیرز است که همچون نگینی در میان ایران  می‌درخشد.

تنگه شیرز

همزیستی صخره‌های خشن و تیز با درختانی که در جای جای تنگه شیرز روییده‌اند، بسیار زیبا است. فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها، شکل خاصی را در این  مکان پدید آورده‌اند. دیواره‌های آهکی چین خورده که در اثر بارندگی، دچار  فرسایش شده و رگه‌هایی از رنگ سیاه به خود گرفته‌اند، در این دره خودنمایی  می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه دیدنی آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان، در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد. برای بازدید از این تنگه می‌توانید از کرمانشاه، ایلام یا  لرستان به آن برسید. بهترین مسیر برای دسترسی به تنگه از طریق جاده  اولادقبا است.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

نحوه شکل‌گیری تنگه شیرز

تنگه شیرز با هندسه ویژه صخره‌هایش و با پدیده زمین  ساختاری کم‌نظیرش، جاذبه ژئوتوریستی خاصی در زاگرس به شمار می‌رود.  زمین‌شناسان عقیده دارند این دره در نتیجه فرسایش سنگ‌های رسوبی با  لایه‌بندی مشخص شکل گرفته است. این سنگ‌ها از آهک‌های ماسه‌ای ضخیم‌ و فسیل  نرم‌تنان تشکیل شده‌اند. ویژگی بارز این سنگ‌ها این است که علاوه بر سخت  بودن، بسیار انحلال‌پذیر هستند. این صخره‌ها در برخورد با آب باران و  نزولات جوی، اشکال زیبایی می‌آفرینند.
نحوه شکل‌گیری تنگه شیرز

ارزش تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز، محوطه‌هایی باستانی از عهد حجر را در خود دارد. این محوطه‌ها  شامل آثاری از زندگی غارنشینی هستند. این جاذبه طبیعی به عنوان یک پدیده  جغرافیایی منحصربه‌فرد و یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسم در ایران در نظر گرفته شده و به ثبت ملی رسیده است.
ارزش تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

دیدنی‌های تنگه شیرز

غار و چشمه‌ها

در تنگه شیرز، غاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد که رودخانه‌ای از میان آن  عبور می‌کند. آبی که در این غار جاری است تا زانو می‌رسد. برای رفتن به  داخل غار، باید تن به آبی سرد زد.
علاوه بر خود تنگه که به تنهایی برای گذراندن ساعاتی طولانی تفریح و لذت  بردن و متحیر شدن کافی است، در میان پیچ و خم تنگه، مناظر و جاذبه‌هایی  وجود دارد که بسیار جالب هستند. یکی از این جاذبه‌ها، چشمه‌های کوچک و  بزرگی است که در جای جای تنگه به چشم می‌آیند.

آشیانه پرندگان

سنگ‌ها و صخره‌های تند و تیز که برخی یادگاری از روزگاران کهن هستند، از  دیگر دیدنی‌های این تنگه به شمار می‌روند. این سنگ‌ها با سوراخ‌های کوچک و  مشبکی که دارند، مامن امنی برای پرندگان ساخته‌اند.

مناره سنگی

در میان دره شیرز، ستونی وجود دارد که در طی میلیون‌ها سال به دست باد و  زلزله پدید آمده است. ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس، ۸۰ متر و قطر آن  ۱۰ متر است. این جاذبه دیدنی به مناره سنگی شهرت دارد. پیاده‌روی در میان  تنگه و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، تجربه‌ای کم نظیر برای کسانی است که  به شیرز می‌روند.
مناره سنگی در تنگه شیرز
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، تنها آبشار نمکی جهان در ایران را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مناطق گردشگری شمال ایران که احتمالا ندیده‌اید 

سفر به قلب زمین 

دریاچه لوت، یکی از عجایب هشتگانه جهان! 

سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران 

این جاذبه‌های جهان به زودی نابود می‌شوند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با ما همراه باشید تا به شما کوچک ترین جزیره مسکونی دنیا را معرفی کنیم که فقط برای یک خانه و البته یک درخت جا دارد!

کوچک ترین جزیره جهان

آدم‌ها در دنیا در هر جایی که فکرش را بکنید، خانه ساخته‌اند. حتی در  جزیره‌ای که فقط یک خانه در آن، جا می‌شود! باورتان نمی‌شود؟ پس بهتر است  با مجله دلتا همراه باشید تا به شما کوچک ترین جزیره جهان را معرفی کنیم.

کوچک ترین جزیره مسکونی دنیا

کوچک‌ترین جزیره جهان، عنوانی است که به جزیره‌ای به نام جاست روم ایناف  داده‌اند. جزیره جاست روم ایناف (Just Room Enough Island)، جزیره‌ای است  که تقریبا به اندازه یک زمین تنیس است. این جزیره کوچک در نیویورک و در  میان رودخانه سن لوران قرار گرفته است. جزیره‌ای که فقط در آن یک خانه کوچک و یک درخت به چشم  می‌خورد. این یعنی اگر کسی در جزیره و کنار آن درخت بایستد، نمی‌تواند قدم  از قدم بردارد.کوچک‌ترین جزیره جهان ، جزیره جاست روم ایناف

مساحت جزیره جاست روم ایناف

جزیره جاست روم ایناف به عنوان کوچک ترین جزیره جهان  حدود ۳۰۶ متر مربع وسعت دارد. همانطور که گفته شد، کل مساحت آن به ساخت یک  خانه کوچک اختصاص داده شده است. این جزیره با وجود وسعت کمی که دارد، در  هیچ زمانی در طول سال به زیر آب نمی‌رود.

مساحت کوچک ترین جزیره جهان

تاریخچه کوچک‌ترین جزیره جهان

جزیره جاست روم ایناف در گذشته‌های دور با نام جزیره هاب شناخته می‌شد.  در آن زمان این جزیره کوچک، هیچ صاحب مشخصی نداشت. در سال ۱۹۵۰ میلادی یک  خانواده ثروتمند و مشهور، آن را خریداری کردند. یکی از اعضای این خانواده،  یک کلبه داخل این جزیره برای خودش ساخت. او در کنار آن کلبه یک درخت کاشت.  با این کار از همه قسمت‌های این جزیره استفاده کرد. بعد از اینکه این کلبه  ساخته شد، مالکان جزیره هاب، نام آن را به جزیره جاست روم ایناف تغییر  دارند. آن خانه و درخت از سال ۱۹۵۰ به همان شکل اولیه در جزیره باقی  مانده‎‌اند.

تاریخچه کوچک ترین جزیره جهان

علت ساخت خانه در کوچک ترین جزیره جهان

مالکان جزیره، کوچک ترین جزیره جهان را خریداری کردند  تا در آن یک ویلای تابستانی برای تعطیلات بسازند. اما همین که این خانه را  ساختند، این جزیره مورد توجه توریستان از سراسر جهان قرار گرفت. توریستان  زیادی از سراسر دنیا کنجکاو شدند که این جزیره کوچک را از نزدیک ببینند.  این اتفاق باعث شد که آن خانواده نتوانند به هدفشان برای سپری کردن یک  تعطیلات آرام در جزیره اختصاصیشان برسند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دور افتاده ترین میراث جهانی یونسکو و رازهای پنهانش 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند! 

پادشاهی طبیعت در روستای ارواح چین 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای هوتوان، شبیه به روستایی است که  از دل افسانه‌ها بیرون کشیده شده است! این روستا به قدری سرسبز است که حتی  خانه‌ها در آن به چشم نمی‌آیند!

روستای هوتوان در چین

به این روستای خالی از سکنه، لقب روستای ارواح چین را داده‌اند. با این  حال این محل، یکی از زیباترین روستاهای جهان محسوب می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا به روستای هوتوان در چین سری بزنیم.
درباره روستای هوتوان در چین

درباره روستای هوتوان در چین بیشتر بدانیم

هوتوان در جزیره شنگ شان در ساحل شرقی چین قرار گرفته است. این روستا  این روزها توجه مردم را در فضای مجازی به خودش جلب کرده است. هوتوان یکی از  عجیب‌ترین جاذبه های توریستی چین محسوب می‌شود. اینجا به قدری سرسبز است که با دیدن آن میخکوب می‌شوید!
درباره روستای هوتوان در چین بیشتر بدانیم

داستان این روستای متروکه

این روستا تا ۴۰ سال پیش، یک روستای پر رونق بود. بیش از ۳،۰۰۰ نفر در  این مکان ساکن بودند. هوتوان، یک روستای ماهیگیری محسوب می‌شد. در دهه ۱۹۹۰  میلادی، رفته رفته از جمعیتش کاسته شد. مردم هوتوان، تصمیم به ترک  روستایشان گرفتند چون آن‌ها می‌خواستند در یک روستای بزرگ‌تر با دسترسی و  امکانات بهتر ساکن شوند. این مهاجرت‌ها به قدری شدت گرفت که در سال ۲۰۰۲  روستا، خالی از سکنه شد.
دو دهه از خالی شدن روستا می‌گذرد و طبیعت، چشم مردم روستا را دور دیده  است. درختان و گیاهان روی ساختمان‌ها رشد کرده‌اند، به همین دلیل می‌گویند  طبیعت، در این روستا پادشاهی می‌کند!
داستان روستای هوتوان در چین

چه تفریحاتی می‌توان در هوتوان داشت؟

هوتوان به مدت دو دهه به روستای ارواح تبدیل شده بود و در این مدت  هیچ‌کس آنجا زندگی نمی‌کرد. در سال ۲۰۱۵ تعدادی عکس جذاب از این روستا در  فضای مجازی پخش شد و بدین شکل توجه گردشگران به این روستای متروکه جلب شد!

در یک بازه زمانی کوتاه،  هجوم توریستان به این روستا زیاد شد. مقامات منطقه شوکه شدند چون  نمی‌دانستند چگونه باید توریستان را مدیریت کنند! دلیلش هم این بود که این  روستا هیچ گونه امکاناتی نداشت. کسی فکرش را نمی‌کرد که روستایی متروکه، به  یکی از بهترین جاذبه‌ های توریستی تبدیل شود!

به مرور زمان روستای هوتوان شرایط لازم برای پذیرایی از توریستان را کسب  کرد. حالا روز به روز بر تعداد توریستانش اضافه می‌شود. امروزه امکان  طبیعت‌گردی در روستا مهیا شده است. تعدادی هتل هم در جزیره ساخته شده است.
روستای ارواح، روستای هوتوان در چین

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

جزیره‌ای تحت فرمانروایی گربه‌ها 

دریاچه لاک‌پشت‌، جایی که هیچ لاک‌پشتی در آن نیست! 

ساحل عجیب و سرخ، ساحلی بدون شن و ماسه! 

اقامت بر فراز آسمان اتریش 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از زیباترین و در عین حال خطرناک‌ترین نقاط روی زمین، چاه یعقوب نام دارد؛ چاهی که به آن لقب "زیبای ترسناک" را داده‌اند.

چاه یعقوب

چاه یعقوب (Jacob’s well)، مشهورترین و  مخوف‌ترین چاه در منطقه ویمبرلی تگزاس است. چاهی مملو از آب‌های سرد و  دهانه ۴ متری. این چاه ماجراجویان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. تا  جایی که برخی از این ماجراجویان برای رزرو آن، ساعت‌ها منتظر باز شدن سایت  می‌شوند. بخش گردشگری مجله دلتا را با معرفی چاه یعقوب تگزاس دنبال کنید.

چرا چاه یعقوب، اسرار آمیز است؟

در دهه سی میلادی، افرادی سعی  کردند تا به اعماق چاه یعقوب نفوذ کنند. افرادی برای کشف عمق چاه یعقوب دست  به کار شدند. آن‌ها از شلنگ‌های هوا و تجهیزات دست ساز خود استفاده کردند.  این افراد تنها ۷.۶ متر از چاه را کشف کردند.

تلاش مجدد برای اکتشاف چاه  یعقوب از سال ۲۰۰۰ توسط غواصان آموزش دیده‌ای آغاز شد. این تلاش‌ها تا سال  ۲۰۰۷ ادامه داشت. در نتیجه این تحقیقات نقشه دقیقی از چاه تهیه نشد. تا  امروز فقط ۶۰۰۰ فوت آن به طور کامل کشف شده است.

چرا چاه یعقوب تگزاس ، اسرار آمیز است؟

چرا چاه یعقوب تگزاس خطرناک است؟

در ابتدا هیچ نشانه‌ای از خطر در سطح چاه یعقوب نمی‌بینید. چند متر  پایین‌تر از سطح آب، ۴ حفره متصل به هم وجود دارد. حفره چهارم، خطرناکترین  حفره در بین آن هاست. ورودی حفره چهارم آنقدر باریک است که کمتر کسی  تابه‌حال به آنجا رسیده است. تا به حال کسی نتوانسته این حفره را کشف کند.  کسانی که برای کشف این بخش، به اعماق چاه شنا کرده‌اند، غرق شده‌اند. گفته  می‌شود سنگ‌های آهکی شگفت‌انگیزی در این حفره وجود دارد. اندک ضربه پای  شناگر به شن‌های کف این نقطه، کاملا دید او را کور می‌کند. این حفره تاکنون  جان ۸ نفر را گرفته است. حفره چهارم چاه یعقوب، این چاه را اسرار‌آمیزتر  کرده است.

چرا ماجراجویان به این منطقه می‌روند؟

با این که خطرات شنا در این چاه  بر کسی پوشیده نیست، اما ماجراجویان زیادی برای شنا به این منطقه می‌روند.  به عقیده برخی از آن‌ها، امکان غرق شدن در قسمت‌های بالایی چاه وجود  ندارد. آن‌ها می‌گویند فشار آب چشمه به حدی است که افراد را به قسمت‌های  بالایی پس می‌زند. این خطر تنها شامل کسانی می‌شود که به قسمت‌های عمیق‌تر  برای اکتشافات بیشتر می‌روند. با تمام این تفاسیر زیبایی اعماق چاه، همچنان  افراد زیادی را به اکتشاف وا می‌دارد.

چرا چاه یعقوب تگزاس خطرناک است؟

 پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، ۷ مکان ممنوعه جهان! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قدم زدن روی آینه صورتی کائنات 

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

بعد از کرونا، سفر کردن چه تغییراتی می‌کند؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مقیاس جهانی و سرسام‌آور پاندمی کرونا  ویروس، آن را به طور خاص به عنوان یک بیماری ویرانگر معرفی کرده ‌است. صنعت  سفر و گردشگری پس از کرونا، بار دیگر باید جانی دوباره بگیرد و به ترمیم  آثار خستگی ناشی از کرونا کمک کند و خود نیز بازسازی شود.

سفر بعد از کرونا

کارشناسان اعتقاد دارند این امر شدنی است. مردم هنوز مایل به رفتن به  مکان‌های مختلف هستند و تغییری نکرده‌اند. تنها تفاوت این است که در مورد  کاری که انجام می‌دهند، بسیار محتاط‌تر شده‌اند. ما را در مجله دلتا همراهی کنید تا ببینیم سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود.

سفر بعد از کرونا

از تغییرات سفر بعد از کرونا این است که مردم باید متقاعد شوند که سفری  امن در پیش دارند. علاوه بر این باید شاهد تغییرات واقعی و فیزیکی باشند تا  سفر امن را باور کنند. در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که این بیماری همه‌گیر  چه موقع و چگونه تمام خواهد شد. اما تحلیلگران می‌گویند که با بهبود بحران  بهداشت عمومی، کم کم سفرها شروع می‌شوند. با این اتفاق، قیمت‌ها نیز کاهش  می‌یابد. در اینجا چند مورد از مواردی که احتمالا رخ خواهند داد را برایتان  خواهیم گفت!

سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

بعد از کرونا ویروس، سفر چه تغییراتی خواهد کرد و چگونه خواهد بود؟

سفرهای دریایی بسیار ارزان خواهد شد

بعضی از مسافران با سفرهای دریایی راحت هستند. آن‌ها قیمت‌های بسیار  پایینی را از طریق خدمات راه‌اندازی مجدد خطوط دریایی تجربه خواهند کرد.  این کاهش قیمت برای بقای حمل و نقل دریایی ضروری است. برخی کارشناسان نیز  برای کشتی‌های در حال ساخت، پیشنهاد می‌دهند پیکربندی جدیدی را در نظر  بگیرند. همچنین آن‌ها می‌گویند بهتر است سرویس دهی بوفه از کشتی‌ها حذف  شود.

تحولات سفر بعد از کرونا

به نظافت توجه بیشتری خواهد شد

از تغییرات سفر بعد از کرونا این است که باید نحوه نظارت و تمیز کردن  محیطی که گردشگران با آن تعامل دارند، تغییر کند. این اتفاق باید انجام شود  تا مسافران با خیالی آسوده‌تر به سفر بپردازند. حتی باید معیارهای قابل  مشاهده برای این موضوع در نظر گرفته شود. در کنار این‌ها احتمالا ضد  عفونی‌کننده‌ ها در همه جا یافت شوند. سطوح سخت نیز باید به طور مرتب  ضدعفونی شوند.

نرخ هتل‌ها کاهش خواهد یافت

از تغییرات سفر بعد از کرونا این است که احتمالا نرخ  هتل‌ها، کاهشی ۳۰ درصدی پیدا خواهد کرد. این موضوع منجر به فروپاشی صنعت  هتلداری نخواهد شد. اطمینان و نظارت بر تمیزی هتل‌ها بیشتر است. مسافران  ممکن است در هتل‌ها احساس امنیت بیشتری نسبت به سایر مراکز اقامتی داشته  باشند. این اتفاق، به حوزه اجاره خانه‌های مبله صدمه خواهد زد.​​​​​​

تغییرات سفر بعد از کرونا

قیمت بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت و صندلی‌های خالی افزایش خواهند یافت

​​​​​​​​اگر تعداد صندلی‌های خالی هواپیما بیشتر باشد، مردم راحت‌تر با  آن سفر خواهند کرد. مثلا اگر شرکت‌های هواپیمایی، برخی خدمات مواد غذایی و  آشامیدنی خود را حذف کنند، می‌توانند صندلی‌های خالی بیشتری را در میان  ردیف‌ها تخصیص دهند. ابتدا سفر تجاری شروع خواهد شد. سپس سفر داخلی و  درنهایت سفرهای خارجی تفریحی و با مسافت بیشتر بازخواهند گشت.​​​​​​​​

سفر بعد از کرونا چه تغییری خواهد کرد؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های جهانگردی، نقطه شروع پرواز اینجاست! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آبشار نمکی پتاس؛ تنها نمونه از نوع خود در جهان است. این آبشار در دهکده نمکی اصفهان قرار دارد.

آبشار نمکی پتاس

آبشار پتاس ، تنها آبشار نمکی جهان است.  این آبشار از جاذبه‌های طبیعی ایران می‌باشد. این جاذبه طبیعی در جایی بین  خور و بیابانک قرار دارد. با مجله دلتا در معرفی این آبشار همراه باشید.

آبشار پتاس را بشناسیم

این آبشار، ۲۵ متر ارتفاع دارد. جالب است  بدانید که آبشار پتاس را به عنوان اولین آبشار نمکی جهان می‌شناسند. این  آبشار در نوع خود، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. عوامل بیرونی و  انسانی بسیاری باعث شده که جذابیت‌های این آبشار بیشتر شود. به‌عنوان مثال  ساخت یک دهکده توریستی و تفریحی در ۴۰ کیلومتری این آبشار، یکی از این  عوامل است. اختصاص امکانات رفاهی برای مسافران، باعث شده گردشگران، سفر به  این آبشار نمکی را در برنامه سفرهای ایرانگردی خود بگنجانند.

