نوشته شده توسط : مجله دلتا

در گذشته جاده، بخش لاینفک سفر بود اما  اکنون با وجود وسایل مدرن، گردشگران سفر در جاده‌ها را با انگیزه انتخاب  می‌کنند و تا رسیدن به مقصد از تمام مناظر و زیبایی‌های مسیر لذت می‌برند.  در این میان جاده‌های بی‌نظیری در جهان ساخته شده که سفر و رانندگی در  آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. این جاده‌ها یک سفر رویایی را برای گردشگران رقم  می‌زنند.

جاده اقیانوسی نروژ

جاده اقیانوسی نروژ یکی از زیباترین و در عین حال  مهیج‌ترین مسیرهای گردشگری جهان است. این جاده نفس‌گیر شما را از میان  چشم‌اندازهای سرسبز ساحلی و بوته‌زارها به میان صخره‌ها می‌برد. مکان بکری  که می‌توان غروب خورشید در افق را به تماشا نشست. این مسیر گردشگری ملی که  عنوان زیباترین مسیر اتومبیل‌رانی دنیا را به خود اختصاص داده، به عنوان  برترین سازه قرن در نروژ انتخاب شد. با مجله دلتا همراه باشید تا با یکی از مهیج‌ترین مسیرهای گردشگری جهان بیشتر آشنا شویم.
جاده اقیانوسی نروژ یکی از بهترین مسیرهای گردشگری

جاده اقیانوس اطلس

این جاده، جاده‌ای مارپیچ است که مجموعه‌ای از جزایر نروژ را به هم متصل  می‌کند. این جاده پر پیچ و خم و زیبا که گویی زمین و آسمان و دریا را به  هم پیوند زده است، ۸.۲ کیلومتر طول دارد.
تاریخچه ساخت جاده اقیانوسی نروژ

تاریخچه ساخت پل

در اوایل قرن بیستم این مسیر برای اولین بار به عنوان مسیر ریلی خط راه  آهن پیشنهاد شده بود، اما این پروژه مورد توجه قرار نگرفت و رها شد. تا این  که به دنبال یک برنامه‌ریزی جدی در دهه ۷۰ این پروژه به عنوان یک مسیر  جاده‌ای مورد توجه قرار گرفت و ساخت و ساز آن در اول اوت ۱۹۸۳ آغاز شده و  در جولای ۱۹۸۹ جاده اقیانوسی نروژ افتتاح شد.
جاذبه های مسیر جاده اقیانوسی نروژ

جاذبه های مسیر

جاده اقیانوسی نروژ به عنوان یک سایت میراث فرهنگی  محفوظ و به عنوان یک مسیر گردشگری ملی طبقه بندی شده است. این جاده سایت  محبوب آگهی‌های تبلیغاتی خودرو و بهترین مسیر سفر در جهان است. این جاده  نقطه عطفی است که شمال و جنوب نروژ و روستاهای این مسیر را به هم وصل  می‌کند.
در طول این مسیر هشت پل و چهار مکان برای استراحت و تماشای مناظر در نظر  گرفته شده است، همچنین در طول این مسیر که یکی از ۱۸ مسیر گردشگری نروژ است، چندین سایت گردشگری، مانند ناهار خوری، ماهیگیری و تفریحات غواصی تأسیس شده است.
جاده اقیانوسی نروژ کجاست
این جاده با قوس‌ها و شیب‌های تند، شیفتگان رانندگی را به هیجان می‌آورد،  وقتی پیچ‌ و‌ خم این مسیر با کوبش امواج دریا و چشم‌اندازهای بی‌نظیر همراه  می‌شود، مسیر بی‌همتایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد که بسیار تماشایی  است. مسیری زیبا و مهیج که دوچرخه‌سواران و موتورسیکلت سوارها را نیز  مجذوب خود کرده و سفری به یادماندنی را در خاطره‌ها حک می‌کند.

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تعطیلات نوروزی یکی از بهترین زمان‌های  سفر برای کسانی است که در طول سال فرصت زیادی برای سفر بخصوص سفرهای بیشتر  از یک هفته ندارند یا می‌خواهند سفری خانوادگی داشته باشند که معمولا  هماهنگ شدن اعضای خانواده در طول سال کمی سخت است.

بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در ایام نوروز و شروع سال نو سفر می‌کنید و علاقه‌مندید بدانید بهترین مقاصد برای سفر در نوروز در داخل ایران چه شهرهایی است، با مجله دلتا همراه باشید.

در ایام نوروز به کدام شهرهای ایران سفر کنیم؟

قبل از برنامه ریزی برای سفر در تعطیلات نوروز اول باید مشخص کنید که  کدام نوع سفر برای شما جذاب تر است؟ اینکه به مکان‌های معروف توریستی ایران  سفر کنید یا علاقه دارید مناطق بکر و کمتر شناخته شده ایران را ببینید و  یا دیدن طبیعت زیبای ایران برای شما اولویت دارد؟ اینکه با خانواده سفر  می‌کنید یا تنها و یا با دوستانتان؟ با توجه به این نکات، می‌توانید یکی از  مقاصد پیشنهادی مجله دلتا برای سفر در تعطیلات سال نو و فصل بهار را  انتخاب کنید.

ایلام

بهار بهترین زمان برای دیدن طبیعت زیبای ایلام است که در غرب ایران قرار  دارد و به عروس زاگرس معروف است. دامنه‌های زاگرس پر از جنگل‌های بلوط  است. سفر به ایلام یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز برای علاقمندان به طبیعت‌گردی است. از معروف‌ترین تنگه‌‌‌های ایلام  می‌توان به تنگه رازیانه، تنگه زینگان و تنگه بهرام چوبین اشاره کرد.

ایلام یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

مریوان، صنایع دستی ثبت شده جهانی

مریوان در استان کردستان یکی دیگر از شهرهای کمتر شناخته شده ایران است  که سفر به آن در نوروز و فصل بهار توصیه می‌شود. مریوان در کنار دریاچه زریوار قرار دارد که بزرگترین دریاچه خودجوش طبیعی جهان است. یکی از صنایع دستی  مریوان یعنی گیوه بافی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است و دیدن بازارچه مرزی  آن هم می‌تواند برای کسانی که قصد خرید دارند، جذاب باشد.

مریوان یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

شیراز، شهر گل و بلبل

کمتر کسی است که سفر به شیراز در  لیست مقاصد پیشنهادی سفرش نباشد، شهری که در تمامی فصول سال یکی از بهترین  مقاصد گردشگری به حساب می‌آید اما اوج زیبایی آن در فصل بهار است.

شیراز یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

اصفهان، نصف جهان

اصفهان بخاطر  موقعیت جغرافیایی اش یکی از شهرهایی است که همیشه جزو لیست انتخابی همه  مسافران از همه نقاط ایران است و بعد از مشهد دومین شهر گردش‌پذیر ایران  است. جایی که می‌توانید از میدان نقش جهان دیدن کنید و تنوع زیادی از هنر و  معماری را در یک نقطه ببینید.

اصفهان یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

یزد، دومین شهر تاریخی جهان

اگر دنبال شهری آرام و به دور از هیاهو هستید و می‌خواهید در حال و هوای  گذشته سیر کنید، مقصد شما می‌تواند شهر قنات و قنوت‌ها یعنی یزد باشد. یزد  بعد از شهر ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است و به شهر خشتی معروف است. شهری که می‌توانید ساعت‌ها در بافت قدیمی‌اش قدم بزنید.

یزد یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

طبس، ترکیب عجیبی از تاریخ و طبیعت

ممکن است شما هم با شنیدن اسم طبس به یاد طوفان تاریخی طبس بیفتید. اما  می‌توانید تجربه‌های متفاوتی را در این شهر و روستاهای اطرافش که یکی از  بهترین مقاصد برای سفر در نوروز است، داشته باشید مثل بازدید از باغ گلشن،  مزارع برنج در روستای ازمیغان، کویر بکر حلوان، شکاف زمین شناختی کال جنی،  تجربه زندگی بومی در روستای اصفهک و یا دیدن چشمه مرتضی علی که در انتهای مسیرش یک جاذبه تاریخی قرار دارد.

طبس یکی از بهترین مقاصد برای سفر در نوروز

همچنین بخوانید:

قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت 

روستای خرانق، زادگاه خورشید 

دالان بهشت ایران کجاست؟ 

خانه بهنام، بنای افسانه‌ای و خاص! 

دره ارواح ایران کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر از کنار روستای گنبد لران در  رامهرمز بگذرید، کوهی را خواهید دید که در حال سوختن در آتش است، آتشی که  سال‌هاست خاموشی را به خود ندیده است.

کوه آتشین رامهرمز

این آتش، حاصل خروج گاز از شکاف‌های کوه آتشین رامهرمز است، گازهایی که از پیچ و خم لایه‌هاى چین خورده‌ زمین می‌گذرند و خود را  به سطح زمین مى‌رسانند، شعله‌ور مى‌شوند و خرمنى از شعله‌هاى رنگین آتش داغ  فروزان وخروشان را به نمایش در مى‌آورند. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم سری به این کوه عجیب بزنیم.
تشکوه رامهرمز یا کوه آتشین رامهرمز
این آتش‌هاى جاودان، محل نشت گازهاى طبیعى هستند که به طریقى آتش گرفته‌اند  و مدت‌ها سوخته‌اند و در حال حاضر، آثار و بقایاى سوختگى در سنگ‌هاى مجاور  محل نشت دیده مى‌شود.
کوه آتشین رامهرمز یا تشکوه
چشمه‌های گازی گنبد لران نیز یکى از این آتش‌هاى جاودان است که از گذشته‌  دور تاکنون، درحال سوختن بوده است. اگر گذرتان به این منطقه افتاد لذت این  تجربه را از دست ندهید و در هر نقطه‌ای از کوه آتشین رامهرمز که می‌توانید،  گودالی حفر کنید. در صورت این کار مشاهده خواهید کرد که گازهای هیدروکربوری که به دنبال راهی برای رسیدن به سطح زمین هستند، به بیرون متصاعد شده و به  دنبال آن شعله‌ آتش برافروخته می‌شود. فقط مواظب دستانتان باشید!
کوه آتشین رامهرمز در روستای گنبد لران
همچنین جالب است بدانید که در این منطقه، هیچ‌وقت موفق نخواهید شد کبریت و  یا فندکی را روشن کنید. مگر اینکه گازی که متصاعد می‌شود تمام شود، زیرا  گازهایی که متصاعد می‌شوند ترکیب هوای اطراف را بهم زده و از آنجا که  اکسیژن موجود کم می‌شود، بنابراین به هیچ وجه آتش دیگری در این منطقه روشن  نخواهد شد.
آتش جاودان کوه آتشین رامهرمز در گنبد لران
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت 

تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو 

آیا تا به حال به کالیفرنیای ایران رفته‌اید؟ 

شهر آدمک‌های بی دهان اردبیل 

آبشار شیرآباد، لذت شیرجه در طبیعت 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هرچه مکانی عجیب‌وغریب‌تر باشد، میل  ماهم به دیدنش بیشتر است. دلمان می‌خواهد مثل یک کاشف، عجایب را کشف کنیم و  به جاهای ناشناخته پا بگذاریم. دودکش جن ماهنشان در زنجان هم یکی از همین  جاهاست.

دودکش جن ماهنشان

در ۱۲۰ کیلومتری زنجان، دودکش جن ماهنشان قرار دارد، اما کمتر کسی ا‌ست  که زنجان برود و سری به این دودکش‌ها بزند؛ مقصد یا خود زنجان است یا  جاهایی مثل گنبد سلطانیه، اما امروز در مجله دلتا میخواهیم به این جاذبه گردشگری سری بزنیم.

چگونه به دودکش جن ماهنشان برویم؟

این منطقه را در ماهنشان پیدا می‌کنیم که از دوره مادها به جای مانده  است. این روزها این منطقه قطب پرورش قزل‌آلای زنجان به حساب می‌آید و  گیاهان دارویی‌ معروفی هم دارد. برای رسیدن به دودکش جن زنجان باید وارد  آزادراه زنجان-تبریز شویم. ۳۵ کیلومتر که از زنجان دور شدیم، خروجی ماهنشان  را در منطقه‌ای به اسم نیک‌پی می‌بینیم.
چگونه به دودکش جن ماهنشان برویم؟

هودو چیست؟

در زمین‌شناسی به دودکش جن، هودو می‌گویند. هودو، سنگی‌ست که مثل قارچ،  کلاهک دارد. این سنگ به دنبال فرسایش، شکلی شبیه مناره بلند و نازک پیدا  کرده و نوکش سنگ دیگری قرار دارد؛ درست مثل یک دودکش قارچ‌مانند.
شاید جالب باشد که بدانید چرا به آن دودکش جن می‌گفتند، علت این بوده که  قدیم‌ها ساخت آن را به دیو و جن نسبت می‌دادند و در بین مردم محلی اینطور  معروف بوده که جن‌ها بر بالایش می‌نشینند.
وقتی چشم‌مان به این منطقه می‌افتد سخت می‌توانیم قبول کنیم که جایی در  ایران هستیم. خاک رسوبی و تقریبا قرمز رنگ اینجا ما را حتما به یاد  فیلم‌های وسترن می‌اندازد. پله‌ها ما را به بالای دودکش‌ها می‌رسانند، ولی  تا دم دودکش‌ها با ماشین هم می‌توانیم برویم. از آن بالا چشم‌اندازی به  بهستان و قزل‌اوزن خواهیم داشت.
دودکش جن ماهنشان زنجان

قلعه دیو در جوار دودکش جن ماهنشان

در پای دودکش جن، باقی‌مانده‌های قلعه‌ای را می‌بینیم که به آن بهستان یا قلعه دیو می‌گویند. این قلعه ۶۴ اتاق و دو راه‌پله دارد و بیرونش را دیواره‌ای از  همان دودکش‌های به‌هم چسبیده و تعدادی دودکش جدا پوشانده است.
قدمت بنای اولیه این قلعه به دوره ساسانی برمی‌گردد، اما از آن در قرن ۵ و ۷  هجری و همزمان با دوره مغولان استفاده می‌شده است. می‌گویند که برای ساختن  اتاق‌های این قلعه، کوه‌ها را حفر کرده‌اند!
قلعه دیو در جوار دودکش جن ماهنشان
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه عجایب جهان، مطلب “سمی‌ترین نقطه کره زمین، جاذبه‌ای متفاوت” را در مجله گردشگری دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

در این پارک فقط ستاره می بینید! 

اینجا شب را در کنار کوسه‌ها بخوابید! 

شهر صخره‌های سفید 

شهری که در عصر حجر به سر می‌برد! 

آیا تا به حال به کالیفرنیای ایران رفته‌اید؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر این جنگل را دقیقا در زمان مناسب در بهار ببینید، این احساس به شما دست می‌دهد که وارد یک رویا شده‌اید!

جنگل آبی

جنگلی در کشور بلژیک وجود دارد که در فصل بهار به خاطر شکوفه هایش، این  احساس را به شما می دهد که وارد یک سرزمین جادویی شده اید. هالرباس  (Hallerbos) یا جنگل آبی در فصل بهار ( فروردین و اردیبهشت ) با میلیون‌ها گل که ناقوس آبی نامیده می‌شوند پوشیده می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جنگل زیبا آشنا شوید.

جنگل آبی بلژیک

در این جنگل ۵۵۰ هکتاری، فرشی از گل بر روی درختان باریک راش کشیده  می‌شود و تا آنجا که چشم کار می‌کند، ادامه دارد. بازدیدکننده‌ها می‌توانند  در مسیرهای مشخص شده پیاده‌روی کنند و خرگوش‌ها و گوزن‌ها را ببینند که در  این جنگل سبز و آبی پرسه می‌زنند.

