نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر بشنوید در نقطه‌ای در ایران زمین،  در سرسبزترین و حیرت‌برانگیزترین استان شمالی این سرزمین، دریاچه‌ای در حال  حیات است که تمام اهالی این خاک و بوم، آن را با نام دریاچه ارواح  می‌شناسند چه احساسی خواهید یافت! از نامش خواهید ترسید یا به سمتش خواهید  شتافت؟ 

دریاچه ارواح

در استان سرسبز و سرشار از زیبایی مازندران، در یکی از اسرارآمیزترین  مناطق شهرستان نوشهر، جایی که سکوت فرمان‌روایی می‌کند در میان حلقه‌ای از  درختان تنومند و بلندقامت، دریاچه‌ای آبی، زلال، بکر به نام دریاچه ارواح  با صندوقچه‌ای بزرگ که قفل‌هایی قدیمی از آن محافظت می‌کند و افسانه‌هایی  کهن را در دل خود جای داده، پنهان شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این دریاچه شگفت‌انگیز آشنا شوید.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این دریاچه در ناحیه ممرز یا ملا کلا واقع  شده است و اگر در نقشه به دنبالش بگردید آن را با همین نام پیدا خواهد کرد.  اما اگر در افسانه‌ها و بر سر زبان‌ها در جستجوی رد و نشانی از این دریاچه  باشید نام دریاچه ارواح را خواهید شنید.

دریاچه ارواح مازندران

چرا این دریاچه را با نام دریاچه ارواح می‌شناسند؟

این دریاچه شگرف، پناهگاه تعداد قابل توجهی از درختان مرده است. بدون شک  تمام موجودات زنده روزی مرگ را تجربه خواهند کرد. درخت‌ها موجوداتی زنده  هستند چون رشد می‌کنند گرچه که از حرکت بی‌بهره باشند. بنابراین درخت‌ها  نیز مرگ را تجربه خواهند کرد اگرچه به شکلی دیگر. پس از مرگ درختان از  آن‌ها در عالم هستی تنه‌هایی باقی می‌ماند که گاه ممکن است در میان  دریاچه‌ای قرار داشته باشند. این تنه‌ها، که قدری از آن از سطح آب دریاچه  بیرون زده است بیشتر شبیه ریشه‌های درختان هستند و شاید در نگاه اول این  تصور را در ذهن ایجاد کنند که درختانی به صورت برعکس قرار گرفته‌اند.

دریاچه ارواح آبی زلال و شفاف دارد و همین شفافیت  منحصر به فرد سبب شده است که آب در این دریاچه درست مثل آینه رفتار کند و  بر رمز و راز این دریاچه بیش از پیش اضافه کند و تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه های توریستی مازندران شود.

دریاچه ارواح نوشهر

همچنین دریاچه ممرز یا ملا کلا، همان طور که اشاره شد؛ در حلقه‌ای از  درختان بلندقامت و سر به فلک کشیده با تنه‌هایی قطور و سن و سالی به قدر  قرن‌ها با شاخ و برگ‌هایی در هم فرورفته قرار گرفته است. جنگلی سبز و سرشار  از شگفتی که اتفاقاً دسترسی به آن برای ما آدم‌ها کار آسانی به شمار  نمی‌رود و به همین دلیل رفت و آمد کمتری در آن به چشم می‌خورد.

در واقع، تنه‌های درختان مرده، سکوت و شکوه جنگل و آبی زلال و شفاف  دریاچه؛ هر سه در کنار هم قرار گرفته‌اند و تصویری اسرارآمیز و وهم‌آلود  ایجاد کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر درباره مکان‌های دیدنی ایران، “جنگل ابر، جنگلی در میان اقیانوس ابرها” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

فرزند زیبای زلزله در دل روستای چورت 

دریاچه الیمالات، نگین مازندران 

دریاچه و باغ هنر، جاذبه گردشگری جدید تهران 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

قلعه هزار درب ایلام، از شگفت‌آورترین پادگان‌های دوره ساسانی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در هر کدام از استان‌های ایران  روستاهایی وجود دارند که به علت داشتن یک پارامتر برجسته مورد توجه مردم  ایران و جهان قرار گرفته‌اند. استان کرمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و  یکی از روستاهای حیرت‌انگیز خود را به جهانیان معرفی کرده است. روستای  میمند به دلیل قدمت و سبک خانه‌هایش از آن دسته جاذبه‌هایی است که هر چه  درباره‌اش بگوییم کم است. 

روستای میمند

روستای میمند در شهر بابک استان کرمان و در ارتفاع  ۲۲۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا به دلیل وجود صخره‌های زیاد در  کوه‌هایش که به دست انسان‌ها کنده شده‌اند، به روستای دست‌کند میمند نیز  شهرت دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این روستای خارق‌العاده آشنا شوید.

 

روستای میمند کرمان

تاریخچه روستای میمند

بیست سال پیش باستان‌شناسان، عمر این روستا را ۱۲ هزار سال تخمین زدند.  آن‌ها برخی نقوش و سفال‌ها را مربوط به شش تا ده هزار سال قبل دانسته‌اند.  چیزی که در این روستا بسیار جالب توجه است استحکامات دفاعی این منطقه است.  همین توانمندی دفاعی بر اساس سبک ساخت روستا سبب شده تا میمند در طول تاریخ  از حملات جدی دشمنان در امان بماند.

این‌که روستای میمند به دست کدام مردم و از چه قومی کنده شده است را  هنوز هیچ‌کس نمی‌داند. حتی مشخص نیست که علت این نوع خانه‌سازی در دل  صخره‌ها چه بوده است. با این وجود این روستا یکی از شگفت‌انگیزترین مقاصد ایرانگردی به شمار می‌رود.

تاریخچه روستای میمند

چه چیزهایی در میمند می‌بینیم؟

آن‌چه در میمند بسیار جلب توجه می‌کند ساختار و شکل خانه‌ها است.  خانه‌ها را در دل کوه‌ها و صخره‌ها کنده‌اند، بدون آن‌که به خاک و آب و خشت  و آجر احتیاج داشته باشند.

در هر اتاق یک طاقچه کنده شده تا روی آن وسایل مختلف گذاشته شود. در این  نوع معماری نام خانه‌ها را کیچه می‌گویند. کیچه‌ها از یک تا چند اتاق  تشکیل شده‌اند و دارای اصطبل هستند. هر خانه دارای یک ورودی مشترک است که  اتاق‌ها به آن وصل می‌شوند. جالب است بدانید وجود آتش و تهیه غذا در اتاق  موجب عایق‌بندی آن‌ها شده و این امر عمر اتاق‌ها را بیشتر کرده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با زیبایی‌های ایران، “تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

قلعه ۶ هزار ساله در کرمان! 

جیرفت، کالیفرنیای ایران! 

چغازنبیل؛ پله پله تا ملاقات خدا 

داروخانه طبیعی ایران کجاست؟ 

سرزمین آلوچه! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبیعت چهره‌های متفاوت و در عین حال  زیبایی دارد که در بسیاری از نقاط زمین، هوش از سر انسان می‌برد و حسی  وصف‌ناپذیری به‌وجود می‌آورد. یکی از تصویرهای بی‌نظیر در شاهرود سمنان جا  خوش کرده و به جنگل ابر مشهور شده است. زیبایی و در عین حال قدرت طبیعت را  می‌توانید در فراز اقیانوس ابرهای این جنگل ببینید و غرق لذت شوید.

جنگل ابر

جنگل زیبا و تماشایی ابر که شبیه به  اقیانوسی در دل جنگل است، از جمله قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی روی زمین  شناخته می‌شود. این جنگل گونه‌های نادر، کمیاب و زیبای گیاهی و جانوری  زیادی را در خودش جای داده که تماشای هر یک از آن‌ها تجربه‌ای جذاب و  لذت‌بخش است. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

جنگل ابر وسعتی در حدود ۳۵ هزار هکتار  دارد و ادامه جنگل‌های سرسبز و دیدنی شمال است و زیبایی شمال کشور را در  شاهرود تداعی می‌کند. در جنگل رازآلود ابر، جاذبه های توریستی فراوانی وجود دارد که تماشای هر یک از آن‌ها، شما را بیشتر سر ذوق  می‌آورد. شهرت این جنگل وسیع تنها به‌خاطر ثروت منابع طبیعی، گیاهان و  درخت‌های کهن‌سالش نیست، جنگل ابر صحنه‌ نمایش یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های  ایران است. از فراز این جنگل که نظاره کنید، دریایی خامه‌ای از شیطنت ابرها  می‌بینید که درخت‌ها به حاشیه‌ آن پناه برده‌اند و منتظر امواج لطیفش  هستند. جنگل ابر شاهرود نمایی بی‌نظیری از قرار گرفتن زمین در یک قدمی  آسمان است.

جنگل ابر شاهرود

دالان بهشت ؛ تحقق یک رویا

یکی از دیدنی‌ها که حتی فقط با شنیدن  نامش، دل آدم آب می‌شود، دالان بهشت است. وقتی در این منطقه، از کوه رستم  عبور کنید، دالان بهشت با درختان انبوه و در هم گره خورده نمایان می‌شود.  جایی که با درختان زیبا و پوشش گیاهی خاص شبیه به رویایی دور است که حالا  جلوی چشم‌تان نمایان شده است!

جنگل ابر ، دالان بهشت

چشمه ترش و چشمه قطری؛ چشمه‌سارهای جنگل ابر

از دیگر دیدنی‌های این مکان، چشمه‌های  فراوان و زیبای این منطقه هستند. یکی از موهبت‌های الهی و زیبایی‌هایی که  طبیعت با سخاوت به انسان بخشیده، چشمه ترش و چشمه قطری نام دارد. این دو  چشمه که از دل زمین می‌جوشند و در این جنگل وجود دارند، می‌توانند مکانی  مناسب برای اتراق و لذت بردن از صدای دل‌نشین و خنکای بی‌نظیر آب باشند.  تلاقی جنگل با این چشمه‌سارها، تصویری بی‌نظیر ایجاد می‌کند که تماشای آن  روحی دوباره را به شما می‌بخشد.

چشمه‌سارهای جنگل ابر

پیشنهاد مطالعه: “قلعه فلک الافلاک، شاهکار معماری در لرستان” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

هسل، مردابی رنگارنگ در چالوس 

چغازنبیل؛ پله پله تا ملاقات خدا 

دارابگرد فارس، یادگار داریوش کبیر 

روستای ایستا، روستایی که زمان در آن متوقف شده است 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قلعه تاریخی فلک افلاک که به نام دژ  شاپور نیز معروف است یکی از جاذبه‌های تاریخی استان لرستان است که از دوران  حکومت ساسانیان تا به امروز به جا مانده است و در حال حاضر به عنوان یکی  از آثار ملی ایران ثبت شده است.

قلعه فلک الافلاک

زمان ساخت دقیق قلعه فلک الافلاک مشخص نیست اما برخی  ساخت سازه اولیه بنا را به دوران حکومت شاپور اول در قرن سوم میلادی نسبت  می‌دهند. قلعه‌ای که با معماری شگفت انگیز خود به خوبی توانسته گرشگران  داخلی و خارجی را به تماشای خود بکشاند، سازه‌ای با تاریخی شنیدنی و ابهتی  وصف نشدنی. این قلعه در طول زمان نام‌های مختلفی داشته است، دژ شاپور، کاخ  اتابکان، دوازده برجی و …اما از زمان حکومت قاجار به بعد نام فلک افلاک روی  این بنا گذاشته شد که در ادامه دلیل نام‌گذاری آن را هم توضیح می دهیم. با  مجله دلتا همراه باشید تا باهم سری به این قلعه تاریخی بزنیم.

قلعه فلک الافلاک لرستانقلعه  فلک الافلاک به روی یکی از تپه‌های بلند شهر خرم آباد جایی در مقابل شهر  ساخته شده است. معماری خاص بنا، عظمت و اهمیت استراتژی این دژ همواره از  ویژگی‌های اینجا بوده است. بنایی که زمانی محل حکومت آل حسنویه و گنجور  بوده است. دورانی که به قرن چهارم باز می‌گردد. در این قلعه حکومت‌های  دیگری با نام اتابکان لر کوچک و والیان حکومت کردند. از اینجا در طول تاریخ به عنوان خزانه حکومت، پادگان و زندان نیز استفاده شده است.
دیوارهای قلعه بسیار بلند هستند تا جایی که بلندترین دیوار آن چیزی حدود ۲۳  متر ارتفاع دارد. فلک الافلاک در زمینی به اندازه حدودی پنج هزار متر مربع  با شکل هشت ضلعی نامنظم ساخته شده است. برای ساخت قلعه افلاک از مصالحی  چون سنگ، خشت و گچ و آهک استفاده شده است.

معماری قلعه فلک الافلاکیکی دیگر از جذابیت‌های قلعه فلک الافلاک که آن را بیش از پیش نزد علاقه‌مندان‌ به ایرانگردی محبوب کرده است، تماشای منظره فوق‌العاده شهر خرم آباد آن هم در شب است.  اطراف قلعه مملو از پرتگاه‌های وهم‌انگیز است که راه رسیدن به این قلعه را  سخت می‌کنند، از همین رو چنین اسمی روی این سازه باستانی گذاشته‌اند. فلک  الافلاک، یعنی بالاترین آسمان، جایی که رسیدن به آن سخت و دشوار است.

پیشنهاد مطالعه: “قلعه هزار درب ایلام، از شگفت‌آورترین پادگان‌های دوره ساسانی” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

هلند کوچک ایران 

هسل، مردابی رنگارنگ در چالوس 

متمدن‌ترین روستای ایران، بهشت عاشقان محیط‌زیست! 

سرزمین آلوچه! 

روستایی با معماری روسی در کرمانشاه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دژ قهقهه در تپه سنگی به ارتفاع تقریبی  هزار متر از زمین‌های اطراف قرار داشته و اطراف آن را با حصار مستحکم و  غیر قابل نفوذ احداث کرده‌اند که با گذشت سالیان دراز هم اکنون نیز ورود به  آن تقریباً غیر ممکن بوده و فقط در شرایط جوی مناسب امکان‌پذیر است. 

دژ قهقهه

دژ قهقهه در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابع  مشکین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد. این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن  افراد سیاسی مهمی مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌ است، در تاریخ  شهرت بسیاری دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این زندان مخوف آشنا شوید.

استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می‌رسد که در زمان بابک و  صفویه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و سال‌ها به عنوان خزانه‌ سلطنتی  و مهم‌ترین زندان مورد استفاده قرار گرفته است و در زمان جنگ‌های ایرانی و  عثمانی، خزانه‌ شاهان صفوی در این قلعه نگهداری و حفاظت می‌شده است و  اهمیت آن از اواخر دوره‌ صفویه به تدریج کمتر شده و در دوره قاجاریه به  یک‌باره متروکه شده است.

قلعه‌ قهقهه، همچون سایر قلعه‌های ایران‌، دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی  است که از بسیاری جنبه‌ها چون قرار گرفتن بر ارتفاع کوهی بلند، مصالح به  کار برده شده در ساخت‌ قلعه و مانند آن‌، مشابهت زیادی با قلعه‌های دیگر  دارد. مصالح ساختمانی آن عبارتند از سنگ‌های رسوبی به رنگ‌های کرم و آجری  با ملات گچ و آهک.

قلعه یا دژ قهقهه

قلعه‌ قهقهه از ۳ حصار متداخل تشکیل شده و حصارها بر تعیین حدود قلعه  جهت تشکیل دیواره‌های سنگی کوه تاثیر گذاشته‌اند. هر حصار دارای دروازه است  و حصار اصلی آن دارای ۴ برج بوده و دروازه‌ آن از دو برج ۵ ضلعی با طاق  هلالی تشکیل شده. این حصار، بعد از دروازه‌، راهروی درازی به اتاق هلالی  دارد. تنها مسیر صعود به قلعه از مسیر شمال شرقی است که پس از حدود یک ساعت  پیمایش مسیر می‌توان به ورودی قلعه رسید.