آبشار پتاس را بشناسیم

نورپردازی آبشار در هنگام شب و تصویری از  امتداد نورانی آن، باعث می‌شود که زیبایی‌های بصری این آبشار بیش از پیش به  چشم هر بیننده‌ای جلوه‌گری کند. به همین خاطر یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های  عکاسان طبیعت برای پیدا کردن سوژه‌های جدید عکاسی، آبشار نمکی پتاس است.  در این دهکده تقریبا بسیاری از چیزهایی که می‌بینید، سفید و درخشان هستند.  از سوئیت‌ها گرفته تا حتی طراحی داخلی بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها،  به رنگ سفید است که یادآور درخشانی نمک است.

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار پتاس

در سفر به آبشار نمکی پتاس می‌توانید از جاذبه‌های دیگری نیز بازدید کنید. این دیدنی‌ها عبارتند از:

دریاچه نمک خور

جایی که آن را به عنوان دریاچه نمک خور  می‌شناسیم، دریاچه‌ای با شمایل هندسی نامنظم است. گاهی اضلاع آن به ۳۰ یا  ۴۰ سانتی متر هم می‌رسد. اگر اهل عکاسی هستید، به این دریاچه بروید. دریاچه  نمک خور در فاصله ۱۲ دقیقه‌ای آبشار پتاس قرار گرفته است. در این مکان از  دیدن یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت، لذت ببرید.

روستای عروسان

روستای عروسان، یکی از زیباترین  نخلستان‌های روستاهای ناحیه خور و بیابانک است. این روستا علاوه بر مردم  مهربان و مهمان نوازش، چشمه آب گرمی در فاصله ۱۸ کیلومتری خود دارد. این  چشمه آب گرم، طرفدارانی ویژه و منحصربه‌فرد دارد.

روستای عروسان اطراف آبشار پتاس

کویر مصر

معروف‌ترین جاذبه‌ای که در نزدیکی آبشار  نمکی پتاس قرار گرفته، کویر مصر است. این کویر از چندین بخش مانند نیزار،  دریاچه نمک سلکون، تنگه رودخانه نم و تخت عروس تشکیل شده است. از بهترین  تفریحاتی که در این کویر می‌توانید انجام دهید، شترسواری و آفرودسواری است.

روستای گرمه

روستایی سنتی با انبوهی از نخلستان‌ها! بهترین توصیفی که می‌توانیم از روستای گرمه داشته باشیم، این است. در این روستا، ارگ ۲۷۰۰ ساله‌ای وجود دارد که ارزش  باستانی دارد. بازدید از این ارگ، انگیزه سفر خیلی از گردشگران است.

روستای گرمه اطراف آبشار پتاس

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، روستایی در دل کویر که پیست اسکی دارد را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قدم زدن روی آینه صورتی کائنات 

جنگل نفرین‌شده‌ای که شب‌ها جیغ می‌کشد! 

تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره‌ها! 

تنها کوه خوراکی دنیا در ایران 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خیلی افراد از صدای غران یک شیر در باغ  وحش می‌ترسند. شما چطور؟ آیا می‌توانید داخل قفس شیر غران شوید و در آنجا  اقامت کنید؟ باغ وحش لندن این امکان را برایتان فراهم کرده است.

اقامت در لانه شیرها

باغ وحش لندن امکانات جدیدی را برای بازدیدکنندگانش فراهم کرده است. این  امکانات عبارتند از اقامت در کلبه‌های کوچک چوبی در قلب باغ وحش. با مجله دلتا همراه باشید تا با اقامت در لانه شیرها و جزئیاتش آشنا شوید.

چرا باید در اینجا اقامت کرد؟

با اقامت در این کلبه‌ها می‌توان بعد از ساعات معمول و در تاریکی شب  ‏هم، حس و حال باغ وحش را احساس کرد. شما می‌توانید به صدای حیوانات وحشی  مختلف در شب گوش دهید. افرادی که در این کلبه ها اقامت می‌کنند، می‌توانند  از تورهایی که توسط متخصصان هدایت می‌شوند نیز بهره ببرند. ‏ ‏با اقامت در  این باغ وحش، شب را در کلبه‌ای با ‏امکاناتی مدرن همانند تخت، مبل و موارد دیگر سپری خواهید کرد.
با تاریک شدن هوا و در سکوت شب، صدای جغدها و سنجاب‌ها از دور به گوش  می‌رسد. با شنیدن غرش شیرها، شاید از ماندن ‏در آن کلبه پشیمان شوید! غرش  شیرها به قدری قدرتمند و بلند است که تا چهار کیلومتر دورتر از آن‌ها نیز  شنیده می‌شود.
اقامت در لانه شیرها در باغ وحش لندن

اقامت در لانه شیرها

اوایل سال جاری در باغ وحش لندن،  بخشی با نام “سرزمین شیرها” بازگشایی شد. در این بخش گونه‌ای نایاب از  شیرهای آسیایی تحت ‏محافظت قرار گرفتند. این شیرها از شیرهای معمولی  آفریقایی شهرت کمتری دارند. آن‌ها از شمال غربی هند، جایی که محل اقامت  ‏آخرین شیرهای این گونه بود، به این باغ وحش آورده شدند. در کنار آن‌ها  میمون‌های پر سر و صدای هانومان زندگی می‌کنند. ‏درب کنار آن، کلبه‌ای‌ است  که می‌توانید اقامتی متفاوت در لانه شیرها را تجربه کنید. ‏ ‏
اقامت در لانه شیرها در سرزمین شیرها

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌هایجهانگردی، چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

این ۵ جنگل، زیر آب می‌رویند! 

شورترین دریاچه جهان در پست‌ترین نقطه کره زمین! 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زیبایی‌های جزیره مادیرا به قدری است که لقب‌های «بهشت اروپا» و «شهر همیشه بهار» برایش کوچک است.

جزیره مادیرا

بوی گل‌های تازه، اولین چیزی است که در مجمع الجزایر مادیرا شما را  مدهوش خواهد کرد. جزیره‌هایی که با گل‌های وحشی رنگارنگ که زیبایی‌ آن  فناناپذیر است، تزیین شده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با جزیره مادیرا آشنا شوید.

جزیره مادیرا ،‌ جزیره همیشه بهار

جزیره مادیرا از تعدادی قله‌های آتشفشانی تشکیل شده  است. این قله‌ها سر از دریا برآورده‌اند. آب و هوای اقیانوسی باعث شده تمام  طول سال در مادیرا بهار باشد. گل‌های صورتی و بنفش در تمام دیوارهای این  شهر خود نمایی می‌کنند. انگار کسی این مناظر زیبا را با مداد رنگی نقاشی  کرده است.
جزیره مادیرا ،‌ جزیره همیشه بهار

همه چیز درباره سفر به جزیره مادیرا

در مادیرا چند ساحل مخصوص شنا وجود دارد. اما جاذبه اصلی، صخره‌های  زیبایی است که به دریا پیوسته‌اند. شهر مادیرا به معنای واقعی یک شهر مدرن  در دل یک طبیعت بکر است. ساخت و سازها به گونه‌ای هستند که کمترین آسیب را  به منابع طبیعی برسانند.
در این نقطه از جهان، می‌توانید در جنگل‌های باستانی قدم بزنید. قدمت‌ این  جنگل‌ها، به پیش از عصر یخبندان بر می‌گردد. به همین دلیل، منطقه نوار  ساحلی به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است. سفر به جزیره مادیرا یک تجربه شگفت انگیز از تعامل با طبیعت است.
همه چیز درباره سفر به جزیره مادیرا

زنگ ورزش

مادیرا دارای طبیعتی بکر و بی نظیر است. این موضوع دلیل اصلی هجوم  ماجراجویان به این شهر است. شما هم در سفرتان بهتر است سراغ تجربه‌های  جدیدی بروید. ورزش‌هایی که تا به حال جرات انجام‌شان را نداشته‌اید، در جزیره مادیرا انتظارتان را می‌کشد.

کوهنوردی با دوچرخه در جزیره مادیرا

اگر تاکنون در کوهستان دوچرخه سواری نکرده‌اید، بهتر است این تجربه را  در مادیرا کسب کنید. مسیرهای پر پیچ و خم جنگلی به مناظر زیبایی ختم  می‌شود. راه خود را به بالای کوه ادامه دهید تا ساحل را از آن بالا به  نظاره بنشینید.

غواصی در آکواریوم

شیرجه زدن در آکواریوم در کنار کوسه‌ها، تجربه‌ای نیست که بتوان به  آسانی از کنارش گذشت. آکواریوم مادیرا یکی از زیباترین آکواریوم‌های جهان  است. این آکواریوم، خانه صدها گونه مختلف دریایی است. اگر تاکنون تجربه  غواصی نداشته‌اید، نگران نباشید. یک مربی باتجربه قبل از شیرجه رفتن  آموزش‌های لازم را به شما می‌دهد.

شنا در استخرهای طبیعی

در روستای پورتو مونیر در بخش شمال غربی جزیره مادیره ،  می‌توانید استخرهای طبیعی را پیدا کنید. این استخرها توسط سنگ‌های  آتشفشانی محاصره شده‌اند. استخرهای طبیعی آب خنکی دارند که علاوه بر لذت  شناکردن، خواص درمانی بسیاری هم دارند.

پاراگلایدر

تماشای منظره اقیانوس اطلس از بالای صخره‌ها و لذت سقوط در دره سرسبز، در انتظار شماست. چندین شرکت معتبر بین‌المللی امکان پرواز با پاراگلایدر را در اختیار ماجراجویان قرار می‌دهد.
جزیره مادیرا در پرتغال
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی،موزه اختصاصی کریستیانو رونالدو را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رنگارنگ‌ترین آبفشان دنیا را ببینیم! 

موزه شکست عشقی 

شورترین دریاچه جهان در پست‌ترین نقطه کره زمین! 

موزه اختصاصی کریستیانو رونالدو 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای مرگ، یکی از زیباترین روستاها در بخش الموت قزوین است. این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف و دیدنی قزوین محسوب می شود.

روستای مرگ

 

ممکن است با شنیدن نام این روستا فکر کنید  که این روستا جایی بسیار خطرناک است. اما اشتباه نکنید! زیرا نام این  روستا “مَرگ” نیست، بلکه “مِرگ” است. به علت تلفظ اشتباه، روستای مرگ خوانده می‌شود. با این بخش از مجله دلتا همراه باشید.

روستای مرگ کجاست؟

این روستا در مسیر قزوین به معلم کلایه واقع شده است. محل قرارگیری آن در نزدیکی گردنه قسطینلار است. هنگامی که در جاده باریک و پرپیچ و خم قزوین به معلم کلایه حرکت  می‌کنید، پس از طی ۳۵ کیلومتر به تابلویی برخورد خواهید کرد که مسیر «مرگ»  را نشان می‌دهد.

خانه های روی هم چیده شده

شیب این روستا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد خانه‌ها روی هم چیده  شده‌اند. حتی در نگاه اول فکر می‌کنید هر لحظه امکان سقوط آن‌ها وجود دارد.  هرگاه از شیب تند روستای مرگ بالا بروید و به بالاترین نقطه آن برسید،  تمام دره الموت در یک چشم انداز زیبا نمایان می‌شود.

روستای مرگ کجاست؟

جاذبه های گردشگری روستای مرگ قزوین

ارتفاعات این روستا به رودخانه شگفت انگیز  شاهرود و دره الموت مشرف است. با رسیدن به بالاترین نقطه، می‌توانید  چشم‌اندازی رویایی از تمام الموت را نظاره‌گر باشید. قله‌های باستانی  مختلفی که در این منطقه وجود دارد، از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا  است. بسیاری از گردشگران به خاطر آن‌ها به روستای مرگ سفر می‌کنند. این  روستای دیدنی، پر از بیدهای بلند و باغ‌های میوه است.

اگر از روستای مرگ، به سمت دره الموت حرکت کنید به یک چشمه پرآب و بزرگ  می رسید. این دریاچه آب بسیار شفافی دارد. اگر در روزهای تابستان به اینجا  سفر کنید، خواهید دید که گردشگران زیادی دور این چشمه جمع شده‌اند.

جاذبه های گردشگری روستای مرگ قزوین

شب های مرگ

شب که چراغ خانه‌ها یکی یکی روشن می‌شود،  دریاچه‌ای از نور تشکیل می‌شود. از بلندای روستای مرگ، روستاهای دیگر منطقه  همچون جزیره‌های تابان می درخشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، شهر نیلوفرهای آبی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! 

سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران 

سرزمین رنگ‌های ایران 

روستایی که مردمانش زیرِ زمین زندگی می‌کرده‌اند! 

روستایی در دل کویر که پیست اسکی دارد 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کوچه‌های روستای صراخیه، ونیز ایران پر از آب است؛ دقیقا مثل ونیز. در صراخیه اما خبری از ساختمان‌های بلند و باشکوهِ ونیز نیست.

روستای صراخیه ونیز ایران

روستای صراخیه را ونیز ایران نامیده‌اند. روستایی ایستاده روی آب و  لابه‌لای نیزارهای بلند تالاب شادگان. با مردمانی که به آهستگی با  بَلَم‌های دست ساز کوچک در آبراهه‌های باریک می‌رانند. زندگی در روستای صراخیه ونیز ایران جاریست. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

روستای صراخیه ونیز ایران کجاست؟

روستای صراخیه جایی در میان تالاب شادگان قرار دارد. شادگان نام تالابی  است که حدود ۱۱۰ کیلومتر با اهواز و ۶۰ کیلومتر با خرمشهر فاصله دارد.  بنابراین روستای صراخیه در استان خوزستان قرار دارد. اگر قصد سفر به  خوزستان را دارید، بازدید از صراخیه را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

روستای صراخیه میان تالاب شادگان قرار دارد. بنابراین ساکنانش مجبورند برای زندگی‌، روی بلم و قایق بنشینند  و حرکت کنند. پارو زدن، عادی‌ترین کاری است که صراخیه‌ای‌ها در زندگی  انجام می‌دهند.

روستای صراخیه ونیز ایران خوزستان

رقص دلفین‌ها در کوچه‌های خیس

معماری خانه‌های صراخیه ساده و متناسب با اقلیم است. خانه‌ها با نی،  اصلی‌ترین گیاه تالاب شادگان و خشت و گِل ساخته می‌شوند. زندگی  صراخیه‌ای‌ها ساده و صمیمی است. همه این‌ها برای شهرنشینان، جذابیت دارد و  آن‌ها را سر شوق می‌آورد. دیدن پرنده‌های نادر و مهاجر نیز از دیگر  جاذبه‌های روستای صراخیه است. بومی‌ها می‌گویند روزگاری که حال تالاب  شادگان بهتر بود، حتی دلفین‌ها نیز به روستا می‌آمدند.

روستای صراخیه ونیز ایران ، روستای روی آب 

هشدارها درباره روستای صراخیه ونیز ایران

مردم روستای صراخیه اغلب از قایق موتوری استفاده نمی‌کنند. صدایش  پرندگان را فراری می‌دهد. حال گاومیش‌های روستا را هم بد می‌کند. بهتر است  شما نیز برای بازدید از همه نقاط روستا، مثل خود اهالی از بَلَم استفاده  کنید. در روستای صراخیه همه بلدند بلم را هدایت کنند. بنابراین می‌توانید  حتی از کمک کودکان روستا استفاده کنید. زباله نریزید. این کارِ گردشگران  بی‌ملاحظه است و قطعا شما در این گروه قرار ندارید. مردم روستای صراخیه نه  آب دارند، نه گاز. بنابراین با خودتان آب آشامیدنی همراه داشته باشید. در  مصرف آب نیز صرفه جویی کنید.

هشدارها درباره روستای صراخیه ونیز ایران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، شهر نیلوفرهای آبی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

باغ سنگی، سفری با طعم وحشت و هیجان! 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

چند پیشنهاد بهاری برای طبیعت‌گردی 

تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره‌ها! 

روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کریستیانو رونالدو یکی از گران‌ترین و  بهترین بازیکنان فوتبال دنیا است. او موزه‌ای شخصی، با نام CR7 را به نمایش  جوایز خود اختصاص داده است.

موزه کریستیانو رونالدو

موزه CR7 یا موزه کریستیانو رونالدو در شهر فونچال در پرتغال واقع شده است. این موزه حاوی جوایز و افتخاراتی است که این بازیکن، در حرفه فوتبال کسب کرده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این موزه جالب آشنا شوید.

موزه کریستیانو رونالدو کجاست؟

نمای بیرون موزه کریستیانو رونالدو با رنگ‌های مشکی و  قرمز پوشیده شده است. در بیرون فضای موزه، مجسمه‌ای برنزی از رونالدو وجود  دارد. در زیر مجسمه نوشته شده: «بهترین بازیکن جهان». پس از پله، رونالدو  تنها بازیکنی است که یک موزه اختصاصی برای خود دارد.
موزه کریستیانو رونالدو کجاست؟

گشتی در موزه کریستیانو رونالدو

در بخش ابتدای موزه، از کف زمین تا سقف، با عکس‌های کریستیانو رونالدو  پوشیده شده است. در میان این عکس‌ها، عکس شبی وجود دارد که زندگی رونالدو  برای همیشه تغییر کرد. در آن شب، تیمی که رونالدو در آن بازی می‌کرد، در  مقابل منچستر یونایتد پیروز شد. الکس فرگوسن او را دید و فردای آن روز با  او قرارداد بست.
گشتی در موزه کریستیانو رونالدو

چه چیزهایی را می‌توان در این موزه یافت؟

در این موزه، برخی از تی‌شرت‌های رونالدو که در بازی‌های فوتبال از  آن‌ها استفاده کرده است، قرار داده شده‌اند. در میانه سالن این موزه،  قفسه‌های سفید رنگی وجود دارد که بیش از ۱۴۰ جایزه رونالدو در این قفسه‌ها  جای داده شده است. تعداد بی‌شماری عکس از رونالدو، مانیتورهایی که  می‌توانند فوتبال با رونالدو را برای بازدیدکنندگان شبیه‌سازی کنند و  مجسمه‌های مومی از رونالدو، قسمت‌های مختلف این موزه را تشکیل داده‌اند. به  عبارت دیگر، هر چیزی که طرفداران رونالدو بخواهند، در این موزه وجود دارد.
موزه کریستیانو رونالدو در شهر فونچال در پرتغال

ایده اولیه موزه CR7 از کجا آمد؟

ایده اولیه این موزه را برادر بزرگتر رونالدو داده است. او مدیریت موزه  را به عهده دارد. برادر رونالدو برای نخستین بار این پیشنهاد را می‌دهد که  جوایز در یک مکان مشخص جمع‌آوری شوند. رونالدو چند سال پیش یک ساختمان ۵  طبقه را در تپه‌های فونچال خریداری کرده بود او تصمیم داشت تا آن را به رستوران تبدیل کند. با پیشنهاد برادرش، آن را برای مکان موزه در نظر گرفت.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، ۷ مکان ممنوعه جهان! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رنگارنگ‌ترین آبفشان دنیا را ببینیم! 

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

سرزمین هیولاها کجاست؟ 

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در جنگ‌های میان آمریکا و بریتانیای کبیر، دولت آمریکا اشتباها یک دژ به نام بلاندر را در دریاچه چمپلین در کانادا، ساخت!