هالرباس (Hallerbos) یا جنگل آبی

فضای مه‌آلود و آرامش‌بخش این جنگل در فصل بهار، میزبان بسیاری از  عکاسان و علاقه‌مندان به طبیعت است. اگرچه این جنگل، که در شهر هال بین فلاندر و والونیا قرار گرفته، تا بروکسل فاصله‌ای ندارد اما اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود. پدیده  “جنگل‌های گل آبی” در اروپا به خصوص در جنگل‌های قدیمی چندان نادر نیست اما  هالرباس از لحاظ تراکم و زیبایی این گل‌ها منحصر به‌فرد است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

اسکی زیر نور مهتاب را تجربه کنید 

شهری که روی آب شناور است 

در این شهر، مرده‌ها سکونت دارند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تبریز را باید شهر خانه‌های تاریخی و  قدیمی بدانیم. تبریز حدود 300 خانه قدیمی و تاریخی دارد که از میان این  خانه‌ها تنها 80 خانه در میان لیست جاذبه‌های گردشگری دیده می‌شود. 

خانه بهنام تبریز

یکی از خانه‌های تاریخی زیبا، خانه بهنام تبریز است. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی مجله دلتا به سراغ این خانه تاریخی رفته‌ایم تا گشت و گذاری کوتاه در میان اتاق‌ها و حیاط خانه داشته باشیم.

معرفی خانه بهنام تبریز

خانه بهنام یکی از خانه‌های تاریخی تبریز است که قدمت آن به اواخر دوره  زندیه و اوایل دوره قاجار باز می‌گردد. این بنا در زمان ناصرالدین شاه  قاجار مرمت و با نقاشی تزیین شده است. خانه بهنام در کنار سه خانه قدیمی  دیگر به نام‌های خانه قدکی، گنجه‌ای زاده و خانه صدیقیان در حال حاضر بخشی  از دانشگاه هنر اسلامی تبریز هستند.
معرفی خانه بهنام تبریز

معماری خانه بهنام

معماری خانه بهنام بسیار شبیه به معماری دیگر خانه‌های تاریخی ایران  است. در ساخت خانه از معماری درون‌گرا استفاده شده و همچنین در ساختار  کالبدی و سازماندهی فضایی خانه بهنام هماهنگی کامل با اقلیم و فرهنگ منطقه  نیز دیده می‌شود. خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ورودی خانه از  کوچه مشیر دفتر و از طریق دالانی در پشت خانه صورت می‌گیرد.
در ضلع جنوبی بیرونی، فضایی به عنوان تراس تابستانی وجود دارد که این تراس  نیز با ستون‌ها به زیبایی ساخته شده‌ و سر ستون‌های گچی مقرنس‌کاری شده از  دیگر تزیینات این فضا است.
بخش اندرونی خانه نیز شامل اتاق‌ها، زیرزمین، انباری و مطبخ می‌باشد. پشت  بام اتاق‌های اندرونی به صورت مهتابی استفاده می‌شده است. زیر اتاق  هفت‌دری، حوضخانه قرار دارد که سقف آن بسیار زیبا با کادربندی آجری و  سکو‌های جانبی و حوض سنگی تزیین شده است.
معماری خانه بهنام تبریز

تزیینات خانه بهنام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه بهنام کامل بودن مجموعه، پلان معماری و  تنوع در ابعاد اتاق‌ها ضمن رعایت تقارن در نماست که همین امر بر زیبایی بنا  افزوده است. اما تزییناتی که در خانه بهنام به‌کار رفته عبارت‌اند از:  گچ‌بری، نقاشی‌های دیواری، بخاری‌های دیواری، ستون‌ها، سرستون‌های زیبا و  گره‌سازی.
تزیئنات خانه بهنام تبریز
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت 

روستای ایرانی که جاذبه‌اش تمساح است! 

دالان بهشت ایران کجاست؟ 

آیا تا به حال به کالیفرنیای ایران رفته‌اید؟ 

در تعطیلات نوروزی کجا سفر کنیم؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دفعه بعد که قصد کردید یک تعطیلات  ساحلی به یاد ماندنی را رزرو کنید، به یاد داشته باشید که تمام ساحل‌ها  یکسان خلق نشده‌اند؛ مخصوصا وقتی پای ایمنی در میان باشد!

فریزر آیلند

بعضی از سواحل به همان اندازه که زیبا به نظر می‌رسند، می‌توانند مرگبار  نیز باشند و در میان تمام سواحل دنیا، یک مورد وجود دارد که از همه  خطرناک‌تر است و در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم فریزر آیلند را به شما معرفی کنیم.

فریزر آیلند کجاست؟

فریزر آیلند کمی دورتر از خط ساحلی جنوب شرقی کوئینزلند استرالیا قرار گرفته و خطرناک‌ترین ساحل جهان به شمار می‌رود. بالغ بر ۵۰۰۰ سال است  که انسان‌ها در این جزیره سکونت دارند، اما این مکان حقیقتا جایی بسیار  خطرناک برای رفتن است!
سواحل مرگبار این منطقه پر از چیزهایی هستند که اگر بخواهید زنده بمانید  باید از آن‌ها اجتناب کنید. در حقیقت، هلی کوپترهای نجات معمولا در این  منطقه در حال پرواز هستند تا بازدیدکنندگانی که خود را در شرایط اورژانسی  پزشکی قرار می‌دهند را نجات دهند.
بهتر است همین‌جا به این نکته نیز اشاره کنیم که در هیچ جای جزیره دسترسی  به خدمات پزشکی وجود ندارد و این به خودی خود خطری دیگر است، اما در واقع  آغاز مخاطرات فریزر می‌باشد.
فریزر آیلند کجاست؟

حیواناتی که ساحل فریزر را خطرناک می‌کنند

این جزیره مکانی شناخته شده در بین جوانان است ولی نه تنها به خاطر حمله کوسه، بلکه به خاطر حمله نوعی سگ به نام دینگو. دینگوها یک نژاد سگ بومی استرالیایی بوده و مانند هر شکارچی وحشی دیگری می‌توانند برای انسان بسیار خطرناک باشند.
دینگو در فریزر آیلند
اما به نظر می‌رسد که این دو موجود ترسناک فقط برای این جزیره کافی  نبوده‌اند، فریزر، خانه عروس‌های دریایی شامل گونه‌ای به نام ایروکانجی  است. گزیدگی این گونه‌ احتیاج به مراقبت پزشکی دارد، چیزی که در جزیره پیدا  نمی‌شود!

دیگر دلایل خطرناک بودن این ساحل

قبول! در این جزیره حیواناتی وجود دارند که برخورد آن‌ها با انسان‌  آنقدرها دوستانه نیست، اما جای تعجب دارد که این حیوانات تنها موجوداتی  نیستند که ساحل فریزر را مرگبار می‌کنند. اقیانوس نیز به خودی خود محیطی  خشن بوده و به داشتن جریان‌های قوی شناخته شده است. از آنجا که در فریزر  نجات غریق‌ها مشغول گشت‌زنی نیستند و هیچ پرچم هشداری نیز نصب نشده،  گردشگران معمولا داخل آب می‌پرند و پس از اندک زمانی متوجه می‌شوند که قادر  نیستند به ساحل بازگردند!
دلایل خطرناک بودن فریزر آیلند
فراتر از دریا، حتی ماسه‌های فریزر نیز خطرناک هستند. چه روی آن مشغول  رانندگی باشید یا اینکه در حال راه رفتن باشید، باید بدانید که خطرات زیادی  شما را تهدید می‌کند. به عنوان مثال بسیاری از گردشگران علاقمند هستند که  از روی رمل‌های ماسه‌ای به داخل دریاچه‌ها بپرند؛ اما از آنجا که ماسه‌های  داخل دریاچه‌ها قابل دیدن نیستند، تشخیص عمق دریاچه‌ها عملی نیست و همین  موضوع باعث می‌شود که افراد زیادی هر سال با جراحت در محدوده سر مواجه  شوند. وقتی موضوع رانندگی روی رمل‌ها باشد نیز آمار تصادف‌های بالا و معلق  زدن ماشین‌ها نشان می‌دهد که این تل‌های ماسه‌ای بسیار حادثه‌خیز هستند.
اگرچه فریزر به دلیل جاذبه های توریستی طبیعی آن شناخته شده است و مورد توجه گردشگران بسیاری قرار دارد، اما باید  از ریسک‌ها و خطراتی که برای شما به همراه ‌می‌آورد نیز آگاه باشید.

شن های خطرناک فریزر آیلند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی عجیب، “شهری که در عصر حجر به سر می‌برد!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به دور دنیا در چند ساعت 

در این باغ به آرزوهای خود خواهید رسید! 

این رودخانه زیبا، قاتلی بی‌رحم است! 

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برخی اوقات زندگی می‌تواند خاکستری  باشد، اما یک دهکده در اندونزی تمام تلاش خود را کرده تا کمی رنگ و طراوت  به خانه‌های طوسی رنگ خود اضافه کند.

کامپونگ پلانگی

کامپونگ پلانگی (Kampung Pelangi) یا دهکده رنگین  کمانی در اندونزی، یک دهکده کوچک است که عکس‌هایش اینستاگرام را تسخیر کرده  است و این موفقیت را مدیون رنگ‌آمیزی رنگین‌کمانی‌اش است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این دهکده آشنا شوید.

کامپونگ پلانگی دهکده رنگین کمانی اندونزی

دهکده رنگین کمانی در اندونزی

دهکده کامپونگ پلانگی پیش از رنگین کمانی شدن مکانی  گمنام محسوب می‌شد اما مقامات محلی تصمیم گرفتند تغییری در دهکده بدهند و  آن را بر سر زبان‌ها بیندازند. با بودجه سی‌صد میلیون روپیه اندونزی (معادل هفده هزار یورو) ۲۲۳ خانه این شهر رنگ‌آمیزی شد. علاوه بر خانه‌ها  هر چیز دیگری که در دهکده بود مانند نیمکت‌ها، ریل‌های قطار، پل‌ها و تمام  جزئیات به رنگ‌های رنگین‌کمان در آمدند.
دهکده رنگین کمانی یا کامپونگ پلانگی در اندونزی
جالب است بدانید پیش از این شهرت رنگین کمانی، کامپونگ پلانگی، دهکده‌ای  کثیف برای زندگی محسوب می‌شد. اما ابتکار این رنگ‌آمیزی باعث شد توریست‌‌ها  از نقاط مختلف به دهکده سرازیر شوند و جادوی این رنگ‌آمیزی را با چشمان  خود ببینند. جدا از جذب توریست، این یک پروژه موفق اجتماعی محسوب می‌شود.  ساکنین دهکده با این اقدام تشویق شدند تا با پیشرفت محل زندگی‌شان همگام  شوند وکیفیت زندگی در این دهکده را ارتقا ببخشند. مثلا رودخانه‌ای که از  محل می‌گذرد را تمیز کنند. همچنین پس از جذب توریست کسب و کارهای محلی رونق  یافته است و فروش یادگاری‌ها یا غذا سود زیادی نصیب ساکنان منطقه ساخته  است. کامپونگ پلانگی در اندونزیایده  رنگ‌آمیزی دهکده به مدیر مدرسه این شهر تعلق دارد. او رنگ‌آمیزی  رنگین‌کمانی را از هنرمندی الهام گرفته است که طرح‌هایی خلاقانه برای  دکوراسیون و اسباب‌بازی‌هایی به رنگ‌های مختلف رنگین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کمان  دارد. پس از شکل‌گیری ایده، او به جذب بودجه از مقامات پرداخت و سرانجام  رویای خود را به واقعیت تبدیل کرد.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

در این باغ به آرزوهای خود خواهید رسید! 

شهری که روی آب شناور است 

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

هرکس به این خانه استخوانی پا بگذارد جادو می‌شود! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا چند سال پیش مسافران کمی، سیستان و   بلوچستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کردند؛ اما از یکی دو سال قبل  جاذبه‌های این استان بیشتر شناخته شده و مردم هم بیشتر به آن سفر می‌کنند. 

سواحل مکران

یکی از این جاذبه‌ها سواحل مکران است که برخی آن را به کالیفرنیای ایران هم می‌شناسند. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم این جاذبه گردشگری کجاست و چرا بین مردم شهرت دارد؟

سواحل مکران کجاست؟

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران  می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و  ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند، اما در اشعار فردوسی  مُکران هم نوشته شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر  اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.

سواحل مکران کجاست؟

چرا به دیدن سواحل مکران برویم؟

تصاویر ساحل مکران به ما نشان می‌دهد که این خط ساحلی، زیبایی خیره  کننده‌ای دارد؛ دیدن کوه‌های بیابانی که به دریا ختم می‌شود صحنه کمیابی در  طبیعت است که می‌تواند حتی تنها دلیل ما برای رفتن به سیستان و بلوچستان  باشد.

روستای تیس

روستای تاریخی تیس در خط ساحل مکران قرار دارد. در این روستا می‌توانیم  نگاهی به غارهای سه‌گانه «بان میسیتی» بیندازیم و در قهوه‌خانه ساحلی این  روستا و همچنین پلاژ ساحلی آن تا غروب آفتاب خیره به دریا بمانیم. این پلاژ  خارج از روستاست و در جاده اسکله تیس قرار دارد.

روستای تیس در سواحل مکران

تالاب صورتی

تالاب صورتی هم که دقیقا نزدیک ساحل است و می‌شود بعد از دیدن آن، به  تماشای دریا رفت. این تالاب را به اسم تالاب لیپار می‌شناسند که چند ماه در  سال صورتی می‌شود. برای دیدن این رنگ باید دو ماه آخر زمستان یا در  فروردین، شهریور و مهر به سواحل مکران بیاییم.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار  هم فاصله کمی تا ساحل مکران دارند. این کوه‌ها در مسیر جاده چابهار به سمت  گواتر قرار گرفته‌اند که مردم محلی به آن بدبوم می‌گویند، یعنی کوه‌هایی  که هیچ چیز روی آن نمی‌روید. موج‌های دریا به بخشی از این کوه‌ها برخورد و  تصاویر ساحل مکران را زیباتر می‌کنند.

کوه های مریخی در سواحل مکران

گل‌افشان

گل‌افشان یکی دیگر از جاذبه‌های خط ساحلی مکران است که ۹۰ کیلومتری غرب روستای  کنارک قرار دارد. از زمین اینجا حباب‌های گل‌آلودی به بیرون پرت می‌شود؛  برای همین مردم محلی به آن ناف دریا یا بلوبلو هم می‌گویند. در سال ۱۳۹۴،  فعالیت این تپه با غرش زیادی شروع شد و آن زمان تا ارتفاع ۱۲ متری گل پرتاب  می‌کرد. این منظره بکر آنقدر عجیب است که نمی‌شود به سیستان بلوچستان آمد و  دیدن آن را از دست داد.

درک

درک هم یکی دیگر از نقاط ساحلی استان است که تازه چند سال از شناخته  شدنش می‌گذرد. ترکیب مه و خط ساحلی مکران و درخت‌های نخلی که در زمین کویری  آن رشد کرده‌اند منظره‌ای شگفتی‌آور برایمان می‌آفریند.

روستای درک در سواحل مکران

ساحل لاک‌پشت‌ها

از اواسط خرداد تا پاییز، لاکپشت‌ها به ساحل مکران می‌آیند و در محدوده تالاب لیپار تخم‌گذاری می‌کنند. مکران به خاطر ساحل ماسه‌ای، زمین مناسبی برای  تخم‌ریزی این لاکپشت‌ها دارد. این لاکپشت‌ها از نوع منقارعقابی هستند که در  این فصل‌ها به ساحل‌های جنوب کشور می‌آیند و منظره زیبایی درست می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت 

روستای ایرانی که جاذبه‌اش تمساح است! 

دالان بهشت ایران کجاست؟ 

سفری از بین ابرها با تله کابین حیران! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دریاچه ناترون، دریاچه‌ای نمکی -  قلیایی است که در شمال تانزانیا قرار گرفته است. اتفاقاتی در این دریاچه  رخ‌ داده است که ذهن هرکسی را درگیر می‌کند.

دریاچه ناترون

چه رمز و رازی در دریاچه ناترون وجود دارد که خفاش‌ها، فلامینگوها و حتی گاومیش‌هایی با جثه بزرگ را طعمه  خود کرده است؟ حقیقت این ماجرا چیست؟ اگر به کشف این حقیقت جذاب و دیدنی  علاقه دارید، با ما در مجله دلتا همراه باشید.