دژ قهقهه اردبیل

شاه اسماعیل دوم، که یکی از شاهان صفوی بوده است، مهمترین زندانی قلعه  فوق است. وی مردی شجاع و جنگجو و شمشیرزنی بی‌دریغ بوده و به علت گردن  ندادن به فرامین پدر، دستگیر و در قلعه قهقهه به مدت ۱۹ سال و نیم زندانی  شد و تا مرگ پدر در زندان مخوف دوام آورد و سرانجام با گردش دوران پا به  قدرت گذاشت و بسیاری از کسان و خویشان را که در این مدت پادرمیانی نکرده  بودند، به قتل رساند.

قهقهه‌، احتمالا نام برخی از مکان‌های دیگری نیز بوده است‌، چنان که دهی  از دهستانی در میان ولایت حومه شهر مشهد نیز به همین نام است. در کتاب  تاریخ گیلان، از این قلعه به‌عنوان قلعه ماران یاد شده است‌. این قلعه را  کهن‌دژ (قلعه قدیمی) نیز گفته‌اند. قلعه قهقهه در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار  ملی ایران به ثبت رسید و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مورد استقبال قرار گرفت.

پیشنهاد مطالعه: “مستحکم‌ترین دژ گیلان، قلعه هزارپله” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

کویر ورزنه، محل تلاقی زمین و آسمان 

چغازنبیل؛ پله پله تا ملاقات خدا 

چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

قلعه هزار درب ایلام، از شگفت‌آورترین پادگان‌های دوره ساسانی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای تنگه براق با داشتن مناظری  طبیعی، زیبا، بی نظیر و شگفت انگیز و با آثار تاریخی که در نزدیکی آن وجود  دارد به یکی از نقاط گردشگری استان فارس تبدیل شده است.

تنگه براق

روستای زیبای تنگه براق از توابع بخش سده، در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی  اقلید در استان فارس قرار دارد. این روستا از شمال به شهرستان آباده، از  جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب  به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود. روستای تنگه براق از سطح  دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در  پاییز و زمستان سرد است. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با این روستای زیبا آشنا شوید.

تنگه براق نام دره زیبایی در نزدیکی روستایی با همین نام در ۲۰ کیلومتری شهر سده است که به یکی از زیباترین مقاصد ایرانگردی تبدیل شده است. این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های  متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستون‌های  آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است. دره‌ای عمیق را  تصور کنید که مملو از درختان سرسبز است و رودخانه‌ای از میان آن عبور  می‌کند یا آبشارهایی از صخره‌ها پایین می‌ریزد و چشمه‌ای از دل سنگ‌ها  می‌‌جوشد. آیا اینجا خود بهشت نیست؟

روستا و دره تنگه براق

ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. تنگه براق  در ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد. روستای تنگه براق قدمتی طولانی  دارد.این موضوع را می‌توان از سنگ نبشته‌ای مربوط به دوران ساسانی به خط  پهلوی که در وسط دره قرار دارد دریافت. مضمون این کتیبه به معرفی شاپور اول  و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد. بافت خود روستا نیز قدیمی بوده و  یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. مردم این روستا به زبان‌های لری و  ترکی صحبت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استان فارس، “دارابگرد فارس، یادگار داریوش کبیر” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چغازنبیل؛ پله پله تا ملاقات خدا 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

روستای ایستا، روستایی که زمان در آن متوقف شده است 

در زمستان کجا سفر کنیم؟ 

قلعه هزار درب ایلام، از شگفت‌آورترین پادگان‌های دوره ساسانی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره ماویی یا مائویی (Maui)، دومین  جزیره بزرگ هاوایی و هفدهمین جزیره بزرگ در آمریکا محسوب می‌شود. جزیره‌ای  طبیعی و مسحور‌کننده که به خوبی توانسته است بازدید‌کنندگان را به خود جذب  کند.

جزیره ماوی

جزیره مائویی یا ماوی دارای ۳۰ مایل شن و ماسه‌ سفید، قرمز، مشکی و  رنگارنگ است که دومین جزیره بزرگ در مجمع‌الجزایر هاوائی و نقطه‌ عطفی برای  کشف کوسه‌های کوهان‌دار به حساب می‌آید. زمانی که به این جزیره‌ بزرگ سفر  می‌کنید، باید بدانید که چه اعجاب طبیعی و شگفت‌انگیزی در انتظار شما است.  با مجله دلتا همراه باشید.

جزیره ماوی بخشی از ایالت هاواییاین  جزیره زیبا بخشی از ایالت هاوایی را تشکیل می‌دهد و بزرگترین جزیره از ۴  جزیره تشکیل‌دهنده منطقه ماوی است. مردم بومی هاوایی نام این جزیره را به  افتخار افسانه‌ای به نام هاوائیولی نام‌گذاری کردند که به نظر می‌رسد از  ملوانان پلینزی بوده و برای اولین بار جزایر هاوایی را کشف کرده است. بر  اساس این افسانه، هاوائیولی یکی از جزایر را به افتخار پسرش ماوی نام نهاد  که نام یکی از خدایان هم بوده است. ماوی همچنین با نام “جزیره دره” هم  شناخته می‌شده چرا که تنگه‌های عظیمی بین آتشفشان‌های شمال غربی و جنوب  شرقی آن وجود دارد و دره‌های بزرگ و فراوانی نیز در درون این کوه‌ها به  وجود آمده‌اند.

جزیره ماوی در آمریکااهالی  پلینزی اولین مردمی بودند که در ماوی ساکن شدند. این مردم، قانونی به نام  کاپو داشتند که نظم اجتماعی بسیار سختی بود و تمام جنبه‌های زندگی مردم را  تحت تاثیر قرار می‌داد و به تدریج تبدیل به اساس فرهنگ مردم هاوایی شد.  تاریخ مدرن هاوایی در اواسط قرن ۱۸ میلادی آغاز شد. پادشاه کامهامی‌های  اول، در سال ۱۷۹۰ به ماوی حمله کرد و در جنگی بی‌نتیجه شرکت جست و سرانجام  چند سال بعد ماوی را تحت کنترل خود درآورد. امروزه این جزیره که به عنوان  زیباترین جزیره جهان انتخاب شده، یکی از مقاصد محبوب جهانگردی است.

پیشنهاد مطالعه: “فرزند زیبای زلزله در دل روستای چورت” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

تور ارواح در هتل استنلی 

کافه های دو بعدی، نوشیدن قهوه در فضایی عجیب! 

پیاده روی در آسمان کانادا 

عجیب ولی واقعی، شهری به اندازه یک آپارتمان 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از زمانی که انسان با کاربرد خاک، سنگ و  چوب آشنا شد، برای خود سرپناهی فراهم آورد. با شروع عصر یک­جانشینی و  زندگی گروهی، برخی انسان‌ها بر دیگران تسلط و قدرت یافتند، به همین سبب  برای حفظ قدرت خود از همسایگانشان شروع به ساختن دژ و قلعه به شکل‌های  مختلف کردند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قلعه هزار درب

دهه‌های بسیاری است که باستان شناسان در تلاش هستند تا دژها و قلعه‌ها  را از دل خاک بیرون کشیده و مرمت کنند. در زمان‌های گذشته قلعه‌ها کاربردی  متفاوتی داشتند، برخی از آن‌ها محل سکونت حاکمان بودند و برخی کاربرد نظامی  داشته و سربازان را اسکان می‌دادند. قلعه‌ها به خاطر کاربری‌شان در  محل‌های مختلفی بنا می‌شدند، قلعه و دژهای نظامی در خارج از شهر و در دل  کوه، دشت و جنگل ساخته می‌شدند. امروز می‌خواهیم قلعه هزار درب واقع در  استان ایلام را معرفی کنیم، با مجله دلتا همراه باشید.
قلعه هزار درب ایلامایلام یکی از مقاصد گردشگری محبوب مناطق کوهستانی و نیمه گرم ایران است که در غرب کشور قرار گرفته  ‌است. استان ایلام از جمله استان‌های کما بیش جنگلی ایران است و دارای  طبیعت بکر و بسیار زیبا است؛ و هم چنین آثار طبیعی و تاریخی زیادی را در دل  خود محفوظ داشته است. قلعه هزار درب در شهرستان آبدانان قرار دارد.

این قلعه از شمال شرق نیز با شهرستان دره شهر همسایه است. در سال ۱۳۷۹،  قلعه هزار درب به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسید. طبق  داده‌ها و متون تاریخی، قدمت قلعه هزار درب ایلام به دوره ساسانیان  برمی‌گردد، این قلعه باشکوه در آن زمان قلعه­‌ای با کارکرد نظامی بوده است.  زمانی که وارد قلعه شوید با هزارتویی از طاق‌های هلالی مواجه خواهید شد،  می‌توان گفت ریشه نام هزار درب از وجود طاق‌های فراوان نشات گرفته است.
قلعه هزار درب پادگان ساسانیاین  قلعه بی‌­شک یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی در ایران  است، این قلعه دیدنی دارای معماری خاص و طاق‌های هلالی زیبا است که در اکثر  سازه‌های تاریخی ایران زمین دیده می‌شود. ساختار کلی این سازه مستطیل شکل  است، مصالح اصلی تشکیل دهنده قلعه شامل قلوه سنگ و سنگ‌های تراشیده است که  در بین آن‌ها از گچ به عنوان ملات استفاده شده است. راهروهای طویلی در ۴  جهت قلعه هزار درب وجود دارد که با درگاه‌هایی به اتاقک‌های قلعه متصل  می‌شوند. این قلعه دو طبقه بوده و دارای یک زیرزمین نیز است، دریچه‌هایی به  قطر یک متر در سقف، دالان و اتاق‌ها تعبیه شده است تا نور و تهویه فضاهای  داخلی قلعه را تامین کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های گردشگری ایلام،  “دریاچه دوقلو سیاه گاو، آکواریوم طبیعی ایران”را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

اسپیناس؛ نماد طبیعت زیبای آستارا 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، رقص آب و گل‌ها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دریاچه چورت با تمام کوچکی‌اش آینه  تمام قدی است از تمام زیبایی‌هایی که طبیعت بکر می‌تواند در خود جای دهد.  گه گاه که هنگام صبح مه رقیقی روی سطح آب پرسه می‌زند و صدای آواز پرندگان  به آرامی به گوش می‌رسد، مسحور آرامش و سکوت آن می‌شوید.

دریاچه چورت

دریاچه‌ها در هر منطقه‌ای نشانی از طراوت و زندگی هستند. فرصت استراتژیک  و مهمی که هر کدام از این دریاچه‌ها برای آن منطقه فراهم می‌کند قابل توجه  است. دریاچه‌ چورت یکی از بی‌شمار دریاچه‌های ایران به  شمار می‌رود که با وجود کم سن بودن، چنین شرایطی دارد. منطقه‌ آبی محصوری  در میان درختان سرسبز که اکوسیستم فوق العاده‌ای را رقم زده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این دریاچه زیبا آشنا شوید.

دریاچه میانشه همیشه زیبا و دیدنی‌ست اما در پاییز آن، طوفان رنگ است که  غوغا می‌کند و منظره‌ای را می‌سازد که به سختی می‌توان از آن چشم برداشت.

دریاچه چورت در مازندران

دریاچه میانشه نزدیک به روستایی به نام چورت واقع شده است و از این رو آن را دریاچه چورت نیز می‌نامند. این دریاچه جوان، قریب به صد سال پیش متولد شده است. زلزله و  رانش زمین در سال ۱۳۱۸ خورشیدی مسیر دریا شدن را بر چشمه‌ها می‌بندد. اما  چشمه‌ها پشت تلی از خاک، دریاچه‌ای به غایت زیبا می‌شوند و در میان کوه‌های  اخرایی و تاش‌هایی از هزاران رنگ پاییزی یکی از بدیع‌ترین جاذبه‌های  توریستی و طبیعت‌گردی استان مازندران را به وجود می‌آورند.

دریاچه چورت یا دریاچه میانشه

دریاچه چورت به وسعت دو و نیم هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و  در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران  واقع شده است. در فصل‌های گرم با پایین رفتن سطح آب درخت‌هایی که پیش از  این در محل شکل گیری دریاچه قرارداشتند آرام آرام سر از آب بیرون آورده و  منظره‌ای سحر آمیز، زیبا و تکرار نشدنی پدید می‌آورند. اگر در سفر ایرانگردی خود به این منطقه، حال و هوای پیاده‌روی در جنگل را داشتید شک نکنید که  قدم زدن در جنگل‌های انبوه اطراف دریاچه خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم  خواهد زد. عبور از مسیر رسیدن به دریاچه چورت خودش می‌تواند به اندازه گشت  و گذار در کنار دریاچه لذت‌بخش باشد.

پیشنهاد مطالعه: “اسپیناس؛ نماد طبیعت زیبای آستارا” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

آنچه در چالوس ندیده‌اید 

چغازنبیل؛ پله پله تا ملاقات خدا 

روستایی با معماری روسی در کرمانشاه 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا


:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شهر تهران با توجه به این که پایتخت  حکومت چندین سلسله در تاریخ بوده آثار تاریخی و همینطور خانه‌هایی با قدمت  بالا را در دل خود جای داده است. در میان کاخ‌ها و موزه‌های شهر تهران موزه  زمان یکی از زیباترین و بهترین کاخ‌هایی است که می‌توانید اوقات فراغت خود  را در آن بگذرانید.

موزه زمان

در شهر تهران تعداد زیادی موزه و کاخ وجود دارد که هر کدام برای خود از  بهترین‌ها هستند. در بین تمام آن‌ها موزه تماشاگه زمان یکی از موزه‌هایی  است که با موضوعی خاص، به نام زمان آغاز به فعالیت کرد. موزه زمان حدود ۱۶ سال پیش به عنوان اولین موزه ساعت ایران در خیابان زعفرانیه تهران تاسیس شد. با مجله دلتا همراه باشید.

معماری و تزیین این موزه بسیار جالب است و برای کسانی که به دنبال جاذبه های توریستی آرام در تهرانِ پر سر و صدا هستند این مکان بسیار مناسب است. در این موزه،  کافه بسیار مشهوری وجود دارد که می‌توانید در میان درختان و صدای پرندگان  چای میل کنید. البته باید بدانید که صبحانه‌های کافه‌ای که در موزه زمان  وجود دارد باعث نامدار کردن آن شده است پس اگر اهل خوردن صبحانه‌های  بی‌نظیر هستید این کافه برایتان می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی به شمار  بیاید.

موزه زمان زعفرانیه

درباره ساختمان موزه زمان در تهران

قدمت این ساختمان به دوره قاجاریه باز می‌گردد و متعلق به دوره حکومت  ناصرالدین شاه قاجار است. این ساختمان خانه حسین خداداد بازرگان، صنعتگر و  کارآفرین ایرانی است و از وقوع انقلاب اسلامی تاکنون در اختیار بنیاد  مستضعفان قرار دارد. ساختمان موزه ۷۰۰ متر زیربنا دارد و در محوطه‌ای زیبا  به مساحت ۶۰۰ هزار مترمربع قرار گرفته است.

ساختمان موزه زمان در تهران یا همان خانه حسین خداداد دارای قدمتی بیش  از ۸۰ سال است و در زمان قاجاریه ساخته شده است. باغی که این ساختمان در آن  قرار دارد از اراضی باغ فردوس بود که در اختیار معیرالممالک داماد  ناصرالدین شاه نیز قرار داشته اما پس از مرگ وی پسرش صاحب آن شد و با توجه  به این که علاقه‌ای به باغ نداشت درختان آن را یک به یک قطع کرد و در  کوره‌های تهران از آن به عنوان هیزم استفاده کرد.