دژ مونت گومری

در طول جنگ‌های بین بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، کانادا تحت حکومت  بریتانیا بود. مرز میان کانادا و شمال ایالت نیویورک، شاهد نبردهایی خونین  بود. بیشتر این نبردها در اطراف دریاچه چمپلین رخ داد. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینید این جنگ‌ها چگونه باعث شد دژ مونت گومری ساخته شود.

دژ مونت گومری چرا ساخته شد؟

دریاچه چمپلین در مرز کانادا و آمریکا واقع شده است. این دریاچه برای بریتانیایی‌ها،  مسیری مستقیم برای هجوم به قلب آمریکا بود. بلافاصله پس از جنگ، آمریکا قصد  داشت از تلاش‌های دیگر برای هجوم به خاکش جلوگیری کند. مقامات تصمیم  گرفتند در کرانه‌های دریاچه چمپلین، استحکاماتی قوی بسازند. یک بخش ماسه‌ای  کوچک در دریاچه، برای ساختن دژ هشت ضلعی انتخاب شد.
قرار بود این دژ، دیوارهایی با ارتفاع ۹ متر و همچنین ۱۲۵ توپ داشته باشد.  هدف این بود که هر کشتی انگلیسی که قصد عبور از آن منطقه را دارد، نابود  شود.

شروع ساخت دژ مونت گومری و کشف اشتباه محاسباتی!

ساخت و ساز این دژ در سال ۱۸۱۶ آغاز شد. در حین بررسی‌ها و نقشه  برداری‌های مشترک آمریکا و بریتانیا، یک مشکل کشف شد. دژ در طرف اشتباه مرز  ساخته شده بود! مرز واقعی تقریبا در ۱٫۶ کیلومتری جنوب دژ بود.
زمانی که این اشتباه شرم آور کشف شد، ساخت و ساز دژ به سرعت متوقف گردید.  در آن زمان این سنگر بی‌نام، به نام مستعار دژ بلاندر خوانده شد. ۲۰ سال  بعد، ساکنین بومی از سنگ‌های قلعه برای ساخت و ساز خانه‌هایشان استفاده  کردند.
شروع ساخت دژ مونت گومری و کشف اشتباه محاسباتی!

مذاکره برای حل مشکل

سال‌ها بعد، دیپلمات‌های کانادایی و آمریکایی، در مورد این موضوع و دیگر  مشکلات مرزی به مذاکره پرداختند. آمریکا اصرار داشت که مرز جدید تنها کمی  جلوتر برود تا این دژ، به خاک آمریکا برگردد. در نهایت، دژ بلاندر متعلق به  ایالات متحده آمریکا شد. بدون هیچ وقفه‌ای، آمریکا شروع به ساخت دوباره یک  دژ جدید کرد. نام دژ جدید به احترام یکی از قهرمانان جنگ، دژ مونت گومری گذاشته شد.

تولد دژ مونت گومری

این دژ، زمانی که جنگ داخلی آمریکا در دهه ۱۸۶۰ آغاز شد، هنوز در حال  ساختن بود. شایعه‌ای باعث شد تلاش برای تکمیل دژ و مستقر شدن در آن، متوقف  شود. در سال ۱۸۸۶، فقط اسکلت این دژ تکمیل شده بود.
تا آن زمان، احتمال حمله از سمت کانادا بسیار دور از ذهن بود. طبق شرایط،  ایده ساخت استحکامات در مرز کانادا و آمریکا، بی‌معنی جلوه می‌کرد. با این  حال دژ با ۷۴ اسلحه که تمام لوله‌های آن در مقابل کانادا قرار داشت، مسلح  شد.
دژ مونت گومری یا دژ بلاندر

سرنوشت این قلعه چه شد؟

اسلحه‌های قدیمی دژ با ورود توپخانه‌های مدرن، منسوخ شده بودند. در طول  ۵۰ سال بعد، این اسلحه‌ها برداشته شدند. یک بار دیگر، بومیان منطقه، دژ را  تکه تکه کردند. آن‌ها مقادیر بی‌شماری از آجر، پنجره‌، در و الوار را به  یغما بردند. بخش کوچکی از دژ مونت گومری که باقی مانده، در دست بخش خصوصی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، ۷ مکان ممنوعه جهان! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رنگارنگ‌ترین آبفشان دنیا را ببینیم! 

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

این ۵ جنگل، زیر آب می‌رویند! 

کوه پدری؛ کوه هزار افسانه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تپه فیلگبرگ در شهر برلین آلمان، محلی  است که اوتو لیلینتال، مهندس آلمانی، برای اولین بار، نمونه‌های اولیه کایت  را امتحان کرد و از این تپه برای اوج گرفتن پرید.

تپه فیلگبرگ

برادران رایت دستاوردها و اختراعات خود را مدیون تحقیقات مهندس آلمانی  «اوتو لیلینتال» هستند. اوتو کسی است که ۱۰ سال قبل از برادران آمریکایی،  معمای پرواز را حل کرد و توانست با کایت شخصی خود از تپه فیلگبرگ پرواز کند. با مجله دلتا همراه باشید تا با نقطه‌ای که شروع پرواز بشر در آنجا بود، آشنا شوید.

تپه فیلگبرگ چرا ساخته شد؟

لیلینتال در سال۱۹۸۴ برای تمرین پرواز، تپه‌ای مخروطی در نزدیکی خانه‌اش  ساخت. تپه‌ای که اوتو ساخت، تقریبا در ۶۰۰ متری شمال برلین قرار دارد. این  تپه امروزه تپه فیلگبرگ یا تپه پرواز نامیده می‌شود. تپه  پرواز، شاهد اولین تلاش‌های انسان برای پرواز کردن بوده است. این تپه حدود  ۱۵ متر ارتفاع دارد و یاد اوتو لیلینتال را زنده نگه داشته است.تپه فیلگبرگ چرا ساخته شد؟

اوتو لیلینتال، در تلاش برای پرواز

لیلینتال اولین گلایدرهای خود را در سال ۱۸۹۱ ساخت. او برای تمرین  پرواز، به تپه‌های نزدیک محل زندگی‌اش می‌رفت. فاصله‌ای که لیلینتال در هر  پرواز طی می‌کرد، ۲۵ متر بود. روزهایی که باد می‌وزید، اوضاع برای لیلینتال  بهتر بود و می‌توانست فاصله بیشتری را پرواز کند.

لیلینتال برای پیشرفت در پروسه پروازهایش به تپه دیگری در نزدیکی برلین  رفت. او برای بهبود در پرش‌هایش، سکوی پرشی به ارتفاع ۴ متر بر روی تپه فیلگبرگ ساخت. او تصمیم گرفت که مسیر پرواز جدیدش را از تپه جدید تا اولین تپه به  فاصله ۲۵۰ متر تعیین کند. همین پرواز منجر به مرگ لیلینتال شد.

مخترعی که اختراعش باعث مرگش شد

لیلینتال تپه‌های زیادی را در اطراف محل زندگی‌اش امتحان کرد. او تپه فیلگبرگ را برای به دست آوردن موفقیت بزرگ ساخت که سرانجام خوشی نداشت. لیلینتال  طرح‌های زیادی ارائه کرد. می‌توان گفت امروزه اختراع بالگرد را مدیون او  هستیم. او سعی کرد تا وزن را به‌صورت مساوی در دو بال اختراعات اولیه‌اش  تنظیم کند. اوتو تا حدود زیادی هم موفق بود.

تپه فیلگبرگ محل پرواز اوتو لیلینتال

برای ساخته شدن، باید قربانی داد!

نام لیلینتال در فهرست مخترعانی است که اختراعشان باعث مرگشان شده است. لیلینتال  در سال ۱۸۹۶ از فاصله ۱۵ متری به زمین پرتاب شد و گردنش شکست و پس از ۳۶  ساعت فوت کرد. آخرین سخنان لیلینتال قبل از مرگ این بود: برای ساخته شدن، باید قربانی داد!

در سال ۱۹۳۲ بر روی تپه دست‌ساز لیلینتال، یادبودی برای او ساخته شد. تندیسی برنزی از کره زمین بر نوک تپه فیلگبرگ قرارگرفته است. جزئیات آخرین پرواز او بر روی این تندیس نوشته‌شده است.

تپه فیلگبرگ یا تپه پرواز

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، قلعه پادشاه دیوانه، الهام بخش والت دیزنی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

باواریا؛ سرزمین قصه‌های پریان 

قلعه پادشاه دیوانه، الهام بخش والت دیزنی 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

این جاذبه‌های جهان به زودی نابود می‌شوند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گاهی اوقات وجود یک پدیده طبیعی یا  جاذبه‌ای دیدنی می‌تواند توجهات را به سمت مکانی جلب کند اما این سری پای  یک بیماری وسط است! هیچکس نمی‌داند چه به روز اهالی این روستا آمده است!

روستای کلاچی

یک بیماری عجیب و اسرارآمیز اهالی روستای کلاچی را بر  سر زبان‌ها انداخته است. می‌گویند ساکنان این روستا، یکباره به خواب  می‌روند. این مردمان انگار هیچ کنترلی بر روی زمان خواب خود ندارند. آن‌ها  به صورت کاملا ناگهانی به خواب فرو می‌روند و چند روز بعد بیدار می‌شوند.  با مجله دلتا، با روستای اسرارآمیز کلاچی آشنا می‌شوید.

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند!

بهار سال ۲۰۱۳، به صورت ناگهانی، سر و کله‌ این بیماری عجیب پیدا شد.  این بیماری تا به امروز ۱۵۰ نفر از ۶۰۰ تن اهالی این روستا را مبتلا کرده  است. این اختلال به بیماری «خواب ناگهانی» معروف است و اتفاقات عجیبی را  رقم می‌زند. مثلا یکی از ساکنان روستای کلاچی در کنار همسرش در حال موتورسواری بود. او به طور ناگهانی خوابید و تا سه روز هم از خواب بلند نشد.

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند، روستای کلاچی

در روستای کلاچی چه خبر است؟

روستای کلاچی ، روستایی دور افتاده است. تا مدت‌ها هیچ  کدام از مسئولان نمی‌دانستند که در این روستا چه خبر است. کسانی هم که  خارج از این روستا زندگی می‌کردند، از وضعیت اهالی خبر نداشتند. تا اینکه  پای این بیماری به خارج از روستا، باز شد. پزشکان بسیاری، داوطلبانه به سمت  این روستا رفتند تا علت این بیماری را کشف کنند. آن‌ها آزمایش‌های زیادی  را انجام دادند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. این بیماری همه محققان و دانشمندان را با علامت سوالی بزرگ روبرو کرده است.

در روستای کلاچی چه خبر است؟

نتیجه تحقیقات چه بود؟

پرس و جو از اهالی روستا، دانشمندان را با اطلاعات جالبی روبرو کرد :

حمله خواب، الگوی مشخصی ندارد.
♦ همه سنین به طور مساوی به این بیماری مبتلا می‌شوند.
♦ مبتلایان در بازه سنی ۱۴ تا ۷۶ سال قرار دارند.
♦ هیچ ارتباطی بین محیط زیست و این بیماری وجود ندارد.

در نهایت پزشکان از رسیدن به راه حل نا امید شدند. آن‌ها نتیجه گرفتند که باید مردمان روستای کلاچی از  این روستا بروند. تعداد زیادی از اهالی قدیمی روستا، دوست ندارند از اینجا  بروند حتی اگر بطور ناگهانی به خواب بروند. امروزه تعداد کمی از اهالی، در  این محل زندگی می‌کنند. اکثریت ساکنان به روستاهای بزرگتر و با امکانات  بیشتر نقل مکان کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، دور افتاده ترین میراث جهانی یونسکو و رازهای پنهانش را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مکان‌های عجیب دنیا که از آن بی‌خبرید! 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی! 

سفر به کلیسایی به میزبانی ارواح 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چهارراه ادیان تهران، یکی از عجیب‌ترین گذرگاه‌های ایران است که در آن اماکن تاریخی و شعبه‌های ادیان مختلف کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

چهارراه ادیان

جایگاه خیابان سی تیر بالاتر از گذرگاه غذاهای خیابانی تهران، کافه‌های  قدیمی، موزه‌ها، سفارتخانه‌ها یا دیگر جاذبه‌ها و حوادث تاریخی آن است. در  این خیابان، مردمانی هستند که با مذاهب و عقاید مختلف و مجموعه‌ای از مراکز  مذهبی‌شان، همه در یک نشانی مشترک جمع شده‌اند: چهارراه ادیان . با مجله دلتا همراه باشید.

خیابان سی تیر؛ نقطه تلاقی ادیان

محل تلاقی خیابان سی تیر با خیابان‌های جمهوری و میرزا کوچک‌خان به چهارراه ادیان شهرت دارد. سال‌هاست که پیروان ادیان گوناگون در این خیابان و در کنار هم، در کمال آرامش زندگی می‌کنند.
در این خیابان، اگر مسیحی باشید می‌توانید به کلیسا بروید. اگر پیرو دین  موسی هستید، می‌توانید به کنیسه مراجعه کنید. آتشکده‌ای بزرگ نیز در شمال  این خیابان قرار دارد که زرتشتیان در آن به عبادت می‌پردازند. صدای اذان هم  از مسجد در هر نوبت، مسلمانان را به اقامه نماز دعوت می‌کند. همچنین تجمع  مغازه‌ها و دفاتر اداری پیروان مذاهب در کنار هم، از خیابان قوام السلطنه  قدیم، چهارراه مذاهب ساخته است.
خیابان سی تیر، چهارراه ادیان

مسجد حضرت ابراهیم خلیل‌الله

مسجد حضرت ابراهیم خلیل‌الله در کنار موزه آبگینه و در انتهای کوچه‌  رستمی جاهد قرار دارد. این مسجد در زمان پهلوی دوم بنا شده و محل عبادت  مسلمانان است.

آتشکده آدریان و دبیرستان فیروز بهرام در ضلع شمالی چهارراه ادیان

ساختمان عبادتگاه زرتشتیان در ضلع شمالی چهارراه ادیان قرار دارد. این آتشکده در زمان پهلوی اول ساخته شده و قدمت آن به ۹۰ سال  پیش برمی‌گردد. آتش آن از یزد آمده است. این ساختمان با الهام از تخت جمشید  و معماری ایران باستان ساخته شده است. در مجاورت عمارت، دبیرستان فیروز  بهرام قرار دارد که معروف‌ترین مرکز آموزشی زرتشتیان محسوب می‌شود.
آتشکده آدریان در چهارراه ادیان

کنیسه حییم

این کنیسه، اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران است. یهودیان پیش‌تر تنها اجازه داشتند در محدوده‌های یهودی‌نشین کنیسه بسازند. بعداز مشروطه، اقلیت‌ها وارد فضای شهری شدند. کنیسه حییم در  تحولات مشروطه و زمانی که یهودیان در مجلس دارای نماینده شدند، شکل گرفت.
کنیسه حییم در چهارراه ادیان

کلیسای پطرس

کلیسای پطرس قدمتی بالغ بر یک قرن و نیم دارد و در سال ۱۸۹۱ میلادی بنا  شده است. این کلیسا، نشانی از قدمت وجود پیروان ادیان الهی در تهران است.  این بنا تلفیقی از سبک معماری اروپایی و ایرانی محسوب می‌شود.
کلیسای پطرس در چهارراه ادیان

موزه اسقف آرداک مانوکیان

مسیحیان و ارامنه، علاوه بر کلیسای حضرت پطرس در خیابان سی تیر، یک موزه  نیز دارند. در این موزه که برای معرفی اقوام مسیحی در ایران ساخته شده  ‌است؛ لباس‌ها، کتب انجیل، نقره‌کاری‌ها و صنایع دستی، معرفی‌نامه کلیساهای  ایران و… به نمایش گذاشته شده است.
موزه اسقف آرداک مانوکیان در چهارراه ادیان
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، شهر نیلوفرهای آبی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

پیاده‌گردی یک روزه در تهران؛ از ایرانشهر تا گالری اعتماد 

دشت هویج، دشتی بدون حتی یک عدد هویج 

بنای اسکیمویی، خانه پنگوئن‌ها در تهران! 

کافه موزه‌ای برای عشق ماشین‌ها در تهران 

قصر قاجاری که تبدیل به زندان شد 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزایر سولووتسکیه که در خلیج اونگا و  دریای سفید روسیه قرار گرفته است، صومعه‌ای تاریخی با راز‌های مخوفی را در  خود جای داده است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

جزایر سولووتسکیه

در جزایر سولووتسکیه زنگ‌های بالای برج‌های کلیسای جامع که دارای  صدای ترسناکی هستند، به صدا در می‌آیند. راهبان با ردای سیاه و زن‌ها با  روسری و دامن پشمی بلند را می‌توان در حیاط این صومعه دید. چشم‌ها به زمین  دوخته شده است. به عنوان یک بازدید‌کننده، شاید کمی ترسیده باشید، اما بهتر  است به جای ترک کردن اینجا، با مجله دلتا همراه باشید تا راز‌هایی که تا به امروز سر به مهر بوده‌اند را کشف کنید.
جزایر سولووتسکیه روسیه

جزایر سولووتسکیه کجاست؟

این جزایر، مکانی با بنا‌های عجیب و البته کمی ترسناک هستند. بنای تاریخی قرار گرفته در جزایر سولووتسکیه ، شناخته‌شده‌ترین بنای تاریخی روسیه است. این جزیره، نزدیک قطب شمال و در خلیج اونگا قرار گرفته است.
جزایر سولووتسکیه کجاست؟

چگونه به جزایر سولووتسکیه برسیم؟

این جزایر، حدود ۶۰۰ مایل با سن پترزبورگ فاصله دارند. شما بعد از  گذراندن سفری دو روزه با قطار، دو ساعتی را هم باید با قایق در راه باشید.  جایزه پشت سر گذاشتن این راه طولانی و سخت، مواجه شدن با یکی از جذاب‌ترین جاذبه های توریستی و تاریخی کشور روسیه است.
چگونه به جزایر سولووتسکیه برسیم؟

 داستان این میراث جهانی چیست؟

صومعه سولووکی، از سال ۱۹۹۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو، ثبت شده است.  یونسکو، صومعه سولووکی را “نمونه‌ای برجسته از استحکام، شجاعت و سرسختی در  محیط نا‌مهربان شمال اروپا” توصیف می‌کند. در کنار این همه عظمت، بخش  تاریکی که با ظلم ادغام شده، نهفته است. این ساختمان‌ها برای قرن‌ها به  عنوان جایگاهی برای بازداشت و تبعید زندانیان مورد استفاده قرار می‌گرفته  است. از پایین تپه که به این صومعه نگاه می‌کنید، مجذوب آن می‌شوید اما  نمی‌دانید که درون آن چه تعداد زندانی مظلوم به میخ کشیده شده‌اند تا مرگ  تدریجی خود را ببینند.
جزایر سولووتسکیه در فهرست میراث جهانی یونسکو
بعد از اینکه تاریخ وحشیانه سولووکی پایان یافت، این صومعه به اردوگاه کار  اجباری تبدیل شد. گفته می‌شود بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۹، بسیاری از افراد  در این مکان اعدام شده‌اند. امروزه این مکان به موزه‌ای تبدیل شده است که  بازدید‌کنندگان بتوانند با ماجرای تاریک و غم‌انگیز سولووکی آشنا شوند.
صومعه سولووکی در جزایر سولووتسکیه

مشاهده قناری دریایی،‌از تفریحات جزایر سولووتسکیه

علاوه بر این موزه، گردشگران می‌توانند در ناحیه غربی جزیره اصلی، شاهد بازی نهنگ سفید یا همان نهنگ بلوگا باشند. این تنها جایی در جهان است که می‌توانید شانس  مشاهده این حیوان زیبا را داشته باشید. نهنگ بلوگا به دلیل صدای زیبا و  دل‌نشینی که دارد، به قناری دریایی معروف است. رنگ خیره‌کننده و لبخند  همیشگی این جانور دریایی، باعث معروف شدنش شده است. در طول شب‌های  تابستانی، می‌توانید آواز دل‌نشین‌ این نهنگ را بشنوید. این منطقه دارای  محیط و اتمسفری بی‌‌نظیر است. حدود ۶۰۰ دریاچه در اطراف این منطقه وجود  دارد.
مشاهده قناری دریایی،‌از تفریحات جزایر سولووتسکیه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

این ۵ جنگل، زیر آب می‌رویند! 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

زمین بازی شیطان در آمریکا 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

سفر به کلیسایی به میزبانی ارواح 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تالاب انزلی از نخستین تالاب‌های ثبت  شده ایران، پوشیده از گل‌‌های نیلوفر دریایی رنگارنگ است، از همین رو به  انزلی شهر نیلوفرهای آبی می‌گویند.  