دریاچه ناترون آفریقا

دریاچه ناترون کجاست؟

دریاچه ناترون یک دریاچه نمکی و قلیایی است که در استان آروشا و در شمال تانزانیا واقع است. موقعیت خاص این دریاچه به‌گونه‌ای است که آب وارد دریاچه می‌شود  ولی از آن خارج نمی‌‎شود. در نتیجه آب موجود در دریاچه تنها از طریق بخار  می‌تواند خارج شود. در طول سال‌ها به مرور آب دریاچه بخار شده و غلطت  بالایی از نمک و دیگر مواد معدنی برجای مانده است.

دریاچه ناترون از عجایب دیدنی

داستان شگفت انگیز دریاچه

در سال ۲۰۱۱ عکاسی به اسم نیک برانت (  Nick Brandt) به مناطق شرقی آفریقا سفر می‌کند و از طریق مسیری انحرافی راه  دریاچه ناترون تانزانیا را در پیش می‌گیرد. او فکر می‌کرد دریاچه ناترون  محلی عالی برای عکاسی از حیوانات وحشی است ولی پس از سفر متوجه شد این  دریاچه‌ مشهور حیوانات را خشک نموده و به نوعی انگار این حیوانات تبدیل به  سنگ شده‌اند.
این عکاس پرندگان را در موقعیت‌هایی قرار داد که گویی زنده هستند و آن‌ها  را در یک مجموعه جالب منتشر کرد. اما به گفته خودش، «وضعیت بدن پرندگان  تغییری نکرده است و ما تنها آن‌ها را روی شاخه‌ها و اماکن دیگر قرار دادیم و  از آن‌ها عکاسی کردیم.»

حیوانات سنگی در دریاچه ناترون

دلیل تبدیل شدن پرندگان و حیوانات به سنگ چیست؟

بومیان آفریقا این دریاچه را نفرین‌شده و  اسرارآمیز می‌دانند و به هیچ وجه حاضر نیستند در آن شنا کنند. علی‌رغم بعضی  اخبار رسانه‌ای، حیوانات در این دریاچه به راحتی به سنگ تبدیل نمی‌شوند، و  بعد از وارد شدن به آب و تماس با آن می‌میرند.
آن جا اکثر اوقات سال دمای آب دریاچه بین ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد است،  همچنین آب ناترون مواد معدنی گوناگونی در خود دارد، وجود این عوامل در کنار  هم باعث شدند تا این منطقه محیط مناسبی برای زیست حیوانات نباشد.

آب این دریاچه از رود ایوازو‌نیرو تامین  می‌شود و آب این رود هم مملو از مواد معدنی است و در طی حرکتش به سوی  ناترون از چشمه‌های آب گرم متعددی عبور می‌کند. با این تفاسیر هنگامی که آب  به دریاچه ناترون می‌رسد دمای بالایی دارد و وجود نمک در آن، آب را شبیه  به ماده‌ای شبیه مواد مذاب می‌کند. پرنده‌ها و سایر حیواناتی که برای شنا  یا استفاده از آب ناترون وارد آن می‌شوند می‌سوزند یا مسموم می‌شوند.

دریاچه ناترون در آفریقا

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با عجایب دیدنی بیشتر، “سمی‌ترین نقطه کره زمین، جاذبه‌ای متفاوت” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دریاچه ای که یک شبه همه را کشت! 

این رودخانه زیبا، قاتلی بی‌رحم است! 

بستنی‌های نمکی غول‌آسا در هرمزگان! 

شهر غول‌ها در جنگل آمازون! 

چرا به این کوه زیبا، کوه قاتل می‌گویند؟! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جومالی کیزیک یکی از مکان‌هایی است که  عثمانی در بورسا برای سکونت انتخاب کرده‌اند. در این روستا که دارای ۲۷۰  خانه است و بافت خانه‌های دوره عثمانی را نشان می‌دهد، ۱۸۰ خانه هم اکنون  مورد استفاده است و بعضی از آن‌ها تحت حفاظت و بازسازی قرار گرفته است.

در شرق شهر بورسا، روستایی به نام روستای جومالی کیزیک وجود دارد که توانسته فرهنگ، سنن، آداب و رسوم، شیوه زندگی و معماری اوایل  دوران حکومت عثمانیان را به خوبی در خود حفظ کرده و از آن محافظت نماید،  به طوری که اکنون پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که برای  آنان، دیدار از یک روستای ۷۰۰ ساله و فضای حاکم بر آن، بسیار عجیب،  شگفت‌انگیز و چشم‌نواز است. با مجله دلتا همراه باشید.
روستای جومالی کیزیک در بورسا
در اطراف این منطقه از ترکیه،  روستاهایی با پسوند (kizik) وجود دارد که نام آن‌ها از موقعیت جغرافیایی  منطقه برگرفته شده است. جهت جدا سازی روستاها از یکدیگر، به روستایی که در  نزدیک‌ترین نقطه رودخانه قرار دارد “کیزیک دره” و به روستای باج وخراج  دهنده “فیدیه کیزیک” گفته می‌شده است. تاریخ‌دانان اعتقاد دارند که مردم  چند روستای منطقه، برای انجام فرایض مذهبی و خصوصاً برگزاری نماز جمعه، در  این روستا گرد هم می‌آمدند و به این جهت این روستا، جومالی کیزیک نام گرفته  است.
روستای جومالی کیزیک ترکیه
جالب است بدانید این روستا در حفظ فرهنگ و آداب رسوم به خوبی عمل کرده است و  با دیدن معماری بناهای آن از نزدیک می توانید به خوبی این موضوع را متوجه  شوید که مردمان این منطقه تا چه میزان ارزش و اعتبار برای فرهنگ خود قائل  هستند.
از لذت‌هایی که می‌توانید در سفر خود به این روستا تجربه کنید می‌توان به  تماشای معماری‌های سنتی، گشت و گذار در کوچه‌های سنتی روستا، حمام‌های  قدیمی، مسجد و … اشاره کرد.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به ماه روی زمین 

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

اسکی زیر نور مهتاب را تجربه کنید 

شهری که روی آب شناور است 

جزایر فراموش شده دریای وادن 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چشمه گل رامیان که در کتب تاریخی با نام دالان بهشت شناخته می‌شده است، عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان با 120 متر ژرفا است.

چشمه گل رامیان

رنگ چشمه گل رامیان با توجه به ژرفا و ویژگی آن در طول  سال از سبز کبود به فیروزه‌ای تغییر می‌کند. گل رامیان در فاصله‌ ۵  کیلومتری جنوب شهرستان رامیان در استان گلستان قرار دارد که دارای جاده‌ای  آسفالته و چشمه‌ای پر آب است که استخر طبیعی دایره شکلی به مساحت ۷۲۰۰ متر  مربع را تشکیل داده و آب زلالی دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری بی‌نظیر آشنا شوید.
چشمه گل رامیان از دیدنی های گلستان

علت نامگذاری

در زبان ترکی، گل به نقطه‌ای می‌گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته  باشد و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته‌اند که واژه‌ گل از واژگان آرامی  است که معنی آن چشمه‌ جوشان است.
چشمه گل رامیان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در  بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گل رامیان با هویت  باستانی، تاریخی و طبیعی‌ای که دارد، در دوره‌های مختلف با اسطوره‌های  زیادی همراه بوده است. دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مساله  است و به زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در  طول تاریخ آن، تیره‌ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده اند.    چشمه گل رامیان در گلستان

چشمه گل رامیان در طول تاریخ

چشمه گل در کتب و نوشته‌های دوره‌ صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت‌های تاریخی نام آن دالان بهشت و پلنگ سره نیز ذکر شده است.
این چشمه که از گذشته هم از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این  شاهکار زیبای طبیعت، پذیرای مردم شهرستان‌های اطراف است و مردم از آزادشهر،  گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می‌آیند.
چشمه گل رامیان در طول تاریخ

این چشمه کجاست؟

موقعیت جغرافیایی چشمه‌ مورد نظر، در مسیر جاده‌ رامیان به النگ قرار  دارد. این چشمه در قسمتی از دامنه‌ کوه قرار دارد و رودخانه‌ قورچای در  قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد  فاصله دارد. این چشمه، در فصل پاییز زیبایی وصف‌نشدنی دارد.
چشمه گل رامیان کجاست
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت 

روستای ایرانی که جاذبه‌اش تمساح است! 

روستای خرانق، زادگاه خورشید 

سفر به بانک دارویی ایران 

سفری از بین ابرها با تله کابین حیران! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خرم آباد جاذبه‌های طبیعی زیادی را در  خود جای داده، جاذبه‌هایی که باعث شده این شهر برای گردشگری محبوب و  پرطرفدار باشد. این شهر آثار تاریخی زیادی دارد که یکی از این آثار، گرداب  سنگی است. 

گرداب سنگی خرم آباد

درشمال غربی شهر خرم‌ آباد و در استان لرستان، جاذبه‌ای بسیار زیبا در  انتظار شماست. بنایی که در گرداگرد یک چشمه فصلی ساخته شده تا آب چشمه را  نگهداری و به دیگر نقاط شهر منتقل کند. قدمت این بنا به زمان ساسانیان  برمی‌گردد و در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم سری به گرداب سنگی خرم آباد بزنیم، پس با مجله دلتا باشید تا با این جاذبه گردشگری، آشنا شوید.
گرداب سنگی خرم آباد را بشناسیم
آب همیشه عنصری حیاتی برای زندگی بشر بوده است به طوری که در گذشته‌های دور  برای ذخیره آب و فرستادن آن به نقاط مختلف شهر از نوآوری‌های زیادی  استفاده می‌شد و با سفر به نقاط مختلف ایران آب انبارهایی را می بینید که  برای ذخیره آب در زمان‌های قدیم به کار می‌رفتند. این بنای تاریخی در گویش  لری «گردو بردینه» نامیده می‌شود.
گرداب سنگی خرم آباد میراث دوره ساسانیقدمت  گرداب سنگی خرم آباد به دوره ساسانیان برمی‌گردد و برای ساخت دیواره آن از  سنگ و ساروج استفاده شده است. این دیوار اطراف یک چشمه را احاطه و آب را  در خود ذخیره کرده است. در زمان‌‌های قدیم آب از این محل به وسیله کانال  کشی‌هایی به نقاط مختلف شهر شاپورخواست منتقل می‌شد.
گرداب سنگی خرم آباد کجاست
این سازه ۱۸ متر قطر، ۳ متر پهنا و ۱۸ متر ارتفاع دارد، در سمت شرق آن  دریچه‌ای به اندازه ۱۶۰ در ۹۰ متر ساخته شده که به وسیله یک جسم کشویی  مسدود می‌شده تا آب به سمت جوی غربی گرداب منتقل شود. این گرداب سنگی در  گذشته فواید زیادی داشته است به طوری که در فاصله ۱۲ کیلومتری گرداب دره‌ای  به اسم بابا عباس هست که در آن بقایایی از یک آسیاب به چشم می‌خورد که آب  مورد نیاز خود را از گرداب سنگی می‌گرفته است.
گرداب سنگی خرم آباد از جاذبه های ایرانگردی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شکارگاه شاهان ایران کهن 

هیچکس از این زندان فرار نمی‌کند! 

جزیره‌ای پر رمز و راز که ورود زنان به آن ممنوع است! 

خانه دایی جان ناپلئون، تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید شما با کارتون "عصر حجر" یا  Flintstones آشنا باشید و در کودکی این خانواده که در میان خانه‌های سنگی  زندگی می‌کردند را دیده باشید. اما فکر می‌کنید بتوانید شهر سنگی درون  داستان را در واقعیت ببینید؟

روستای موناسانتو

امروز می‌خواهیم قدم به دنیای داستان‌های عصر حجر بگذاریم. روستای موناسانتو در پرتغال دقیقا شما را به درون این داستان می‌برد، پس با مجله دلتا همراه باشید.

روستای موناسانتو کجاست؟

این روستا بالای یک کوه در قلب پرتغال و با فاصله کمی از مرز اسپانیا قرار گرفته است. موناسانتو در سال ۱۹۳۸ به عنوان یکی از تاریخی‌ترین  روستاهای پرتغال شناخته شد. وقتی به تصاویر آن نگاه می‌کنیم چهره غیرعادی و  باستانی آن به چشم می‌خورد و همین موجب می‌شود این روستا یکی از  ارزشمندترین نقاط برای بازدید در پرتغال محسوب شود.
روستای موناسانتو در پرتغال
از آنجایی که این روستا در ارتفاعات قرار گرفته است ساکنین آن چشم‌اندازی  شگفت‌انگیز از محیط اطراف و پرتغال مرکزی خواهند داشت اما برای گردشگران،  این تخته سنگ‌های بزرگ و غول آسا بیشتر به چشم خواهد آمد چرا که به هر جا  نگاه کنید این تخته سنگ‌ها را می‌بینید. خانه‌ها، مسیرها و بالا و پایین  این روستا در دل این سنگ‌ها شکل گرفته است.
روستای موناسانتو کجاست؟
جاده‌های باریک در میان این روستا، پرتغال کهن را معرفی می‌کنند. اگرچه این  جاده‌ها باریک و قدیمی هستند اما قدم زدن در آن‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد  بود، گویا در میان تاریخ قدم بر می‌دارید.
روستای موناسانتو پرتغال
در بالاترین نقطه این دهکده یک قلعه قرار گرفته است که آخرین یادگار  شوالیه‌های معبد (گروهی نظامی-مذهبی که در قرون وسطی فعالیت می‌کردند) است.  این قلعه یکی از نمادهایی است که قدمت و میراث این دهکده را نشان می‌دهد.  برج ساعت این دهکده که یک خروس نقره‌ای بالای آن قرار گرفته است نیز از  دیگر جاذبه‌هایی‌ است که نباید هنگام بازدید از این دهکده از آن چشم پوشی  کرد.
روستای موناسانتو روستای سنگی پرتغال
تمام مناظری که در روستای موناسانتو مشاهده می‌شود یادآور عصر حجر یا عصر  سنگی خواهد بود، قطعا شما نیز هنگام قدم زدن در چنین مکانی به یاد مردمان  اولیه یا شخصیت‌های انیمیشن محبوب عصر حجر خواهید افتاد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شهر شیطان، جایی که تمام مردمانش سنگ شدند! 

با ورود به این چاه اسرارآمیز در زمان، سفر می‌کنید! 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

شهری که روی آب شناور است 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تصور کنید در جایی قدم گذاشته‌اید که  زمانی دور، سربازان هخامنشی در آن جنگیده‌اند و طبیعت بکرش به حضور  آریوبرزن سردار سپاه ایرانی افتخار می‌کند. مکان مورد نظر ما تنگ تامرادی  یاسوج است که در میان کوهستان‌های استان کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفته و  یکی از جلوه‌های تماشایی ایران در دنیایی متفاوت است‌.

تنگ تامرادی

فاصله تنگ تامرادی تا یاسوج با دشت‌های هموار و گردنه‌های کوهستانی خود  یکی از صدها جاذبه‌ زیبای منطقه است که می‌تواند در مجموع مقصدی نو برای  علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، ورزش‌های آبی و دره‌نوردی باشد. جلوه‌های  اعجاب‌انگیز این طبیعت زیبا را می‌توانید در ادامه این مطلب از مجله دلتا مشاهده کنید.

آشنایی با تنگ تامرادی | زیستگاه سنجاب ایرانی

از شهر یاسوج به سمت سه راهی سپیدار که حرکت کنید، بعد از عبور از  جاده‌های کوهستانی و دشت‌های وسیع، مسیر تنگ تامرادی را خواهید دید که شما  را به یکی از بکرترین و ناشناخته‌ترین تنگ‌های ایران می‌رساند. اینجا مکانی  است که از دل تاریخ بیرون آمده و روزگاری شاهد جنگ‌های سپاه هخامنشی در  مقابل اسکندر مقدونی بوده است اما شگفت‌انگیز بودن این منطقه تنها به  قصه‌های تاریخی برنمی‌گردد. طبیعت بکر و جاذبه‌ های توریستی تنگ تامرادی در کنار گردش در دل تاریخ شما را به همراهی آبشارهای بلند و  باشکوه، غارهای زیبا، عبور از جنگل بلوط، رودخانه‌نوردی و یک گردش تمام  عیار در بین صخره‌های زاگرس استوار دعوت می‌کند.