حدود سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۷ حسین خداداد این ملک را خرید و در آن زمان  ساختمان داخل باغ عمارتی یک طبقه و از خشت و گل بود و اسکلتی چوبی داشت.  خداداد دستور داد تا از اسکلت آهنی به جای اسکلت چوبی در ساختمان استفاده  شود و این تغییرات حدود ۱۰ سال طول کشید. حسین خداد با مقاوم سازی ساختمان و  احداث یک طبقه روی همکف تغییرات قابل توجهی را در این ساختمان پدید آورد و  همینطور از بهترین استادان گچ‌بری ایران درخواست کرد تا برای تزیین  دیوارهای خانه وی اقداماتی را انجام دهند.
معماری داخلی این خانه ترکیبی از سبک‌های ایرانی و خارجی است و در سردرها و  حاشیه‌ها می‌توانید ترکیبی از سبک قاجاریه را مشاهده کنید. این ساختمان در  خرداد ۱۳۷۸ با عنوان اولین موزه زمان ایران آغاز به فعالیت نمود.

پیشنهاد مطالعه: “عجیب‌ترین موزه‌های جهان” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

دریاچه و باغ هنر، جاذبه گردشگری جدید تهران 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، رقص آب و گل‌ها 

قلعه هزار درب ایلام، از شگفت‌آورترین پادگان‌های دوره ساسانی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید نام عسلویه برای شما هم یادآور  صنایع پتروشیمی و پارس جنوبی باشد، اما این بار نام عسلویه را در حوزه صنعت  گردشگری می شنویم، چرا که خلاقیتی در قلب عسلویه قرار دارد که به جذب  گردشگران بیشتری در این منطقه کمک می‌کند.

یکی از شرکت های زیرمجموعه صنعت پتروشیمی بخشی از درآمد خود را برای ایجاد اقامتگاه‌هایی متفاوت در عسلویه هزینه کرده و اقامتگاه لوله ای و شناور روی آب را ایجاد کرده است. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با این ابتکار آشنا شوید.

گردشگران ایرانی همیشه تصویر اقامتگاه‌های هیجان انگیز را  تنها در کشورهای دیگر می‌دیدند، اقامتگاه‌هایی که بالای درخت بودند یا وسط  آب و یا شکل و شمایل آن‌ها خاص و ویژه بود.

حالا از چهار سال پیش در منطقه پارس جنوبی و نزدیک به  عسلویه و در نقطه‌ای از روستای «شیرینو» جایی که تنها با نام پتروشیمی و  سازه‌های بزرگ نفتی و کارکنان پارس جنوبی آن را می‌شناسند، اقامتگاه‌هایی  ایجاد شده که نمونه آن در کشور هنوز ساخته نشده است.  اقامتگاه لوله ای در عسلویه

روستای گردشگری شیرینو

شیرینو را حالا دیگر روستای گردشگری می‌دانند که بیشترین  دلیلش نه تنها به خاطر جاذبه‌های طبیعی بلکه به علت یک مجموعه بزرگ گردشگری  است. دهکده‌‌‌‌ای که زیر نظر پتروشیمی تنها برای ارائه خدمات گردشگری و  تفریحی و اقامتی ایجاد شده و هر روز به فضاهای تفریحی آن اضافه می‌شود.  سرمایه گذاران در اینجا خلاقیت به خرج داده‌اند و از لوله‌های صنعتی GRP  بهره برده‌اند. این ۲۱ لوله زمانی به عنوان ضایعات صنعتی روی دست پتروشیمی  مانده بود تا اینکه به اینجا آورده شد و با تغییراتی درون آن‌ها به  اقامتگاه لوله ای تبدیل شدند.

اقامتگاه لوله ای ایران

حالا خانواده‌هایی که با قصد ایرانگردی، اقامتگاه لوله ای را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با خیال راحت بدون اینکه احساس کنند چیزی  کمتر از یک هتل در اختیارشان است، در این لوله‌ها شب را به صبح برسانند آن  هم در شرایطی که شیشه اتاقشان رو به دریای خلیج فارس است و وقتی دریا بالا  بیاید موج آب به شیشه‌ ویولاها می‌زند.

کمی آن طرف‌تر از ویولاها، کلبه‌های درختی وجود دارند که  گردشگران و مسافران از آن بالا رفته و چای و غذا سفارش می‌دهند یا از فضای  پلاژ و تفریحات آبی استفاده می‌کنند یا اگر خواستند به سبک اسکیموها داخل  اقامتگاه‌هایی می‌شوند که فضای سیمانی نیم دایره‌ای شکل دارد. ایده اولیه  این اقامتگاه‌ها چادرهای ترکمنی بود، اما بعدها به تقلید از کلبه اسکیموها  تغییر شکل پیدا کرد و چیدمان وسایل داخل آن چیزی از هتل کم ندارد.

پیشنهاد مطالعه: “اقامتگاه ماجرا؛ اقامتگاهی به رنگارنگی خاک‌های هرمز” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

اسپیناس؛ نماد طبیعت زیبای آستارا 

عجیب‌ترین موزه‌های جهان 

ساحل کاپوچینو! 

روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر تا کنون فکر می‌کردید که ونیز  نامعمول ترین شهر ساخته شده در جهان است باید بگوییم اشتباه می‌کردید. اگر  ونیز روی آب ساخته شده است، شهری به نام روندا در اسپانیا وجود دارد که  بنای آن در آسمان‌ها شکل گرفته.

شهر روندا

در  استان مالاگا، شهری به نام روندا وجود دارد که در قله کوهستان و  ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. عملا ساکنین این شهر در یک  پرتگاه مرتفع زندگی ‌می‌کنند اما این شهر حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.  با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا شما را با یکی از عجیب‌ترین شهرهای جهان آشنا کنیم.

این شهر نخستین بار در قرن یک میلادی توسط ژولیوس سزار به نام «آسینیپو»  نام‌گذاری شد. اما در قرن هشتم، زمانی که ارتش مورها (مسلمانان کنونی ساکن  شمال آفریقا که ریشه عرب و بربر دارند) به این ناحیه یورش بردند نام آن را  به ازن رند اوندا یا همان روندا تغییر دادند. نامی که تاکنون نیز روی آن  باقی مانده است. در حال حاضر، تنها چیزی که از آسینیپو باقی مانده،  خرابه‌هایی است که در ۲۰ کیلومتری شهر روندا وجود دارد.

شهر روندا در استان مالاگا

روندا تلفیقی از فرهنگ مورهای آفریقایی و رومیان اروپایی

همانطور که اشاره شد یکی از جالب ترین نکات این شهر، ارتفاع بسیار زیادی  است که نسبت به سطح دریا دارد. اما شهر روندا دارای ویژگی‌های حیرت انگیز  دیگری هم هست که یکی از آن‌ها تلفیق فرهنگ رومی است و باعث شده این شهر  تبدیل به یکی از مقاصد محبوب جهانگردی شود. اگر روزی از این شهر توریستی دیدن کنید می‌توانید شاهد حمام‌های  عمومی باشید که در قرن ۱۳ میلادی به سبک عربی ساخته شده‌اند و از سوی دیگر  رینگ‌های گاوبازی که قدمت ساخت آن به ۱۷۷۹ باز می‌گردد. در همین راستا بهتر  است بدانید که نخستین و قدیمی‌ترین رینگ گاوبازی در جهان نیز در شهر روندا  واقع شده است.

این رینگ Plaza de Toros  نام دارد و طول قطر آن به حدود ۶۶ متر می‌رسد.  این بنای تاریخی شباهت بسیاری با کولوسئوم در رم نیز دارد و از نظر ظاهری و  معماری خارجی می‌توان این دو را با یک مقایسه کرد.

رینگ گاوبازی در شهر روندا

مهم ترین بنای شهر آسمانی روندا؛ پوئنتو نئوو

پوئنتو نوئوو پلی به قدمت ۲۲۷ سال است که ساختن آن ۴۲ سال زمان برده است. پس از فتح  روندا به دست مورها، آن‌ها خواهان مسیری بودند که شهر قدیمی خود را به ال  مرسادیو، بخشی از شهر روندا وصل کند که در نهایت به ساخت این پل زیبا و  دیدنی ختم شد.

پل پوئنتو نئوو در شهر روندا

پیشنهاد مطالعه: “چغازنبیل؛ پله پله تا ملاقات خدا” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

کافه های دو بعدی، نوشیدن قهوه در فضایی عجیب! 

عجیب ولی واقعی، شهری به اندازه یک آپارتمان 

دریاچه‌ای که وسط بزرگترین صحرای دنیا ظاهر شد! 

شهری که در آن مردن هم ممنوع است! 

روستاهای گردن درازان 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

 

استان گیلان دیر زمانی است که جز مقاصد  اصلی گردشگران بوده است. طبیعت بی‌نهایت زیبای آن که از یک سو به البرز  می‌رسد و همچنین سرسبزی و شور زندگی که در این استان در جریان است، همواره  مشوق خوبی برای جذب طبیعت دوستان بوده است.

قلعه اسپیناس

در غربی‌ترین بخش استان گیلان و در شرق شهر لوندویل، قله اسپیناس آستارا  قد برافراشته است که در ۱۷ کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. در بخش  ایرانگردی امروز قصد داریم به قلعه اسپیناس که در فراز این قله بلند به  تماشای شهر نشسته، سری بزنیم، پس تا انتهای این مطلب مجله دلتا همراه ما بمانید.

این قله همچنین به کوه اسپیناس یا اسپینه (به معنای کوه اسب) معروف است.  روی این قله، قلعه شیندان یا سندان، که قلعه تاریخی و مرتفعی است، قرار  گرفته که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. قلعه شیندان نیز بر  فراز این کوه ساخته شده است و دارای مکانی استراتژیک است و فضای دیدی بسیار  گسترده‌ای دارد.

قلعه اسپیناس در آستاراکوه  اسپیناس پشت تالاب استیل در بخش غربی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و  با پوشش گیاهی سرسبز و انبوه خود یکی از مناطق مورد علاقه طبیعت دوستان و  کوهنوردان برای ایرانگردی شناخته می‌شود. شیندان به معنی محل نور است و در گذشته ساکنین این قلعه به  صورت شبانه روزی برای نگهداری از آتشکده‌ای که در آن وجود داشت، نگهبانی  می دادند.

در ساخت این قلعه از سنگ و ملات ساروج استفاده شده بود. ناگفته نماند که  این قلعه شاهد اتفاقات و وقایع زیادی بوده است که یکی از مهم‌ترین اتفاقات  این قلعه این بود که در دوران شاه عباس صفوی، وقتی حمزه خان تالشی (حاکم  استارا) قیام کرد، حاکم اردبیل به مدت ۹ ماه قلعه را محاصره کرد که در  نهایت حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.

قلعه اسپیناس گیلان

پیشنهاد مطالعه: “آنچه در چالوس ندیده‌اید” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

در زمستان کجا سفر کنیم؟ 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، رقص آب و گل‌ها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

 



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مناطق زیبایی که در ایران زمین،  در کنار جنگل‌ها و کوه‌ها، همیشه چشم جهانیان را به خود خیره کرده است،  کویرهای زیبایی است که در بخش‌های خاصی از کشورمان قرار گرفته‌اند. 

کویر ورزنه

یکی از بهترین فصل‌ها برای کویرنوردی، پاییز و زمستان است، چون از گرمای  سوزان کویر کاسته شده و آن را به بهترین مقصد برای گردشگرانی تبدیل می‌کند  که دوست دارند هیجان، زیبایی و سکوت را در کنار هم تجربه کنند. پس اگر قصد  دارید در روزهای پیش رو کویرنوردی کنید، همراه مجله دلتا باشید، چون در استان اصفهان و در کویر ورزنه برایتان پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

کویر ورزنه، در فاصله‌ ۱۱۷ کیلومتری شرق شهر اصفهان و ۱۰ کیلومتری شهر  تاریخی ورزنه از توابع استان اصفهان و در ناحیه‌ جنوب غربی تالاب  بین‌المللی گاوخونی و در بخش مرکزی ایران واقع شده است. این کویر، مساحتی  بالغ بر ۱۷هزار هکتار دارد و در میان کویرهای ایران، از زیباترین‌ها محسوب  می‌شود. بد نیست بدانید بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویری ایران هم در کویر  ورزنه واقع شده است. این کویر، علاوه بر زیبایی وصف ناشدنی‌ تپه‌های شنی  طلایی‌اش، تفریحات و فعالیت‌های مختلفی را هم در اختیار مشتاقان هیجان قرار  می‌دهد. از جمله‌ این تفریحات می‌توان به موتورسواری چهارچرخ، باگی‌سواری،  زیپ‌لاین، کویرنوردی با ماشین‌های آفرود، شترسواری، رصد آسمان و کمپینگ  اشاره کرد.

کویر ورزنه اصفهان

یکی از مهمترین ویژگی‌های کویر ورزنه، نزدیکی آن به  شهر تاریخی ورزنه است، پس علاوه بر اینکه می‌توانید در کویر خوش بگذرانید،  این امکان را هم دارید تا سری به این شهر تاریخی بزنید. از دیگر ویژگی‌های  مهم آن، نزدیکی‌اش به تالاب گاوخونی است که موجب شده به واسطه‌ رطوبتی که از آن می‌گیرد، پوشش گیاهی متنوعی داشته باشد. البته این تالاب در تمامی فصول سال آب ندارد.

به واسطه‌ پوشش گیاهی متنوع کویر ورزنه، گونه‌های جانوری مختلفی هم در  اینجا زندگی می‌کنند که ممکن است در سفرتان به راحتی به آن‌ها مواجه شوید.  فرصتی که ممکن است در سفرهای ایرانگردی هیچ‌وقت دیگر نصیبتان نشود. گونه‌های جانوری این کویر حیواناتی نظیر شتر،  شغال، خرگوش، شاهین، مار افعی شاخدار و مارشتری است. باید مراقب باشید که  به این گونه‌های جانوری آسیبی نرسانید و تحت نظارت تور و افراد کاربلد از  زیبایی آن‌ها لذت ببرید تا نه آسیبی به خودتان وارد کنید و نه به آن‌ها.

تفریحات در کویر ورزنه

پیشنهاد مطالعه: “دریاچه و باغ هنر، جاذبه گردشگری جدید تهران” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

باغ شاهزاده ماهان، بهشتی در دل کویر 

هسل، مردابی رنگارنگ در چالوس 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

نایبند، ماسوله‌ای سرسبز در دل کویر 

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، رقص آب و گل‌ها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بدون شک یکی از مکان‌های تفریحی و  سرگرمی سال‌های اخیر در دنیا و ایران اتاق فرار است که در بین جوانان  طرفداران بسیار زیادی دارد. تصور کنید شما با جمعی از دوستان، همکاران یا  هم‌کلاسی‌های خود در یک محیط عجیب باید با هم‌فکری و حل معما در زمان مشخص  شده از آن محیط خارج شوید. نکته جذاب اتاق فرار این است که دقیقا صحنه‌هایی  از فیلم‌های ترسناک و پراسترس مانند «اره»  را برای شما تداعی می‌کند.

اتاق فرارهای تهران

اگر تا الان اتاق فرار را تجربه نکرده‌اید و می‌خواهید یک روز پرهیجان  با دوستانتان داشته باشید، حتما اتاق فرارهای معرفی شده در این مطلب را  بشناسید و بعد تصمیم بگیرید. ما در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم چند مورد از بهترین اتاق فرارهای تهران را نیز به شما معرفی کنیم.

در این مطلب از معرفی مکان های گردشگری در تهران قصد معرفی اتاق های فرار تهران را داریم. اصلی‌ترین جذابیت اتاق  فرار این است که خودتان شخصا در بازی حضور دارید و برای پیدا کردن جواب  معما در زمان محدودی که به شما داده شده، باید جنب‌وجوش داشته باشید به این  صورت که شما با تیمتان وارد یک محیط می‌شوید که از قبل طبق سناریویی طراحی  شده و تیم شما باید در زمان مشخص شده، بتواند از این محیط فرار کند.