سفر به بندر انزلی

بندر انزلی یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین بنادر تفریحی-تجاری ایران می‌باشد. اگر قصد سفر به بندر انزلی را دارید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب از مجله دلتا با هم گذری در این شهر زیبا خواهیم داشت.
دیدنی ها در سفر به بندر انزلی

دیدنی‌ها در سفر به بندر انزلی 

تالاب انزلی، زیستگاه نیلوفر آبی

تالاب انزلی، محل تخم‌ریزی آبزیان است. این تالاب، پناهگاه بسیار امنی  برای پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. این پرندگان، از هزاران کیلومتر  آن‌طرف‌تر پرواز کرده‌اند. تالاب انزلی، در میان دو شهر انزلی و آبکنار جا خوش کرده است. وسعت تالاب بندر‌ انزلی، در فصل بهار و زمستان به دلیل  افزایش بارندگی به ۱۲۰ کیلومتر مربع می‌رسد. همین امر باعث جریان زیستی  عجیبی در آب این تالاب می‌شود.
بد نیست بدانید که در تالاب انزلی بیشتر از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ نوع ماهی  زندگی می‌کنند. همچنین گونه‌های بسیار کم‌نظیری از گیاهان در این اکوسیستم  جالب، نفس می‌کشند.
بازدید از تالاب انزلی در سفر به بندر انزلی

بلوار ساحلی، خیابانی برای خاطره سازی در سفر به بندر انزلی

اگر می‌خواهید خاطره سازی کنید، قبل از غروب خورشید در بلوار ساحلی  بندرانزلی قدم بزنید. در این مسیر، بوی گیلان به مشامتان خواهد رسید و  خاطرات سبز این بندر زیبا در ذهنتان نقش می‌بندد.
بازدید از بلوار ساحلی در سفر به بندر انزلی

برج ساعت، نمادی تا ابد

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این مکان را از بنادر دیگر متمایز می‌کند،  نماد شهری یا همان برج ساعت انزلی می‌باشد. این بنا، یکی از قدیمی‌ترین  بناهای تاریخی بندر انزلی است. برج ساعت، پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع  شده است.بازدید از برج ساعت در سفر به بندر انزلی

موج شکن انزلی به وقت غروب

کمتر کسی پیدا می‌شود که قصد سفر به بندر انزلی را  داشته باشد و به دیدن موج‌شکن نرود. موج‌شکن انزلی برای جلوگیری از  آسیب‌های احتمالی ساخته شده است. این موج شکن در واقعیت بیشتر به عنوان  محلی برای گذران زمان و دیدن بخشی از زیبایی روزمره بندرگاهی، به کار  می‌رود.
بازدید از موج شکن انزلی در سفر به بندر انزلی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، روستایی در دل کویر که پیست اسکی دارد را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره‌ها! 

جنگل دالخانی، یک قدم بعد از بهشت! 

آرامگاه عشاق ایران 

طولانی‌ترین غار نمکی جهان، غار نمکدان قشم 

ارگ بم، گورستان ایستاده کودکان 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فواره‌های زیبای زیادی در دنیا وجود  دارند اما فواره فلای گیزر، چیز دیگری‌ است! شاید ظاهر این فواره رنگارنگ،  بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد ولی باید بدانید که این ظاهر عاشقانه، در  درون، به معنای واقعی، گرمتر از جهنم است!

فواره فلای گیزر

فواره‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که اغلب دست‌ساز هستند، اما فواره فلای گیزر یکی از زیباترین فواره‌های جهان است که به طور طبیعی به وجود آمده است. این فواره، امروزه به یک جاذبه گردشگری مهم در ایالت نوادای آمریکا تبدیل شده است. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

فواره فلای گیزر در آمریکا

فواره فلای گیزر چگونه به وجود آمد؟

فواره فلای گیزر، تا یک و نیم متر بالا  می‌رود. این فواره در منطقه‌ای خصوصی در Black Rock Desert ایجاد شده است.  فواره‌ای که ناگهانی ایجاد شد اما امروزه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های توریستی جهان است. فواره فلای گیزر نوادا، پیش از این که به شکل امروزی در بیاید، تنها چند تکه سنگ در کنار هم بود.

در اوایل دهه ۱۹۰۰، کارگرانی در این منطقه  شروع به حفاری چاه کردند. چاه که عمیق‌تر شد، آب‌های زیر زمینی با فشار  زیادی، از چاه بیرون زدند. از آن جا که به مرور زمان، این چاه املاحی را با  خود بیرون می‌آورد، باعث ایجاد صخره‌های رنگارنگ شد. همین صخره‌های  رنگارنگ است که امروزه، گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

فواره فلای گیزر نوادا

حوضچه‌های آبفشان فلای گیزر

کارگران برای حفظ آب‌های زیر زمینی،  چندباری تلاش کردند تا چاه را ببندند اما این تلاش‌ها، نتیجه بخش نبود. تا  این که بعد از تغییرات عجیب و غریبی که در سطح آبفشان فلای گیزر در نوادا  ایجاد شد، تصمیم گرفتند آن را به حال خود رها کنند. آبفشان‌ها با تغییراتی  که   ایجاد کردند، حوضچه‌های آب گرمی را پدید آوردند که روی آن‌ها،  جلبک‌های ترموفیلیک شکل گرفته است. این جلبک‌ها که زیبایی خاصی به این  آبفشان بخشیده‌اند، باعث ایجاد رنگ سبز در سطح صخره‌ها شده‌است.

حوضچه‌های فواره فلای گیزر

۴ حقیقت جالب درباره این فواره

  1. فواره فلای گیزر، سرچشمه ده‌ها آب گرم است که دمای بعضی از این آب‌ها به ۲۱۹ تا ۲۸۶ درجه فارنهایت می‌رسد.
  2. فلای گیزر یک چشمه داغ طبیعی نیست. این فواره در سال ۱۹۶۴ برای پیدایش  انرژی زمین گرمایی، حفر شد. این چاه که قرار بود نقطه‌ای برای پوشش انرژی  زمین گرمایی باشد، با ایجاد فشار کارگران، به سمت بیرون فواره زد.
  3. دلیل رنگ‌های مختلف فلای گیزر، کانسنگهای  مختلف مواد معدنی است. گوگردی که درون تپه‌های رنگارنگ فلای گیزر وجود  دارد، رنگ زرد خردلی را ایجاد می‌کند. رنگ سبز این تپه‌ها از جلبک‌ها و رنگ  قرمز آن، از آهن نشات می‌گیرد.
  4. نوادا پتانسیل زمین گرمایی بیشتری نسبت به هر ایالت دیگر دارد و احتمالا، گرم‌ترین چشمه‌های کشور آمریکا، در این منطقه باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “جزیره‌ای تحت فرمانروایی گربه‌ها” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

سرزمین هیولاها کجاست؟ 

این ۵ جنگل، زیر آب می‌رویند! 

دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی! 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سفر به باغ بومارزو ، که به عنوان سرزمین هیولاها شناخته می‌شود بسیار هیجان انگیز است.

باغ بومارزو

باغ بومارزو با هیولاهای خاص و تخیلی خود،  به شهرت رسیده است. با وجود این که طراح این باغ حامی هنر بوده است، هنوز  در رابطه با چگونگی ایجاد این باغ مرموز و عجیب، نظرات متفاوتی وجود دارد!  با مجله دلتا همراه باشید تا با این باغ، آشنا شوید.

باغ بومارزو چگونه ایجاد شد؟

این پارک را یک دوک ایتالیایی،  برای مقابله با فاجعه مرگ همسرش بنا کرده است. در حقیقت هیولاهای طراحی شده  در این بنا، مرز بین عشق و جنون را به نمایش می‌گذارند. هدف این بوده که  بازدیدکنندگان بدانند از دست دادن عشق، می‌تواند هر انسانی را به مرز جنون  برساند و وادار به خلق آثاری کند که هیچ مصداق واقعی از آن‌ها وجود ندارد.

عده‌ای تصور می‌کنند که دوک،  این باغ را به عنوان یک اثر هنری متفاوت خلق کرده است. دسته دیگری باغ را  نشان‌دهنده غم و اندوه تصور می‌کنند که به صورت مجسمه‌های وحشتناک متجلی  شده است!

باغ بومارزو در ایتالیا

خالق بومارزو یا سرزمین هیولاها کیست؟

پی­یر فرانچسکو اورسینی یک  مدافع هنر و یک دوک ایتالیایی بود که در سال ۱۵۳۲ متولد شد. زندگی در اواسط  سال ۱۵۰۰ روی بد خودش را به پی­یر نشان داد. وی برای همیشه همسرش را از  دست داد.

پس از آن، پی­یر فرانچسکو، دیگر  آن آدم سابق نبود. وی، خود را از زندگی عادی و معمول که همه از آن لذت  می‌برند، دور کرد. پی­یر خودش را در هنر غرق کرد. وی آثار هنرمندان دیگر را  بررسی می‌کرد، اما آن‌ها از نظر پی­­یر، پذیرفتنی نبودند. او قصد داشت یک  باغ متفاوت با دیدگاه جدید خودش خلق کند. این باغ عجیب، تنها ۵۰ مایل با  شهر رم، پایتخت ایتالیا فاصله دارد. سرزمین هیولاها در دل طبیعت بی‌همتای  خودش، هیولاهایی را پنهان کرده است.

باغ بومارزو یا سرزمین هیولاها

باغ بومارزو، از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا

در قرن نوزدهم، توجه به سمت باغ بومارزو کم شد. درخت‌های آن بیش از حد رشد کرده و خزه‌ها اطراف مجسمه‌ها را  پوشاندند. در سال ۱۹۴۸ هنرمند دیگری فیلمی درباره طرح مجسمه‌ها در این باغ  ارائه کرد. این فیلم موجب تجلیل از وی شد. پس از آن باغ، دوباره مورد  بازسازی قرار گرفت و به معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی،پاریس، شهر سینما به هر قیمتی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شهری که در آن، زمان برای همیشه متوقف شده! 

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

دریاچه لاک‌پشت‌، جایی که هیچ لاک‌پشتی در آن نیست! 

اقامت بر فراز آسمان اتریش 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غار قوری قلعه یا غار قوری قلا، یکی از  مهمترین غارهای ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، گنجینه‌ای  از اشیای باستانی را در خود جای داده است.

غار قوری قلا

با ما همراه باشید تا سفری به ژرفای دل یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارهای آبی آسیا داشته باشیم. با وجود آنکه غار قوری قلا به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است؛ هنوز اسرار آن، کشف نشده باقی مانده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر در خصوص این غار زیبا بدانیم.

غار قوری قلا کجاست؟

غار قوری قلعه یا همان قوری قلا در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر در غرب استان کرمانشاه قرار دارد. این غار در دامنه کوه شاهو مشرف به جاده روانسر- پاوه واقع شده است. غار قوری قلا یک مقصد ناب برای علاقه‌مندان به غار نوردی و گردشگران اهل ریسک است.
غار قوری قلا کجاست؟

بخش‌های مختلف غار قوری قلعه

۱- تالار مریم

نام اولین تالار اصلی و مکان وسیعی که بعد از ورود به غار قوری قلا مشاهده می‌کنید، ” تالار مریم” است. این محوطه همانند دریاچه‌ بزرگی است  که اطراف آن قندیل‌هایی زیبا با اشکال مختلف قرار دارند. کافیست کمی در  محوطه غار به جلو حرکت کنید تا نقاشی‌های دیواری غار، پیش چشمان شما ظاهر  شوند.
غار قوری قلا | تالار مریم

۲- تالار بتهوون

بعد از تماشای این قسمت‌های فوق العاده زیبا، به تالار بتهوون خواهید  رسید. به جرات می‌توان این قسمت غار را یکی از شگفت‌انگیزترین عجایب خلقت  دانست. در عمق هزار متری تالار، زیباترین حوضچه آبی منطقه به چشم می‌خورد.  در اطراف این محوطه، قندیل‌هایی عجیب وجود دارد. اگر به قندیل‌ها آهسته دست  بزنید هر کدام از آن‌ها یک نوع جذاب و منحصربه‌فرد از صدا را ایجاد  می‌کنند.
غار قوری قلا | تالار بتهوون

۳- تالار عروس

درعمق ۱۵۰۰ متری غار قوری قلا ، تالار عروس قرار دارد.  جنس سنگ‌های این محوطه از کریستال سفید و براق است. اگر کسی بخواهد از روی  سنگ‌ها عبور کند، جای پای او در این قسمت باقی می‌ماند. در سقف تالار  عروس، قندیل‌هایی شبیه خودکار وجود دارد که جنس‌شان از رسوبات آهکی است.  ارتفاع این قندیل‌ها بین ۲ تا ۸ متر می‌باشد.
غار قوری قلا | تالار عروس

۴- تونل برزخ

در بخش دیگری از غار قوری قلا، قسمتی با نام “تونل برزخ” وجود دارد. این  قسمت، به وحشتناک‌ترین مکان این غار معروف شده است. طول تونل برزخ ۲۲۰ متر  و عرض آن حدود ۳ متر است. نیمی از عرض تونل را آب فرا گرفته و بازدید از  آن جالب خواهد بود.
غار قوری قلا | تونل برزخ
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، سفر به قلب زمین را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

غار قاتل، خطرناک‌ترین غار ایران 

مناطق گردشگری شمال ایران که احتمالا ندیده‌اید 

تهرانگردی در روزهای بهاری 

پیست‌های تهران برای دوچرخه‌سواری در بهار 

بازار مادربزرگ‌ها در چابهار! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به گفته‌ برخی، در جنگل جیغ مشهد؛ صدایی شبیه به جیغ زنی می‌آید که زنده زنده در آتش می‌سوزد.

جنگل جیغ مشهد

روستای سربرج یکی از توابع منطقه طرقبه در  شهرستان مشهد است. این روستا به دلیل داشتن پدیده‌ای وحشتناک، جزو مناطقی  است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. مجله دلتا به دنبال کشف علت این ماجراست. داستان از این قرار است که درختان جنگل‌های مشهد جیغ می‌کشند.ماجرای جنگل جیغ مشهد

ماجرای جنگل جیغ مشهد

روزها در این جنگل همه چیز کاملا عادی و  آرام است. شب‌ هنگام اما صدایی عجیب و وحشتناک از درختان به گوش می‌رسد.  صدایی شبیه سوت یا جیغ که به محض تاریک شدن هوا شنیده‌ می‌شود. این صدا تا  سپیده دم ادامه دارد. شنیدن صدای جیغ در جنگل، یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات  برای افرادی است که تصمیم به اقامت شبانه در جنگل گرفته‌اند. فکر می‌کنید  چرا درختان جنگل‌های مشهد جیغ می‌کشند؟ عده‌ای می‌گویند اجنه و شیاطینی در  لابه‌لای درختان این جنگل زندانی شده‌اند که شب‌ها از درد ناله می‌کنند.  اما آیا این گفته حقیقت دارد؟

ماجرای جنگل جیغ مشهد چیستتاکنون هیچ پدیده‌ غیر طبیعی در منطقه به چشم دیده نشده است. همچنین این جنگل در دره‌ رودخانه‌ای که یکی از سرچشمه‌های سد طرق است، قرار دارد که فصولی از سال را خشک بود. از سالی که این صداها از جنگل  جیغ مشهد شنیده می‌شود(۱۳۹۰)، آب رودخانه، جاری و باقی است. همین امر باعث  جلب توجه مردم شده است. نتیجه این امر، ترس آن‌ها از این پدیده‌  شگفت‌انگیز بوده است. وحشتی که می‌تواند گردشگران کنجکاو را به‌ سوی خود  جلب کند.

درباره ماجرای جنگل جیغ مشهد

حال، دیگر زمان آن رسیده تا پرده از راز این جنگل مخوف در استان مشهد برداشته شود!

آیا اجنه و شیاطین در لابه‌لای درختان جنگل جیغ مشهد زندگی می‌کنند؟ آیا این جنگل واقعا نفرین شده است؟

به منظور بازگشایی رمز و راز صداهای عجیب و غریبی که در این جنگل با  پدیدار شدن ماه به وجود می‌آمد اهالی روستای سر برج به همراه دهیار محل،  تصمیم گرفتند تا موضوع را با بخشدار منطقه در میان بگذارند.

بخشداری این استان هم با شنیدن موضوع عجیب  این جنگل، تعدادی از کارشناسان خود را به جنگل سربرج اعزام نمود. آن‌ها  دریافتند که این جیغ‌ها، ناشی از صدای جیرجیرک‌ها است.

راز جنگل جیغ مشهد

در واقع این جیرجیرک‌ها سال‌هایی که بارش  باران، فراوان باشد و رودخانه سربرج، پرآب و خروشان باشد، به روستا حمله  می‌کنند. آن‌ها در لابه‌لای درختان و گیاهان پنهان می‌شوند. ممکن است بر  روی هر درخت نزدیک ۳ هزار جیرجیرک بنشیند. تمام این جیرجیرک‌ها، در حاشیه‌  دو کیلومتری رودخانه هستند. تعداد زیاد آن‌ها باعث شده که آواز دسته‌  جمعی‌شان مانند صدای جیغ و زوزه به نظر برسد. این جیرجیرک‌ها تا ۴۰ روز  زنده هستند و بعد از بین می‌روند.

ماجرای جنگل جیغ مشهد ۲
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، روستایی که مردمانش زیرِ زمین زندگی می‌کرده‌اند! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

ارگ بم، گورستان ایستاده کودکان 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

تهرانگردی در روزهای بهاری 

باغ پهلوان‌پور، اثری ملی و جهانی در استان یزد 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

وضع و حالت بدن در زیبایی اندام تاثیر  زیادی دارد. حتی اگر اندام زیبایی داشته باشید عدم توجه به درست ایستادن،  درست راه رفتن و درست نشستن، اثر هر لباس مناسبی را از بین می‌برد.