تنگ تامرادی | زیستگاه سنجاب ایرانی

چه برای یک گردش کوتاه همراه با خانواده راهی این مکان رویایی شده باشید  و چه سال‌ها است که طبیعت‌گردی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید، تنگ  تامرادی شگفتی‌هایی برای عرضه به شما دارد.

تنگ تامرادی یاسوج

دیدنی های تنگ تامرادی

آبشار تنگ تامرادی

تنگ تامرادی ۴ آبشار دارد و ارتفاع بلندترین آبشار آن به ۵۰ متر می‌رسد و  تماشای آن از کنار جاده خالی از لطف نیست. گوش سپردن به موسیقی زنده طبیعت  و آب‌تنی در حوضچه‌های پایین دست آبشارها از مهم‌ترین دلایل کشش تنگ  تامرادی برای مسافران این منطقه است.

دیدنی های تنگ تامرادی

غارها

از جاذبه‌های این منطقه، غارهایی هستند که آشیانه‌ پرنده‌هایی همچون  پرستو شده‌اند و با عبور دادن جریان آب به زیبایی خود اضافه کرده‌اند.

چشمه بلوط عسلی

یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌ها و ییلاق‌های منطقه در کنار چشمه‌ای زیبا  به نام بلوط عسلی قرار گرفته است که با وجود حوضچه‌های طبیعی زیاد می‌تواند  پیشنهاد خوبی برای تفریح و کمپ یک روزه در کنار عبور و مرور مردم روستا و  گله‌های آن‌ها باشد.

جنگل بلوط، زیستگاه سنجاب ایرانی

شرایط مناسب آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد مکانی خوب برای رشد درختان  بلوط است که جنگل‌های تنگ تامرادی را به یکی از مهم‌ترین زیست‌گاه‌های  حیوانات بومی مانند سنجاب ایرانی،  خرس و کبک تبدیل کرده است. سنجاب ایرانی که به سنجاب زاگرس نیز شناخته  می‌شود، نقش مهمی در حفظ اکوسیستم منطقه دارد. آن‌ها با رفتار خاص تغذیه‌ای  خود به تکثیر درختان کمک زیادی می‌کنند و شاخص سلامت جنگل‌های بلوط هستند.  سر و دم قرمز رنگ سنجاب ایرانی از نشانه‌هایی است که این پستاندار را از  گونه‌های دیگر سنجاب متمایز می‌کند.

سنجاب ایرانی در جنگل‌های تنگ تامرادی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “روستای ایرانی که جاذبه‌اش تمساح است!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه در ایران 

هیچکس از این زندان فرار نمی‌کند! 

هفت حوض؛ طبیعتی بکر میان کوه‌های سنگی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

درست در سواحل شمال غربی آلمان، در  دریای شمالی وادن، سری ده تایی از جزایر کم ارتفاع و هم سطح دریا وجود  دارند که به عنوان جزایر هالیگ شناخته می‌شوند.

جزایر هالیگ

جزایر هالیگ تنها چند فوت بیشتر از سطح دریا ارتفاع  دارند، بنابراین هر زمستان زمانی که جزر و مد دریای وادن شدید می‌شود،  جزایر زیر آب می‌روند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جزایر جذاب آشنا شوید.
جزایر هالیگ در آلمان
در قرون وسطی، شمار زیادی از این جزایر هالیگ وجود داشت، اما با گرم‌شدن  تدریجی زمین و افزایش ارتفاع سطح دریا، تعدادی از این جزایر غیر ساکن در دریای وادن به زیر امواج فرو رفتند و برای همیشه ناپدید شدند.
جزایر هالیگ بسیار کم جمعیت هستند و در مناطق خارجی به سختی کسی آن‌ها را  می‌شناسد. هر خانه بر روی تپه‌های مصنوعی ساخته شده است که به آن‌ها Warft  می‌گویند و باعث می‌شود از سطح دریا و خطر تخریب به وسیله امواج در امان  بمانند. در طول وقوع این سیلاب‌های دور‌ای هر کدام از این تپه‌های مصنوعی  به جزیره‌ای کوچک برای خود تبدیل می‌شود.
جزایر هالیگ کجاست
در دوران وایکینگ‌ها، هالیگ‌ها بسیار پایدارتر و همواره محل سکونت بومیان  بودند. اما منازل مسکونی باز هم روی همان تپه‌ها بود و مناطق مرتفع‌تر به  کشاورزی اختصاص داده می‌شد. ساکنان خانه‌های خود را با سدهای کوچک و تپه‌ها  محافظت می‌کردند، در حالی که مناطق کم ارتفاع‌تر دور خانه خود را تخلیه  می‌کردند و به زراعت می‌پرداختند یا برای دام‌های خود لانه‌سازی می‌کردند.
جزایر هالیگ دریای وادن
بعضی از این جزایر از طریق جاد‌های کوچک و راه‌آهن‌های باریک به سرزمین‌های  اصلی متصل می‌شوند که ساکنین آن‌ها به وسیله قطارهای اختصاصی کوچک روی این  ریل‌ها عقب و جلو می‌روند. هر خانه واگن مخصوص به خود را دارد و ساکنینش  آن واگن را می‌رانند. در اصل آن‌ها از نیروی باد برای حرکت واگن‌هایشان  استفاده می‌کردند اما امروزه نیروی دیزل عامل حرکتی آن‌هاست.
جزایر هالیگ جزایر فراموش شده دریای وادن
پرورش گاو و گردشگری معیشت اصلی ساکنان هالیگ است. در ایامی که جزر و مد  دریا کم است و دریا ساکن است راه رفتن بر سطح این جزایر به شدت پیشنهاد  می‌شود و یکی از سرگرمی‌های محبوب در میان هلندی‌ها و آلمانی‌ها است. از  این ده جزیره تنها پنج جزیره دارای سکونت هستند. باقی آنها بخشی از پارک  ملی شلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holsteinisches) دریای وادن هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

جزیره‌ای با تنهاترین خانه دنیا! 

موزه ای به خوشمزگی شکلات 

چرا به این کوه زیبا، کوه قاتل می‌گویند؟! 

از موزه فیفا دیدن کنید! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

درست در سواحل شمال غربی آلمان، در  دریای شمالی وادن، سری ده تایی از جزایر کم ارتفاع و هم سطح دریا وجود  دارند که به عنوان جزایر هالیگ شناخته می‌شوند.

جزایر هالیگ

جزایر هالیگ تنها چند فوت بیشتر از سطح دریا ارتفاع  دارند، بنابراین هر زمستان زمانی که جزر و مد دریای وادن شدید می‌شود،  جزایر زیر آب می‌روند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جزایر جذاب آشنا شوید.
جزایر هالیگ در آلمان
در قرون وسطی، شمار زیادی از این جزایر هالیگ وجود داشت، اما با گرم‌شدن  تدریجی زمین و افزایش ارتفاع سطح دریا، تعدادی از این جزایر غیر ساکن در دریای وادن به زیر امواج فرو رفتند و برای همیشه ناپدید شدند.
جزایر هالیگ بسیار کم جمعیت هستند و در مناطق خارجی به سختی کسی آن‌ها را  می‌شناسد. هر خانه بر روی تپه‌های مصنوعی ساخته شده است که به آن‌ها Warft  می‌گویند و باعث می‌شود از سطح دریا و خطر تخریب به وسیله امواج در امان  بمانند. در طول وقوع این سیلاب‌های دور‌ای هر کدام از این تپه‌های مصنوعی  به جزیره‌ای کوچک برای خود تبدیل می‌شود.
جزایر هالیگ کجاست
در دوران وایکینگ‌ها، هالیگ‌ها بسیار پایدارتر و همواره محل سکونت بومیان  بودند. اما منازل مسکونی باز هم روی همان تپه‌ها بود و مناطق مرتفع‌تر به  کشاورزی اختصاص داده می‌شد. ساکنان خانه‌های خود را با سدهای کوچک و تپه‌ها  محافظت می‌کردند، در حالی که مناطق کم ارتفاع‌تر دور خانه خود را تخلیه  می‌کردند و به زراعت می‌پرداختند یا برای دام‌های خود لانه‌سازی می‌کردند.
جزایر هالیگ دریای وادن
بعضی از این جزایر از طریق جاد‌های کوچک و راه‌آهن‌های باریک به سرزمین‌های  اصلی متصل می‌شوند که ساکنین آن‌ها به وسیله قطارهای اختصاصی کوچک روی این  ریل‌ها عقب و جلو می‌روند. هر خانه واگن مخصوص به خود را دارد و ساکنینش  آن واگن را می‌رانند. در اصل آن‌ها از نیروی باد برای حرکت واگن‌هایشان  استفاده می‌کردند اما امروزه نیروی دیزل عامل حرکتی آن‌هاست.
جزایر هالیگ جزایر فراموش شده دریای وادن
پرورش گاو و گردشگری معیشت اصلی ساکنان هالیگ است. در ایامی که جزر و مد  دریا کم است و دریا ساکن است راه رفتن بر سطح این جزایر به شدت پیشنهاد  می‌شود و یکی از سرگرمی‌های محبوب در میان هلندی‌ها و آلمانی‌ها است. از  این ده جزیره تنها پنج جزیره دارای سکونت هستند. باقی آنها بخشی از پارک  ملی شلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holsteinisches) دریای وادن هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

جزیره‌ای با تنهاترین خانه دنیا! 

موزه ای به خوشمزگی شکلات 

چرا به این کوه زیبا، کوه قاتل می‌گویند؟! 

از موزه فیفا دیدن کنید! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای علاقه‌مندان به فوتبال، بازدید از  اماکنی که به این ورزش محبوب اختصاص دارد تجربه‌ای بسیار شیرین و دلنشین  خواهد بود از جمله زمین‌های فوتبال و مهم‌تر از همه دفتر مرکزی فیفا و  موزه‌ای که به این ورزش پرطرفدار اختصاص یافته است.

موزه جهانی فیفا

اگر علاقه مندید که بدانید قلب تپنده فوتبال کجا قرار دارد، می‌توانید به زوریخ سفر کنید و از دفتر مرکزی فیفا و موزه جهانی فیفا دیدن کنید. با مجله دلتا همراه باشید تا با این مکان گردشگری آشنا شوید.
موزه جهانی فیفا در زوریخ

موزه جهانی فیفا کجاست؟

دفتر مرکزی فیفا بدنه اصلی فوتبال جهان به شمار می‌رود که یک ساختمان  زیبا و استثنایی است که توسط یک معمار سوییسی طراحی شده است، این ساختمان  در حقیقت خانه جامعه بین‌المللی فوتبال به شمار می‌رود که شامل ۲۱۱ عضو و  ۲۷۰ میلیون بازیکن، مربی، داور و افراد دیگر مرتبط با فوتبال می‌شود.
موزه جهانی فیفا کجاست؟
این ساختمان بالای تپه‌ای آرام و هموار در میان فضایی سرسبز قرار گرفته است  و به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های فوتبالی شهر زوریخ تبدیل شده است.  بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال به این مجتمع می‌آیند تا ببینند این ورزش  محبوب از کجا و چطور فرماندهی می‌شود. هرچند این ساختمان در اصل به غیر از  چند شمای جام جهانی که در سالن اصلی آن قرار گرفته چیز دیگری برای ارائه  ندارد با این‌حال بازدید ازاین ساختمان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های توریستی زوریخ است.
موزه جهانی فیفا و دفتر مرکزی فیفا

موزه جهانی فیفا چه جاذبه‌هایی دارد؟

از آنجایی که بسیاری از بازدیدکنندگانی که به این دفتر مراجعه می‌کردند  به دنبال جاذبه‌های مرتبط‌تر با فوتبال بودند، فیفا تصمیم گرفت تا موزه‌ای  اختصاصی برای آن‌ها در نظر بگیرد. این موزه با فاصله کمی از دفتر مرکزی  فیفا قرار گرفته است اما موزه‌ای‌ است که می‌توانید ساعت‌ها وقت خود را در  آن صرف کنید. موزه جهانی فیفا ( Fifa World Football Museum ) در اوایل سال  ۲۰۱۶ افتتاح شده است. موزه‌ای که در آن می‌توانید کلکسیونی از پیراهن‌های  ورزشی، رویدادهای تاریخی فوتبال، کفش‌های ورزشی بازیکنان محبوب و نامدار و  بسیاری اشیاء دیگر مرتبط با این ورزش محبوب را از نزدیک ببینید. موزه جهانی  فوتبال فیفا برای تمامی سنین مناسب است، موزه‌ای که در ۳۵۰۰ متر و سه طبقه  تقسیم شده است و ۱۵۰۰ متر نیز فضای عمومی برای خرید هدیه و سوغاتی‌های  مرتبط با این ورزش اختصاص یافته است.
موزه جهانی فیفا چه جاذبه‌هایی دارد؟
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “سفر به مدرسه جادوگری در یک قلعه انگلیسی!را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

اسکی زیر نور مهتاب را تجربه کنید 

در این باغ به آرزوهای خود خواهید رسید! 

شهری که روی آب شناور است 

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همیشه در سراسر دنیا افرادی هستند که  به هر گوشه و کناری سفر می‌کنند تا تجربه‌هایی به یادماندنی را به دست  بیاورند. یکی از محبوب‌ترین تجارب هیجان‌انگیز که در چند ماه اخیر نامش  زیاد به گوش می‌رسد، موضوع ساخت بلندترین آسانسور دنیاست که در پارک ملی  ژانگ جیاجی کشور چین قرار دارد و نامش بایلونگ Bailong elevator است.

آسانسور صد اژدها

ارتفاع آسانسور این پارک ۳۲۶ متر است و مردم چین آن را با نام آسانسور صد اژدها می‌شناسند. شاید جالب باشد که بدانید این آسانسور در سال ۲۰۰۲ میلادی  ساخته و تکمیل شد اما در چند سال اخیر به دلیل ازدیاد شمار گردشگران خارجی  پارک ملی ژانگ جیاجی، به شهرت آن افزوده شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.

بلندترین آسانسور فضای باز در دنیا

منطقه ولینگ یانگ Wulingyuan یکی از مشهورترین بخش‌های طبیعی در کشور  چین است که بسیاری از تورهای گردشگری، توریست‌های خارجی را برای تفریح به  آن می‌برند. این منطقه دارای صخره‌هایی با ارتفاعات زیاد است و همین موضوع  سبب شده که مقامات مسئول چینی برای فتح این صخره‌ها، آسانسوری با ارتفاع  ۳۲۶ متر بسازند. ۲ دقیقه طول می‌کشد تا این آسانسور مسافرانش را به بالای  این صخره‌ها برساند و ظرفیت آن هم ۵۰ نفر است.
آسانسور صد اژدها ، بلندترین آسانسور فضای باز در دنیا
آمارها نشان داده که روزانه حدود ۲۰ هزار بازدیدکننده از آسانسور صد اژدها  دیدن کرده و از آن استفاده می‌‌کنند. بد نیست بدانید که نام این آسانسور در  فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حالا به عنوان یکی از مشهورترین  دیدنی‌های کشور چین شناخته می‌شود. پیش از ساخت این آسانسور بی‌همتا برای  رسیدن بر فراز این صخره‌ها، بازدیدکنندگان مجبور بودند تا از جاده‌ای بسیار  خطرناک و پر پیچ و خم استفاده کنند؛ اما حالا وجود این آسانسور باعث شده  تا گردشگران بتوانند، در امنیت کامل به تماشای بخش‌های مختلف پارک ملی ژانگ  جیاجی بپردازند، پارکی که قبلا دیدن چشم انداز بسیاری از بخش‌های آن برای  گردشگران امکان پذیر نبود.
آسانسور صد اژدها در چین
با وجود این که ساخت مرتفع‌ترین آسانسور فضای باز دنیا، تاثیر بسزایی در رشد صنعت گردشگری چین داشت ولی افراد زیادی با ساخت آن مخالفت کرده و آن را سازه‌ای دانستند  که به محیط زیست و طبیعت آسیب وارد کرده است. طرفداران این عقیده، معتقد  هستند که وجود همین آسانسور باعث شد تا شمار رستوران‌ها و مهمان خانه‌های  کوچک نیز در این پارک ملی افزایش بیابد و در نتیجه آسیب بیشتری به طبیعت  بکر این سرزمین وارد شود.
آسانسور صد اژدها از دیدنی های چین
نکته‌ دیگری که در رابطه با آسانسور صد اژدها بحث‌های  متعددی را به راه انداخت، امنیت آن بود؛ به همین دلیل پس از تکمیل این سازه  ۱۰ ماه طول کشید تا آن را از زوایای مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار بدهند  و اطمینان صد درصدی برای گردشگران این ناحیه برای استفاده از این آسانسور  فراهم کنند. جالب است بدانید، با وجود این آسانسور جذاب هنوز هم برخی از  توریست‌ها ترجیح می‌دهند که از آن استفاده نکنند و با پیاده روی از  زیبایی‌های طبیعت این ناحیه لذت ببرند. شما از کدام دسته هستید؟ دوست  دارید، لذت هیجان سوار شدن بر آسانسوری که نامش در فهرست گینس ثبت شده را  تجربه کنید یا خودتان به لمس طبیعت، بدون نیاز به این آسانسور بپردازید؟
آسانسور صد اژدها کجاست
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “سرزمینی باستانی که سنگ‌هایش آواز می‌خوانند!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

عشق را در طبیعت ببینیم! 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

در این پارک فقط ستاره می بینید! 