مجموعه اسکیپ روم

این مجموعه شامل چهار اتاق فرار مجزا با ژانرهای فوق‌العاده مهیج است که  عبارتند از شام آخر، نجات شهر، قرنطینه و اتاق فرار طهران ۱۳۴۶.

اتاق فرار ارّه

اگر قبلا یکی از مجموعه فیلم‌های ارّه را دیده باشید دیگر با میزان  استرس و خشونتی که در آن وجود دارد، آشنا هستید. داستان از این قرار است که  که یک قاتل زنجیره‌ای در هر قسمت تعدادی از افراد را در محیطی زندانی کرده  و از آن‌ها می‌خواهد برای نجات جان خود دست به کارهای عجیبی بزنند.

این اتاق فرار دقیقا از روی این فیلم طراحی شده و اگر شما فیلم را دیده  باشید دقیقا صحنه‌هایی از این مجموعه در این محیط برای شما تداعی می‌شود.  این مجموعه نیز برای کسانی که علاقه به هیجانات زیاد و ترس و استرس دارند،  پیشنهاد می‌شود.

معرفی اتاق فرارهای تهران

اتاق‌ فرار کشتی دزدان دریایی

یکی از سخت‌ترین و دشوارترین اتاق فرارهای تهران، اتاق فرار کشتی دزدان  دریایی است. خیلی از افرادی که تجربه بازی در این اتاق را دارند می‌گویند  که هر معما کمی سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر از قبلی بود.

هدف اصلی این بازی این است که شما باید کشتی‌هایی که در آن‌ها گنج وجود  دارد را پیدا کنید. این اتاق همان‌طور که گفته شد پر از معماهای سخت و  دشوار است که کمتر کسی می‌تواند در مدت زمان تعیین شده از این اتاق با دست  پر خارج شود.

اتاق فرار کلبه وحشت انیگما

در این ژانر، سختی بازی در حل معماهای پیچیده و دشوار نیست بلکه  رویارویی با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و دلهره‌آور است که استرس ناشی از آن  قدرت تمرکز و فکر کردن را از شما می‌گیرد. سناریو بازی به گونه‌ای است که  بعد از وارد شدن به اتاق درب‌ها قفل شده و در همان لحظه دشمنان شما قصد  دارند جان شما را بگیرند.

مجموعه خانه ذهن زیبا

این مجموعه شامل سه مورد از اتاق فرارهای تهران هست که همگی زیرمجموعه  خانه ذهن زبیا هستند و هر کدام با موضوع و سناریوی خاصی طراحی شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: “دریاچه و باغ هنر، جاذبه گردشگری جدید تهران” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

خانه فاموری؛ یک فنجان چای قجری! 

باغ ایرانی؛ سروستانی با معماری سنتی در قلب پایتخت 

تله کابین توچال، تفریح در دل زمستان 

سفر یک روزه به طبیعت زیبای اطراف تهران 

دریاچه و باغ هنر، جاذبه گردشگری جدید تهران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای سفر در زمستان می‌توانید به جزایر  جنوبی ایران بروید یا بازدید از خوزستان، طبس، کاشان، چابهار و یزد را در  برنامه خود بگنجانید.

سفر در زمستان

با فرارسیدن زمستان، بسیاری از گردشگران از چند روز تعطیلی نهایت  استفاده را می‌برند تا سفری به‌یادماندنی را برای خود برنامه‌ریزی کنند.  گردشگران برای سفر در زمستان معمولا با بسیاری از شهرها و  جاذبه‌های جنوبی کشورمان آشنا نیستند و متعاقبا به فکر سفر به جاهای کمتر  شناخته‌شده نمی‌افتند. به همین دلیل در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم تا گوشه‌ای از زیبایی‌های ایران را به شما معرفی کنیم.

جزیره قشم: جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس محسوب می‌شود که در فصل زمستان پذیرای گردشگران زیادی است. این جزیره، جاذبه‌ های توریستی منحصربه‌فردی از دره ستارگان و جزیره ناز گرفته تا تنگه چاهکو، جنگل حرا، غار خربس، غار نمکدان و… را در خود جای داده است.

جزیره کیش: این جزیره امکان استراحتی جانانه و دورشدن از دغدغه‌‌های زندگی روزمره را برایتان مهیا می‌کند.

جزیره هرمز: جزیره هرمز نه‌تنها طبیعتی بکر و  چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد، بلکه به‌دلیل داشتن آب‌وهوایی معتدل در فصل  زمستان، از بهترین مقاصد سفرهای زمستانی به شمار می‌آید.

جزیره هنگام: دسترسی به جزیره هنگام فقط از طریق  قایق‌سواری روی خلیج فارس امکان‌پذیر است. این جزیره با فرارسیدن پاییز  میزبان دلفین‌ها است که تا اواسط اردیبهشت در این منطقه حضور دارند و  جذابیت آن را دوچندان می‌کنند.

سفر در زمستان به جزیره هنگام

خوزستان: اگر هنگام سفر در زمستان  گذرتان به شهر شوش افتاد، بازدید از محوطه باستانی شوش، موزه شوش و  چغازنبیل را در برنامه خود قرار دهید. در شهر شوشتر به دیدن سازه‌های آبی  شوشتر، بند میزان، قلعه سلاسل و پل شادروان بروید. در صورتی که قصد سفر به  دزفول را دارید، می‌توانید از جاذبه‌هایی همچون بافت تاریخی دزفول، روستای  پامنار، دریاچه شهیون، دره توبیرون و آبشار شوی دیدن کنید.

بوشهر: اگر راهی شهر بوشهر شدید، در همان ابتدا به  بافت قدیم شهر بروید که جذاب‌ترین بخش سفرتان را تشکیل خواهد داد. علاوه بر  جاذبه‌های تاریخی متعدد، کوچه‌های سفیدرنگ و تودرتو، کافه‌های متعدد و  جذاب با موسیقی زنده و غذاهای خاص بوشهری، محبوبیت بسیاری برای این منطقه  به ارمغان آورده‌اند.

طبس: اگر گذرتان به این شهر افتاد، حتما از باغ سرسبز  گلشن در دل بیابان دیدن کنید. کال جنی، سد تاخیر شاه‌ عباسی، برج‌های خشتی  هادرباش، روستای ازمیغان، کویر حلوان، کاروانسرای خان طبس با ساختار  چهارگوشی در کویر لوت، جاهای دیدنی طبس را تشکیل می‌دهند.

چابهار: در چابهار علاوه بر استفاده از پلاژهای ساحلی  می‌توانید به تفریح‌های آبی مشغول شوید. اگر در طول زمستان به این منطقه  سفر کردید، از جاذبه‌های طبیعی آن مانند کوه‌های مینیاتوری، تالاب لیپار،  پدیده گل‌فشان، ساحل ماسه‌ای، غارهای بان مسیتی تیس و صخره‌های مرجانی لذت  ببرید.

سفر در زمستان به چابهار

پیشنهاد مطالعه: “تفریحات زمستانی در استانبول” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

روستای ایستا، روستایی که زمان در آن متوقف شده است 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

قلعه ۶ هزار ساله در کرمان! 

چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زیگورات چغازنبیل، در استان خوزستان و  در شهرستان شوش ، یکی از جاذبه های دیدنی و بی نظیر ایران است که که در  فهرست میراث جهانی یونسکو جای‌ گرفته و جامعه بین المللی برای آن ارزش  استثنائی قائل است.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش و ۳۵  کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است، اما به دلیل واقع‌شدن در غرب  رودخانه دز، مرز این دو شهرستان، در تقسیمات کشوری جز شهرستان شوش محسوب  می‌گردد. با مجله دلتا همراه باشید.

تمدن‌های باستانی‌ که در آسیای غربی زندگی می‌کردند از سبک خاصی از  معماری برای ساختن مکان‌های مذهبی استفاده می‌کردند. آن‌ها با آجر برج‌های  پله پله‌ای هرمی شکلی می‌ساختند که اسمش زیگورات بود. شاید بپرسید معنی  زیگورات چیست؟ زیگورات به معنای بالا رفتن به سوی آسمان است و ساختش حدود  ۴۲۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل متداول بوده است. از آنجایی که این زیگورات‌ها  مکان‌های مقدسی بودند برای ساختشان از بهترین مصالح خشت یا آجر گلی استفاده  می‌شد. حتما برایتان جالب است که بدانید یکی بزرگ‌ترین و سالم‌ترین  زیگورات‌های به جای مانده در جهان در کشور ماست: زیگورات چغازنبیل که اسمش  به لیست میراث جهانی رفته و برای خودش آوازه‌ای در جهان دارد.

زیگورات چغازنبیل در شوشاین  بار هم به شهر باستانی شوش در استان خوزستان می‌رویم شهری که تعدادی از  باارزش ترین آثار تاریخی را در خود جای داده است و به قدمت طولانی‌اش  می‌بالد. برای دیدن چغازنبیل که اولین مکان مذهبی ایران بوده باید به ۴۰  کیلومتری جنوب شرقی شوش در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه بروید. چغازنبیل  نیایشگاهی است که حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط ایلامی‌ها ساخته  شد. در آن زمان پادشاه ایلام باستان چغازنبیل را در وسط شهر و در  مرتفع‌ترین نقطه ساخت تا مکانی باشد برای ستایش خدا!

چند سالی از ساخت چغازنبیل گذشته بود که حمله آخرین پادشاه آشوریان به  این ناحیه تمدن ایلامی و زیگورات را از بین برد. چندصد سال بعد در سال ۱۸۹۰  زمین شناسی در همین ناحیه نفت پیدا کرد و این‌گونه شد که اینجا به مکانی  برای فعالیت‌های نفتی تبدیل شد. اما حدود ۶۰ سال بعد اتفاق مهمی افتاد؛ در  سال ۱۹۳۳ در این محل آجری پیدا شد که به کشف کامل چغازنبیل از دل زمین  انجامید. چغا به معنی تپه و زنبیل به معنی سبد است که به مکان بنا روی تپه  اشاره می‌کند و آن را مثل زنبیل برعکس می‌داند.

شاید بپرسید تعداد طبقات این زیگورات چگونه تخمین زده شده است؟ اگر شیب  طبقات هرم را بررسی کنید و اینطور فرض کنید که پله‌ها با همین شیب به طرف  بالا رفته‌اند در این صورت در طبقه پنجم پله‌ها به نزدیکی مرکز می‌رسند و  این یعنی به راس هرم رسیده‌ایم و طبقات تمام شده است. ۴ گوشه این مکان  مذهبی به سمت چهار جهت اصلی قرار دارد و به خوبی نشان می‌دهد که در آن زمان  جهت‌های اصلی کاملا شناخته شده بوده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: “از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

دارابگرد فارس، یادگار داریوش کبیر 

روستای ایستا، روستایی که زمان در آن متوقف شده است 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

محله جلفای اصفهان؛ اروپا را در نصف جهان ببینید 

روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محله بالات در کنار محله فِنِر و فاتح  سه محله و منطقه تاریخی استانبول هستند که اکثر جاذبه های گردشگری و تاریخی  شهر در همین مناطق قرار گرفته است.

محله بالات استانبول

محله بالات در حدود ۵۰-۶۰ سال پیش یک محله  یهودی نشین بود. یهودی‌های ساکن در این منطقه سال‌هاست که از این‌جا  مهاجرت کرده‌اند، اما آثار و نشانه‌های حضورشان را در سبک معماری  ساختمان‌ها و خیابان‌ها و مغازه‌ها می‌توانید مشاهده کنید. در ادامه این  مطلب از مجله دلتا درباره محله بالات استانبول می‌خوانید.

استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهانگردی در ترکیه است و در تمام طول سال مسافران زیادی از سرتاسر دنیا به این شهر  زیبا و جادویی سفر می‌کنند. استانبول از دو بخش آسیایی و اروپایی تشکیل شده  و بخش اروپایی با صدها بنا و جاذبه تاریخی و گردشگری، بخش توریستی شهر به  شمار می‌رود. یکی از معروف‌ترین مناطق در بخش اروپایی منطقه فاتح است که  بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استانبول مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و هیپودرم در  این منطقه قرار گرفته‌اند.

محله بالات در استانبول

محله بالات استانبول محله‌ای قدیمی و اصیل در استانبول است که با  ساختمان‌های رنگی رنگی، چوبی و تاریخی‌اش محله‌ای بسیار جذاب و دیدنی محسوب  می‌شود. محله بالات استانبول در محدوده شهر قدیم و در ساحل غربی شاخ طلایی  استانبول واقع شده است و محل سکونت یونانی‌ها و یهودی‌ها بوده است. در  مورد ریشه نام بالات، گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد، اما احتمال دارد که  این واژه از کلمه یونانی پالاتیون به معنای قصر گرفته باشد؛ چرا که محله  بالات در نزدیکی قصر بلاشرنه قرار داشته است. محله بالات استانبول گاهی به  اشکال دیگر مثل بلاط هم نوشته می‌شود. وقتی وارد این محله می‌شوید انگار به  دل تاریخ و چند دهه پیش سفر کرده‌اید.

خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک این محله مملو از ساختمان‌های رنگارنگ  و بهم فشرده است که بسیاری از آن‌ها چندین دهه از عمرشان می‌گذرد و با  رنگ‌های جذاب و زیبایشان فضایی تماشایی به وجود آورده‌اند. مردم این محله  هنوز هم لباس‌هایشان را از بند رخت آویزان می‌کنند و در گوشه و کنار این  محله بند رخت‌های بلندی را می توانید ببینید که از یک سمت کوچه به سمت دیگر  کشیده شده‌اند و پر هستند از لباس‌های تمیز و تازه شسته شده! بچه‌ها در  این محله هنوز هم بازی فوتبال و بازی‌های خیابانی را به پلی استیشن ترجیح  می دهند و در کوچه‌ها پرسه می‌زنند. این جا بالات است: محله‌ای تاریخی در  قلب منطقه توریستی استانبول که به خودی خود یک جاذبه گردشگری تماشایی و  هیجان‌انگیز است!

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «بزرگترین دره منظومه شمسی» را بخوانید.

همچنین بخوانید:

آب‌تنی در چشمه‌های پنبه‌ای! (+ویدیو) 

تفریحات زمستانی در استانبول 

مینیاتورک، مثل گالیور در سرزمین لی‌لی پوت! 

تنها نقطه از جهان که برای هیچ کشوری نیست! 

دریاچه‌ای که وسط بزرگترین صحرای دنیا ظاهر شد! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تهران فقط شلوغی‌ و آلودگی‌ نیست. مجموعه توچال فرصتی ایده‌آل برای دورشدن از این همه هیاهو و تجربه طعم واقعی زندگی است.

تله کابین توچال

مجموعه تفریحی توچال در نزدیکی شمال تهران قرار دارد و تفریح‌های متنوعی همچون تله کابین توچال ، پیست اسکی، تله‌سیژ، سورتمه، بانجی جامپینگ و… را در خود جای داده است.  علاوه بر کوهنوردی، اسکی و تله کابین که از تفریح‌های معروف توچال هستند،  فعالیت‌های مختلف دیگری از سورتمه سواری تا تیراندازی با کمان و واقعیت  مجازی نیز در این مجموعه وجود دارد که می‌توان اوقاتی سراسر هیجان و لذت را  تجربه کرد. با مجله دلتا همراه شوید تا گشتی در منطقه تفریحی و دیدنی توچال بزنیم.

تله کابین توچال در تهران

معرفی توچال

توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳,۹۶۲ متر است که بخشی از دامنه  رشته‌کوه‌های البرز به حساب می‌آید. دامنه جنوبی توچال مجاور با شهر تهران  و قله آن مشرف به این شهر است. این قله در جنوب منطقه کوهستانی البرز  مرکزی قرار دارد که از شرق به قله‌های لزون، کلکچال و دارآباد و از غرب به  قله شاه‌نشین و منطقه امام‌زاده داوود منتهی می‌شود.

مشهورترین و پررفت‌وآمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌ها به‌ترتیب از شرق  به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان‌پناه قله توچال، امیری، هتل  اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند.