استایل خانم ها در نگاه آقایان

طبق تحقیقات انجام شده نکاتی وجود دارد که  به طرز باور نکردنی، آقایان در استایل خانم‌ها می‌پسندند. شاید در نگاه  اول به گونه‌ دیگر به نظر برسد، اما حقیقت چیزی دیگر است. در ادامه با مطلب  استایل خانم ها در نگاه آقایان همراه مجله دلتا باشید.

استایل خانم ها در نگاه آقایان

  • عینک

عینک باعث جذابیت صورت و در نهایت، استایل  می‌شود. نکته مهم درباره عینک، تناسب فرم فریم با صورت است. زمانی که  عینکی مناسب با فرم صورت انتخاب می‌کنید، ظاهری زیبا و خاص خواهید داشت.

استایل خانم ها در نگاه آقایان عینک

  • موهای دم اسبی

این حقیقت وجود دارد که اکثر آقایان موهای  بلند را دوست دارند؛ بویژه زمانی که به صورت دم اسبی بسته می‌شود. دلایل  زیادی برای این علاقه وجود دارد، به طور مثال، چهره دخترانه‌تر می‌شود و  صورت شما بیشتر نشان داده می‌شود.

  • آرایش

شاید این دور از انتظار‌ترین مورد باشد که  آقایان چهره بدون آرایش را بیشتر می‌پسندند. این بدان معنا نیست که نباید  از هیچ آرایشی استفاده کرد بلکه حداقل برای روزمره تنها به استفاده از یک  ضدآفتاب و حداقل میزان آرایش اکتفا کنید. چهره بدون آرایش، معصومیت بیشتری  دارد.

  • لباس‌های ورزشی

مردان در لباس‌های ورزشی بسیار جذاب هستند، این نکته برای خانم‌ها نیز صادق است.

  • پیراهن‌های طرح‌دار

پیراهن‌هایی که از جنس ساتن و حریر هستند  در بهار و تابستان بیشتر پوشیده می‌شوند. این لباس‌ها خانم‌ها را خیلی دوست  داشتنی و معصوم نشان می‌دهد؛ همین موضوع باعث می‌شود آقایان به این استایل  علاقه داشته باشند.

استایل خانم ها در نگاه آقایان طرح دار

کت‌ چرم شما را جدی و با اعتمادبه‌نفس نشان می‌دهد. آقایان نیز عاشق اعتمادبه‌نفس در رفتار و استایل خانم‌ها هستند.

  • کفش کتانی

آقایان علاقه زیادی به کفش‌های پاشنه بلند  دارند اما نه همیشه! کفش پاشنه بلند فقط در مراسم شب کاربرد دارد نه در  استایل روزمره. برای استایل خیابانی و روزمره خود، کتانی سفید بپوشید تا  جذاب‌تر از همیشه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر  رنگ لباس چه چیزی درباره شخصیت شما می‎‌گوید؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

اکسسوری‎‌هایی برای یک قرار عاشقانه! 

تیپ و استایل اصولی با شلوار جین! 

استایل مناسب طبیعت و کمپ! 

شال طوسی را جور دیگری بپوشید! 

با مجله مدو زیبائی دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

باغ پهلوان پور یکی از باغ‌های زیبا و  تاریخی شهر مهریز در استان یزد است که در محله مزویر آباد این شهر واقع‌شده  است و سالانه گردشگران زیادی به دلیل طبیعت زیبا و معماری خاص این باغ از  آن بازدید می‌کنند.

باغ پهلوان پور مهریز

مهریز شهرستانی در استان یزد است. این منطقه شامل چند روستاست که به  آن‌ها مهریجرد و انوشیروان مهرنگار نیز گفته می‌شده است. آنچه که درباره  این شهرستان می‌خواهیم بازگو کنیم، باغ پهلوان پور مهریز است. این باغ با توجه به زیبای‌های بی‌نظیری که دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این باغ زیبا آشنا شوید.

آب باغ پهلوان پور مهریز از کجا تامین می‌شود؟

آب جاری در باغ پهلوان پور مهریز از قنات حسن آباد سرچشمه می‌گیرد. این آب، بجز باغ پهلوان پور، به طور مستقیم از هیچ یک از  باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند. آب قنات حسن آباد، درختان چناری را که در  حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. این باغ از طریق دو رشته آب دیگر، به  نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد نیز آبیاری می‌شود.
دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور مهریز، درختان سالخورده چنار قرار دارند.  درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است. کاشت این درختان با  توجه به گرمای زیاد استان یزد، نمایان‌گر هوای خنک این منطقه است.
آب باغ پهلوان پور مهریز از کجا تامین می‌شود؟

معماری باغ پهلوان پور مهریز

معماری باغ پهلوان پور نمایان‌گر تغییرات سبک باغ‌سازی کهن ایرانی به  باغ‌سازی رایج امروزی است. این باغ شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک،  بنای زمستان‌خانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه است. سبک معماری آن  ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است. کوشک اصلی در مرکز آکس اصلی باغ  قرار دارد. مسیر عبوری آب در باغ نیز همان محور اصلی باغ است. علاوه بر این  محور اصلی، آب در دو محور دیگر نیز جریان دارد. درختان نظام ساز باغ، در  حاشیه این دو خیابان کاشته شده‌اند.
معماری این باغ پهلوان پور مهریز

ورودی مجموعه

مجموعه ورودی باغ شامل برج، اصطبل و کاهدان است. تزئینات برج همانند  تزئینات دوره زندیه است. اگر چه تاریخ احداث تمامی این سه بنای ذکر شده  مربوط به دوره قاجار است.

کوشک اصلی باغ

زیباترین بنای باغ، کوشک یا شربت‌خانه است که در آکس  اصلی‌ترین مسیر باغ واقع گردیده است. ساخت کوشک به دوره قاجار مربوط  می‌شود. این بنا در سه سطح (دو و نیم طبقه) طراحی شده است.
کوشک اصلی باغ پهلوان پور مهریز
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، “سرزمین رنگ‌های ایران“ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

کوچه‌های آشتی کنان، کوچه‌هایی تنگ و باریک برای دوستی 

مجموعه تاریخی آقازاده؛ نگین گردشگری یزد 

نقطه وسط ایران کجاست؟ 

تهرانگردی در روزهای بهاری 

سرزمین رنگ‌های ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مکان های عجیب زیادی در دنیا وجود دارند که شما را حیرت‌زده می‌کند، در این مطلب 7 مکان اعجاب انگیز را می‌بینید.

مکان های عجیب

دنیا پر از مکان های عجیب ، دیدنی و فوق العاده است، جاهایی که شاید فکرش را نمی‌کنید که چقدر  می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. طبیعت بی‌نظیری که از چشم بشر، دور مانده و در  نقاط مختلف زمین و در کشورها و شهرهای مختلف، مخفی شده است. شاید اطراف  مقصدی که برای سفرتان انتخاب می‌کنید، پر از جاذبه های توریستی دیدنی و ناشناخته باشد که شناختن آن‌ها باعث می‌شود تا زیبایی‌های دنیا را بیشتر ببینید. در این مقاله از  مجله دلتا شما را با ۷ تا از بی‌نظیر ترین و عجیب‌ترین مکان‌های دنیا آشنا می‌کنیم.

 دریاچه‌های پلیتویس (The Plitvice Lakes) در کرواسی

اینجا یکی از مکان های عجیب دنیا در کرواسی به حساب می‌آید. جایی که باید حداقل یک بار در عمرتان از  آن دیدن کنید. پارکی با دریاچه‌های فوق العاده دیدنی و آب‌هایی کریستالی و  مجموعه‌ای از آبشارهای حیرت‌انگیز که باید از آن‌ها دیدن کنید تا اوج  زیبایی و شگفتی را از نزدیک لمس کنید.

دریاچه‌های پلیتویس (The Plitvice Lakes) در کرواسی از مکان های عجیب در دنیا

 غار سنت مارسل حیرت‌انگیز در فرانسه

غاری افسانه‌ای در فرانسه که از  شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا به حساب می‌آید. گنجینه‌ای چشمگیر با  سنگ‌های قیمتی و اشکال عجیب و حوض‌های جادویی آب که به صورت پله‌ای، نمای  فوق‌العاده‌ای به غار داده‌اند. یکی از مکان های عجیب دنیا که با درخشش نور روی این حوضچه‌ها و شکل‌های عجیبی که سنگ‌ها و دیواره ‌های غار دارد، هوش از سرتان می‌برد!

غار سنت مارسل حیرت‌انگیز در فرانسه از مکان های عجیب در دنیا

جزیره ایزولا بلا (Isola Bella) در ایتالیا

اگر به دیدن ناشناخته‌ها و کشف جزیره‌های  جذاب دنیا علاقه داشته باشید، جزیره ایزولا بلا یکی از بهترین مقاصد برای  شما می باشد. جزیره‌ای ۵۰ هکتاری در  شمال ایتالیا که کاخ زیبایی مانند مروارید در دل آن می درخشد. در این  جزیره، یک روستای کوچک ماهیگیری که باغ‌های فوق‌العاده‌ای دارد و مثل یک  گنج پنهان ارزشمند است، وجود دارد.

جزیره ایزولا بلا (Isola Bella) در ایتالیا از مکان های عجیب دنیا

هتل Kakslauttanen در فنلاند

یکی از مکان های عجیب و  البته زیباترین هتل‌های دنیا، در فنلاند و در ۱۵۵ مایلی شمالی دایره قطب  شمال، قرار دارد. این هتل شبیه به خانه‌های یخی قطبی،‌ ساخته شده است.  هتل‌های شیشه‌ای در محیطی فوق‌العاده سرد و برفی با چشم‌انداز زیبای آسمان  که به طور حیرت‌انگیزی جذاب است، قرار دارند.

هتل Kakslauttanen در فنلاند از مکان های عجیب دنیا

 برج معکوس Quinta De Regaleira در پرتغال

برجی عجیب و با شکوه در پرتغال و نزدیک به شهر تاریخی sintra وجود دارد که بخاطر موقعیت برعکس و تونل مانندی که دارد، به برج معکوس معروف است. در واقع این برج چاه عمیق، آنقدر عجیب و زیبا ساخته شده که شما  را حیرت‌زده می‌کند. معمولا وقتی فردی اولین‌بار از این برج دیدن می‌کند،  دچار سردرگمی می‌شود.

برج معکوس Quinta De Regaleira در پرتغال از مکان های عجیب دنیا

معدن نمک Yekaterinburg در روسیه

در روسیه و درست نزدیک مرز اروپا و آسیا،  غارهای شگفت‌انگیزی وجود دارند که نقش و اشکال دیواره‌های آن واقعا  حیرت‌انگیز و عجیب است. در نگاه اول هر طور که این طرح‌ها را نگاه می‌کنید،  به نظر می‌رسد که هنرمندی خبره دست آن‌ها را کشیده و رنگ‌آمیزی کرده است.  الگو‌های توهم‌زا و پیچ در پیچ در طرح‌ها تکرار شده که بخاطر همین به این  غار، معدن نمک توهم‌زا هم گفته می‌شود. این غار به عنوان یکی از زیبا‌ترین و  ‌خاص‌ترین مکان های عجیب و حیرت‌انگیز دنیا شناخته می‌شود. همه طرح و رنگ‌های آن به صورت طبیعی و در گذر زمان ایجاد شده است.

معدن نمک Yekaterinburg در روسیه از مکان های عجیب دنیا

بهشتی در قلب کویر (Oasis Surrounded by Dunes) در پرو

شهری عجیب و کوچک در جنوب غربی پرو که در یکی از خشک‌ترین منطقه‌های دنیا و دقیقا اطراف برکه‌‍ای کوچک وجود  دارد. در این شهر تنها ۹۶ نفر زندگی می‌کنند. جالب است که تنها جای سبز و  قابل سکونت هم دقیقا همین منطقه است و همه اطراف آن پر از شن و زمین خشک و  بیابانی است.

Oasis Surrounded by Dunes در پرو از مکان های عجیب دنیا
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “کوچک‌ترین بیابان جهان اینجاست!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

اینجا خطرناک‌ترین جزیره دنیاست! 

شهر آدمک‌های بی دهان اردبیل 

درختانی که بز می‌دهند، جاذبه عجیب مراکش 

شهرهای عجیب ایران را بشناسیم! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زمانی را تصور کنید که یک بلیط رفت و  برگشت هواپیما به مقصدی گرفته‌اید که هیچ وقت برگشتی نخواهد داشت. با  خواندن جمله بالا چه احساسی به شما دست می دهد؟

استان پاپوآ در اندونزی

واقعیت این است که همانطور که با دیدن این تیتر فکر شما به جاهای مختلف  رفت می‌توان سفرهایی را متصور شد که هیچ راه بازگشتی ندارند. از جمله این  عوامل می توان به پناهندگی، جنگ، سقوط هواپیما و… اشاره کرد. اما باید  واقعی‌تر به موضوع نگاه کنید. آیا اکنون که در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم شهری  در دنیا وجود داشته که نتوان از آنجا بازگشت؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا شما را با استان پاپوآ در اندونزی آشنا خواهیم کرد و دلایل غیر قابل بازگشت بودن سفر شما به این شهر را به  شما خواهیم گفت. ابتدا لازم است کمی دورتر سفر کنیم، مثلاً اندونزی.

اندونزی

اندونزی کشوری است که بصورت مجمع الجزایر در جنوب شرقی آسیا واقع شده  است و پایتخت آن جاکارتا است. معروف‌ترین شهر آن بالی است. بالی شهر بسیار  زیبایی است که یکی از مقاصد معروف و پرطرفدار در جهان است که به “شهر  خدایان” لقب گرفته است.بالی در اندونزی

استان پاپوآ در اندونزی

حالا که با بهترین شهر توریستی اندونزی آشنا شدید، بیایید کمی آن طرف‌تر برویم، به استان پاپوآ در اندونزی که بزرگترین استان این کشور است. اگر به این استان سفر کنید، هیچ راه  بازگشتی برای شما وجود نخواهد داشت! این استان محل زندگی قبیله آدمخوارهاست  و تعدادی از افرادی که حتی برای تحقیق به این استان سفر کرده بودند، هیچ  وقت از سفر خود بازنگشتند و هیچ اثری از آن‌ها پیدا نشد.

آدمخوارها در استان پاپوآ در اندونزی

درباره قبیله آدمخوارها بیشتر بدانیم

قبیله آدمخوارها در جنوب غربی استان پاپوآ واقع شده است و شامل ۳۰۰۰ نفر می‌باشد. نام این قبیله کُروای است و همچنین  با نام کولوفو نیز شناخته می‌شود. افراد این قبیله مانند انسان‌های اولیه  زندگی می‌کنند. آن‌ها به غیر از محدوده زندگی خود، جای دیگری نرفته‌اند و  اشخاص دیگری را نیز نمی‌شناسند، به همین دلیل با دیدن افراد جدید سریعاً  واکنش نشان داده و پس از کشتن شخص، او را می‌خورند!

افراد این قبیله در جنگ و شکار به شدت مهارت دارند و کمتر کسی می‌تواند  از دست آن‌ها جان سالم به در ببرد. وسیله جنگی آن‌ها تیر و کمان است. خانه  آنها بر فراز درختان قرار دارد و رسم و رسوم عجیب و غریبی دارند و به روح و  شیاطین اعتقاد جدی دارند.

قبیله کولوفو در استان پاپوآ در اندونزی

سرنوشت خبرنگارانی که به استان پاپوآ در اندونزی رفته‌اند، چه شد؟

یکی از خبرنگاران پر دل و جرأت توانست از دل این قبیله با مهارت بسیار  عبور کند و ضمن تهیه گزارشی کامل، عکس‌های خوبی از این قبیله بگیرد. شخص خبرنگاری که برای تهیه خبر به آنجا رفته بود با چشم خود آدمخوار بودن آنها را دیده بود. در  سال‌های بعد، پسر این خبرنگار قصد کرد کاری که پدر خود انجام داده است را  بار دیگر تکرار کند و اطلاعاتی دیگر از این قبیله بدست آورد، ولی سفر او  هیچ بازگشتی نداشت.

قبیله آدمخوارها در استان پاپوآ در اندونزی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، اقامت بر فراز آسمان اتریش را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

جزیره راجا آمپات؛ بهشت ناشناخته اندونزی 

مناطق گردشگری شمال ایران که احتمالا ندیده‌اید 

اینجا خطرناک‌ترین جزیره دنیاست! 

تهرانگردی در روزهای بهاری 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در حالی که مسیر اسکو به کندوان را پیش  می‌روید، در کنار جاده چشمتان به حفره‌های متعدد در زمین خواهد خورد. این  حفره‌ها، خانه‌های مدفون روستای تاریخی و شگفت‌انگیز حیله‌ور هستند؛  روستایی خاموش و متروک و پر از سکوت و تنهایی.

روستای حیله ور

روستای حیله ور با معماری منحصربه‌فرد و خاص خود یکی  از جاهای دیدنی اسکو است. این روستا با وجود آن‌ که در نزدیکی روستای  صخره‌ای و معروف کندوان قرار دارد، ناشناخته باقی مانده است. اگر دوست  دارید با حیله‌ور آشنا شوید، در این روستاگردی با مجله دلتا همراه شوید.

روستای حیله‌ور کجاست؟

نام شهر اسکو با نام روستای معروف کندوان پیوند خورده است. روستایی با معماری چشمگیر که بسیاری از افراد در سفر به  استان آذربایجان شرقی، حتما سری به آن خواهند زد. اما شاید کمتر کسی باشد  که تاکنون نام حیله‌ور را شنیده باشد یا آن را دیده باشد. یکی از دلایل  گمنامی این روستا مخفی بودن آن از دید رهگذران و گردشگران است.

روستای حیله ور کجاست؟

روستای تاریخی و تماشایی حیله‌ور در ۴۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان اسکو واقع شده است. اسکو از مناطق دیدنی این استان است که از سمت شمال با  شهرستان شبستر، از سمت شرق با تبریز، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت  جنوب با شهرستان آذرشهر هم‌مرز است. حیله‌ور در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی این  شهر قرار دارد.

چرا به این روستا حیله‌ور می‌گویند؟

روستای حیله ور روستایی است که در در دل زمین کنده شده  است. در این روستا زاغه‌هایی زیبا وجود دارند. این خانه‌ها در نگاه اول  قابل دیدن نیست و شاید برای همین استتار و مخفی بودن به حیله‌ور معروف شده است. علت این مخفی بودن، پنهان ماندن از دید دشمنان و بیگانگان می‌باشد.

چرا به این روستا، روستای حیله ور می‌گویند؟

حیله‌ور، روستایی در دل زمین

مردمان حیله‌ور، خانه‌هایشان را در میان رسوبات آتش‌فشانی و در دل زمین  کنده‌‌اند. تخمین زده می‌شود حدود ۲۰۰ خانه در این روستا وجود دارد، اما  بسیاری از آن‌ها در زیر سیلاب‌ها مدفون شده‌اند. همین قرارگیری موجب شده  است تا در زمان بارندگی آب وارد بخش‌های مختلف روستا شود و به مرور زمان،  خانه‌ها را پر از گل و لای کند. تاکنون حدود ۵۵ خانه، تخلیه شده و در معرض  بازدید گردشگران قرار گرفته است.

روستای حیله‌ور متعلق به چه دورانی است؟

بر اساس قطعه ‌سفال‌هایی که در اطراف روستای حیله ور پیدا شده است، می‌توان تخمین زد از قرن ۷ تا ۱۲ هجری قمری یعنی از دوره‌ ایلخانی تا عصر صفوی، حیات در آن وجود داشته است.