دریاچه‌ای با ۲ میلیون عروس دریایی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اینجا گودالی پر از مواد سمی و خطرناک  است که هر سال سطح آب در آن بالاتر می‌رود و گفته می‌شود روزی به آب‌های  زیرزمینی سرازیر خواهد شد. شاید باور نکنید که گردشگران برای دیدن این  گودال حاضرند پول پرداخت کنند. این گودال معروف به گودال برکلی بوده و در  اطراف شهر مونتانا واقع شده است.

گودال برکلی

در آمریکا نزدیک شهر بوت، گودالی عمیق به نام گودال برکلی وجود دارد که می‌توان به جرات گفت سمی ترین گودال جهان می‌باشد. هیچ  جانداری در اینجا نیست. هیچ پرنده‌ای از بالای این گودال پرواز نمی‌کند و  نوشیدن مقداری از آب این منطقه می‌تواند آخرین تجربه نوشیدن آب برای هر  موجود زنده‌ای باشد. همین گودال که به گودال مرگ معرف است تا کنون جان دست  کم ده هزار جاندار را گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این گودال عجیب آشنا شوید.

معدن روباز برکلی

این گودال در اصل یک معدن روباز بود که در سال ۱۹۵۰ پروژه‌ آن آغاز شد و  در دهه ۸۰ میلادی استخراج مواد معدنی از آن به اتمام رسید. بعد از این  سال‌ها یک گودال عظیم با آب و فلزات سنگین سمی حل شده در آن رها شد. این  معدن که دیگر هیچ کاربردی برای استخراج مواد معدنی نداشت قابل پر شدن هم  نبود به همین علت بازاریاب‌های باهوش به این فکر افتادند که آن را به یک  مقصد گردشگری تبدیل کنند.

آن‌ها به هدفشان رسیدند و حالا گردشگران مختلفی با پرداخت نفری ۲ دلار  به یک مکان بلند برای مشاهده گودالی به عمق ۵۴۲ متر هدایت می‌شوند. طول  گودال به ۱/۵ کیلومتر و پهنای آن به ۸۰۰ متر می‌رسد.

گودال برکلی در آمریکا

سمی ترین گودال جهان قربانی پیشرفت تکنولوژی

تا اواسط قرن ۲۰ شرکت معدن‌کاری آناکوندا مسئولیت تمام حفاری‌های منطقه  را بر عهده داشت. اما وقتی در دهه ۱۹۵۰ عملیات حفاری با هزینه‌های زیادی  روبرو شد به ناچار به روش کارآمد و به صرفه «برداشتن نوک کوه» روی آورد! به  این ترتیب نوک کوه و تپه‌ها برداشته می‌شد و آنقدر حفاری می‌شد تا به  معدنی روباز تبدیل شود. با توجه به انفجار تکنولوژی در آمریکا و نیاز به مس، حجم بسیار زیادی مس از این معدن استخراج شد. هرچه مس بیشتری استخراج می شد، عمق این معدن بیشتر می‌شد.

در سال ۱۹۸۳ آنقدر مس از این معدن استخراج شده بود که دیگر نایی برای آن  نمانده بود بنابراین به معدنی دیگر نقل مکان کرد. زمانی که معدن در حال  فعالیت بود پمپ‌های قدرتمند با مکش بالا آب باران و برف را سریعا از این  گودال خارج می‌کردند؛ اما بعد از متروکه شدن معدن، آب باران به تدریج در  این گودال جمع شد. آب جمع شده در این گودال باعث تراوش فلزات و مواد معدنی  سمی صخره‌های اطراف گودال شد. آب به تدریج اسیدی شد: سمی ترین گودال جهان  در حال متولد شدن بود!

سمی ترین نقطه کره زمین

تراژدی‌های این گودال سمی

جالب است بدانید که آب گودال برکلی به حدی سمی است که هیچ موجود زنده‌ای  نمی‌تواند در آن زنده بماند. هیچ نوع ماهی در آب یافت نمی‌شود و هیچ گیاهی  هم در اطراف این آب رشد نکرده است. هیچ حشره و مگسی هم در اطراف گودال  یافت نمی‌شود.

یکی از تراژدی‌های این گودال سمی در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد. زمانی که  دسته‌ای از قوهای مهاجر برای فصل زمستان به این جا آمدند و همین که در آب  فرود آمدند دفتر زندگی آن‌ها به صورت دسته جمعی بسته شد. طبق آمار ۳۴۲ قو  در این گودال جان دادند .

محل مرگ قوهای سفید

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه عجایب جهان، مطلب “شهر غول‌ها در جنگل آمازون!” را در مجله دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

چرا به این کوه زیبا، کوه قاتل می‌گویند؟! 

اقامتگاهی بدون دیوار در دل طبیعت 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تله کابین حیران شما را از وسط ابرهای  آسمان به راحتی رد می کند! یکی از جاذبه‌هایی که در استان گیلان قرار گرفته  و طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد، تله کابینی است که حیران نام دارد.  این تله کابین دقیقا شما را از دل رشته کوه‌های البرز رد می‌کند.

تله کابین حیران

بسیار پیش آمده است که در سفر به نواحی دریای خزر از استان مازندران و  گیلان گرفته تا اردبیل و آستارا، از وجود بسیاری از جاذبه‌های مختلف آن  همچون تله کابین حیران خبر نداشته‌ایم. ما امروز در مجله دلتا می‌خواهیم تا شما را به صورت تمام و کمال با این جاذبه آشنا نماییم پس با ما همراه باشید.

سفری از بین ابرها با تله کابین حیران

اگر می‌گوییم که شما می‌توانید سوار تله کابین حیران شوید و مستقیما  سفری از بین ابرها داشته باشید، فکر نکنید که این تنها یک استعاره بسیار  زیبا و احساسی در توصیف این جاذبه هست بلکه واقعیتی است که به خاطر موقعیت  خاص جغرافیایی این وسیله برای آن حاصل شده است!

سفری از بین ابرها با تله کابین حیراناین  تله کابین در مرکز رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و در ارتفاعات گردنه  حیران و در نزدیکی شهر آستارا قرار گرفته است. این تله کابین از سمت جنوب و  غرب خود به جنگل‌هایی با نام فندقلو،  از سمت شرق به آستارا و دریای خزر و همچنین دید به گردنه حیران بسیار زیبا  و همچنین از سمت شمال کاملا به سمت شهرهای لب مرز ایران و کشور جمهوری  آذربایجان دید دارد. همین مسیر استثنائی و بسیار زیبا شما را از بین انبوهی  از مه و ابر رد می‌کند و همین حس پرواز از میان ابرها به شما خواهد داد.

زمانی که مسئولین استان گیلان تصمیم به ساخت چنین وسیله‌ای را در این  منطقه چند منظوره و در این ارتفاع گرفتند، دقیقا هدفشان این بود که یک  جاذبه کاملا پر طرفدار و بی‌نقص را در این منطقه به وجود بیاورند و باعث  رونق و حضور بیش از پیش گردشگران و مسافران در این منطقه شوند که در این  راه موفق هم بوده‌اند.

سفری از بین ابرها با تله کابین حیران در گیلان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه در ایران” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

هفت حوض؛ طبیعتی بکر میان کوه‌های سنگی 

اقامتگاهی بدون دیوار در دل طبیعت 

شهر صخره‌های سفید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

انگیزه پنهان خیلی از کسانی که  علاقه‌مند به سفر و گردشگری در مناطق مختلف هستند این است که یک شکم‌گردی  مهیج و فوق‌العاده در بین خوراکی‌های مختلف مقصد خود داشته باشند. این که  مقصد کجا باشد هم، زیاد برایشان فرقی ندارد زیرا هر شهر و کشوری، غذا و  خوراکی مخصوص به خودش را دارد.

موزه شکلات فیدانی

در بعضی از کشورها خوراکی‌های خوشمزه و منحصربه‌فرد را در قالب یک  نمایشگاه و یا حتی موزه به نمایش می‌گذارند و آن را تبدیل به یک جاذبه تمام  عیار و کامل می‌کنند. موزه شکلات فیدانی در مالزی دقیقا چنین جایی است! در  این موزه هر چیزی که مربوط به شکلات و کاکائو باشد را می‌توانید ببینید.  در ادامه با ما در مجله دلتا همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه شکلات فیدانی در مالزی را بشناسیم.

معرفی موزه شکلات فیدانی در مالزی

معرفی موزه شکلات فیدانی در مالزی

یکی از جالب‌ترین موزه‌هایی که در کشور مالزی می‌توانید به دنبال آن  باشید و خوراکی کاکائویی میل کنید، موزه شکلات فیدانی در مالزی است. این  موزه را که به آن موزه شکلات کوتا دامانسارا نیز می‌گویند، یکی از بهترین  جاذبه های توریستی در این شهر است. موزه شکلات فیدانی در مالزی را خیلی‌ها  تنها منحصر به مکانی که مناسب برای کودکان و نوجوانان است، معرفی می‌کنند  اما این تصور به نظر اصلا درست نیست! شکلات و محصولات مختلف و متنوعش  می‌توانند هر انسانی را با هر سن و سالی به وجد آورند و اصلا محدودیت سنی  ندارد.

موزه شکلات فیدانی در مالزیتقریبا  می‌شود گفت که هر ساله جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و متنوعی در این  موزه شکلاتی برگزار می‌شود. یکی از جشنواره‌هایی که در این موزه برپا  می‌گردد این است که از شکلات‌سازان بسیار مشهور و نامی جهان به این موزه  می‌آیند و محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. در این موزه می‌توانید از  نزدیک ببینید که آن‌ها برای ساخت شکلات و تزئین آن چه کارهایی را انجام  می‌دهند. یکی از قسمت‌های جالبی که در این موزه خوشمزه وجود دارد، تابلوی  بزرگ LED است که بر روی آن نقشه کامل اندام داخلی انسان قرار گرفته است. بر  روی این نقشه آناتومی، تاثیراتی که خوردن شکلات بر روی بدن انسان‌ها  می‌گذارد را خواهید دید.

در این موزه بخش‌های مختلفی وجود دارد که در آن به معرفی محصولات مختلف  شکلات‌ها و داستان‌های مختلفی از آنان می‌پردازد. در همه این قسمت‌ها شما  به انواع مختلف شکلات از زاویه دیدهای مختلفی آشنا شوید.

موزه شکلات فیدانی ، موزه شکلات کوتا دامانسارا

آشپزخانه شکلات | Chocolate Kitchen: یکی از جالب‌ترین  قسمت‌های این موزه، آشپزخانه شکلات است. در این قسمت از موزه، می‌توانید  با مراحل مختلف فرآیند تولید و فرآوری شکلات و محصولاتی بر پایه کاکائو  آشنا شوید.

پدر شکلات | Father of Chocolate: این قسمت به تاریخ شکلات و اتفاقات تاثیرگذار در شرکت‌های شکلات سازی همچون لینت، لئونیداس، نستله، سوشارد و توبلر اشاره می‌کند.

سفر شکلات | Journey of Chocolates: در این قسمت از  موزه شکلات فیدانی در مالزی می‌توانید از اولین جایی که دانه‌های کاکائو از  ۱۲ تا ۳ قرن قبل از میلاد مسیح توسط قبیله اولمک در مکزیک کشف و مورد  استفاده بوده را تا زمانی که توسط مردم اقوام مایان و آزتک مورد استفاده  قرار می‌گرفته است را مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

در این جاده، هزار مترسک به استقبال‌تان می‌آیند! 

دریاچه‌ای با ۲ میلیون عروس دریایی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چقدر از جاذبه‌های تهران را تا کنون  دیده‌اید؟ روزهای بهاری، فرصت بسیار مناسبی است برای گردش و طبیعت‌گردی  است. شهر تهران علاوه بر ویژگی پایتخت بودنش، بسته کاملی از تفریحات و  جاذبه‌های متنوع را به گردشگران ارائه می‌کند. تهران در بهار رنگ و بویی  شگفت‌انگیز و جادویی دارد. شما در تور تهرانگردی می‌‌توانید ضمن بازدید از  جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی مانند موزه‌ها، به سراغ تفریحات جذاب و  مدرن تهران نیز بروید.

تهرانگردی در بهار

ممکن است شما وقت کافی برای رفتن به جاده‌ها یا شهرهای نزدیک تهران  نداشته باشید اما به راحتی می‌توانید یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران را برای  گردش چند ساعته انتخاب کنید. می‌خواهیم پنج گزینه مناسب برای شروع تهرانگردی در بهار را به شما معرفی کنیم پس با مجله دلتا همراه باشید.

تهرانگردی در کاخ گلستان، نگین گردشگری تهران

پیشنهاد ما برای آغاز تور تهرانگردی در بهار شروع از کاخ گلستان است.  کاخ گلستان بدون شک یکی از نام آشناترین کاخ‌هاست. این کاخ که تنها اثر ثبت  جهانی شده پایتخت است در میدان پانزده خرداد واقع شده و شامل سیزده موزه  متفاوت و مجزا است. با ورود به کاخ گلستان می‌توانید ماجرا و پیشینه آن را  بشنوید و از دیدن کاشی‌‌های زیبا و آینه‌کاری‌‌های فوق‌‌العاده‌اش لذت  ببرید، در حیاطش قدم بزنید و تجسم کنید حدود ۱۰۰ سال پیش شاهان قاجار همراه  با درباریان در این مکان قدم می‌‌زدند.

تهرانگردی در بهار در کاخ گلستان

باغ موزه مقدم، از زیباترین جاذبه‌های تهران

باغ‌ موزه مقدم یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی تهران است. این خانه از  زمان قاجار باقی‌ مانده هم معماری فوق‌‌العاده‌ای دارد و هم اسباب و اثاثیه  داخل آن منحصربه‌‌فرد است. اگر چه معماری خانه مقدم به اواخر دوره قاجار  برمی‌‌گردد اما رونقی که امروز دارد را در دوران پهلوی اول کسب کرده است.  معماری ایرانی با رعایت اصول ساخت باغ ایرانی در این خانه به خوبی به چشم  می‌آید.