تله کابین توچال

تله کابین توچال از معروف‌ترین جاذبه‌ های توریستی توچال است که سه خط اصلی و هفت ایستگاه، یک خط تله‌اسکی و سه خط تله‌سیژ  دارد. ایستگاه یک در ارتفاع ۱,۹۰۰ متری، ایستگاه دو و سه در ارتفاع ۲,۴۸۰  متری، ایستگاه پنج و ۶ در ارتفاع ۲,۹۱۰ متری و ایستگاه هفت در ارتفاع ۳,۶۸۰  متری قرار گرفته است و با طول تقریبی ۷,۵۰۰ متر، یکی از طولانی‌ترین خطوط  تله کابین دنیا به شمار می‌رود که امکان سفر راحت به ارتفاع ۳,۶۸۰ متری از  سطح دریا را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید از هوای لذت‌بخش ارتفاعات  تهران نهایت لذت را ببرید. اگر برای استفاده از تله کابین وسوسه شده‌اید،  باید بدانید که اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان بهترین زمان صعود به قله محسوب  می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  “برای کم خونی چه مواد غذایی مصرف کنیم؟” را در مجله سلامتی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

خانه فاموری؛ یک فنجان چای قجری! 

هسل، مردابی رنگارنگ در چالوس 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

دریاچه و باغ هنر، جاذبه گردشگری جدید تهران 

برج لندن، محل زندگی ارواح مشهور دنیا! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای نایبند در طبس قرار دارد.  روستایی در دل کویر که وقتی به آن وارد می‌شوید باورتان نمی‌شود، اینجا  کویر باشد، کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌های زیبا و باغ ‌های مرکبات جلوه‌  گری زیبایی دارد و مناظری بکر آفریده است.

روستای نایبند

طبس یکی از شهرهای ایران است که دارای جاذبه‌هایی بسیار خاص و دیدنی  است. در این شهر شرایط آب و هوایی بیابانی بوده و معادن غنی ذغال سنگ این  شهرستان حاکی از وجود جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های بزرگ در گذشته‌های دور  در این منطقه است. این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی‌ترین مناطق کشور  به لحاظ ثروت ملی قرار داده است. ما در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم درباره روستای نایبند در طبس صحبت کنیم.

روستای نایبند در طبس جز روستاهای پلکانی کشورمان است و عنوان ماسوله  کویری را به خود اختصاص داده است. این روستا همچون جزیره‌ای سبز در میان  کویر به نظر می‌رسد و جلوه‌ای شگفت انگیز را به عنوان یکی از جاذبه های توریستی ایران زیبا دارد. روستای نایبند در طبس

تفریحات ممکن در روستا

گشت و گذار در روستا: اگر این شهر زیبا در طبس را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید، در میان کوچه‌های باریک و فشرده‌ای که در این روستا وجود دارد قدم بزنید و خانه‌های محلی را بیشتر بشناسید.

کوهنوردی: کمی که از روستا دورتر شوید می‌توانید در  بیابان‌ها به گشت و گذار بپردازید و دل به کوه‌هایی که در انتهای این مسیر  وجود دارد بزنید.

تماشای ستاره‌ها در شب: اگر خواستید شب را در این روستا بمانید می‌توانید به تماشای دریایی از ستاره هم بنشینید و عکاسی کنید.

بازدید از غارها: می‌توانید در حین قدم زدن‌هایتان از  غارهایی هم که در دل کوه‌های این روستا وجود دارد دیدن کنید که قدمت آن به  هزاران سال پیش بر‌می‌گردد.

چشمه‌های آب: وجود چشمه‌های آب سرد و گرم منحصربه‌فرد در نایبند، عامل حیات این روستا است و در نتیجه فعالیت فرآیندهای زمینی ایجاد شده‌اند.

تفریح در روستای نایبند

پیشنهاد مطالعه: “زیبایی‌های استان گیلان در بهار” را در بخش ویدیو مجله دلتا مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، رقص آب و گل‌ها 

دریاچه الیمالات، نگین مازندران 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با نگاه به هر گوشه‌ای از ایران شاهد  جاذبه‌های طبیعی خدادادی هستیم و کرمانشاه نیز از این جاذبه زیبا بی‌نصیب  نبوده و دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه با ویژگی‌های خاص، به عنوان تفرجگاهی  برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی تبدیل شده و مردم این منطقه نیز  اوقات فراغت خود را کنار این دریاچه می‌گذرانند.

دریاچه سرآب نیلوفر

دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی است که موجب تلطیف آب و هوای هر منطقه  بوده و می‌توان در کنار آن‌ لحظاتی خوش را در کنار دوستان و خانواده  گذراند. برای آشنایی بیشتر با دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه، با مجله دلتا همراه باشید.

سرآب نیلوفر کجاست؟

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب این شهر در  ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار قرار گرفته. این دریاچه در  ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا قرار داشته و مساحتی در حدود ۱۳۳۱ هکتار را به  خود اختصاص داده است. عمق سرآب نیلوفر در نقاط مختلف آن متفاوت است که این  مقدار در عمیق‌ترین بخش‌ها تا ۳۲ متر می‌رسد. دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه  در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان پنجاه و پنجمین  اثر ملی ایران نامش در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است. این دریاچه باعث  ایجاد آب و هوای مناسب برای این منطقه و همینطور برای آبیاری زمین‌های  کشاورزی اطرافش نیز استفاده می‌شود.

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه

ویژگی‌های سرآب نیلوفر

ویژگی منحصر به فرد سرآب نیلوفر، وجود گل‌های نیلوفر آبی در این دریاچه  است. گل‌هایی که در فصل بهار و تابستان برگ‌های خود را روی سطح آب پراکنده  کرده و با گل‌های سفید رنگ خود جلوه خاصی را به این مقصد گردشگری می‌افزایند. همچنین آب زلال و شفاف این دریاچه موجب می‌شود تا ساقه‌های  گل‌های نیلوفر را نیز در داخل آب مشاهده کرده و همچنین حرکت آن‌ها را همراه  با حرکت آب دریاچه به وضوح ببینیم. این ویژگی‌ها همگی باعث شده تا عکاس‌ها  و هنرمندان علاقه‌مند به این زیبایی با حضور در این محل موجب ثبت این  زیبایی‌های طبیعی گردند. همچنین در داخل دریاچه قایق‌هایی قرار داده شده تا  مسافران و گردشگران نیز بتوانند با استفاده از آن در سطح دریاچه حرکت کرده  و زیبایی‌های آن را از نزدیک لمس کنند.

آب دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه توسط چشمه‌های جوشانی که در بستر آن  وجود داشته تامین می‌شود. همچنین داستان‌ها و افسانه‌هایی مبنی بر وجود  غارهای عمیق در اعماق این دریاچه وجود دارد. این داستان‌ها تا جایی پیش  رفته که برخی از وجود گنجینه‌ای از خسرو پرویز پادشاه ساسانی در بستر این  دریاچه صحبت می‌کنند که البته منبع تاریخی ندارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب  “سبک لباس پوشیدنت را پیدا کن!” را در بخش مد و فشن دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

دریاچه الیمالات، نگین مازندران 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

روستایی با معماری روسی در کرمانشاه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جاده چالوس که توریستی‌ترین جاده ایران  است، لقب چهارمین جاده زیبای دنیا را هم یدک می‌کشد. این جاده با طبیعت  کم‌نظیر خود یکی از دیدنی‌ترین تفریحگاه‌های کشور به شمار می رود.

شهر چالوس

شاید نام چالوس در ذهن شما ابتدا جاده چالوس را مجسم کند اما باید دانست  که شهر چالوس یکی از زیباترین، مشهورترین و مهم‌ترین شهرها از خطه شمال  کشور است. اگر گذرتان به چالوس افتاد، پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن هر کدام  از جاذبه‌های طبیعی این شهر وقت بگذارید و تلاش کنید یک سفر کوتاه و متفاوت  در این منطقه داشته باشید. چالوس نه تنها با آبشارها، جنگل‌ها و  دریاچه‌هایش از شما پذیرایی می‌کند، بلکه آثار باستانی جالبی هم دارد که  دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. با مجله دلتا همراه باشید.

آبشارهای چالوس

“آبشار اکاپل” در جنگلی کوهستانی در کلاردشت قرار گرفته و هم جواری آن  با ییلاقات کلاردشت و زیبایی طبیعی دریاچه ولشت که در آن قرار دارد،  می‌تواند یک روز به‌ یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.

“آبشار سواسره” هم با حدود ۱۰۰ متر ارتفاع در ناحیه‌ای از توابع بلده  قرار دارد. “آبشار هریجان” را می‌توانید مشرف به روستایی به همین اسم در  مقاربت گردنه هزارچم در راه تهران-چالوس ببنید. آبشار هریجان بیش از ۹ متر  ارتفاع دارد که با آب فراوان، فضای مرتفع و  چشم‌انداز کوهستانی، دره‌ای و  جنگلی از فراز کوهی سنگی با پخشابی ویژه، سرازیر و در پایین دست به  آبشارهای متعددی تبدیل می‌شود.

آبشارهای شهر چالوس

تله کابین نمک آبرود

تله کابین نمک آبرود یکی از جاذبه های توریستی نمک آبرود است که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده و به شما توانایی  صعود به بالای قله زیبای مدوبن را می‌دهد. در بالای این قله هم که تفاوت  دمای آن با پایین بیش از ۱۰درجه است، می‌توانید از امکانات پذیرایی استفاده  کنید.

دریاچه‌های چالوس

سد دریوک: این دریاچه روبروی دره ولی آباد هزارچم و در  دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. پیرامون آن را علف‌زارها و مرغ‌زارها  محاصره نموده است. به همین جهت این دریاچه مأمن پرنده‌های بومی و وحشی است.

دریاچه ولشت: دریاچه ولشت در جنوب غربی چالوس در دره‌ای عمیق قرار گرفته است. وسعت آن حدود ۱۵ هکتار و عمق متوسط آن ۲۰ متر است. دریاچه ولشت از دریاچه‌هایی است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد.

دریاچه ولشت در شهر چالوس

پیشنهاد مطالعه: “با آشپزخانه کوچک چه کنیم؟” را در مجله دکوراسیون دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران 

تور ارواح در هتل استنلی 

زلال‌ترین رودخانه دنیا کجاست؟ 

بام ایران کجاست؟ 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مکان‌های بی‌نظیر و تماشایی  استان آذربایجان شرقی، روستای لیقوان است که همه آن را با پنیر معروفش،  پنیر لیقوان می‌شناسند. این روستا، از جمله روستاهای پلکانی آذربایجان شرقی  است که در ۳۶ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد.

روستای لیقوان

در استان آذربایجان شرقی، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری وجود دارد. از  جمله دیدنی‌های این استان، روستاهای آن است که با معماری خاص خود به‌عنوان  مقاصد گردشگری و پرطرفدار این منطقه مطرح هستند. روستاهای شگفت‌انگیزی چون  «کندوان»، «حیله‌ور» و «لیقوان» از جمله آن‌ها است. لیقوان روستایی تاریخی و  پلکانی است که به‌دلیل تولید پنیر لیقوان معروف است. در این مقاله از مجله دلتا، قصد داریم تا شما را با این مکان دیدنی در حوالی تبریز آشنا کنیم.

روستای لیقوان کجاست؟

این روستا در دره‌ای باصفا و در دامنه‌ کوه‌ سهند جای گرفته است و  همواره تحت تأثیر اقلیم سردسیری سهند قرار دارد. سراسر دره لیقوان تا سهند  را گدازه‌های آتشفشانی پوشانده و آب‌وهوای آن در زمستان‌ها بسیار سرد و در  تابستان‌ها معتدل، مطبوع و بی‌نظیر است. همین آب‌وهوای عالی، دامنه‌های  زیبا و بکر و ارتفاعات سهند و همچنین مراتع، چمنزارها و گلزارهای زیبا موجب  شده که این منطقه تبدیل به یکی از مقاصد ایرانگردی شود و در آن امکاناتی برای بازی‌های زمستانی، کوه‌نوردی و ماهی‌گیری احداث شده است.

روستای لیقوان تبریز

چرا به این روستا، لیقوان می‌گویند؟

در گذشته نام این روستا «وان» بوده است که به مرور زمان به «لوان» و  بعدها به لیقوان تغییر کرده است. در زبان محلی مردمان این منطقه به لیقوان  «لوان» یا «لیوان» گفته می‌شود و به معنی آب‌های گرمی است که از د‌‌‌‌امنه‌  سهند‌‌‌‌ و از آثار آتشفشانی جاری می‌شوند.

لیقوان، دره بهشت

لیقوان، روستایی تاریخی با معماری پلکانی است که به خاطر داشتن طبیعت  زیبا و چشم‌نواز و آب‌وهوای دل‌پذیر، لقب دره‌ بهشت را به خود گرفته است.  از دلایلی که لیقوان به‌صورت پلکانی شکل گرفته است، اهمیت زمین‌های کشاورزی  است بنابراین خانه‌ها را روی صخره‌ها ساخته‌اند. معروفیت این روستا بیشتر  به‌دلیل داشتن یکی از پنیرهای خوش‌مزه‌ ایران یعنی پنیر لیقوان است. اما در  این روستا جاذبه‌ های توریستی دیگری نیز وجود دارد که شما را تشویق به سفر به این منطقه می‌کند.

روستای لیقوان، دره بهشت

پیشنهاد مطالعه: “مازوت، خطر جدید پایتخت!” را در مجله سلامتی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

محله جلفای اصفهان؛ اروپا را در نصف جهان ببینید 

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

جیرفت، کالیفرنیای ایران! 

روستای ایستا، روستایی که زمان در آن متوقف شده است 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تهران صاحب دریاچه جدیدی با نام «دریاچه هنر» شده است. این دریاچه در کنار «باغ هنر» و در غرب باغ کتاب تهران قرار دارد.

باغ هنر با هدف نمایش هنرهایی در زمینه موسیقی، شعر، ادبیات و همچنین  برقراری رابطه بین هنرمند، مخاطب و ارتقای درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر  ایرانی طراحی شده و با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی، تلاش  می‌کند با فراهم کردن امکان تجربه موسیقی فرهنگ و هنر ایرانی، مردم را با  این فرهنگ و هنر آشنا کند. با مجله اینترنتی دلتا همراه  باشید تا با این جاذبه دیدنی تهران آشنا شوید.

جزییات باغ و دریاچه هنر

این مجموعه با داشتن باغ جواهرات، باغ کتاب، پارک آب و آتش و… که جز جاذبه‌های این مجموعه محسوب می‌شوند یک جاذبه گردشگری و فرهنگی ویژه را برای شهر تهران ایجاد می‌کند.

مساحت فاز دوم باغ هنر حدود پنج هزار مترمربع است. در محوطه باغ هنر  فضای گالری و حدفاصل باغ کتاب و موزه دفاع مقدس، رواق و سالن آمفی تئاتر  طراحی شده است. با بهره برداری از این مجموعه امکان حضور هنرمندان برای  برگزاری تئاتر و کنسرت خیابانی، برپایی گالری‌های نقاشی و صنایع دستی فراهم  می‌شود. ضمن اینکه پاتوق‌هایی به منظور حضور و استراحت شهروندان و  گردشگران نیز در نظر گرفته شده است.

دریاچه و باغ هنراین  باغ زیبا از نظر زاویه دید به بخش زیادی از اراضی عباس آباد اشراف دارد و  این موضوع یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه است. فاز سوم آن تا اوایل سال  آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

دریاچه هنر حدفاصل این باغ، باغ نمایش و باغ کتاب در میان سه مجموعه  قرار گرفته که امکان دسترسی به آن از این سه باغ وجود دارد. دریاچه هنر  جنبه گردشگری و تفریحی دارد. یک فضای کافه گالری نیز به صورت جزیره مانند  در این دریاچه طراحی شده که امکان ایجاد گالری در آن پیش‌بینی شده است.  قایق‌سواری و استفاده از قایق کنترلی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده  برای دریاچه هنر است که در آینده اجرایی می‌شود.