روستای حیله ور متعلق به چه دورانی است؟

چرا روستای حیله‌ور متروک شد؟

احتمال می‌رود علت ترک این روستا، حمله‌ مغولان باشد که در قرن هفت هجری  قمری اتفاق افتاد. با این حمله، مردمان حیله‌ور برای حفظ جانشان به  صخره‌های قابل دفاع کندوان که در نزدیکی‌شان قرار داشت، پناه بردند و  تجربه‌ کندن خانه در دل زمین را این‌بار در صخره بکار بردند و روستای  کندوان شکل گرفت.

چرا روستای حیله ور متروک شد؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، “سرزمین رنگ‌های ایران“ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! 

سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران 

سرزمین رنگ‌های ایران 

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

از الماس سبز پنهان در دامنه‌های البرز، چه می‌دانید؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کشور اسپانیا، سرزمینی پر حرارت و دوست  داشتنی است که گوشه گوشه آن همچون گنج با ارزش می‌درخشد. جزیره ایبیزا یکی  از همین درهای گران‌بها است.

جاذبه های گردشگری ایبیزا

ایبیزا، جزیره‌ای صخره‌ای شکل است که  درجنوب اسپانیا قرار دارد. همچنین اینجا به علت داشتن سواحل دلبرانه‌اش  بسیار معروف می‌باشد. منفعل بودن اینجا هیچ معنایی ندارد و جزیره در طول  شبانه روز، غرق در جنب‌و‌جوش است. به همین خاطر است که ایبیزا به عنوان  بهترین تفرجگاه اسپانیا شناخته می‌شود. آب و موسیقی را می‌توان دو عنصر  جاذب گردشگر در این جزیره معرفی کرد. با مجله دلتا همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری ایبیزا آشنا شوید.

آشنایی با جاذبه های گردشگری ایبیزا

جزیره ایبیزا

در ایبیزا بیش از ۴۰ ساحل خارق‌العاده وجود دارد که در زیبایی، مانند ندارند. این جزیره در دریای مدیترانه واقع شده که از ثمره آن سواحلی درخشان، آب‌های زلال و آب و هوای بی‌نظیر  متولد شده است. حتی شب هنگام هم افسون این جزیره خاموش نمی‌شود و در تاریکی  می‌درخشد.

جاذبه های گردشگری ایبیزا کدامند؟

جاذبه های گردشگری ایبیزا

دالت ویلا

دالت ویلا شامل دیوارهای محکمی است که  قدمت تاریخی آن به قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد که منطقه‌ای استراتژیک  در مدیترانه محسوب می‌شود. داخل این دیوارها، شهر و خیابان‌های باریک وجود  دارد که هنگام عبور به کافه، رستوران، بوتیک و موزه‌های بسیاری برخواهید  خورد. اگر به بالای تپه‌ها برسید می‌توانید از کلیسا جامع هم دیدن کنید.

سواحل ایبیزا

بی‌شک تمامی گردشگران این منطقه برای  رسیدن به سواحل دور از وصف ایبیزا به این جزیره سفر می‌کنند. وجود این  تعداد ساحل و البته زیبایی‌های آن، انتخاب اول توریست‌ها برای گشت و گذار  است و این منطقه به همین دلیل است که معروف شده است.

سواحل زیبا از جاذبه های گردشگری ایبیزا

چه تفریحاتی در ایبیزا انتظار شما را می کشند؟

  • در اطراف شهر ایبیزا جاذبه‌های سنتی زیادی هست که اغلب گردشگران زمان کافی برای بازدید از آن‌ها ندارند.
  • پاراسیلینگ کنید یا قایق بگیرید و در قایق به تماشای مناظر بکر اطراف جزیره مشغول  شوید، در اطراف ایبیزا جزایر زیادی هست که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید  کنید.
  • در شمال شهر به دیدن غارهای کان مارکا بروید. در این غار، دریاچه‌های زیر زمینی رنگارنگی وجود دارد.
  • اگر در ماه مه به ایبیزا بروید، می‌توانید در فستیوال تئاتر خانوادگی  شرکت کنید که در آن‌ها تئاترهای خیابانی و نمایش‌های عروسکی برگزار می‌شود.

مناظر زیبای جاذبه های گردشگری ایبیزا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “هتلی که هر سال آب می‌شود” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

این جاذبه‌های جهان به زودی نابود می‌شوند! 

طولانی‌ترین غار نمکی جهان، غار نمکدان قشم 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی! 

سفر به کلیسایی به میزبانی ارواح 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تاکنون از مکان‌های ترسناک بسیاری با  شما سخن گفته ایم، اما این بار و در سفری متفاوت، به جایی خواهیم رفت که  اصلا انتظار تجربه ترس را ندارید.

کلیسای سنت جورج

به سراغ جایی می‌رویم که در بسیاری از نمونه‌های آثار ژانر وحشت، مکانی  امن را در اختیار افراد هراسان از نیروهای اهریمنی قرار می‌دهد. خادمانش به  دنبال کمک به انسان‌های درمانده از تجربه‌ پدیده‌های عجیب و ماورایی  هستند. بله، درست حدس زدید، مقصد گردشگری امروز ما در مجله دلتا یک کلیسا است، کلیسای سنت جورج در جمهوری چک.

کلیسای سنت جورج کجاست؟

صحنه نمایش ما کلیسایی قدیمی است. این کلیسا در روستایی در بخش شمال غربی ناحیه بوهم (Bohemia) جمهوری چک واقع شده است. تاریخ ساخت این کلیسا به سال ۱۳۵۲  میلادی باز می‌گردد. اما این مکان مذهبی که برای قرن‌ها پذیرای مردم بود که  در پی حادثه‌ای تلخ متحمل خساراتی جبران ناپذیر شد.
کلیسای سنت جورج کجاست؟
همه چیز به سال ۱۹۶۸ باز می‌گردد. زمانی که شانه‌های خسته‌ کلیسای سنت جورج تاب تحمل سقف آن را نداشت و بالاخره بام ساختمان فرو ریخت.

این کلیسا به تدریج و به دلیل وضعیت تازه‌ای که گریبان‌گیرش شده بود،  مورد بی‌توجهی قرار گرفت و متروکه شد. اما هنوز موعد بازنشستگی همیشگی این  مکان از راه نرسیده بود. یک هنرمند پا به میدان گذاشته و با ارائه‌ راهکاری  عجیب اما موفق، سعی در بهبود اوضاع کرد.
کلیسای سنت جورج جمهوری چک 

این کلیسا چگونه نجات پیدا کرد؟

آن هنرمند به دنبال مرمت و احیای مجدد این مکان مذهبی از بُعد دینی و  تاریخی بود. این مکان، جایی ارزشمند و نیازمند حفاظت بشمار می‌رفت. اما  راهکار این هنرمند در عین کمک به کلیسا، آن را به یکی از ترسناک‌ترین  نمونه‌های نوع خود بدل کرد. جایی که قدم گذاشتن در آن، نشستن و دعا خواندن،  نیازمند دل و جرأتی فراوان است. این ویژگی شاخص، آن را شایسته‌ انتخاب شدن  به عنوان یکی از مقاصد گردشگری وحشت نموده است.
این هنرمند یک سری پیکره‌های شبح‌وار را مهمان کلیسا کرده و آن‌ها را در میان نیمکت‌های صحن کلیسای سنت جورج نشانده است. گویی که این ارواح در حال نیایش هستند. حضور این ارواح  سفیدپوش، اتمسفری عجیب را به محیط بخشیده است. جایی که همه چیز متفاوت‌تر  از آن چیزی است که انتظارش را داریم.
کلیسای سنت جورج چگونه نجات پیدا کرد؟
اما دستاورد این هنرمند، فضایی ترسناک و رعب‌آور را بر محیط این کلیسای در  حال تخریب حاکم کرده است. در عین حال این دستاورد مزیت‌های خود را داشته و  امتیازات خاصی را نصیب این بنای باستانی کرده است.

واقعیت این است که از زمان اضافه شدن این اثر هنری، این کلیسا به شکلی  عجیب در جذب بازدیدکننده و گردشگر موفق عمل کرده است. اکنون گردشگران  بسیاری از کشورهایی همچون برزیل، استرالیا،  روسیه، انگلستان و آلمان، برای بازدید از آن رنج سفر را تحمل می‌کنند. هدف  از ارائه‌ این اثر هنری عجیب، جلب توجه بیشتر مردم به کلیسا و تلاش برای  جمع‌آوری سرمایه برای بازسازی کلیسا بود.
کلیسای سنت جورج گردشگری وحشت
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

درختانی که بز می‌دهند، جاذبه عجیب مراکش 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این بازار در چابهار، از وقتی بلوچ‌ها یادشان می‌آید، بازار سنتی بوده و پیرزنان، فروشندگان آن بوده‌اند.

بازار مادربزرگ ها

در جنوبی‌ترین بخش استان سیستان و بلوچستان، جایی به نام بلوک بازار یا بلوکان یا بازار مادربزرگ ها وجود دارد که به صورت بللوک بازار هم نوشته می‌شود. این بازار سنتی و  قدیمی، برخلاف مجتمع‌های تجاری بزرگ و چند طبقه در منطقه آزاد، از گذشته تا  به حال توسط پیرزنان و مادربزرگ‌ها اداره شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بازار جالب آشنا شوید.

حال و هوای بازار مادربزرگ ها

اگرچه سال‌ها قبل بللوک بازار بیشتر فروشنده زن داشت اما الان همه زنان و  مردان در رده‌های سنی مختلف از آن نان درمی‌آورند. هر کسی چیزی برای فروش  گذاشته است. از همان ابتدای یکی از کوچه‌ها، زنان که بیشترشان سالخورده  هستند، روی زمین نشسته‌اند و بساطی پهن کرده‌اند. یکی از آن‌ها با صورتی  چروک و لباس سوزن‌دوزی شده‌‌ای که نشان می‌دهد کار دست خودش است، ماهی خشک و  نمک سود شده‌ای را درون یک تشت روحی گذاشته و می‌فروشد.
حال و هوای بازار مادربزرگ ها
آن دیگری، پشت جعبه‌ای چوبی نشسته و قرص و داروهای پاکستانی را بسته‌بندی  کرده و به همراه حنای هندی می‌فروشد. زن دیگری، غذاهای پخته شده‌ سنتی را  درون قابلمه‌ای برای فروش گذاشته و با پیرزن دیگری که او هم از روستاهای  اطراف چابهار آمده و حصیرهایی که بافته را برای فروش گذاشته، به زبان بلوچی  هم‌کلام می‌شود.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

داخل کوچه‌های بازار مادربزرگ ها ، پر از مغازه‌هایی  است که اجناس مختلف می‌فروشند؛ از لباس‌ها و پارچه‌های رنگی هندی و  پاکستانی و سوزن‌دوزی شده ماشینی و دستی و نخ‌های رنگارنگی که برای  دوخت‌ودوز زنان کنار هم چیده شده‌اند تا صنایع دستی، حصیر و پفک هندی و  کاموای کیلویی، موزهای سبز کوچک ایرانی و مُزوانک (مسواک بلوچی چوبی). از  شیر مرغ تا جان آدمیزاد که می‌گویند در بازارهای سنتی اینجا پیدا می‌شود.
داخل کوچه‌های بازار مادربزرگ ها

دسترنج زنان سرپرست خانوار

بیشتر فروشندگان بللوک بازار در گذشته زنانی بودند که سرپرستی خانواده  را به عهده داشتند، حالا هم تعداد زنان سالخورده این بازار کم نیست، اما  خیلی وقت است که مغازه‌ها توسط مردان و جوانان اداره می‌شود.
بازار مادربزرگ ها اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه های توریستی چابهار است؛ چون هر آنچه که یک توریست از فضای سنتی چابهار و روستاهایش  می‌خواهد ببیند، در این مکان جمع شده است. از نرخ ارزان اجناس تا تنوع  محصولات بومی و محلی.
بازار مادربزرگ ها در چابهار
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، “سرزمین رنگ‌های ایران” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مناطق گردشگری شمال ایران که احتمالا ندیده‌اید 

تهرانگردی در روزهای بهاری 

پیست‌های تهران برای دوچرخه‌سواری در بهار 

دره زمان، آب‌بازی با ثانیه‌ها و دقیقه‌ها! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سفر کردن یعنی لذت بردن از روزهایی که  مدت‌ها برایش برنامه‌ریزی کرده‌اید. بنابراین بهتر است خاطره خوب و خوشی از  این ایام داشته باشید. با رعایت کردن نکات و ایده های سفر آسان و ارزان،  می‌توانید از وقت و زمان خود در سفر نهایت لذت و استفاده را ببرید.

ترفند سفر ارزان و آسان

در این مطلب می‌خواهیم با هم ۸ ترفند سفر ارزان و آسان را بررسی کنیم. پس اگر از علاقه‌مندان به گردشگری هستید، تا انتها در مجله دلتا همراه ما باشید.

۸ ترفند سفر ارزان و آسان

سفر آسان یعنی مدیریت کردن هزینه‌ها

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد همیشه از آن گله دارند و باعث می‌شود  تا سفر کردن را حذف کنند، نداشتن پول کافی برای سفر است. اما وقتی از سفر  آسان و ارزان حرف می‌زنیم، منظورمان حذف کردن هزینه‌های سرسام آور مثل  هزینه هتل و رستوران است!
ترفند سفر ارزان و آسان ، مدیریت هزینه ها

گروهی سفر کنید

یکی از راه‌حل‌های سفر ارزان این است که به جای سفرهای انفرادی، از  تورهای گروهی استفاده کنید، چرا که با این کار تمامی هزینه‌های سفر فقط به  دوش شما نیست و اینگونه هزینه‌ها تقسیم می‌شود.

انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر

وسیله نقلیه با توجه به مسافت و مسیری که در سفر، پیش رو دارید بسیار  اهمیت دارد. در سفرهایی که نیاز به هواپیما یا قطار است، بهترین راه‌حل  برای تهیه بلیط، عضویت در سایت‌های فروش بلیط لحظه آخر است.
انتخاب وسیله نقلیه مناسب، ترفند سفر ارزان و آسان

سفر کردن در روزهای شلوغ سال ممنوع!

در روزهایی که چند تعطیل رسمی پشت سر هم قرار گرفته‌اند، علاوه بر اینکه  ترافیک جاده‌ای، زیاد است و مجبور می‌شوید برای سوخت وسیله نقلیه خود  بیشتر هزینه کنید، اجاره ویلا و تهیه بلیط‌‌های تفریحی هم اغلب با افزایش  قیمت همراه هستند!
سفر در روزهای خلوت، ترفند سفر ارزان و آسان

غذا پختن در سفر، ارزان‌تر از رفتن به رستوران

پنجمین ترفند سفر ارزان و آسان این است که اگر سفرهای  خانوادگی و یا دوستانه را برای تفریح و گردشگری انتخاب کرده‌اید، وسایل و  لوازم آشپزی مثل اجاق سفری، روغن، برنج، مواد خوراکی را برای تهیه غذای  مورد نظرتان بهمراه داشته باشید.
نرفتن به رستوران، ترفند سفر ارزان و آسان

لوازم ضروری و شخصی سفر را همراه خود داشته باشید

هر کدام از ما وسایل شخصی و مصرفی روزانه‌ای داریم که بهتر است در سفر  همراهمان باشد. با داشتن وسایل ضروری، دیگر لازم نیست بابت خرید هر کدام از  این‌ها هزینه اضافی پرداخت کنید.
همراه داشتن وسایل شخصی، ترفند سفر ارزان و آسان

از هزینه‌های اضافی اجتناب کنید

هفتمین ترفند سفر ارزان و آسان ، توجه به نکات ریز و  به ظاهر کم ارزش است که در مجموع می‌تواند جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرد.  مثلاً اگر در طول روز عادت به نوشیدن چای زیاد دارید، همراه داشتن یک فلاسک  چای با کیسه چای حاضری می‌تواند خیلی چاره‌ساز باشد.

اجتناب از هزینه های اضافی، ترفند سفر ارزان و آسان

مراقب سلامتی خود در سفر باشید

حتی اگر در سفر دفترچه بیمه هم همراهتان باشد، مجبور هستید بخشی از  هزینه‌های درمان را خودتان بپردازید. بنابراین اگر به دنبال یک سفر آسان  هستید، به رعایت نکات بهداشتی توجه کنید.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “کوچک‌ترین بیابان جهان اینجاست!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

قدم زدن روی آینه صورتی کائنات 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

جاذبه‌هایی دیدنی اما ناشناخته! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا می‌دانید امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در 2021 کدام هستند؟

مقاصد امن برای سفر در کرونا

از زمان شروع شیوع ویروس کرونا؛ صنعت گردشگری، تورهای مسافرتی، صنعت  هواپیمایی و غیره تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  واکسن کرونا شرایط بهتر شده و بسیاری از کشورها مرزهای خود را گشوده‌اند.  اگر می‌خواهید بدانید مقاصد امن برای سفر در کرونا در سال ۲۰۲۱ کدام هستند، این مطلب از مجله دلتا را بخوانید.

مقاصد امن برای سفر در کرونا در سال ۲۰۲۱

پرتغال، جزایر مادیرا

از زمان همه‌گیری کرونا، مادیرا یکی از امن‌ترین مکان‌ها در اروپا بوده  است. این مجموعه جزایر، خیلی زود اقدامات پیشگیرانه را شروع کرد و در وضعیت  سبز شیوع ویروس با پایین‌ترین میزان ابتلا در اروپا قرار گرفت. این جزایر  زیبا با سواحل، تفریحات آبی، هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین با محیطی امن و  کاملا پاکیزه هر ساله پذیرای گردشگران زیادی هستند.
جزایر مادیرا از مقاصد امن برای سفر در کرونا

پرتغال، آزورس

آزروس یکی از مقاصد امن برای سفر در کرونا در سال ۲۰۲۱ است. تمام گردشگران پیش از بازدید از این جزایر باید تست کرونا بدهند. علاوه بر این، در این جزایر تعداد زیادی جاذبه‌ های توریستی در فضای باز وجود دارد. در ۹ جزیره موجود در آزروس که ترکیبی از سنت و مدرنیته هستند، غذاهای منحصربه‌فردی را خواهید یافت.
آزروس از مقاصد امن برای سفر در کرونا

گرجستان، تفلیس

اگر به دنبال یک مقصد امن و نزدیک برای سفر هستید، تفلیس، پایتخت  گرجستان، می‌تواند بهترین گزینه باشد. به محض اینکه موارد ابتلا به بیماری  در این شهر مشاهده شدند، تفلیس درهای خود را به روی مردم بست و نتیجه بسیار  عالی بود.