بازدید از باغ موزه مقدم در تهرانگردی در بهار

بام تهران، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های تهران

در منطقه ولنجک در ارتفاعات شمالی تهران، یک مکان بسیار عالی برای  تهرانگردی در همه فصول سال به ویژه بهار وجود دارد، این منطقه بام توچال  تهران نام دارد. یک منطقه سرسبز، خلوت و خوش آب و هوا که برای گذران دقایق  لذت‌بخش و استراحت در دل طبیعت پیشنهاد می‌شود. آب و هوای خنک و مناظر ۳۶۰  درجه رو به شهر تهران بخشی از جذابیت‌های اینجاست، تفریحات ایده‌آلی همچون  سورتمه، تله‌سیژ و تله کابین توچال، زیپ لاین، باشگاه تیراندازی و سینما ۵  بعدی در کنار یک اتاق فرار هیجان‌انگیز از جاذبه‌های بام تهران هستند.

بازدید از بام تهران در تهرانگردی در بهار

تهرانگردی در باغ پرندگان

از مکان‌های دیدنی تهران که در فصل بهار زیبایی دو چندانی دارد و یکی از  بهترین نقاط برای شروع تهرانگردی است، باغ پرندگان است. وقتی روی  سنگفرش‌های باغ پرندگان قدم می‌زنید، اتفاقات و صحنه‌های هیجان‌انگیزی را  خواهید دید. ممکن است کبک‌ها و جوجه غازها نیز با شما همگام شوند. در این  مکان رویایی باید مواظب باشید که با صدای قدم‌هایتان آرامش قوهای سفید،  فلامینگوها، پلیکان‌هایی را که در حاشیه برکه‌ها نشسته‌اند، بر هم نزنید و  آن‌ها را آزار ندهید.

بازدید از باغ پرندگان در تهرانگردی در بهار

باغ ایرانی، یکی از زیباترین جاذبه های تهران

بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاذبه‌ های توریستی تهران است. این باغ در ده ونک قرار دارد و برای دیدن باغ ایرانی باید از  محله‌‌های قدیمی، عمارت‌ها و خانه‌باغ‌‌های قدیمی عبور کنید. تا اواسط  اردیبهشت این باغ پر از لاله‌‌های رنگارنگ می‌‌شود که منظره‌ بسیار زیبایی  به این باغ می‌دهد. این باغ براساس الگوی باغ ایرانی طراحی شده است.

بازدید از باغ ایرانی در تهرانگردی در بهار

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با سایر جاذبه‌های گردشگری پایتخت، “سی تیر، قدیمی‌ترین خیابان خوشمزه تهران!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قدم زدن در تاریخ مصور تهران 

سی تیر، قدیمی‌ترین خیابان خوشمزه تهران! 

دربند؛ پاتوق معروف تهرانی‌ها 

لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کاسا باتلو (Casa Batlló) یکی از  مشهورترین ساختمان‌ها و جاذبه‌های توریستی شهر بارسلوناست که در مرکز این  شهر واقع شده است. این بنای عجیب و غریب که شبیه به اسکلت است، اثر یکی از  بزرگترین معماران جهان به نام آنتونی گائودی ( Antoni Gaudí) است.

خانه استخوانی بارسلونا

آنتونی گائودی بارها با ساخت بناهای عجیب مختلف، حیرت تمامی جهانیان را  موجب شده است. اما این ساختمان با تمامی آثار قبلی او متفاوت است. به خاطر  این ساختمان وحشتناک، انتقادات زیادی به او شده است. با مجله دلتا همراه شوید تا سری به شهر توریستی بارسلونا و یکی از شاهکارهای معماری آن یعنی خانه استخوانی بارسلونا یا کازا بالیو بزنیم.

خانه استخوانی بارسلونا

خانه استخوانی بارسلونا در سال ۱۸۷۷ میلادی ساخته شده است. خانه  استخوانی بارسلونا در طول تاریخ، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته  است. امروزه ساختمان استخوانی یا همان اسکلتی بارسلونا یکی از معروف‌ترین جاذبه های توریستی این شهر است که هر سال میلیون‌ها نفر از آن دیدن می‌کنند.
خانه استخوانی بارسلونا اثر آنتونی گائودی

ویژگی‌های این بنای خارق‌العاده

خانه استخوانی بسیار شگفت انگیز است! همانند تمامی ساختمان‌هایی که گائودی قبلا طراحی کرده، مدرنیزه و هنر از سر و روی این بنا می‌بارد. به خصوص  طبقه اول این بنا، بسیار عجیب است. در این طبقه، بالکن‌هایی عجیب و غریب و  پنجره‌هایی با شکل عجیب وجود دارند. مجسمه‌های سنگی این طبقه نیز از  مشهورترین ویژگی‌های آن است. مردم محلی ایالت کاتالونیا، نام مخصوصی را  برای این ساختمان مشهور شهرشان انتخاب کرده‌اند. آن‌ها به این بنا Casa  dels ossos می‌گویند که به فارسی می‌شود خانه استخوان‌ها یا همان خانه  استخوانی.
خانه استخوانی بارسلونا شاهکار معماری
طراحی خانه استخوانی بسیار منحصربه‌فرد است. دیوارهای بنا به شکل موج‌دار  طراحی شده‌اند و در بالای نمای خارجی این ساختمان هم تزئیناتی همانند  تپه‌های ماسه‌ای با خطوط موج‌دار وجود دارد. نمای ساختمان به سه بخش متمایز  تقسیم می‌شود که هر کدام نشان‌دهنده بخش خاصی از آناتومی اسکلت هستند! در  طبقه همکف بنا، استخوان‌های انتزاعی بسیار بزرگی تعبیه شده‌اند. بالای این  استخوان‌ها چیزهایی شبیه به رگ‌های خونی و ماهیچه طراحی شده‌اند. سقف بنا  نیز به شکلی طراحی شده است که شبیه به پشت یک اژدها و یا دایناسور باشد.  همانطور که پوست یک اژدها فلس دارد، سقف خانه استخوانی نیز فلس‌دار طراحی  شده است.
خانه استخوانی بارسلونا با طراحی منحصر به فرد

اثر جهانی ۱۰۰ ساله

امروزه گردشگران بسیاری برای تماشای این اثر با شکوه معماری، به  بارسلونا سفر می‌کنند. بنابراین می‌بینید برای اینکه یک اثر در فهرست آثار  جهانی ثبت شود، لازم نیست قدمتی چند هزار ساله داشته باشد. حتی یک بنای ۱۰۰  ساله هم اگر با خلاقیت ساخته شده باشد، می‌تواند به همچین درجه‌ای برسد.  معمار خلاق این بنا، با جادوی رنگ و نورپردازی، اثری بی‌نظیر در دنیا ساخته  که نمونه‌اش در هیچ کجای دیگر قابل مشاهده نیست.
خانه استخوانی بارسلونا یکی از آثار جهانی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، “هنرنمایی بی‌نظیر آب در غار یخی را ببینیم!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به سرزمین قصه‌ها 

عشق را در طبیعت ببینیم! 

والنسیا و سرگرمی‌های عجیب و غریبش! 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

در این جاده، هزار مترسک به استقبال‌تان می‌آیند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این مراسم جذاب با توجه به باورهای  مذهبی و آداب و رسوم باستانی برگزار می‌شود و گردشگران هم اجازه دارند تا  در این جشن‌های محلی شرکت کنند. این جشنواره‌ها و جشن‌های فرهنگی پر از  رنگ‌های خیره کننده، آداب و رسوم عجیب و آیین‌های باستانی هستند.

فستیوال های تایلند

تایلند نه تنها سواحل درخشان و جنگل‌هایی بکر با درختان سر به فلک  کشیده‌ دارد، بلکه دارای فرهنگی غنی و سنت‌های جذابی است که عمیقا تحت  تاثیر معنویت و مذهب قرار گرفته‌اند. این جشنواره‌ها نگاه عمیقی به تاریخ  پر فراز و نشیب کشور تایلند دارد. اگرچه اکثر فستیوال‌های تایلند  مراسم‌هایی فرهنگی‌اند، جشن‌های خاصی نیز وجود دارند که مخصوص شهرهای خاص  یا مناطق محدودی هستند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا فستیوال های تایلند را به شما معرفی کنیم.

سال نو چینی‌ها | Chinese New Year

بزرگترین جشنواره چینی در تایلند، بدون شک، سال نو رنگارنگ و  هیجان‌انگیز چینی‌ها است که ماه ژانویه یا فوریه در محله چینی‌های بانکوک  برگزار می‌شود و تاریخ دقیق آن بسته به تقویم قمری چینی تغییر می‌کند.  خیابان‌ها مملو از جمعیت می‌شوند و فانوس‌های چینی قرمز رنگ، نمایش‌های  رنگارنگ، آتش‌بازی‌های هیجان‌انگیز و رقص اژدهای عجیب و غریب همه جا دیده  می‌شود. سال نو چینی‌ها از فستیوال های تایلند

سونگکران | Songkran

۲۴ تا ۲۶ فروردین زمان برگزاری یکی از هیجان انگیزترین و مشهورترین فستیوال های تایلند به نام سونگکران است. سونگکران از کلمه سانسکریت به معنی عبور یا نزدیک شدن منشا می‌گیرد. مهم‌ترین،  جالب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جشنواره تایلند، سونگکران یا جشنواره آب  تایلند است. Songkran نشانه آغاز سال جدید سنتی تایلندی است، اما بیشتر  مردم آن را به عنوان فرصتی برای یک آب بازی تمام عیار و سپری کردن لحظاتی  شاد می‌شناسند.

سونگکران از فستیوال های تایلند

فستیوال فی تا خون | Phi Ta Khon

فی تا خون، که به عنوان فستیوال روح شناخته می‌شود، نماد اعتقادات محلی  به ارواح و اشباح است. این جشن به عنوان بخشی از جشنواره با شکوه (بوون  لئونگ) برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین جاذبه‌های روستایی کشاورزی و کوچک  در کوه‌های شمال شرقی تایلند است. مردان محلی با پوشیدن ماسک‌های تزئینی،  لباس‌های کهنه و انجام حرکاتی شبیه به ارواح، فضا را حسابی ترسناک می‌کنند.

فستیوال فی تا خون از فستیوال های تایلند

فستیوال شمع یوبون راتچاتانی | Ubon Ratchathani Candle Festival

این جشنواره یکی از بهترین فستیوال های تایلند است که مهارت‌ها و  استعدادهای هنرمندان تایلندی را نشان می‌دهد. نمایش‌های شگفت‌انگیز افرادی  که نقوش پیچیده موم را درست می‌کنند، خیابان‌ها را پر می‌کند. حکاکی‌های  شمع‌ها معمولا از موم زنبور عسل ساخته شده و به طور دقیق با شخصیت‌های  تایلندی و فولکلور هندو و اساطیر تزئین شده است. شمع ها نماد عبور از  دلتنگی در فرآیند آماده شدن برای فصل بارانی و روزهای غم‌انگیز پاییزی  هستند، یک تجربه بسیار دلپذیر برای گردشگرانی که شانس دیدنش را داشته  باشند.
فستیوال شمع یوبون راتچاتانی از فستیوال های تایلند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

عشق را در طبیعت ببینیم! 

دریاچه مرگ سیسیل و مافیاهای ایتالیا! 

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

شهر صخره‌های سفید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در میان قلل بلند هیمالیا، قله‌ای در  پاکستان وجود دارد که نه تنها کوهنوردان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند،  بلکه کشته‌های بسیاری هم داده است. به همین خاطر به آن، کوه قاتل گفته  می‌شود.

کوه نانگا پاربات

رشته کوه‌های هیمالیا را رشته کوهی با بلندترین قلل دنیا می‌شناسند. این  رشته کوه در میان ۹ کشور کشیده شده و حدود ۲۰ قله مرتفع دارد که برای  کوهنوردان بسیار جذاب است. قله و کوه نانگا پاربات یکی از  چالش برانگیزترین و خطرناک‌ترین کوه‌ها و قله‌های هیمالیاست که از سرتاسر  دنیا، کوهنوردانی برای فتح آن راهی پاکستان می‌شوند. مجله دلتا شما را با کوه قاتل و هر آنچه که باید درباره آن بدانید، آشنا می‌کند.

قله نانگا پاربات

اگر بخواهیم قله‌های مرتفع هیمالیا را براساس ارتفاع آن‌ها از سطح دریا  به ترتیب بنویسیم، در این لیست کوه نانگا پاربات رتبه نهم را با ارتفاع  ۸۱۲۶ متر به خود اختصاص می‌دهد. نانگا پاربات به معنی “کوه عریان” است. با  این وجود برای آن، نام دیگری هم در نظر گرفته‌اند. بعضی به آن کوه دیامیر  به معنی سلطان کوه‌ها نیز می‌گویند. این قله به کوه قاتل هم مشهور است. این  کوه در حدود ۴۰۰ هزار سال پیش و از برخورد شبه قاره هند به قاره اوراسیا  به وجود آمد و همچنان در حال رشد است.
قله و کوه نانگا پاربات

گروه‌هایی که طعمه کوه قاتل شده‌اند

در سال ۱۸۹۵ فردی صعود به این کوه را شروع نمود و تا ارتفاع ۶۱۰۰ متری  بالا رفت. متاسفانه این کوهنورد و دو محلی که با او همراه بودند با ریزش  بهمن، جان خود را از دست دادند. در نتیجه موفق به فتح آن نشدند. این گروه  اولین قربانیان کوه قاتل بودند.
در دهه ۱۹۳۰ کوهنوردان آلمانی به دلیل اینکه امکان ورود به تبت را نداشتند، به سراغ کوه نانگا پاربات آمدند. این گروه در سال ۱۹۳۲ صعود خود را به قله شروع نمودند اما تنها  توانستند خود را به قله راخیوت در شمال شرقی آن برسانند. با این حال این  گروه، سریع‌ترین راه به سمت قله را نشانه‌گذاری کردند. در راه برگشت، ۹ نفر  از این گروه جان خود را در طوفانی که به وجود آمده بود، از دست دادند.
در سال ۱۹۵۳ کوهنورد استرالیایی به همراه گروهی صعود به کوه را شروع نمود.  متاسفانه تمام اعضای این گروه در هنگام صعود که شامل ۳۱ نفر می‌شدند، جان  خود را از دست دادند.
کوه نانگا پاربات در پاکستان
گروه بعدی که در سال ۱۹۳۷ از همان مسیر کوهنوردان آلمانی حرکت کردند، شامل  ۱۶ نفر بودند. این گروه نیز کاملا در کوه نانگا پاربات کشته شدند. پس از  کشته شدن این گروه، لقب کوه قاتل به نانگا پاربات داده شد.
گروه‌های صعود کننده به این کوه در فصل‌های مختلف سال، بسیار زیاد بوده و  همچنان مرگ‌های بسیاری را در پی داشته است. گروه‌های بسیار دیگری که در  سال‌های اخیر برای فتح قله نانگا پاربات حرکت کرده‌اند نیز با چنین ماجراها  و اتفاقاتی روبرو شده‌اند.
نانگا پاربات برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط هیات اعزامی فتح گردید. این  گروه اولین گروهی بودند که توانستند صعود موفقی داشته باشند.
کوه نانگا پاربات یا کوه قاتل
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

در این جاده، هزار مترسک به استقبال‌تان می‌آیند! 

دریاچه‌ای با ۲ میلیون عروس دریایی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عودلاجان یکی از دیدنی‌های تهران و یکی  از محله‌های تاریخی پایتخت به شمار می‌رود. عودلاجان به تنهایی یک موزه  شهر است و می‌توانید یک روز کامل خوش بگذرانید و قشنگی‌های تهران را  ببینید.

محله عودلاجان تهران

محله عودلاجان تهران پر از تیمچه‌ها و کوچه‌های باریک و با صفاست و دیدن آن حس و حال نوستالژیک فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم در کوچه پس کوچه‌های آن قدم بزنیم.

دیدنی‌های عودلاجان

وقتی ادعا می‌کنیم محله عودلاجان یکی از  جاذبه های توریستی تهران است، یعنی اینکه جاذبه‌های زیادی چشم انتظارتان  هستند. هر گوشه محله که بایستید منظره مناسبی برای عکس گرفتن دارید. این  منطقه با کوچه‌ها و تیمچه‌های باریکی که بافت سنتی‌شان را حفظ کرده‌اند،  پیاده‌روی را تبدیل به سفری یک روزه در تاریخ می‌کند.