محور و گذر فرهنگ، این سه مجموعه را به یکدیگر متصل می کند که در نهایت  به میدان فرهنگ واقع در این اراضی می‌رسد. گذر فرهنگ از روی دریاچه عبور  می‌کند که قسمت شرقی آن باغ کتاب، کتابخانه ملی و قسمت غربی آن باغ هنر و  باغ نمایش قرار دارد. مساحت مجموعه شمالی و جنوبی دریاچه با محوطه‌سازی  پیرامونی حدود ۲.۵ هکتار است.

باغ هنر در تهران

پیشنهاد مطالعه: “تفریحات زمستانی در استانبول” را در مجله گردشگری مجله دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

خانه فاموری؛ یک فنجان چای قجری! 

از تفریحات رایگان تهران چه می‌دانید؟ 

باغ ایرانی؛ سروستانی با معماری سنتی در قلب پایتخت 

سفر یک روزه به طبیعت زیبای اطراف تهران 

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جلفا نام محله‌ای در استان اصفهان است  که ارمنی‌ها در آن اقامت دارند. تاریخچه شنیدنی و تصاویر جذاب محله جلفای  اصفهان قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

محله جلفا

اگر تمایل دارید برای گشت‌وگذار به یکی از کشورهای غربی سفر کنید، اما  وقت و بودجه کافی را در اختیار ندارید، کافی است سری به محله جلفا در استان  اصفهان بزنید. محله جلفای اصفهان با معماری و بافت بسیار قدیمی اما  دست‌نخورده و زیبا به یکی از مشهورترین و مهم‌ترین محلات اصفهان تبدیل شده  است. جلفای اصفهان محل زندگی مسیحی‌‌های شهر با هر گرایشی بوده و حدود ۴۰۰  سال پیش یعنی دوران شاه عباس صفوی، ارمنی‌های اصفهان از کنار رود ارس تا  زاینده رود کوچ کرده و در این محل ساکن شدند. همراه ما در مجله دلتا باشید.

محله جلفای اصفهان کجاست؟

اگر تمایل دارید با شیوه زندگی مردم اروپا و به طور کلی غرب کشور آشنا  شوید، اصلا لازم نیست به کشورهای خارجی سفر کنید، زیرا جلفای اصفهان به  زیبایی هر چه تمام‌تر شما را به اروپا سوق می‌دهد. وجود کافه‌های دنج با  موسیقی سبک غرب و صندلی‌های به هم چسبیده چوبی شما را وادار می‌کند که  حداقل برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک لیوان شربت، چند لحظه را در آنجا  سپری کنید. جالب است بدانید که در خیابان باریک جلفا، به ندرت ماشین رد  می‌‌شود و اگر هم ماشینی را در این خیابان مشاهده کنید، بسیار آرام و با  مراقبت کامل از کنار شهروندان می‌گذرد.

محله جلفا در اصفهان

کلیساهای جلفا

اگر جلفا را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردید، سری به کلیساها بزنید. کلیساها، اولین بناهایی بودند که پس  از خانه‌ها در محله جلفای اصفهان ساخته شدند. در محله جلفای اصفهان ۱۱  کلیسای تاریخی و قدیمی وجود دارد که اولین و مهم‌ترین آن کلیسای وانک است و  پس از آن کلیساهای بیت لحم و سرکیس هم ساخته شدند. طرح کلیساهای جلفای  اصفهان برخلاف کلیساهایی که در اروپا مشاهده می‌شود، بسیار سنتی بوده و  مصالح به کار رفته در آن خشت و خاک هستند تا بتوانند به گونه‌ای وجود خود  را در استان اصفهان تثبیت کنند.

معماری و بناهای جلفای نو اصفهان

اولین کاری که مردم جلفای قدیم پس از مهاجرت به اصفهان انجام دادند،  ساخت خانه بود. مصالح ساختمانی که به طور عمده برای ساخت خانه‌ها در جلفای  قدیم به کار برده می‌شد، به دلیل کوهستانی بودن اصفهان، سنگ‌های تراش خورده  در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت بود. امروزه بیشتر بافت باقی‌مانده از جلفای  نو و معماری‌های آن در محله سنگ‌تراش‌ها به چشم می‌خورد. نکته جالبی که در  مورد محله جلفا وجود دارد، هم‌نشینی ادیان مختلف در کنار هم است و وجود  کلیسا، دیر، آتشکده و مسجد در کنار هم به خوبی این مسئله را ثابت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: “چند نکته‌ برای ست کردن لباس مجلسی!” را در مجله مد دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران 

سرخ‌ترین سکونت‌گاه ایران را بشناسید 

دارابگرد فارس، یادگار داریوش کبیر 

دریاچه پریشان کجاست؟ 

دریاچه الیمالات، نگین مازندران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با اینکه گشت‌و‌گذار در تهران می‌تواند  گران باشد؛ اما گردشگران می‌توانند از تفریحات و سرگرمی‌های رایگانی نظیر  بازدید از پل طبیعت و بام تهران استفاده کنند.

تفریحات رایگان تهران

تهران را شهر موزه‌ها می‌نامند و به‌حدی جاذبه دارد که می‌تواند برای هر  گردشگری جالب و سرگرم‌کننده باشد. بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و خوردن غذا  در رستوران‌ها ممکن است خیلی گران تمام شود؛‌ با این‌حال جای نگرانی نیست؛  زیرا تفریحات رایگان تهران این مشکل را حل کرده‌اند و شما می‌توانید بدون  پرداخت پول و به رایگان آن‌ها را انجام دهید. با مجله دلتا همراه باشید.

بازدید از پل طبیعت

اگر تهران را به عنوان مقصد ایرانگردی خود انتخاب کردید، بازدید از پل طبیعت که دو پارک آب و آتش و پارک طالقانی  را به یکدیگر متصل کرده است و یکی از تفریحات رایگان تهران به‌شمار می‌رود  را فراموش نکنید. می‌توانید گردش خود را از پارک آب و آتش شروع کنید. در  ادامه به پل چند طبقه‌‌ طبیعت بروید و ضمن تماشای چشم‌انداز شهر تهران،  تصاویر زیبایی با پس‌زمینه‌ کوه‌های تهران بگیرید. از آن بالا می‌توانید  عبور و مرور خودروها را تماشا کنید و سپس به پارک طالقانی بروید که یک پارک  جنگلی سرسبز در وسط پایتخت است و از هوای تازه و سالم آن نهایت لذت را  ببرید.

ایستادن بر فراز بام تهران

بام تهران قسمتی از دامنه‌ رشته کوه های البرز است که در شمال تهران،  منطقه‌ ولنجک قرار دارد. برای ایستادن بر فراز تهران و تماشای این شهر از  بالا به خصوص در شب، به توچال در همسایگی شمال ولنجک بروید. برای این منظور  از جاده‌ پر پیچ‌ و‌ خم دامنه‌ کوه بالا بروید یا سوار اتوبوس‌های برقی  شوید و خود را به بام تهران برسانید، جایی که چشم‌انداز خیره‌کننده‌ شهر  تهران منتظر شما است.
بازدید از بام تهران از تفریحات رایگان تهران

بازدید از خانه هنرمندان

بازدید از خانه هنرمندان یکی دیگر از تفریحات رایگان تهران به‌حساب  می‌آید که حتی اگر علاقه‌ای به هنر ندارید نیز باید آن را در برنامه‌ گردشگری خود قرار دهید. دانشجویان، گروه‌های هنری و … از مشتریان اینجا هستند و حس  شگفت‌انگیز هنر معاصر ایران را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

بازدید از باغ ایرانی

ده ونک،  منطقه‌ای آرام در شمال میدان شلوغ ونک است که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های  شهر تهران به‌شمار می‌رود و در گذشته باغ‌های بسیار بزرگی داشته است. با  این حال زیبایی‌های این محله را می‌توان در کوچه‌های باریکی که برخی از  آن‌ها فقط برای عبور یک نفر جا دارند و درهای چوبی آن جستجو کرد. بهار  بهترین فصل برای بازدید از این باغ در ده ونک است، زمانی‌که تعداد زیادی  لاله‌ رنگارنگ محوطه‌ آن را می‌پوشاند.
بازدید از باغ ایرانی از تفریحات رایگان تهران
پیشنهاد مطالعه: “در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

در فصل آلودگی هوا کجا سفر کنیم؟ 

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

بام ایران کجاست؟ 

چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم 

دریاچه الیمالات، نگین مازندران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

درست است که استانبول زمستان‌های برفی و پر بارشی دارد اما دلایل سفر به استانبول در فصل زمستان بی‌شمارند!

تفریحات زمستانی استانبول

استانبول در زمستان، از هجوم گردشگران خالی و هزینه‌های سفر آن کاسته  می‌شود. اغلب تفریحات استانبول در زمستان نیز پابرجاست؛ ضمن اینکه تفریحات  زمستانی مانند اسکی، سورتمه‌سواری و غیره به آن اضافه می‌شود. در ادامه این  مطلب از مجله اینترنتی دلتا با بهترین تفریحات زمستانی در استانبول آشنا شوید.

استانبول در زمستان،

حمام‌های تاریخی استانبول تفریح ویژه زمستانی

اگر در سفر جهانگردی خود، استانبول را انتخاب کردید، از هرچه بگذرید از یک حمام داغ و ماساژ  حسابی در فصل زمستان، نمی‌توانید بگذرید. حمام‌های سنتی استانبول بسیار  معروف هستند و قدمت آن‌ها به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد. بسیاری برای دیدن  معماری جذاب جامانده از دوران عثمانی راهی این حمام‌ها می‌شوند. از  حمام‌های سنتی مشهور استانبول می‌‎توان به حمام خرم سلطان، حمام چمبرلی  تاش، و بیلربی و علی پاشا اشاره کرد.

بازدید از برج گالاتا را در زمستان از دست ندهید

اگر برج گالاتا را در استانبول نبینید، مانند این می‌ماند که به پاریس  سفر کنید و ایفل را نبینید. برج گالاتا به همین اندازه در استانبول اهمیت  دارد. برج گالاتا در محله بی اغلو در امتداد میدان تکسیم و خیابان استقلال واقع شده. این  برج مخروطی شکل ارتفاعی حدود ۷۰ متر دارد و از دوران بیزانس به جا مانده.  دلیل این‌که بازدید برج گالاتا را در فصل زمستان باید در برنامه‌تان قرار  دهید به مناظر زیبای برفی همزمان با غروب آفتاب می‌توان اشاره کرد.

بازدید از برج گالاتا از تفریحات زمستانی استانبول

حراجی زمستانی استانبول

اگر به قصد خرید راهی استانبول می‌شوید، زمستان بهترین زمان خرید در  استانبول خواهد بود. موج حراجی‌های زمستانه استانبول در اواخر آذر و اوایل  دی آغاز می‌شود و یکی از بهترین حراجی‌های استانبول به شمار می‌رود.

اسکی‌ در زمستان‌های استانبول

برای سورتمه‌سواری باید به سمت دریاچه چیلدیر بروید. در فصل زمستان، روی  آب این دریاچه لایه‌ای یخ به ضخامت ۵ سانتی متر نقش می‌بندد و فرصت  سورتمه‌سواری را فراهم می‌کند. اسکی نیز از دیگر تفریحات زمستانی است که در  فاصله نه چندان دور از استانبول می‌توانید تجربه کنید.

اسکی‌ از تفریحات زمستانی استانبول

پیشنهاد مطالعه: “آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند؟” را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

آب‌تنی در چشمه‌های پنبه‌ای! (+ویدیو) 

مینیاتورک، مثل گالیور در سرزمین لی‌لی پوت! 

تنها نقطه از جهان که برای هیچ کشوری نیست! 

شهری که در آن مردن هم ممنوع است! 

جنگل خودکشی 



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

می‌دانستید اکسیژن خالص موجود در هوای  کیش، بیشتر از دیگر جاهای دیدنی ایران است! همین موضوع باعث شده تا آلودگی  هوا در کیش، کمتر از باقی مناطق کشورمان باشد.

سفر به کیش

سفر به کیش در زمستان، ارزان‌ترین فصل سفر به این جزیره است. از طرفی  برای فرار از آلودگی زمستانه کلان شهرها سفر به جزیره کیش، بهترین گزینه  است. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.
سفر به کیش در زمستان

کیش در زمستان

اگر به ایرانگردی علاقه‌مندید و از طرفی از آلودگی هم خسته شدید، بهترین گزینه برای شما سفر  به این جزیره رویایی است. کیش در تمام فصل زمستان پر از روزهای بارانی  است. باران‌هایی که بی‌مهابا شروع به بارندگی می‌کنند و اگر برای آن آماده  نباشید در کسری از ثانیه، مثل موش آب کشیده می‌شوید. فصل زمستان کیش را به  کسانی که دوست دارند در ساحل آفتابی بنشینند و موهیتو سفارش دهند، پیشنهاد  نمی‌کنیم. دمای هوا بین ۹ تا ۲۲ درجه در شبانه روز متغیر بوده و هوای سرد،  خنک و تمیز یکی از دلایلی است که آن را به بهترین زمان گردشگری در کیش تبدیل می‌کند. دیگر خبری از دمای ۵۰ درجه تابستان نیست و آب و هوای این جزیره عضو سازمان جهانی گردشگری معتدل است.
سفر به کیش در زمان آلودگی

خلوت ترین فصل سفر به کیش، برای افراد درونگرا

بهترین زمان سفر به کیش برای افرادی که آرامش و تنهایی در ساحل برایشان  اهمیت دارد، آخر زمستان است. در اسفند از هوای خنک مروارید خلیج فارس به  همراه سواحلی خلوت و هزینه‌های ارزان بهره‌مند خواهید شد. اگر وسط هفته به  این جزیره بروید، ممکن است به تعداد انگشتان دستتان گردشگر ببینید. سواحل  تفریحی جزیره کیش را بشناسید و در زمان سفر خود از قدم زدن روی شن‌های ساحل  لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا، “حالت جدید ماده کشف شد” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

اقامتگاه ماجرا؛ اقامتگاهی به رنگارنگی خاک‌های هرمز 

بام ایران کجاست؟ 

چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم 

دریاچه الیمالات، نگین مازندران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای ایستا یکی از عجیب‌ترین  روستاهای ایران است. اهالی این روستا اجازه ورود بانوان به روستای خود را  نمی‌دهند و از استفاده هرگونه وسایل مدرن پرهیز می‌کنند.

روستای ایستا

در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم درباره روستای ایستا در طالقان جایی که به ایستگاه توقف  تکنولوژی معروف است صحبت کنیم. در کوچه‌های این روستا اثری از رد پای  خودروها دیده نمی‌شود. مردم روستا، زندگی و آداب و رسوم گذشته را همچنان  حفظ کرده‌اند.

اهالی روستای ایستا، عروسی و عزا ندارند و  مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد.  آن‌ها مهمان‌نواز گردشگران ایرانگردی هستند  به شرطی که هیچ یک از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد.  همان‌طور که تاکنون کسی از دنیای بیرون، زنان آنان را ندیده است. مردمان  این روستا، برای خرید مایحتاج خود همانند پارچه، میخ و مقدار بسیار کمی آهن  و شیشه و مانند این‌ها به شهر طالقان می‌روند و خودشان آهنگری و نجاری  دارند. چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی‌بینند و بر سر اموال  با کسی نزاع نمی‌کنند. در دهکده‌ آن‌ها کسانی را می‌توان سراغ گرفت که تنها  ۲ یا ۳ بار به بیرون از محل سکونت خود رفته‌اند. آن‌ها افراد غیر از خود  را اهل بیرون می‌نامند.