سفر به تفلیس در کرونا برای مسافرانی که واکسن زده‌اند، محدودیتی ندارد و  مسافرانی که واکسن نزده‌اند، باید تست بدهند. تفلیس پایتخت گرجستان شهری  با قدمت تاریخی، ساختمان‌ها و فضایی زیبا و به جا مانده از قرون وسطاست که  همواره یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران بوده است.
تفلیس از مقاصد امن برای سفر در کرونا

تاهیتی، مجموع جزایر فرانسه

این مقصد رویایی به عنوان یکی از مقاصد امن برای سفر در کرونا در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است. تاهیتی یک مقصد ایده‌آل گردشگری امن با طبیعتی منحصربه‌فرد است. پیاده‌روی و  غواصی در سواحل زیبا، غذاهای محلی و فرهنگ مردم این منطقه، تاهیتی را به  مقصدی محبوب تبدیل کرده است.
برای سفر به تاهیتی باید تست منفی کرونا که ظرف حداکثر ۳ روز پیش از سفر  انجام شده باشد را ارائه دهید، همچنین گردشگران باید یک تست ، ۴ روز پس از  رسیدن به این منطقه انجام دهند و قرنطینه لازم نیست.
تاهیتی از مقاصد امن برای سفر در کرونا

یونان، آسوس، کیفالونیا

اگر به دنبال مقاصد امن برای سفر در کرونا هستید، به یونان بروید. آسوس یکی از زیباترین مقاصد گردشگری است. کیفالونیا نیز که در شمال این جزیره قرار دارد به عنوان یکی از زیباترین جزایر یونان  شناخته می‌شود. برای سفر به این مقصد؛ تست کرونا برای مسافرانی که واکسن  زده‌اند، لازم نیست. بقیه مسافران باید آزمایش کرونا بدهند و قرنطینه وجود  ندارد.
کیفالونیا از مقاصد امن برای سفر در کرونا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “کوچک‌ترین بیابان جهان اینجاست!“ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مهیج‌ترین و زیباترین مسیر سفر در جهان (+ویدیو) 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

جاذبه‌هایی دیدنی اما ناشناخته! 

قصر قدیم، زندان جدید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هتل‌های مجلل برفی در شمال اروپا و  کانادا هر ساله پذیرای مهمانان ثروتمندی هستند که از کمی هیجان در مناظر  برفی لذت برده و پول خوبی هم خرج می‌کنند. هتل یوکاس یروی در سوئد هم از  جمله این هتل‌ها و معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌هاست.

هتل یخی سوئد

۲۵ سال پیش برای نخستین بار میهمانان هتل یخی سوئد در اتاق‌هایی با دیوارهای برفی، شب را به روز رساندند. با مجله دلتا همراه باشید تا با هتل یوکاس یروی آشنا شوید.

داستان ساخته شدن هتل یخی

هر سال وقتی که دمای هوای  سرزمین‌های شمالی سوئد به زیر صفر سقوط می‌کند، قالب‌های بلورین یخ از یک  دریاچه محلی جمع‌آوری شده و به اشکال هندسی فوق‌العاده‌ای تراش می‌خورند. در منطقه‌ای به نام یوکاس یروی، زیرساخت‌های لازم برای ساخت یک هتل یخی بی‌نظیر آماده می‌شود.

داستان ساخته شدن هتل یخی سوئد

قبل از هر چیز برف فشرده‌شده، نقش پشتیبان را بازی می‌کند تا خانه اسکیمویی یا همان ایگلوی  بزرگ و محکمی ساخته شود که در واقع نقش پوسته بیرونی هتل یوکاس یروی را  بازی می‌کند. آنچه این خانه قطبی را به یک قلعه برفیِ جادویی تبدیل می‌کند،  مجسمه‌های زیبای یخی و نورپردازی ویژه‌ای است که توسط هنرمندانی چیره‌دست  طراحی، ساخته و پرداخته می‌شوند.
آیس هتل یا هتل یخی سوئد

هتل یخی، یکی از جاذبه‌های توریستی سوئد

هتل یخی سوئد یا آیس هتل، یکی از جاذبه های توریستی سوئد است که هر ساله هزاران نفر را از نقاط مختلف جهان به سوئد می‌کشاند.  هتل یخی، معمولا از ماه مه به بعد شروع به آب شدن و از بین رفتن می‌کند و  ساخت آن، اکتبر هر سال آغاز می‌شود تا در فصل زمستان پذیرای توریست‌ها  باشد. به مساحت و امکانات تفریحی این هتل که اولین پایه‌های آن در دهه ۱۹۷۰  میلادی ریخته شد، هر ساله اضافه می‌گردد.

هتل یخی سوئد ، یکی از جاذبه‌های توریستی سوئد

مسافرین هتل یخی سوئد

مسافرین هتل یخی سوئد اغلب از افراد ثروتمند تشکیل  شده‌اند، چون هزینه اقامت در آن به علت زمان محدود و هزینه بالای ساخت هر  ساله آن، بسیار بالاست. این هتل به امکانات تکنیکی مدرنی مجهز است که موجب  می‌گردد، درجه دمای آن ثابت مانده و حتی الامکان استفاده از استخر آب گرم  نیز وجود داشته باشد.

هتل یخی سوئد یا آیس هتل

تجهیزات و تزئینات هتل یخی سوئد

هر ساله برای ساخت ساختمان اصلی هتل از بیش از ده هزار تن برف و یخ  استفاده می‌شود و در مرحله بعد، صنعت‌کاران به ساخت وسایل آن مشغول  می‌شوند. برخی از برجسته‌ترین هنرمندان و مجسمه‌سازان جهان هر ساله دست به  خلق آثار زیبایی از یخ می‌زنند که به عنوان تزئینات هتل مورد استفاده قرار  می‌گیرد. لیوان‌ها و بشقاب‌ها نیز در این هتل همگی از یخ هستند.

تجهیزات و تزئینات هتل یخی سوئد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، اقامت بر فراز آسمان اتریش را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مهیج‌ترین و زیباترین مسیر سفر در جهان (+ویدیو) 

قصر قدیم، زندان جدید 

شورترین دریاچه جهان در پست‌ترین نقطه کره زمین! 

زمین بازی شیطان در آمریکا 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

موزه کودکی ایرانک تمام گروه‌های سنی  را با خود هم‌سو می‌کند و علاوه‌بر کودکان، والدین را هم به دوران کودکی  می‌برد. همچنین این موزه اهمیت تاریخ و فرهنگ کودکی را از هزاران سال قبل  تا امروز روایت می‌کند.

موزه کودکی ایرانک

در موزه کودکی ایرانک کودکان امروز در کنار کودکان  دیروز، به‌شکل موزیکال و داستانی، درگیر روایت‌ها، بازی‌ها و نمایش‌ها  می‌شوند، از گذر تاریخ عبور می‌کنند و اطلاعات زیادی را کسب می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این موزه دیدنی در شهر تهران بیشتر آشنا شوید.

در موزه کودکی چه می‌گذرد؟

موزه کودکی ایرانک می‌خواهد توسط روایت‌ها،  داستان‌‌ها، نمایش‌ها و بازی‌ها، فضایی برای کودکی‌کردن و کودک‌بودن را  برای کودکان جدید و کودکان قدیم در کنار هم فراهم سازد تا افراد بیشتر در  ارتباط قرار گیرند و تجربه‌های مشترک جدیدی را رقم بزنند.
در موزه کودکی ایرانک چه می‌گذرد؟

هدف از تشکیل موزه کودکی ایرانک

موزه از سال ۱۳۸۵ شروع به تحقیق درباره دوران کودکی کرد. هدف این‌ بود  که مشخص شود دوره کودکی در ایران به چه صورت بوده است و کودکان از چه  جایگاهی برخوردار بوده‌اند. سوال‌هایی از این قبیل مطرح بود که کودکان چه  می‌پوشیدند، با چه وسیله‌ای بازی می‌کردند، چه بیماری‌هایی داشتند و چطور  این بیماری‌ها درمان می‌شدند، کودکان از چه حقوقی برخوردار بودند و تفرج  گاهشان کجا بوده است؟
هدف از تشکیل موزه کودکی ایرانک

نتایج بدست‌آمده از تحقیقات

محققان متوجه شدند چیزهایی که در گذشته مربوط به زندگی کودکان بوده، در  حال از بین رفتن هستند؛ بنابراین تصمیم گرفتند با اطلاع‌رسانی،‌ مردم را  متوجه کنند که باید مواظب یادمان‌های دوران کودکی‌ باشند. با افتتاح این  موزه، ۲۲۰۰۰ وسیله اطلاعاتی شامل سند‌ها، عکس‌ها، لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها و  بسیاری از وسایلی که متعلق به کودکان بودند، جمع‌آوری شدند.

مکتب خانه در موزه کودکی ایرانک

نمونه‌هایی از اشیای موجود در موزه

دفترهای مشق‌ چهارهزارساله در موزه کودکی ایرانک !

در نقطه ابتدایی گردش در این موزه، با ماکت لوح‌های مشق که از روی نسخه  اصلی آن‌ها ساخته شده‌اند، مواجه می‌شوید. این لوح‌ها دفتر‌های مشق کودکان  در حدود ۴۰۰۰ سال پیش‌ هستند که با خط فارسی باستان یا همان خط میخی روی  آن‌ها جملاتی نظیر «مرد دانا»، «تو مرد دانا» و «مرد دانای کوچک» نوشته  شده‌اند.
دفترهای مشق‌ چهارهزارساله در موزه کودکی ایرانک !

اسباب‌بازی‌های ماقبل تاریخ!

در ادامه با سنگ‌نگاره‌هایی با تصاویر کودکان، وسایل بازی کودکان نظیر  سوت‌سوتک‌ها، جغجغه‌ها، مجسمه‌های حیوانات مختلف که برای بازی کودکان ساخته  شده‌اند، آشنا می‌شوید.
نوشت افزارهای تاریخی در موزه کودکی ایرانک !

کودکان دوران قاجار و پهلوی

در ادامه بازدیدتان از موزه کودکی ایرانک با روایت‌های کودک در متن‌های حماسی و اسطوره‌ای مانند نقش کودک در شاهنامه، متن‌هایی برجسته‌ مانند روایت موش‌ و گربه و دوره‌های میانی تاریخ آشنا می‌شوید. وسایل نگهداری کودکان در گهواره‌های  آن دوران، وسایل خواب، وسایل تغذیه و وسایل بهداشتی، در این موزه به نمایش  گذاشته شده‌اند.
موزه کودکی ایرانک تهران

روند بازدید چگونه است؟

هرچه در مسیر موزه جلوتر می‌رویم، سیر تاریخ نیز که با کتیبه‌های سنگی و دفتر مشق کودکان و اسباب‌بازی‌های آنان در ۴۰۰۰ سال پیش آغاز شد، به دوران اخیر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود تا در نهایت به زمان حال باز‌می‌گردد.
بازدید از موزه کودکی ایرانک
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، نقطه وسط ایران کجاست؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تهرانگردی در روزهای بهاری 

پیست‌های تهران برای دوچرخه‌سواری در بهار 

بنای اسکیمویی، خانه پنگوئن‌ها در تهران! 

پیاده‌گردی یک روزه در تهران؛ از ایرانشهر تا گالری اعتماد 

۵ مکان‌ دنج برای خلوت کردن برفراز پایتخت 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

نه، اشتباه نکرده اید! چشمانتان درست  می‌بیند؛ این آبشار واقعا صورتی رنگ است. آبشارها همیشه حیرت‌انگیز هستند.  اما آبشارهای صورتی چطور؟

آبشار کامرون

شما می‌توانید آبشار کامرون را در پارک ملی دریاچه  واترتن (Waterton Lake National Park) در آلبرتا بیابید. اگرچه اغلب مواقع  این آبشار زلال و شفاف است اما برخی مواقع به رنگ صورتی در می‌آید. با مجله دلتا همراه باشید تا با این آبشار زیبا که از دیدنی های کانادا به شمار می‌رود و علت صورتی شدن آن، آشنا شوید.

چرا آب این آبشار صورتی می‌شود؟

این اتفاق بعد از بارش‌های سنگین رخ می‌دهد که باعث به هم خوردن رسوبات درون آبشار کامرون می‌شود. این رسوبات، با تابش نور بر روی آن‌ها به صورت رنگ صورتی دیده  می‌شوند. نتیجه این اتفاق یک پدیده بسیار زیبا است که باعث می‌شود افراد  بسیار زیادی برای عکاسی از آن راهی این پارک شوند. این آبشار زیبا این طور  به نظر می‌رسد که گویی از درون یک سرزمین آب نباتی بیرون آمده است.
آبشار کامرون آبشار صورتی

چه زمانی می‌توانیم آبشار کامرون صورتی را ببینیم؟

انتظار نداشته باشید که در یک روز عادی این پدیده را ببینید. چرا که  باید در شرایط مناسبی در این مکان باشید تا این آبشار به رنگ صورتی دیده  شود. بهترین زمان برای رفتن به این مکان و دیدن رنگ صورتی آبشار در فصول  بارانی می‌باشد. حتی اگر نتوانید آبشار را به رنگ صورتی ببینید، آبشار به  رنگ عادی هم به اندازه کافی زیبا است که ارزش سفر به این منطقه گردشگری را داشته باشد.
آبشار کامرون در حالت عادی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، ساحل عجیب و سرخ، ساحلی بدون شن و ماسه! را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

کوچک‌ترین بیابان جهان اینجاست! 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

جاذبه‌هایی دیدنی اما ناشناخته! 

تماشای نهنگ‌ها؛ جدیدترین جاذبه‌ گردشگری نروژ 

باواریا؛ سرزمین قصه‌های پریان 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید در لحظه اول با شنیدن نام بیابان،  به یاد مناطق گرمسیری و کویری خشک مانند شمال آفریقا بیفتیم، ولی باید  بدانید بیابان‌ها شامل مناطق قطبی که بارش‌های کمتری را تجربه می‌کنند نیز  می‌شوند.

کویر کارکراس

چهار نوع بیابان مختلف روی زمین وجود دارد: بیایان سرد ساحلی، بیابان  سرد زمستانی، بیابان های نیمه گرمسیری و بیابان های قطبی. اصولا همه این  بیابان‌ها از نظر وسعت با کوچکترین بیابان جهان که کویر کارکراس نام دارد، متفاوت می‌باشند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بیابان حیرت‌انگیز آشنا شوید.

کویر کارکراس کجاست؟

کویر کارکراس کوچک‌ترین بیابان روی زمین است که مساحتی حدود ۱ مایل مربع  را اشغال می‌کند. این بیابان در مجاورت جامعه کارکراس در استان یوکان  (Yukon) در کانادا واقع شده است. صحرای کارکراس ممکن است شمالی‌ترین بیابان دنیا نباشد، اما  یکی از بیابان‌های بی‌نظیر به حساب می‌آید. آب و هوای مناطق اطراف آن به  حدی مرطوب است که می‌توان آن را یک کویر حساب کرد.
کویر کارکراس کجاست؟
کویر کارکراس در طول آخرین دوره یخبندان و زمانی که  بسیاری از دریاچه‌های بزرگ حاصل از آب شدن یخ‌ها در این ناحیه شکل گرفتند،  ایجاد شد. در واقع این تپه‌ها پس از خشک شدن دریاچه‌ها ایجاد شدند. در حال  حاضر، شن و ماسه توسط باد از دریاچه Bennet که در آن نزدیکی است، به سمت  بیابان آورده می‌شود.
اگرچه این منطقه برای رشد اکثر گونه‌های گیاهی بسیار خشک است، اما برخی از  محصولات غیر معمول وجود دارند که در صحرای کارکراس رشد می‌کنند. اکثر  گیاهانی که در این بیابان رشد می کنند در یک بیابان واقعی زنده نخواهند  ماند. همچنین آنها در آمریکای شمالی بسیار نادر هستند.
کویر کارکراس در استان یوکان

آب و هوای کویر کارکراس

آب و هوای این منطقه خشک‌تر از نواحی اطراف آن است و سالانه کمتر از  ۱۹.۷ اینچ بارندگی دریافت می‌کند. کمبود بارش به دلیل اثر باران سایه‌ای  (rain-shadow) است که توسط کوه‌های همسایه ایجاد می‌شود. بنابراین، فقط  تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی نادر در بیابان رشد کرده‌اند. هرچند پوشش  گیاهی در بیابان، شن و ماسه‌ها را در جای خود نگه داشته است و مانع جابجایی  آن‌ها توسط باد می‌شود، ولی حادثه‌ای بزرگ مانند آتش‌سوزی جنگلی می‌تواند  تمام پوشش گیاهی را از بین ببرد و تپه‌ها را به حالت فعال و جابجا شونده  بازگرداند. در حال حاضر، تپه‌های فعال و دارای شن روان در شمال آمریکا  بسیار نادر است و فقط چندین تپه پس از خشک شدن دریاچه‌ها باقی مانده‌اند که  توسط برخی گیاهان پوشیده شده‌اند.
آب و هوای کویر کارکراس

فعالیت‌های تفریحی

ساکنان محلی در تابستان بر روی تپه‌ها شن سواری می‌کنند و در طول زمستان از صحرا برای اسنوبورد و اسکی روی یخ استفاده می‌کنند. سایر فعالیت‌های تابستانی که مردم در  بیابان از آن لذت می‌برند شامل سواری با موتور سیکلت‌های چهار چرخه، چتر  بازی و پیاده‌روی است. گروه‌های گردشگری متعددی در بیابان به ماشین سواری  آفرود مشغول می‌شوند.
فعالیت های تفریحی در کویر کارکراس
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، زمین بازی شیطان در آمریکا را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دریاچه لوت، یکی از عجایب هشتگانه جهان! 

جاذبه‌هایی دیدنی اما ناشناخته! 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

با مرگبارترین فانوس دریایی جهان آشنا شوید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای چنشت یا روستای رنگارنگ ایران  به دلیل مورفولوژی خاص و موقعیت جغرافیایی آن و همچنین داشتن مردمی با آداب  و رسوم ویژه، وجود امام‌زاده سیدحامد علوی و دو غار معروف، کلکسیونی از  انواع جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است.

روستای چنشت

روستای چنشت به لحاظ پوشش محلی به سرزمین رنگ های ایران معروف است و با  وجود جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخی و فرهنگی یکی از روستاهای هدف گردشگری  خراسان جنوبی است. با مجله دلتا همراه شوید تا این روستای زیبا را بهتر بشناسیم.

روستای چنشت کجاست؟

چنشت در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و فاصله آن تا بیرجند، مرکز  استان خراسان جنوبی، ۶۰ کیلومتر است. این روستا در ادوار گذشته تاریخی جزو  دهستان نهارجان بوده، ولی در حال حاضر از توابع شهرستان سربیشه است. آب‌ و‌ هوای آن معتدل و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۵۰ متر است.روستای چنشت یا روستای رنگارنگ ایران

وجه تسمیه

در وجه تسمیه روستا چنین می‌گویند که روستای چنشت به  دلیل داشتن چندین رودخانه که از کنار آن می‌گذشته و باغات این منطقه را  سیراب می‌کرده است، در قدیم به «چند شط» معروف بوده است که به مرور زمان به  «چن شط» و «چن شت» و بالاخره به «چنشت» تبدیل شده است.

قول دیگری هم در مورد وجه تسمیه چنشت وجود دارد که می‌گوید چنشت بر وزن  بهشت است. در گذشته به دلیل خوش آب و هوا بودن و داشتن میوه‌های فراوان و  رودخانه‌های متعدد که از زیر درختان می‌گذشته است و شباهت این منطقه به  بهشت، گروهی دامدار این نقطه را به‌ عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کنند.  آن‌ها نام این منطقه را بهشت می‌گذارند که بعدها بر اثر گذر زمان به چنشت  تغییر نام می‌دهد. امروزه نیز روستای چنشت باغات بسیار و رودخانه‌های فصلی دارد و این روستا را به بهشتی زیبا و دلنشین تبدیل کرده است.