سفره خانه نان و نمک

همین مسیر را اگر ادامه دهیم به خانه فخرالملوک می‌رسیم که امروزه به یک سفره خانه سنتی به نام نان و نمک تبدیل شده است.  بنای آن حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و ساختمانش با داشتن یک حیاط، حوض و  شاه‌نشین بسیار زیبا، از سفره‌خانه‌های معروف محله است.

خانه فخرالملوک در محله عودلاجان تهران

خانه مدرس

خانه مدرس، یکی از آن خانه‌های قدیمی‌است  که مشابهش را فقط در فیلم‌های قدیمی دیده‌اید. حیاط و ایوان آجری و حوض وسط  آن به همراه گلدان‌هایی که روی ایوان گذاشته شده شما را به خاطره خانه  مادربزرگ می‌برد.

خانه مدرس در محله عودلاجان تهران

تیمچه اکبریان

در محله عودلاجان تهران ، “اولین”های  زیادی وجود دارد. مثلا اولین بانک ایران در تیمچه اکبریان در این محله  تاسیس شده است؛ البته این بنا امروز به سفره‌خانه سنتی طهرون تغییر نام  داده است. جایی که به سبب دیزی‌هایش در شهر مشهور است. بنای این سفره‌خانه  به ۲۶۰ سال قبل می‌رسد.

یکی از دیدنی‌های معروف محله، بازارچه  سنتی آن است. جایی که یک سرای اصلی و کوچه‌های فرعی دارد و سقفش با گنبدهای  قوسی شکل پوشانده شده است. داخل بازار، صنایع دستی، ظرف‌های میناکاری شده،  سفالی و مسی می‌فروشند.

بازار محله عودلاجان تهران

کریم آب منگل را می‌شناسید؟

بعد از دیدن بازارچه در عودلاجان  می‌توانید حمامی را هم پیدا کنید که همان حمام نواب فیلم قیصر است که حالا  دیگر حمام نیست و در عوض به مرکز فروش صنایع دستی تبدیل شده است.

حمام نواب در محله عودلاجان تهران

سریال پدرسالار را هم در یکی از خانه‌های قدیمی این محله به نام عمارت مهرانگیز ساخته‌اند. این خانه قاجاری امروز به خانه فرهنگ امامزاده یحیی تبدیل شده است.

عمارت مهرانگیز در محله عودلاجان تهران
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری پایتخت، “لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سی تیر، قدیمی‌ترین خیابان خوشمزه تهران! 

دربند؛ پاتوق معروف تهرانی‌ها 

خانه دایی جان ناپلئون، تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار 

لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار  روستای گاندو یا باهوکلات است که شهرت خود را مدیون گونه‌ای نادر از تمساح  به نام تمساح گاندو یا پوزه کوتاه است.

روستای باهوکلات

آیا می‌دانید تعداد زیادی از گردشگران برای تماشای نوع نادری از تمساح  از نزدیک در زیستگاه طبیعی خود به چابهار سفر می‌کنند؟ اگر می‌خواهید چنین  تجربه‌ای داشته باشید، می‌توانید به روستای باهوکلات یا گاندو در ۱۰۱  کیلومتری شمال شرق چابهار و در منطقه‌ای محافظت شده به همین نام بروید تا  از نزدیک گونه‌ای نادر از یکی از بازماندگان عصر دایناسورها را ملاقات  کنید! در ادامه این مطلب از مجله دلتا ابتدا شما را کمی با روستای گاندو آشنا می‌کنیم و سپس اطلاعاتی در مورد  جذاب‌ترین جاذبه آن یعنی تمساح‌های با ابهت گاندو ارائه می‌دهیم.
روستای باهوکلات در چابهار

روستای باهوکلات کجاست؟

روستای باهوکلات روستایی با طبیعت بکر و زیبا در کنار رودخانه باهوکلات و  روی یک تپه بوده که ارتفاع آن از سطح دریا ۴۰ متر است. روستای باهوکلات در  بهار و پاییز آب و هوایی معتدل و در تابستان آب و هوایی گرم دارد.
معماری متمرکز این روستا از دو بخش سنتی و جدید تشکیل شده و بیشتر خانه‌ها  به‌صورت یک طبقه ساخته شده است. مردم این روستا اهمیت خاصی برای مراسم  مذهبی خود قائل هستند و غالبا با لباس محلی خود در این مراسم‌ حضور  می‌یابند.
همان طور که گفتیم، طبیعت این روستا نیز زیبا و دیدنی است و مزارع موز آن  نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در ضمن این روستا زیستگاه برخی از  پرندگان شبه قاره هند نیز است. از دیگر گونه‌های این روستا می‌توان به ماهی  گل‌خوار، راسو، پرندگانی نظیر هوبره و دراج، سنجاب و لاکپشت‌های سبز  دریایی اشاره کرد.
روستای باهوکلات کجاست؟

تمساح گاندو

تمساح گاندو که  یکی از گنجینه‌های ارزشمند روستای گاندو محسوب می‌شود، در آبگیرهای ایجاد  شده در مسیر رودخانه باهوکلات زندگی می‌کند. این نوع تمساح بسیار خطرناک  بوده و نزدیک شدن به آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری و حتی مرگ را  به‌دنبال داشته باشد؛ اما جالب است بدانید اهالی روستای گاندو نه‌تنها این  موجود را خطرناک نمی‌دانند، بلکه معتقدند وجود این حیوان در روستا باعث  برکت و افزایش روزی می‌شود.
مردم روستا، گاندو را مقدس می‌دانند و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کنند؛  اهالی گاندو به‌قدری برای ارزشمند‌ترین جاذبه‌ روستای خود ارزش قائل هستند  که در سال‌های اخیر که خشک‌سالی دامن روستای آن‌ها را گرفته است، تلاش  کرده‌اند که تمساح‌ها را به آبگیرهای پرآب‌تر انتقال دهند و حتی غذاهای  آن‌ها را نیز تامین می‌کنند.
این نوع تمساح که اجداد آن‌ها ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون سال قبل می‌زیسته‌اند،  علاوه بر روستای باهوکلات و اطراف رودخانه باهوکلات، در اطراف رودخانه  کاجو، شهرستان سرباز، محدوده‌های آبی شهرهای راسک، چابهار، نیکشهر و سراوان  نیز یافت می‌شود. جالب است بدانید ۹۰ روستا در استان سیستان و بلوچستان  میزبان گاندو هستند.
تمسای گاندو در روستای باهوکلات
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با سایر جاذبه های توریستی ایران، “سفر به شکارگاه شاهان ایران کهن” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت 

هفت حوض؛ طبیعتی بکر میان کوه‌های سنگی 

آبشار یخی آبنیک، یک گشت آخر هفته‌ای 

قدیمی‌ترین بنای ضد زلزله جهان در قلب ایران 

روستای خرانق، زادگاه خورشید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قبوستان منطقه‌ای تپه‌ای و کوهستانی در  شرق جمهوری آذربایجان است که مانند کتابی تصویری از تحولات تمدن بشر در  این منطقه است. در هزاران سال گذشته، چه بر قبوستان گذشته است؟

پارک ملی قبوستان

قبوستان را «سرزمین بستر رودخانه خشک» می‌نامند، اما ۴۰ هزار سال پیش،  این منطقه در شرق جمهوری آذربایجان سرسبز بود. پس از آخرین عصر یخبندان،  مردم غارنشین گوزن و بز شکار می‌کردند و از دشت‌ها و چمن‌زارها غذا برداشت  می‌کردند و از دریای خزر ماهی صید می‌کردند. با مجله دلتا همراه باشید تا تاریخ هزارساله این منطقه را در پارک ملی قبوستان ورق بزنیم و با یکی از اولین آلات موسیقی بشر آشنا شویم.

پس از شکل‌گیری اولین تمدن‌های بشر، گردشگران از شرق و غرب به قبوستان  سفر می‌کردند و در غارهای آهکی اقامت می‌کردند و تا قرن بیستم رد پاهایی از  خود روی دیوارهای این پناهگاه‌‌ها به جا گذاشته‌اند. این آثار سنگی در قلب  پارک ملی قبوستان ، موزه‌ای روباز و منحصربه‌فرد، قرار  دارد. در این فلات سنگ آهکی در منطقه نیمه کویری، بیش از ۶ هزار حکاکی روی  سنگ و صخره وجود دارد که با نام «سنگ‌نگاره» شناخته می‌شوند.

پارک ملی قبوستان در جمهوری آذربایجان

اشکال هنری باستانی

سنگ‌ نگاره‌ها، باستانی‌ترین آثار هنری است که از تمدن بشر به جا مانده  است. موسیقی‌ای در ارتباط با هنر سنگی وجود داشت؛ همچنین رقص، هنر و نقاشی  نیز با این آثار مرتبط بودند. اما این روزها فقط سنگ نگاره‌های روی دیوار  به جا مانده‌اند. در این کنده کاری‌ها می‌توان تصویر جنگجویان، گاو نر،  گوزن و بز، صحنه‌های از ماهیگیری و تصاویری از جانفشانی مردمان آن دوره  دیده می‌شود.

این پناهگاه‌ها به مدت چندین هزار سال هم محل زندگی انسان‌ها بودند و هم  محل عبادت‌شان. مراسم‌های مذهبی و جادویی و همچنین عبادت اجداد و  کوهستان‌ها نیز در این غارها برگزار می‌شد.

اشکال هنری باستانی در پارک ملی قبوستان

سنگ‌های آوازخوان، آلت موسیقی اولیه

قاوال داش (که در زبان ترکی به معنی سنگ دایره زنگی است) که در ورودی  این پارک ملی قرار دارد، یکی از ۴ سنگ آوازخوانی است که در قبوستان کشف شده  است. زمانی که سنگ‌های کوچک به این سنگ سنگین با ارتفاع ۲ متر برخورد  می‌کنند، صدایی شبیه به صدای سنگ تولید می‌شود. این صدا و طنین عجیب  به‌خاطر وجود حفره‌های میکروسکوپی داخل صخره است که در نتیجه‌ آب و هوای  خشک و تاثیرات گاز طبیعی موجود در منطقه به وجود آمده است.

امروزه گردشگران می‌توانند این آلت موسیقی اولیه را به صدا درآورند و  ریتم‌هایی بنوازند که هزاران سال قبل، مردم این منطقه می‌نواختند. هر یک از  این سنگ‌ها نشانه‌های خاص خود را دارند. آن‌ها سالیان زیادی مورد استفاده  قرار گرفته‌اند.

سنگ‌های آوازخوان در پارک ملی قبوستان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود! 

تونل عشق، مسیری به سمت رویا! 

جنگل چاقوها 

جزیره‌ای با تنهاترین خانه دنیا! 

شهر غول‌ها در جنگل آمازون! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در قلعه‌ای جذاب و دیدنی در انگلستان می‌توانید یک ماجراجویی چهار روزه در یک مدرسه جادوگری را تجربه کنید.

مدرسه جادوگری

مدرسه جادوگری بوث‌ول (Bothwell) مدرسه‌ای است که مهمانان آن، می‌توانند  اجرای جادوگری به شکل زنده را تجربه کنند. درهای این مدرسه هر چند ماه یک  بار به روی دانش‌آموزان باز می‌شود و میزبان گروه جدیدی از هنرجویانی است  که به دنبال هیجان و ماجراجویی و جادو هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این مکان هیجان‌انگیز آشنا شوید.

مدرسه جادوگری بوث‌ول

این مدرسه در قلعه باشکوه و دیدنی هرستمن‌زو (Herstmonceux Castle) در انگلستان برپا می‌شود که قدمت آن به قرن پانزدهم  برمی‌گردد. این قلعه در حدود ۱۲۱ هکتار وسعت دارد و بیشتر از همه به خاطر  باغ‌ها و خندق‌هایش شهرت دارد. کلاس‌های این مدرسه در اتاق‌های تاریخی این  مجموعه برپا می‌شود. بدون شک تجربه حضور در یک مدرسه جادوگری که انگار از  دل قصه‌ها وارد دنیای واقعی ما آدم‌ها شده، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و جذاب  است.

مدرسه جادوگری بوث‌ول در انگلستان

همه‌ جادوگران در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و به هر کدام یک  کاراکتر خاص تعلق می‌گیرد تا در این چهار روز با آن شخصیت، ظاهر شود.  مهمان‌ها می‌توانند دانش‌آموز یا استاد باشند و زندگی روزمره یک مدرسه  جادوگری را تجربه کنند. افراد در زمان رزرو بلیط خود، پرسشنامه‌ای را در  مورد علاقه‌مندی‌های خود پر می‌کنند و خلاصه‌ای از شخصیت و کاراکتر مورد  نظر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در خارج از چارچوب این ویژگی‌های  شخصیتی، بازدیدکنندگان می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی خود را نیز به این  کاراکتر اضافه کنند. آن‌ها می‌توانند در این مدرسه جادوگری نقش بازی کنند  یا هنر جادوگری را آموزش ببینند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه های عجیب گردشگری جهان، “لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

این رودخانه زیبا، قاتلی بی‌رحم است! 

خانه‌های خزپوش دانمارکی 

آبشار یخی آبنیک، یک گشت آخر هفته‌ای 

شهر صخره‌های سفید 

در این جاده، هزار مترسک به استقبال‌تان می‌آیند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رستوران‌های خیابان سی تیر تهران در شب  با جلوه و نورپردازی زیبایی که دارد و همچنین نوای موسیقی شبانه‌ای که  شنیده می‌شود از محبوبیت و استقبال بالایی برخوردار است. در این محل، افراد  زیادی را می‌بینید که برای تفریح به اینجا آمده‌اند بر روی خیابان‌های  سنگفرش قدم می‌زنند، غذاهای مختلف را امتحان می‌کنند و در کنار یکدیگر  لبخندهای زیبایی بر لب دارند.

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر تهران است که به خاطر  قیام مردم در تاریخ سی تیر ماه سال ۱۳۳۱ نامش از قوام السلطنه تغییر یافت.  این خیابان از گذشته‌های دور تا به امروز قسمتی جدانشدنی از قطب‌های  گردشگری کشور بوده است و در آن می‌توانید ساختمان‌های قدیمی بسیاری را  ببینید. امروز با سنگفرش شدن خیابان و حضور غرفه‌های سیار خیابانی بر  جاذبه‌‌‌‌‌‌های آن افزوده شده‌ است. با مجله دلتا همراه شوید تا با هم گشتی کوتاه در خیابان سی تیر تهران داشته باشیم.

پیشینه خیابان سی تیر

خیابان ۳۰ تیر در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار دارد. گفته می‌شود به خاطر  مریض خانه‌ای که در خیابان قرار داشت، زمانی بین مردم به نام مریض‌خانه  شناخته می‌شد. تا این که به خاطر نزدیکی به محل سکونت احمد قوام،‌ نام قوام  السلطنه را برای این خیابان انتخاب کردند. پس از چندی به دلیل قرار داشتن  کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان به خیابان  ادیان معروف شد. امروز اما نام آن خیابان ۳۰ تیر است، مردم تهران در این  روز به دعوت آیت الله کاشانی با تعطیلی بازار و مغازه ها به خیابان ها  ریختند و خواستار سرنگونی قوام شدند.
پیشینه خیابان سی تیر تهران

دیدنی‌های تاریخی سی تیر تهران

  • موزه ملی ایران: موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال  بزرگترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است. این موزه در فرهنگ  موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. معمار فرانسوی، آندره گدار آن را طراحی کرده است.
  • کلیسای انجیلی (پطرس مقدس): بنای ساخته شده در دوران  قاجار که سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و ساخت آن با  تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی انجام شده است.
  • کنیسه حییم: این بنا را اولین کنیسه شهری در ایران می‌دانند.
  • موزه آبگینه و سفالینه: این بنا خانه‌ تاریخی قوام مربوط به دوره قاجار است. موزه آبگینه تهران یکی از پربازدیدکننده ‌ترین موزه‌‌های شهر تهران است.
  • موزه علوم و فناوری ایرانموزه‌ای  دیگر در خیابان سی تیر است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  فعالیت می‌کند. در حال حاضر این موزه در سه گالری به فعالیت مشغول است.