روستای ایستا طالقان

اهالی روستای ایستا هیچ گونه خدمات دولتی  دریافت نمی‌کنند. خوراکی را که خاستگاه و چگونگی تولیدش را ندانند، مصرف  نمی‌کنند و از تناول گندم و میوه‌هایی که با کود شیمیایی و سموم دفع آفات  به عمل آمده باشد، به شدت پرهیز می‌کنند. فراوان از لبنیات تولیدی خودشان  استفاده می‌کنند. گوشت کم می‌خورند آن هم از گوشت حیوانات نر حلال گوشت. از  میهمانان خود با چای پذیرایی می‌کنند، اما خود نمی‌نوشند. مردان در آنجا  علاوه بر شلوار نخی یا پشمی دست باف، پیراهن بلندی بر تن می‌کنند که تا  زانو را می‌پوشاند و اغلب کلاهی پشمینه بر سر دارند.

پیشنهاد مطالعه: در مجله سلامتی دلتا، “چه کسانی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند؟” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دارابگرد فارس، یادگار داریوش کبیر 

دریاچه پریشان کجاست؟ 

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

جیرفت، کالیفرنیای ایران! 

قلعه ۶ هزار ساله در کرمان! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعضی دریاچه‌های ایرانی به قدری معروف  هستند که بدون معرفی میزبان هر‌ساله‌ جمعیتی باورنکردنی خواهند بود. در این  میان، تعدادی با وجود شکوه و زیبایی‌شان، ناشناخته‌تر باقی مانده‌اند.

دریاچه الیمالات

به هر کدام از دریاچه‌های ایرانی که سر می‌زنید، طبیعتی در مقابل‌تان  قرار می‌گیرد که همتای آن را جایی نخواهید دید. پهنه‌ای آبی که بر فرش زمین  گسترده شده و با شکوه و آرامشی خاص خودنمایی می‌کند. هیچ‌ چیز در برابر  این زیبایی به چشم‌تان نخواهد آمد. خنکای آب، سرسبزی جنگل، شکوه آسمان، نور  ملایم خورشید و سکوتی وصف‌ناپذیر در انتظار شما است. یکی از این جاذبه‌های  زیبا که امروز در مجله اینترنتی دلتا قصد معرفی آن را داریم، دریاچه الیمالات است.

نور، یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که از سمت شمال با دریای  زیبای خزر هم‌مرز است. با این وجود، خزر تنها پهنه‌ آبی این شهرستان نیست و  می‌توان دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیادی را در آن مشاهده کرد. شهر چمستان  یکی از بهترین نقاطی است که می‌توان برای ایرانگردی برگزید. دریاچه‌ سد الیمالات در ۸ کیلومتری مسیر نور به چمستان قرار دارد.

دریاچه الیمالات چمستاناین  دریاچه به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل، مناطق استوایی را برایتان تداعی  می‌کند. بخشی از مسیر دسترسی به دریاچه‌ سد خاکی الیمالات از میان درختان  سر به فلک کشیده می‌گذرد و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را ارایه می‌دهد.

خبر خوب برای علاقه‌مندان به ماهیگیری این است که ماهیانی از جمله قزل  آلا و آمور در این دریاچه زندگی می‌کنند. البته به دلیل این که اغلب مردم  این ناحیه ماهی‌های قرمز شب عید خود را درون آب دریاچه رها می‌کنند،  می‌توان تعداد قابل توجهی از این نوع ماهی را هم مشاهده کرد.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه، درختانی که تا نزدیکی لبه‌ ساحل رشد کرده‌ و  دریاچه را در آغوش کشیده‌اند، خالق چشم‌اندازی به واقع دیدنی هستند که در  کمتر دریاچه‌ای می‌توان مشابه آن را پیدا کرد.

برای سفر و دیدن این مکان می‌توانید روی تمام فصول حساب باز کنید که  البته در طول فصل زمستان و پاییز نباید انتظار سرسبزی بهار و تابستان را  داشت. با این وجود پاییز را می‌توان یکی از زیباترین فصل‌‌ها و حتی شاید  زیباترین فصل سال برای تماشای دریاچه دانست.

دریاچه الیمالات شهرستان نور

پیشنهاد مطالعه: “ست کردن دامن برای روزهای زمستانی” را در مجله مد دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

روستایی با معماری روسی در کرمانشاه 

بام ایران کجاست؟ 

چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم 

دهکده بهشتی جهان نما 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
استفاده از این مدل دامن در پاییز یکی از بزرگ‌ترین ترندهای لباس بوده و الهام گرفته از سبک بورژوازی است.
ست کردن دامن

هوای زمستان به گونه‌ای است که می‌توانید استایل‌های متفاوت و زیبایی با دامن داشته باشید؛ دامن بلند پر از پلیسه‌، دامن فون با طرح شطرنجی یا یک دامن پشمی و گرم. در هوای زمستان، ست کردن دامن با دیگر لباس‌ها و خلق یک استایل چشم‌گیر بسیار آسان است. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

ست کردن دامن برای روزهای زمستانی

قبل از این‌که به سراغ مدل‌های مختلف دامن بروید باید بدانید که اگر در هر فصل تعدادی از مدل‌ها ترند می‌شود، به این معنا نیست که دیگر از بقیه‌ مدل‌ها نمی‌توانید استفاده کنید.

ست کردن دامن زمستانی

دامن‌های پتویی گرم

درست است که این روزها نمی‌توانیم زیاد از خانه بیرون برویم، اما در خانه و لم داده روی مبل مقابل تلویزیون هم می‌توانید از دامن‌ های پتویی گرم و نرم که بهترین انتخاب برای هوای سرد است لذت ببرید. خارج از خانه هم این دامن‌ های بلند و پشمی، پاهای شما در بر می‌گیرد و و بسیار گرم است.

دامن‌های رسمی و شیک

استفاده از این مدل دامن در پاییز یکی از بزرگ‌ترین ترندهای لباس بوده و الهام گرفته از سبک بورژوازی است. این دسته از دامن‌ها چین‌های ظریفی دارد و استفاده‌ آن با یک کت، یا ژاکت که جنس لخت ندارد، می‌تواند بسیار زیبا و جذاب باشد.

کمر کشی خارق‌العاده

بی‌شک یک دامن چین‌دار و آزاد با کمر کشی می‌تواند بیش از هر لباس دیگری احساس راحتی داشته باشد. اگر مدل‌های زمستان برندهای معروف را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این دسته از دامن‌ها پرطرفدارترین انتخاب برای زمستان است. دامن‌‌های کمر کشی، بهترین انتخاب برای گردش، پیاده‌روی و روزهای کاری طولانی است.

دامن با طرح‌های چاپی

دامن‌های چاپی با طرح‌هایی شبیه به نقاشی‌های دستی یکی از گزینه‌های مناسب برای زمستان است. طرح این دامن‌ها می‌تواند گل‌دار و شلوغ باشد یا فقط طرح یک برگ را روی خود داشته باشد. این مدل به شما گزینه‌های بی‌نهایتی برای ست کردن دامن در هوای  سرد  را می‌دهد.

ست کردن دامن مینیمال

در آخر

اگر شما طرفدار استایل زنانه خاصی هستید یا همیشه به شکل کلاسیک و ساده لباس می‌پوشید، اصلا نگرانِ دور بودن از مدِ روز نباشید. داشتن یک استایل خاص و تدوام در استفاده از آن می‌تواند به امضای شخصیت شما تبدیل شود و پس از مدتی اطرافیان با دیدن این استایل در هر جایی به یاد شما خواهند افتاد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های چین مطلب «پسر آسمان؛ عجیب‌ترین کوهستان دنیا» را در مجله گردشگری دلتا  بخوانید.



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بوت، یکی از مهم‌ترین آیتم‌های استایل پاییز و زمستانه مردانه است.

بوت مردانه با شلوار جین

با ترکیب بوت مردانه و شلوار جین در کنار یکدیگر، هم می‌توان استایل کژوآل ساخت، هم کاری و هم اسمارت‌کژوآل. در این مطلب مجله دلتا درباره این که چگونه بوت مردانه را با شلوار جین ست کنیم؟ خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

چگونه بوت مردانه را با شلوار جین ست کنیم؟

سرتاپا مشکی: از آنجا که این استایل مردانه،  تنوع زیادی دارد، بسیار مناسب موقعیت‌های اجتماعی مختلف است. از کت چرم،  شلوار جین مشکی و بوت چرم چلسی مشکی گرفته تا شلوار جین مشکی و یقه اسکی،  بوت رسمی و شاید یک اورکت مشکی یا حتی لباس‌های لایه لایه مشکی برای روزهای  سرد زمستانی.

پوشش بیزینس کژوآل (کاری راحت): اداره،  معمولا استایلی رسمی می‌طلبد، اما وقتی که ساعت‌ها در اداره یا هر محل کار  دیگری حضور دارید، نمی‌توانید تمام مدت لباس رسمی و دست‌ و پاگیر خود را  تحمل کنید. بوت چلسی یا دربی بهترین انتخاب است و می‌توانید آن را همراه با  شلوار جین تیره‌رنگ بپوشید و یک کت تک شیک و زیبا با توناژ رنگی تیره‌تر  با آن ست کنید.

بوت مردانه و شلوار جین کژوال

استایل ساده و مینیمال:‌ ساده  بپوشید، یک تیشرت ساده باکیفیت و جنس خوب، سویشرت یا بلوز بافتنی یقه‌گرد،  شلوار جین مشکی و بوت. اگر به سراغ چنین استایلی می‌روید، از پوشیدن  لباس‌هایی با طرح لوگوی بزرگ و استفاده از اکسسوری زیاد بپرهیزید ودرعوض  تمیز و شیک بپوشید.

بوت مردانه و شلوار جین رسمی

آیا پاچه شلوار را درون بوت بگذارم یا خیر؟

بهتر است بدانید که تنها در یک صورت  می‌توانید این کار را انجام بدهید؛ آن هم وقتی که شلوار راسته گشاد و بوت  ارتشی پوشیده‌اید؛ در غیر این‌صورت، یا شلوار کوتاه‌تری بپوشید که مماس با  بوت قرار بگیرد یا پاچه شلوار را با روش‌های درست تا بزنید.

پیشنهاد مطالعه:  مطلب «فواید نوشیدن آبلیمو و عسل پیش از صبحانه» را در مجله سلامتی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

هودی مردانه و چند سبک پوشیدن آن! 

۷ آیتم زمستانی ضروری برای آقایان! 

شلوار مردانه؛ آیتم اصلی استایل آقایان! 

اصول انتخاب پالتوی مردانه 

با مجله مدو زیبائی دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

استایلیست‌های حرفه‌ای لباس‌های جین را طوری کنار هم قرار می‌دهند که به بهترین شکل دیده شود.

استایل جین

جین روی جین مانند یک شمشیر دولبه است؛  اگر درست انتخاب شود فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسد، اما تنها با یک اشتباه  کوچک به کابوس تبدیل خواهد شد. خوشبختانه برای استایل تمام جین قواعدی  وجود دارد که کمک می‌کند از اشتباه پیشگیری کنید. با مطلب « نکاتی برای استایل جین » همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

نکاتی برای استایل جین

رنگ‌های متنوع:‌ این  روزها لباس‌های جین از کت و جلیقه تا مانتو و شلوار رنگ‌بندی‌های بسیار  متنوعی مثل سفید، درجه‌های مختلف از آبی، مشکی و خاکستری دارند. اگر در ست لباس جین تازه‌ کار هستید یا می‌خواهید با احتیاط بیشتری عمل کنید از دو رنگ  متفاوت استفاده کنید. مثلا شومیز جین آبی را با یک شلوار جین سفید ست کنید.

اکسسوری‌های جین:‌ تیپ  جین روی جین فقط مختص ست کردن لباس‌های جین با هم است. پس اگر از دو تکه یا  حتی یک تکه جین در استایل استفاده می‌کنید به هیچ وجه سراغ اکسسوری‌های  جین، مانند کیف جین، کفش جین، کمربند جین و… نروید.

جین یک‌رنگ: وقتی از دو  تکه جین کاملا هم‌رنگ برای بالاتنه و پایین‌تنه استفاده کنید، مانند کسی به  نظر می‌رسید که کل صبح را صرف پیدا کردن دو جین هم‌رنگ کرده و نتیجه‌ کار  کاملا معمولی و نه‌چندان جذاب از آب در می‌آیداما اگر می‌خواهید هر دو بخش استایل جین هم‌رنگ باشد، بهتر است از دو درجه‌ رنگی متفاوت استفاده کنید.

 

جین‌های طرح‌دار: یکی از  دوست‌داشتنی‌ترین ترندهای سال‌های اخیر همین جین‌های پولک و منجوق‌دوزی  شده است که ظاهر جذاب و خاص دارند. سعی کنید حداقل یکی از تکه‌های جین در  استایل زنانه یکی از این ویژگی‌های متمایزکننده و خاص را داشته باشد. مثلا  از یک کت جین زاپ‌دار (دارای پارگی) استفاده کنید.

جزییات: تیپ جین همیشه  نباید روزمره باشد. پس استایل جین خود را با چند آیتم کاملا شیک و لوکس  بهتر کنید. ست کردن یک شلوار جین زنانه با یک جفت صندل پاشنه ‌بلند دقیقا  همان کاری است که سلبریتی‌ها برای ساختن استایل‌های جذاب خیابانی انجام  می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: در بخش ویدئو مجله دلتا “فرار دیدنی گورخر” را ببینید.

همچنین بخوانید:

کاپشن پافر و سبک های پوشیدن آن! 

کاربردی ترین آیتم های پوشیدنی هر فصل 

کت جین زنانه و تمام آنچه باید بدانید! 

اصول ست کردن لباس؛ با رنگ های مختلف چیست؟ 

سنجاق سینه‌‌‌‌ها به دنیای مد برگشت! 

با مجله مدو زیبائی دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ایران کشوری است که در هر گوشه  زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. شمال آن به سر سبزی و زیبایی، جنوب آن به  سواحل دریای عمان و خلیج فارس و شرق و غرب آن در محاصره کوه‌ها و کویرها  است. 

روستای جهان نما

مطمئن باشید با دیدن تصاویر جهان نمای گرگان که در استان گلستان قرار دارد، برای یک بار هم که شده مسیر روستای جهان نما را در پیش خواهید گرفت. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

بهشت جهان نما

به راستی جهان نما یک بهشت است چرا که طبیعت سبز آن، چشمه سارها،  کلبه‌های جنگلی، خانه‌های روستایی و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن بسیار  زیبا و بی‌همتاست. جهان نما هم نام یک روستا و هم نام جنگلی از جنگل‌های  هیرکانی است که جنگل جهان نما نامیده می‌شود.

روستای ییلاقی جهان نما به دلیل اینکه جز روستای هدف گردشگری در استان گلستان است، برای بکر ماندن فاقد برق سراسری است تا از ساخت و  ساز بی رویه جلوگیری شود. با سفر به این جاذبه توریستی به معنای واقعی  روستای ییلاقی خوش آب و هوایی را خواهید دید که گاه صدای گوسفندان و سگ‌های  گله را می‌شنوید، پرندگان در آسمان پرواز می‌کنند و جنگل جهان نما سرسبزی  خود را به رخ می‌کشد.

روستای جهان نما در گرگان

برای رفتن به روستای جهان نما و جنگل چه نکاتی لازم است رعایت کنیم؟

اگر در سفرهای ایرانگردی خود قصد بازدید از این مکان‌های بی‌نظیر را دارید، نیاز است مسافتی خاکی و  با شیب تند را طی کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای ممکن با  ماشین‌های آفرود و شاسی بلند به این منطقه بروید. روستا علی رغم توریستی  بودن فاقد امکانات کافی و لازم است بنابراین از قبل تمامی مواد غذایی، نان و  آب را تهیه کنید و باک بنزین خود را پر کنید. حتما لباس‌ کافی، کفش مناسب  برای پیاده‌روی و گشت و گذار در جنگل و پتو و بالشت همراه داشته باشید.  هرچه رو به نیمه دوم سال پیش می‌رویم احتمال بارندگی و سرما در دهکده جهان  نما شدت می‌یابد. بهترین زمان سفر در فصل بهار و تابستان و ماه مهر است.  اگر طبیعت گرد حرفه‌ای نیستید از سفر به جهان نما در نیمه دوم سال خودداری  کنید.