وجه تسمیه روستای چنشت

جاذبه‌های گردشگری چنشت

استقرار روستا در منطقه میانکوهی، چشم‌انداز کوهستانی زیبا و جذابی به  آن بخشیده است. روستا در میان باغات گردو و دیگر میوه‌ها محصور شده و مناظر  زیبایی از تلفیق طبیعت و بافت مسکونی پدید آورده است. از جاذبه ‌های توریستی مهم و طبیعی روستا می‌توان به غار چنشت و چهل‌چاه، مزار سیدحامد علوی و بافت تاریخی چنشت اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، “شهرهای عجیب ایران را بشناسیم!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! 

سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران 

تشکوه، کوه همیشه شعله‌ور ایران 

قدیمی ترین هتل موزه جهان را در اصفهان ببینید! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فانوس دریایی خلیج جرویس برای جلوگیری  از برخورد کشتی با صخره‌ها ساخته شد؛ اما به ‌دلیل موقعیت مکانی اشتباه  باعث خرابی کشتی‌های بسیاری شد.

فانوس دریایی سنت جورج

در شبه جزیره‌ای‌ در کنار دریای تاسمان در نزدیکی خلیج جرویس در جنوب استرالیا، فانوس دریایی سنت جورج قرار داشت که برای مدتی بیش از چهل سال فعال بود. در این چهل سال حادثه‌های عجیب بسیاری به علت حضور این فانوس دریایی رخ داد. با مجله دلتا همراه باشید تا با فانوس دریایی خلیج جرویس و اتفاقاتی که رخ داده است، آشنا شویم.

چرا فانوس دریایی سنت جورج ساخته شد؟

موقعیت مکانی قرارگیری دماغه سنت جرج باعث می‌شد کشتی‌های دریانوردان  بی‌تجربه‌ای که سوار بر کشتی‌ها از این منطقه عبور می‌کردند به صخره‌های  موجود در کف این خلیج برخورد کنند و از بین بروند. صخره‌های اطراف سنت جورج  در جنوب خلیج جرویس صخره‌هایی بودند که اگر کشتی‌ها به آن‌ها برخورد می‌کردند، شدیدا آسیب  می‌دیدند و از بین می‌رفتند. به همین دلیل، در اواسط قرن نوزدهم تصمیم  گرفته شد  در ساحل این منطقه فانوس دریایی ساخته شود.
چرا فانوس دریایی سنت جورج ساخته شد؟

انتخاب مکان برای فانوس دریایی

در سال ۱۸۵۷ معماری شروع به جستجو برای یافتن یک مکان مناسب برای احداث  یک فانوس دریایی در سنت جورج کرد. او علاقه‌مند بود مکان احداث را در جایی  انتخاب کند که ساخت‌وساز  در آنجا راحت‌تر باشد نه اینکه جایی باشد که  امکان راهنمایی و مسیریابی بهتری به فانوس دریایی بدهد.

فانوس دریایی‌ که جایگزین فانوس دریایی سنت جورج شد

علی‌رغم تمام این کمبودها و ایراداتی که توسط تیم ارزیابی به مکان  انتخابی وارد آمد، سرپرست تیم به‌ دلیل نامعلومی مجوز ساخت فانوس دریایی در  این مکان را صادر کرد. از زمان اتمام ساخت این فانوس دریایی، برای مدت چهل  سال تعداد بسیار زیادی از کشتی‌ها در این خلیج به صخره‌ها برخورد کرده و  نابود شدند مسئول همه‌ آن‌ها موقعیت قرارگیری فانوس دریایی بود. در نهایت،  این فانوس دریایی با یک فانوس دریایی دیگر در موقعیت مناسب‌تری از ساحل،  جایگزین شد.
فانوس دریایی‌ای که جایگزین فانوس دریایی سنت جورج شد

تخریب فانوس دریایی سنت جورج

با این وجود، حتی بعد از جایگزین کردن فانوس دریایی باز هم فانوس اولیه  مشکلات مسیریابی برای کشتی‌ها ایجاد می‌کرد، چون برج آن از ماسه براق ساخته  شده بود و در شب‌های مهتابی می‌درخشید و باعث انحراف کشتی‌ها می‌شد. به  همین دلیل در اوایل قرن بیستم ساختمان این فانوس را هم تخریب کردند.
تخریب فانوس دریایی سنت جورج

اتفاقات عجیب پیرامون این فانوس دریایی

البته فانوس دریایی سنت جورج تنها برای کشتی‌ها  مشکل‌ساز و بدیُمن نبود بلکه برای مسئولانش که در ساختمان فانوس زندگی  می‌کردند هم بد یمن بود. یکی از مسئولان فانوس دریایی در حال ماهیگیری غرق  شد؛ دیگری در اثر ضربه‌ اسب به سرش کشته شد. اما معروف‌ترین ماجرای این  فانوس دریایی که بیشتر در موردش صحبت می‌شود این است که دو دختر نوجوان در  حال بازی با یک اسلحه‌ گرم بودند که ناگهان اسلحه شلیک کرده و یکی از آن دو  دختر کشته شد.. این فانوس دریایی به‌ دلیل تاریخ غیر عادی‌اش در حال حاضر  جزء مناطق حفاظت شده است و بازدید آن از دور امکان‌پذیر است.
ویرانه‌های فانوس دریایی سنت جورج
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

خطرناک‌ترین ساحل جهان، محبوب‌ترین جاذبه استرالیا 

دریاچه لاک‌پشت‌، جایی که هیچ لاک‌پشتی در آن نیست! 

ساحل عجیب و سرخ، ساحلی بدون شن و ماسه! 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مساجد بی‌شماری در کشورمان ایران و  اقصی نقاط جهان وجود دارند اما شاید هیچ‌کدام به اندازه مسجد هزار رنگ  نصیرالملک نتواند ظرافت معماری اصیل ایرانی را با زیبایی هرچه تمام‌تر به  نمایش بگذارد.

مسجد هزار رنگ نصیرالملک

امروز در مجله دلتا به سراغ مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی ایران که یکی از بهترین جاهای دیدنی  شیراز است، می‌رویم. این مسجد توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده  است؛ بویژه در سال‌های اخیر که بازار سلفی و عکاسی با موبایل هم داغ‌تر شده  است، کمتر کسی تا مسجد هزار رنگ نصیرالملک می‌رود و بدون عکس با شیشه‌های رنگی‌اش برمی‌گردد.

مسجد نصیرالملک کجاست؟

مسجد صورتی ایران را در شهر بهارنارنج، در جنوب خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک پیدا می‌کنید. جایی که به محله گود عربان معروف است. این بنا یکی از دیدنی‌های شیراز است که لحظه‌های خوب بازدید از آن تا زنده‌ هستید در ذهن شما می‌ماند.
مسجد نصیرالملک شیراز تصور شما را از ساختمان مسجد تغییر می‌دهد. این بنا که به مسجد صورتی هم  معروف است، پر از کاشی‌های صورتی و شیشه‌هایی است که جشنی از نور به ‌پا  می‌کنند.مسجد هزار رنگ نصیرالملک کجاست؟

مسجد هزار رنگ نصیرالملک چه ویژگی‌هایی دارد؟

جلوی دو درب چوبی باشکوه مسجد که بایستید و سرتان را بالا بگیرید، مقرنس‌کاری  طاق‌نمای بزرگ آن چشم‌ شما را می‌گیرد. کاشی‌های هفت‌رنگ آن بی‌شباهت به  مسجدهای دیگر نیست اما رنگ صورتی از همین‌جا  حضور خود را به ‌رخ می‌کشد.  رنگ همه کاشی‌ها در این بنا رنگ طبیعی‌ است.
پای خود را که از هشتی ورودی آجری داخل بگذارید، وارد حیاط مسجد می‌شوید که  دلباز  و تماشایی است. حوض وسط حیاط، گلدان‌های اطراف آن و ساختمان‌هایی  که اگرچه چشمگیرند شاید فرق خاصی با مسجدهای دیگر نداشته باشند اما این  تازه شروع داستان است.
مسجد هزار رنگ نصیرالملک چه ویژگی‌هایی دارد؟
در شمال حیاط، طاق مروارید را پیدا می‌کنید و در جنوب، ایوان جنوبی و  گلدسته‌ها قرار گرفته‌اند. در شرق، شبستانی است که هفت ستون رنگی دارد و در  شمال شرقی، حیاط دیگری وجود دارد که امامزاده زنجیری را در آن پیدا  می‌کنید.
اما از ضلع غربی بگوییم که همه داستان‌ها به اینجا ختم می‌شود که پنجره‌های  شبستان اصلی مسجد نصیرالملک را با شیشه‌های رنگی پوشانده‌اند؛ شیشه‌هایی  که نور را به رنگین‌کمانی از شور و قشنگی تبدیل می‌کنند.
شبستان اصلی مسجد هزار رنگ نصیرالملک

قسمت اصلی مسجد، شبستان اصلی

آنچه مسجد هزار رنگ نصیرالملک را بین گردشگران معروف  کرده است، صحنه‌هایی‌ است که در این شبستان می‌بینید. کاشی‌ها پر از نقش گل  و بوته و آیه‌هایی است که با خط ثلث نوشته شده‌اند. ستون‌های شبستان غربی  دو ردیف شش‌تایی هستند که تعداد آنها یادآور دوازده امام است. مارپیچ‌های  روی ستون‌ها همیشه توجه توریست‌ها را به خود جلب می‌کند.
جلوه این زیبایی‌ها ‌با وجود عبور باریکه‌های نور از شیشه‌های رنگی صدچندان  می‌شود. هفت پنجره‌ بزرگ ساختمان با چهارچوب چوبی و شیشه‌های رنگی که طرح  گل دارند، پوشیده شده است. اگر صبح زود به مسجد نصیرالملک بیایید تابش نور  به پنجره‌ها غوغا می‌کند. بازار عکاسی و تماشا در این ساعت از روز، حسابی  داغ است. بسیاری از مسافران با شور و شوق از خواب صبحگاه‌ خود می‌گذرند تا  این بازی رنگ و نور را از دست ندهند.
مسجد هزار رنگ نصیرالملک شیراز

 

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، قدیمی‌ترین کلیسای جهان در ایران را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چند پیشنهاد بهاری برای طبیعت‌گردی 

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

این شهرها را در بهار از دست ندهید! 

کوچه‌های آشتی کنان، کوچه‌هایی تنگ و باریک برای دوستی 

کوه پدری؛ کوه هزار افسانه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با مجله دلتا همراه باشید و نگاهی به  این لیست بیندازید تا ببینید چگونه انسان‌ها می‌توانند بر روی جاذبه‌های  گردشگری تاثیر منفی بگذارند.

نابودی جاذبه های جهان

در حال حاضر به دلیل پیشرفت فناوری، سفر به مکان‌های مختلف راحت‌تر شده و  نتیجه این سفرها آشنایی با فرهنگ‌ها و مشاهده چشم‌اندازهای زیباست. سفر به  مکان‌های مختلف، مزایای اقتصادی بسیاری برای آن منطقه دارد اما با افزایش  تعداد گردشگران، شاهد نابودی جاذبه های جهان خواهیم بود. با مجله دلتا همراه باشید تا با مناطق توریستی در معرض نابودی آشنا شوید.

نابودی جاذبه های جهان

جزایر مالدیو

جزایر مالدیو در اقیانوس هند قرار دارد. مالدیو کم‌ارتفاع‌ترین کشور  دنیاست و بطور متوسط فقط یک‌ونیم متر از سطح دریا ارتفاع دارد. گرم شدن  زمین، ذوب یخچال‌های طبیعی و بالا آمدن آب دریاها تهدیدی جدی برای این کشور  و ساکنان آن محسوب می‌شود.
جزایر مالدیو، نابودی جاذبه های جهان

پارک ملی ever glades آمریکا

Ever glades بزرگترین باتلاق جهان است که صدها گونه از جانوران و گیاهان  در آن زندگی می‌کنند. سدهایی که در رودخانه‌های مجاور آن بنا شده این پارک  طبیعی را در خطر نابودی قرار داده است. در طول ۱۰۰ سال گذشته نصف پوشش  سطحی این منطقه از بین رفته است؛ اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند،  شاهد نابودی جاذبه های جهان خواهیم بود.
پارک ملی ever glades آمریکا ، نابودی جاذبه های جهان

المپیا در یونان

المپیا مکان برگزاری بازی‌های المپیک در یونان باستان است. به دلیل  تابستان‌های گرم که هر سال هم گرمتر می‌شوند، آتش‌سوزی‌های طبیعی در این  منطقه اتفاق می‌افتد که زادگاه بازی‌های المپیک را تهدید به نابودی می‌کند.
المپیا، نابودی جاذبه های جهان

دره شاهان در مصر

دره شاهان در فاصله ۵۰۰ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و از جمله مکان‌هایی است که  در آن فرعون‌های مصر و دیگر افراد بزرگ خاندان پادشاهی دفن شده‌اند. سطح  رطوبت و رشد قارچ به دلیل بخار ناشی از تنفس هزاران نفر از گردشگرانی که به  صورت روزانه از این منطقه بازدید می‌کنند باعث تخریب دیواره مقبره‌های دره  شاهان شده و این روند به معنای ناپدید شدن این آثار طی ۱۵۰ تا ۵۰۰ سال  آینده خواهد بود.
دره شاهان، نابودی جاذبه های جهان

دریای مرده

دریای مرده به دلیل آب معدنی‌‌اش بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.  وسعت این دریاچه که در مرز اردن و اسرائیل قرار دارد در ۴ دهه اخیر یک سوم  کاهش داشته است؛ دلیل اصلی آن هم رود اردن است که به این دریاچه می‌ریزد.  این دریاچه به دلیل کاهش بارندگی جهت خود را تغییر داده  و باعث نابودی جاذبه های جهان شده است.
دریای مرده، نابودی جاذبه های جهان

ونیز

شهر زیبای ونیز در ایتالیا که بر روی آب بنا شده است و تردد در آن به  وسیله قایق صورت می‌گیرد. سیلاب‌های دوره‌ای که در این شهر تاریخی رخ  می‌دهد، باعث می‌شود گاهی سطح آب به حدود یک‌ونیم متر بالاتر از سطح دریا  برسد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ سطح آب حدود ۵۰ سانتی‌متر از حد  کنونی‌اش بالاتر برود؛ این یعنی اگر تا آن زمان اقدامات حفاظتی لازم انجام  نشود شهر در آستانه تخریب کامل قرار خواهد گرفت.
ونیز، نابودی جاذبه های جهان

دیواره بزرگ مرجانی

دیواره بزرگ مرجانی که بزرگترین مجموعه صخره‌های مرجانی در دنیا به شمار  می‌رود در شرق کشور استرالیا قرار دارد. بیشتر مساحت این مجموعه که یکی از  جاذبه های توریستی استرالیا به شمار می‌رود در قالب یک پارک ملی دریایی از سوی دولت این کشور  به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است. به دلیل آلودگی آب در این منطقه،  ماهیگیری بیش از حد و گرم شدن زمین در خطر نابودی کامل قرار دارد.
دیواره بزرگ مرجانی ، نابودی جاذبه های جهان پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، اقامت بر فراز آسمان اتریش را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شهری که در عصر حجر به سر می‌برد! 

سفر به روستایی شناور روی آب 

دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بدون شک شهر پمپئی دیدنی‌ترین جاذبه  ایتالیاست. شهری در روم باستان که فوران آتشفشان کوه وزوو در سال 97 پیش از  میلاد زندگی مردمان این شهر را بطور کامل متوقف نمود. 

شهر پمپئی

کوه وزوو یا وزوویوس از کوه‌های معروف و نماد ایتالیاست. گازهای کشنده و  مواد مذاب آتشفشان وزوو به قدری سریع در سراسر شهر پمپئی پخش شدند که فرصت  هیچ‌گونه حرکت و عکس‌العملی را به مردم این شهر ندادند. همراه مجله دلتا باشید تا با این شهر و حادثه‌ای که باعث شد زمان برای این مردمانش در یک لحظه متوقف شود، آشنا شوید.
شهر پمپئی ایتالیا

شهر پمپئی پیش از ویرانی

این شهر سوخته پیش از ویرانی به مدت ۶۰۰ سال در زمان امپراتوری روم به  عنوان بندری باشکوه و مجلل بود که ییلاق ثروتمندان آن دوره به شمار می‌رفته  است. این شهر مملو از ساختمان‌ها و ویلاهای زیبا، سیستم فاضلاب و آبی  پیچیده، آمفی تئاتر، بندرگاه و یک مجموعه ورزشی بوده است که پس از این  حادثه نیز به خوبی باقی مانده‌اند. این شهر یکبار در سال ۶۲ میلادی با زمین  لرزه‌ای سنگین ویران شد، اما با تلاش مردم دوباره از نو بازسازی شد تا سال  ۷۹ میلادی که بطور کلی به کام مرگ فرو رفت.
شهر پمپئی پیش از ویرانی

کوه وزوو، خطرناک‌ترین کوه آتشفشانی دنیا!

همانطور که گفته شد کوه وزوو،  کوه آتشفشانی فعال در ایتالیاست که در شرق ناپل قرار گرفته است. این کوه،  تنها کوه آتشفشانی فعال در اروپای قاره‌ای است. آخرین فوران کوه آتشفشانی  وزوو در سال ۱۹۴۴ رخ داد؛ از آن پس می‌توان گفت این کوه آتشفشانی خاموش شده  است. این کوه آتشفشانی در طول هزاران سال پیش، چندین بار پیاپی فوران کرده  است و با این فوران‌های انفجاری و مواد مذاب، شهرها و مردمان بسیاری را به  کام مرگ کشیده است. از این رو، به عنوان خطرناک‌ترین کوه آتشفشانی شناخته  می‌شود.
کوه وزوو، خطرناک‌ترین کوه آتشفشانی دنیا!

پیدا شدن شهر پمپی از میان خاکستر

در سال ۱۷۴۸ میلادی کشاورزی در حال کندن زمین بود که به طور اتفاقی به  چندین مجسمه دست یافت. با جستجوی بیشتر، کاوشگران به مجسمه‌های بیشتر و در  نهایت به شهر پمپئی دست یافتند که پس از آن انواع مختلفی از مجسمه ها،  تابلوها، سکه، قلم، ظروف و … در این شهر پیدا شد. با نابودی این شهر، اجساد  تمام مردمانش به سنگ و مجسمه تبدیل شد. مردم این شهر حتی فرصت فرار کردن  را پیدا نکردند و در چندین دقیقه به کام مرگ فرورفتند.
پیدا شدن شهر پمپی از میان خاکستر
بسیاری از خانه و ویلاهای این شهر و آثار باستانی آن بطور کامل و دست  نخورده توسط کاوشگران و باستان‌شناسان از دل خاک بیرون آورده شد. شهر پمپئی  با ثبت در میراث جهانی یونسکو به عنوان تنها شهر باستانی که بدون هیچ‌گونه  دست‌خوردگی، سالم مانده است توانسته یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های ایتالیا باشد.
مجسمه های شهر پمپی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، زمین بازی شیطان در آمریکا را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مهیج‌ترین و زیباترین مسیر سفر در جهان (+ویدیو) 

چرا نام این پل، پل شیطان است؟ 

تماشای نهنگ‌ها؛ جدیدترین جاذبه‌ گردشگری نروژ 

نمایشگاه هنری که شما را به گریه خواهد انداخت! 

بازدید از موزه‌ای زیر آب 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()