جنگل و روستای جهان نما

پیشنهاد مطالعه: “پارک جنگلی ملی ژانگ جیاجی چین” را در بخش ویدیو مجله دلتا مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

باغ شاهزاده ماهان، بهشتی در دل کویر 

مرداب هسل، رویایی که به حقیقت تبدیل شده! 

تنگه چاهکوه، آریزونای ایران 

اولین صندوق امانات جهان در ایران 

سرزمین آلوچه! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قشم نه‌تنها بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران،  بلکه بزرگ‌ترین جزیره‌ خلیج فارس است؛ بد نیست بدانید دومین جزیره‌ خلیج  فارس که 2.5 برابر از قشم کوچک‌تر است، بحرین نام دارد؛ کشور بحرین!

تنگه چاهکوه

خیلی عجیب نیست که ما از داشته‌های خود غافل باشیم؛ اما در این چند  ساله، به‌همت تغییرهای نسلی و تکنولوژیکی، بهبودهایی در این زمینه‌ در حال  شکل‌گیری است. یکی از این موارد، تنگه‌ چاهکوه در جزیره‌ قشم است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.

در این میان، جنگل حرا، غار خوربس، دره‌ ستارگان و غار نمکی به‌همراه  جزیره‌های پیرامونی هنگام و هرمز، بیشتر شناخته شده‌اند؛ هرچند که مسیر  دسترسی به غار نمکی همچنان دشوار است؛ اما چاهکوه، یکی دیگر از ویژگی‌های  خاص قشم است که در تبلیغات پیش از این، به هر دلیل، کمتر حضور داشته اما  رفته رفته، به ویژه توسط راننده‌های محلی که به حمل گردشگران می‌پردازند،  مقصد بسیاری از مسافران ایرانگردی شده است.

تنگه چاهکوه قشمتنگه‌  چاهکوه حاصل فرسایش‌های آبی و بادی است. نمونه‌ این تنگه را در آریزونای  آمریکا می‌بینیم؛ هرچند که گفته می‌شود در برخی از دیگر کشورها هم نمونه‌  آن وجود دارد. دیواره‌ها و کف تنگه از سنگ‌های رسوبی و آهکی تشکیل شده‌اند  که با ایجاد حفره‌ها و شکل‌های هندسی غیرمنظم، زیبایی خیره‌کننده و قابل  توجهی به‌وجود آورده‌اند.

ابتدای تنگه وسیع است اما رفته رفته آن‌قدر تنگ می‌شود که به زیر نیم  متر می‌رسد و عبور از آن دشوار می‌شود. ارتفاع چند ده متری دیواره‌ها موجب  می‌شود در زمان خلوتی روز که صدای زوزه‌ باد نیز در آن می‌پیچد و نیز  شب‌هنگام که ستاره‌ها در سقف دره خودنمایی می‌کنند، زیبایی وهم‌ناک اما  دل‌انگیزی به خود بگیرد. در کف دره نیز شیارهای حاصل از عبور آب که گاه  بسیار تنگ هستند، توجه‌برانگیزند.

تنگه چاهکوه، آریزونای ایران

وجه تسمیه دره‌ چاهکوه که در مجاورت روستای چاهی قرار دارد، به چاه‌های  کم‌ارتفاعی برمی‌گردد که در ابتدای ورودی تنگه، توسط مردم محلی و برای  ذخیره‌ آب شیرین باران احداث شده‌اند. چرا که شکل‌گیری تنگه را بیشتر  به‌خاطر باران‌های سیل‌آسا می‌دانند که موجب می‌شود آب شیرین باران در فضای  تنگی هدایت شده، به‌سمت خروجی وسیع دره پیش برود. آب شیرین در این منطقه،  بسیار باارزش بوده است. اگر در سفر به قشم، دره‌ ستارگان را زیبا می‌پندارید، تجربه چاهکوه را اصلا از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: “طرز تهیه پیتزا رولی پپرونی” را در مجله آشپزی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

اقامتگاه ماجرا؛ اقامتگاهی به رنگارنگی خاک‌های هرمز 

قلعه ۶ هزار ساله در کرمان! 

بام ایران کجاست؟ 

دریاچه پریشان کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بارها از پیچ و خم جاده چالوس زیبا  عبور کرده‌ایم تا به دریای زیبای خزر برسیم، اما این بار می‌خواهیم در دل  جنگل‌های سرسبز این شهر توقف کرده و به تماشای آبگیری سرخ رنگ برویم. این  تالاب از فاصله دور شبیه دشتی پر گل است که  رنگ‌های مختلف سبز و نارنجی و  قرمز، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.  

مرداب هسل

شمال ایران همیشه جایی برای شگفت‌زده کردن بازدیدکنندگان خود دارد. در  این نقطه از ایران به علت آب و هوای معتدل و مرطوب آن، مرداب‌ها و  تالاب‌های بی‌شماری در قسمت‌های مختلف جنگل‌ها دیده می‌شوند که طبیعت  بی‌نظیری در اطراف خود ایجاد کرده‌اند. یکی از این مرداب‌های زیبا، مرداب هسل در چالوس است که علاوه بر جاذبه خود مرداب، مسیر دسترسی به مرداب نیز بی‌نهایت زیباست. امروز در ایرانگردی مجله دلتا به سراغ این مرداب زیبا رفته‌ایم.

موقعیت مرداب هسل چالوس

دسترسی به مرداب هسل که در نزدیکی چالوس و مرزن‌آباد واقع شده، بسیار  راحت است. مرداب در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب چالوس و ۱۵ کیلومتری شمال غرب  مرزن‌آباد واقع شده و روستاهای نزدیکی آن سینوا و طلاجو هستند. این روستاها  برای اقامت مناسب هستند، البته اگر هوا مناسب باشد می‌توانید به فکر کمپ  در چادر باشید.

مرداب هسل چالوس

هسل یعنی چه؟

در یکی از گویش‌های محلی مازندران به نام گویش تبری کلارستاقی، هَسَل به  معنی آبگیر فصلی بوده است. البته در برخی منابع هسل را آب راکد معنی  کرده‌اند اما با توجه به نوع مرداب، معنی اول به هسل نزدیک‌تر است. مردم  بومی منطقه به این مرداب به علت نورانی بودنش مشعل یا مشل هم می‌گویند.

جاذبه‌های مرداب هسل

اطراف مسیر دسترسی به این مقصد ایرانگردی را درختان سبز و تنومندی پوشانده‌اند که فضای مرداب را وهم‌آلود و زیبا  کرده‌اند. درختان این مکان گردشگری در فصل بهار و پاییز، رنگ‌های مختلف و  بی‌نظیری به خود می‌گیرند.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی منطقه، آب مرداب در هر فصل به رنگی در می‌آید  که هر فصل شما را شگفت‌زده می‌کند. روی آب مرداب جلبک‌هایی به ضخامت نیم  سانتی‌متر وجود دارند که با شروع هر فصل رنگ آب مرداب به علت وجود این  جلبک‌ها تغییر می‌کند. مرداب در فصل بهار و تابستان به رنگ سبز، در فصل  پاییز به رنگ قرمز و نارنجی و در زمستان به رنگ صورتی در می‌آید.

جاذبه‌های مرداب هسل

پیشنهاد مطالعه: “ارتباط بین سیگار کشیدن و کرونا” را در مجله سلامتی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

باغ شاهزاده ماهان، بهشتی در دل کویر 

متمدن‌ترین روستای ایران، بهشت عاشقان محیط‌زیست! 

برج لندن، محل زندگی ارواح مشهور دنیا! 

تنگه چاهکوه، آریزونای ایران 

دهکده بهشتی جهان نما 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دریاچه پریشان کازرون بزرگ ترين دریاچه  آب شیرین کشور است که متأسفانه به علت خشک سالی و برداشت بی رویه آب به  وسیله کشاورزان در حال خشک شدن است، ولی احیای آن باعث احیای زندگی مي‌شود.

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یا فامور یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین  دریاچه‌های ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون  قرار گرفته است. اسم این دریاچه از کوه فامور، در شمال خاوری آن گرفته شده  است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیشتر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه  فامور سرچشمه می‎گیرند و قسمتی هم از منابع زیرزمینی تامین می‎شود. با مجله دلتا همراه باشید.

دریاچه پریشان در ۳ کیلومترى روستاى ایازآباد که در ۱۲ کیلومترى کازرون  قرار دارد، ایجاد شده است. دور تا دور این دریاچه را کوه‌ها احاطه  نموده‌اند.آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت  فامور و چشمه‌های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تامین می‌شود. دریاچه پریشان کازرون، این جاذبه زیبا برای ایرانگردی، در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است.

دریاچه پریشان در کازرون

اکوسیستم دریاچه پریشان

این دریاچه از جمله اکوسیستم‌های پایداری است که میلیون‌ها سال وضعیت  خود را حفظ کرده است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردک، ماهی  سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی مانند  ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور است. همچنین این دریاچه محل زندگی  گونه‌های کمیابی از پرندگانی چون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و  غیره است.

اکوسیستم دریاچه پریشان

پیشنهاد مطالعه: “زیبایی‌های استان گیلان در بهار” را در بخش ویدیو مجله دلتا مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

جیرفت، کالیفرنیای ایران! 

اقامتگاه ماجرا؛ اقامتگاهی به رنگارنگی خاک‌های هرمز 

قلعه ۶ هزار ساله در کرمان! 

بام ایران کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این شهر باستانی، باتوجه به ظاهر عجیب و  خارق‌العاده‌اش که آن را از سایر شهرهای باستانی جدا می‌کند، بر اساس  داستان‌های اساطیری بنا شده است. مورخان بر این عقیده‌اند که این شهر، از  آثار آبادانی‌های داریوش کبیر در این منطقه است.

شهر دارابگرد

شهر دارابگرد یا دارابجرد، شهری باستانی است که در ۶ کیلومتری جنوب شهر  فعلی داراب، یکی از شهرستان‌های استان فارس و در کنار جاده‌ جدید داراب به  شیراز قرار دارد. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

شهر دارابگرد از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و البته کشور عزیزمان محسوب  می‌شود و اینطور که پیداست، قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسد. در واقع  این شهر، یکی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده است و اوج  شکوفایی و رونق آن در دوران ساسانیان بوده است اما در دوران ایلخانان مغول و  تیموریان، مورد حمله قرار گرفته و بخش‌های زیادی از آن دچار آسیب شده و  ویران می‌شود.

شهر دارابگرد در استان فارس

دور تا دور دارابگرد، دیوار گردی کشیده شده است که ارتفاع آن به بیش از  ۱۰ متر می‌رسیده است و هم‌اکنون، پس از فرسایش در طی سالیان سال، ارتفاع آن  به ۷ متر کاهش یافته است. پشت نواحی بیرونی این دیوار، خندق‌هایی به عمق  ۱۰ متر و عرض ۵۰ متر نیز حفر شده بوده تا به وسیله‌ آن، حفاظت از شهر به  بهترین شکل انجام شود. ناگفته نماند که طبعا این خندق‌ها نیز دچار فرسایش  شده‌اند اما با این وجود باز هم این شهر یکی از جاذبه‌های جذاب ایرانگردی به شمار می‌رود. در این خندق‌ها، همیشه آب جریان داشته که این آب، از  رودخانه‌های اطراف تامین می‌شده و متجاوزان را در خود گرفتار می‌کرده است.

و اما چرا نام این شهر دارابگرد یا دارابجرد است؟ برخی معتقدند این نام  به داراب، پسر اسفندیار برمی‌گردد که از او به عنوان داریوش بزرگ یاد شده  است و در خصوص پسوند آن نیز، برخی معتقدند به دلیل شکل ظاهری شهر که  دایره‌ای شکل است، چنین پسوندی انتخاب شده و عده‌ دیگر آن‌ را به معنای  “ساخته شده” می‌دانند یعنی: ساخته شده به دست داراب.

شهر دارابگرد شهری باستانی

در مرکز شهر دارابگرد، کوه نمکی بزرگی قرار دارد که هم به عنوان مرکز  شهر شناخته می‌شده و هم قصر حاکم شهر روی آن بنا شده است. جالب اینجاست که  گنبدهای نمکی مثل این کوه نمکی عظیم، اغلب باعث می‌شوند که زمین‌های اطراف  به شوره‌زار تبدیل شوند، در حالی‌که زمین دارابگرد، پوشیده از مزارع سبز  است. برخی می‌گویند یکی از دلایل حفر خندق در اطراف شهر نیز، علاوه بر  تامین امنیت شهر، جلوگیری از شور شدن خاک‌های اطراف بوده است.

پیشنهاد مطالعه: “طرز تهیه سوسیس بندری” را در بخش آشپزی مجله دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

هلند کوچک ایران 

جیرفت، کالیفرنیای ایران! 

روستاهای گردن درازان 

سرخ‌ترین سکونت‌گاه ایران را بشناسید 

بام ایران کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از زیباترین شهرهای ایران، درست در  جنوب شرقی استان کرمان قرار گرفته که کمتر کسی از زیبایی‌های بسیارش باخبر  است و تا حد زیادی در بین گردشگران ایرانی مهجور مانده است. حال آنکه  گردشگران خارجی زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر را بیشتر از هم‌وطنان خودمان  درک کرده‌اند.

باغ شاهزاده ماهان

ماهان، نه تنها طبیعت زیبایی دارد، بلکه آب و هوای بهشتی‌اش باعث شده که  یکی از خوش آب و هواترین شهرهای این منطقه محسوب ‌شود. این شهر در دامنه‌  کوه‌های جوپار و پلوار قرار گرفته و مامن باغ شاهزاده ماهان است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این باغ زیبای ایرانی آشنا شوید.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین  باغ‌های ایرانی است که در زمان قاجار و به دستور محمد حسن خان، سردار  ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال ۱۲۳۸ خورشیدی متولد شده و اعجازش این  است که درست در میانه‌ کویر بنا شده است. باغ شاهزاده در حدود ۲ کیلومتری  شهر ماهان و ۳۵ کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد و برای رسیدن به آن  می‌توانید از طریق جاده‌ کرمان به بم اقدام کرده و پس از حدود ۲۵ کیلومتر،  به آنجا برسید. این باغ مثل بهشتی است که در میانه‌ دوزخ سربرآورده باشد.  علاوه بر این، بنای این مقصد گردشگری در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. همانطور که گفته شد، این  باغ، در میانه‌ راه کرمان به بم و در مسیر جاده‌ ابریشم قرار دارد و همین  امر در زمان‌های دور، بر اهمیت آن افزوده بوده است.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این باغ، وجود جویبارها و درختان سر به فلک  کشیده‌ای است که در میان کویر، تناقض زیبایی را پدید آورده‌ و این باغ را  به یکی از زیباترین جاذبه‌های ایرانگردی تبدیل کرده است. شاید برایتان جالب  باشد که این آبادانی چطور در دل کویر امکان‌پذیر است؟ آبی که در این باغ  جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران که از برف‌های ارتفاعات کوه جوپار  سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌شود. علاوه بر این، شیب تند زمین هم باعث می‌شود  که آب به شکل جویبار از بالا تا پایین در باغ شاهزاده جریان داشته باشد.  این آب تنها باغ شاهزاده را سیراب نمی‌کند، بلکه در ادامه به سمت روستای  مقسم تیگران می‌رسد و آنجا را هم آباد کرده است.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده

پیشنهاد مطالعه: “علائم گوارشی ویروس کرونا چیست؟” را در مجله سلامتی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

سرزمین ارواح پلید در دل کویر ایران! 

خانه فاموری؛ یک فنجان چای قجری! 

تنها جزیره ایرانی دریای خزر 

روستایی با معماری روسی در کرمانشاه 

بام ایران کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()