دیدنی‌های تاریخی خیابان سی تیر تهران

کافه و رستوران‌های خیابان سی تیر

چندین کافه و رستوران قدیمی در نزدیکی و داخل این خیابان وجود دارد، اما  آنچه آن را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده است غذاهای خیابانی است. در اوایل  سال ۹۵ بود که خیابان سی تیر سنگفرش شد. کمی بعد دکه‌هایی نیز در خیابان  مستقر شدند و خبر از یک اتفاق تازه در این مکان دادند. آذرماه همان سال  بازار غذاهای خیابانی رسما افتتاح شد. در این خیابان شاهد صحنه‌هایی زیبا و  قشنگ خواهید بود، از چای سماوری و چای آلبالو گرفته تا دوچرخه‌‌ای که  تبدیل به کافه‌‌ای کوچک اما جذاب شده است.

کافه و رستوران‌های خیابان سی تیر تهران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های توریستی تهران، “لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دربند؛ پاتوق معروف تهرانی‌ها 

خانه دایی جان ناپلئون، تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار 

سفر به دور دنیا در چند ساعت 

لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غار‌های یخی بیفیلد یکی از جاذبه‌های  زمستانی محبوب و پر‌طرفدار در سواحل دریاچه سوپریور و در شبه‌جزیره بیفیلد  است که در ایالت ویسکانسین آمریکا قرار دارد.

میلیون‌ها سال پیش با فعالیت یخچال‌های طبیعی و تبدیل ماسه‌سنگ‌ها به مجسمه‌های صخره‌ای شگفت‌انگیز، غار بیفیلد در بالای دریاچه سوپریور (Superior) به وجود آمده است. در این مقاله از مجله دلتا شمارا با این جاذبه طبیعی زمستانی آشنا می‌کنیم.

غار بیفیلد غار یخی

به دلیل فعالیت یخچال‌های طبیعی در میلیون‌ها سال پیش در منطقه  ویسکانسین، ماسه سنگ‌ها به مجسمه‌های صخره‌ای شگفت‌آوری بدل شدند که همین  امر زمینه‌ساز شکل‌گیری و ایجاد مجموعه غارهای یخی بیفیلد در بالای دریاچه سوپریور(superior)  شده است. به دلیل وجود سرمای هوا و حاکم بودن دمایی نزدیک به ۱۵ درجه  سانتی گراد زیر صفر، آب‌های که درون غار جریان دارند و گاها از روی سقف غار  به طرف کف غار سرازیر می‌شوند دچار یخ زدگی شده، و قندیل‌های زیبا،  جداره‌های یخی چشم‌نواز و بلورینی را پدید می‌آورد که چشم تمامی  بازدیدکنندگان را به خود خیره کرده و نظرها رو سمت خود متوجه می‌سازد. به  علاوه که ورودی غار یخی دریاچه سوپریور نیز به واسطه وجود آبشارهایی که سطح  آن دچار یخ زدگی شده است محصور گشته و هم چون پرده‌ای نقره‌ای بر در ورودی  غار آویخته شده است.

غار یخی زیبا غار بیفیلد

گر‌چه هرساله هزاران گردشگر به‌سختی به این منطقه سفر می‌کنند، اما این  تجربه زیبا با خطراتی نیز همراه است. بخاطر پیاده‌روی روی یخ منجمد شده،  خطر لغزندگی، ترک خوردن و شکستگی یخ‌ها همیشه وجود دارد. همچنین دریاچه  هرسال منجمد نمی‌شود، به همین دلیل بازدید از این منطقه همیشه امکان‌پذیر  نیست.

غار بیفیلد در ویسکانسین آمریکا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه های توریستی، “لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رودخانه‌ای عجیب که در اعماق اقیانوس در جریان است! 

چشم دنیا را در بلغارستان ببینید 

سفر به ماه روی زمین 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

لنکران؛ جایی که آب شعله‌ور می‌شود! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زندان برنجه یکی از دیدنی‌های روستای  برنجه در استان آذربایجان غربی است. این جاذبه‌ منحصربه‌فرد، در ۲۸  کیلومتری شهر تکاب قرار دارد و از آثار ملی طبیعی ایران به شمار می‌رود.

زندان برنجه تکاب

زندان برنجه، جاذبه‌ای طبیعی و اسرارآمیز است که در نزدیکی روستای برنجه  قرار دارد. نام زندان برنجه با داستان‌ها و افسانه‌های زیادی پیوند خورده  که اهالی و محلی‌ها نسل به نسل تعریف کردند. مجله دلتا در این سفر خود قصد دارد به غرب ایران سفر کند و از شگفتی‌های زندان برنجه تکاب برایتان بگوید.

زندان برنجه تکاب کجاست؟

شهر تکاب به داشتن گودال‌های طبیعی و شگفت‌انگیز و البته افسانه‌ای  معروف است. آیا اسم زندان را که شنید به یاد مکانی محصور شده با حصارها و  دیوارهای بلند و برج‌های دیده‌بانی افتادید و مکانی مخوف، تاریک و ترسناک  را تصور کردید؟ عجله نکنید! زندانی که قرار است به سراغ آن برویم نه برج و  نگهبانی دارد و نه میله‌های آهنی و نه حتی زندانی‌‌ای در آن نگهداری  می‌شود. این مکان پیوندی از طبیعت، داستان‌ها و قصه‌های اهالی روستایی به  نام برنجه است که نسل به نسل و سینه به سینه آن را حکایت کردند.

زندان برنجه تکاب کجاست؟

چرا به این مکان، زندان برنجه می‌گویند؟

زندان برنجه تکاب که به «برنجه درگاهی» و «دریای  برنجه» نیز معروف است، نام مکانی است که اهالی روستای برنجه به این مکان  داده‌اند و آن هم به‌دلیل داستان‌هایی است که پیرامون این مکان نقل شده  است. برای مثال گفته شده است:

در گذشته خان‌های محلی برای تنبیه روستایی‌ها یا دشمنان خود، به پای  آنان سنگی می‌بستند و آن‌ها را به درون این گودال عمیق می‌انداختند و به  همین دلیل به این نام معروف شده است. فردی که به داخل این گودال انداخته  می‌شد، حتی اگر جان سالم هم بدر می‌برد به‌علت آنکه قادر نبود از این گودال  خارج شود و راه فراری نداشته است، جان خود را از دست می‌داد.

زندان برنجه تکاب یا دریای برنجه

زندان برنجه، پدیده‌ای زمین‌شناسی

در روستای برنجه پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناختی حیرت‌انگیزی وجود دارد  که زندان برنجه یکی از آن‌ها است. این پدیده‌ها چشمه‌های طبیعی و آهکی‌  هستند که در این روستا چندین نمونه از آن‌ها دیده می‌شود. زندان برنجه تکاب دریاچه‌ای با آب سرد و دارای گاز کربنیک است و دیواره‌ بلند و پر شیبی دارد که از لایه‌های نازک سنگ تراورتن تشکیل  شده است. وجود همین آب‌های گازدار باعث خوردگی دیواره شده است و قطر آن را  بیشتر کرده است. بزرگ‌ترین قطر دهانه‌ بیضی شکل زندان برنجه ۱۰۰ متر، قطر  کوچک ۵۰ متر و عمق آن به ۷۰ متر می‌رسد.

زندان برنجه تکاب ، پدیده‌ای زمین‌شناسی

این زندان چگونه و چه زمانی شکل گرفته است؟

قدمت و تاریخ دقیق شکل‌گیری این زندان مشخص نیست اما احتمال می‌رود که  هم‌زمان با پدیده‌های زمین‌شناسی دیگر تکاب، مانند دریاچه‌ تخت و زندان  سلیمان (زندان دیو) ایجاد شده است. زندان یا گودال برنجه در سال ۱۳۹۴ در  فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه های توریستی ایران، “روستای خرانق، زادگاه خورشید” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شکارگاه شاهان ایران کهن 

حوض سلطان؛ بزرگترین آینه طبیعی ایران 

هفت حوض؛ طبیعتی بکر میان کوه‌های سنگی 

سفر به هنگام با میزبانی دلفین‌ها! 

خانه دایی جان ناپلئون، تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دریاچه عروس‌های دریایی در کشور پالائو  یکی از اکوسیستم‌های منحصربه‌فرد کره زمین است که گردشگران و محققان  بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند.

دریاچه عروس های دریایی

میان آب‌های اقیانوس آرام، جمهوری پالائو واقع شده است. این کشور از ۳۰۰  جزیره مختلف تشکیل شده است که بیشتر آن‌ها غیرمسکونی هستند.  شناخته‌شده‌ترین این جزایر، «ایل مالک» (Eil Malk) نام دارد. این جزایر  مرجانی از جنگل‌های انبوه پوشیده شده‌اند. دریاچه‌های موجود در سطح این  جزیره به وسیله شکاف در صخره‌های آهکی به اقیانوس راه دارند، اما از  اکوسیستمی منحصربه‌فرد برخوردارند و یکی از آن‌ها به غنی‌ترین زیستگاه  عروس‌های دریایی در کره زمین تبدیل شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با دریاچه عروس دریایی آشنا شوید.

دریاچه عروس دریایی پالائو

دریاچه عروس دریایی چگونه شکل گرفته؟

قدمت دریاچه عروس دریایی ۱۲ تا ۱۵ هزار سال تخمین زده  می‌شود. بی‌تردید نخستین موجودات این دریاچه، از اقیانوس به آن وارد  شده‌اند؛ اما به‌گونه‌ای متمایز تکامل یافته‌اند و این مکان را به  اکوسیستمی منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌اند. تا جایی که تنها دو نوع «عروس  دریایی طلایی» (Mastigias Papua) و «عروس دریایی ماه» (Aurelia Aurita) در  این دریاچه یافت می‌شوند و از سایر عروس‌های دریایی جهان، حتی آن‌هایی که  در همسایگی این دریاچه هستند، متفاوتند. زیست‌شناسان به بررسی این عروس‌های  دریایی می‌پردازند و آنان را به‌عنوان گونه‌ای خاص طبقه‌بندی می‌کنند.

دریاچه عروس دریایی چگونه شکل گرفته؟

عروس دریایی طلایی

عروس دریایی طلایی ظاهری غیرعادی دارد. این جاندار، دارای یک قسمت چتر  مانند و چهار شاخک است. این عروس‌های دریایی با رنگ زرد روشن خود، در سطح  آب جمع می‌شوند و به‌نوعی، رنگ آب را تغییر می‌دهند. از طرفی عروس دریایی  ماه دارای رنگی شفاف است و طول ‌عمری غیرعادی دارد. این جانداران به‌جای  رشد بیشتر، مجددا به‌ دوره پولیپ (نوزادی) باز می‌گردند و عمری جاودانه  دارند.

عروس‌های دریایی طلایی، نزدیک به سطح آب زندگی می‌کنند؛ چرا که در قسمت‌های تحتانی دریاچه عروس دریایی ، اکسیژن کمتری وجود دارد. آنان همچنین در طول روز، بین نقاط مختلف دریاچه  در حرکت هستند. در اوایل صبح، این جانداران از غرب به شرق نقل مکان  می‌کنند و هنگام غروب خورشید، مجددا به‌سمت غرب باز می‌گردند. پس از غروب  خورشید عروس‌های دریایی طلایی بار دیگر به شرق باز می‌گردند و شب را در  آنجا سپری می‌کنند. علت این حرکت که برخلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام  می‌شود، جذب مواد مغذی معلق در آب، شکار زئوپلانگتون‌ها و استفاده از نور  خورشید است.

عروس های دریایی طلایی در دریاچه عروس دریایی

عروس‌ دریایی ماه

عروس‌های دریایی ماه شیوه زندگی متفاوتی دارند. آن‌ها تنها شب‌هنگام،  زمانی که سخت‌پوستان کوچک در لایه‌های فوقانی دریاچه شناور می‌شوند، به سطح  آب می‌آیند. از همین رو، عکس‌برداری از این‌گونه به سهولت امکان‌پذیر  نیست.

گرچه از تعداد دقیق عروس‌های دریایی این ناحیه اطلاعات دقیقی در دست  نیست، جانورشناسان آنان را تا دو میلیون عدد تخمین می‌زنند. همین موضوع، دریاچه عروس‌ دریایی را به یکی از جاهای دیدنی پالائو و جاذبه‌ های توریستی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند.

عروس های دریایی ماه در دریاچه عروس دریایی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی، “چشم دنیا را در بلغارستان ببینید” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به سرزمین قصه‌ها 

دریاچه گمشده، دریاچه‌ای که هرسال غیب می‌شود! 

عشق را در طبیعت ببینیم! 

دریای وادن، دریایی که می‌توان روی آن راه رفت! 

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در افسانه‌های فولکلور اکوادور قبل از  آن که انسان‌ها پا به زمین بگذارند، غول‌ها بر این سرزمین فرمانروایی  می‌کردند و شهرهای مختلفی ساخته بودند. اما این موجودات ناگهان شهر خود را  رها کردند و شهرهای آن‌ها برای همیشه در دل جنگل‌های آمازون مدفون ماند.

شهر گمشده غول ها

اکوادور یکی از جذاب‌ترین کشورهای آمریکای جنوبی است که پر است از عجایب  گردشگری! این کشور دارای مجموعه‌ای از فرهنگ‌های بومی، معماری غنی و  جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر است. بومی‌ها باور دارند که شهر گمشده غول ها هنوز  هم در جنگل وجود دارد و حالا ظاهرا این شهر کشف شده است. اندازه بسیار  بزرگ اشیا و ابزارآلات کشف شده در این منطقه دانشمندان را شوکه کرده است و  هنوز توجیهی علمی برای آن ندارند. با مجله دلتا همراه باشید تا با جزئیات این اکتشاف آشنا شوید.

این مکان چگونه کشف شد؟

در سال ۲۰۱۲ گروهی از ماجراجویان و محققین با همکاری بومیان منطقه به  دنبال کشف شهر گمشده غول ها به جنگل‌های اکوادور رفتند. آن‌ها به طور  تصادفی به دیواره‌ای سنگی و عجیب برخورد کردند. این دیواره در کناره  رودخانه‌ای کوچک قرار داشت و انگار از بلوک‌های سنگی غول پیکر ساخته شده  بود. گفته می‌شود که این دیواره‌ها بخشی از اهرام عظیمی هستند که توسط  غول‌ها ساخته شده‌اند. مردم محلی این منطقه را محلی مقدس می‌دانستند و در  مراسم‌های آئینی خود برای ملاقات با ارواح به این منطقه می‌آمدند. کشف شهر  گمشده غول ها یکی از مهم‌ترین کشفیات قرن بیست و یک تاکنون به حساب می‌آید و  ابعاد جدیدی از زندگی مردمان باستان را به ما نشان می‌دهد. چه به غول  اعتقاد داشته باشید یا نه، کشف منطقه باستانی از لحاظ علمی هم که شده بسیار  باارزش و مهم تلقی می‌شود.
هرم عظیم شهر گمشده غول ها

جزئیات شهر غول‌ها اکوادور

در منطقه کشف شده یک سازه هرم مانند بزرگ وجود دارد که ۸۰ متر مربع  زیربنا و ۸۰ متر ارتفاع دارد. این سازه عجیب از بلوک‌های سنگی بزرگ تشکیل  شده که به صورت نامنظم برش خورده‌اند و وزن هرکدام از این بلوک‌ها حدود ۲  تن تخمین زده می‌شود. صدها بلوک روی هم قرار گرفته‌اند و دیوارهای این سازه  را تشکیل داده‌اند. بالای هرم یک منطقه مسطح است که ظاهرا برای برگزاری  مراسم‌های مختلف از جمله قربانی استفاده می‌شده است. در اطراف این منطقه  ابزارآلات و اشیاء مختلفی از جنس سفال و سنگ کشف شده است. سازه‌های کشف شده  و همین طور ابزارآلات عجیبی که در شهر گمشده غول ها کشف شده‌اند همگی حاکی  از وجود یک تمدن ناشناخته در زمان‌های باستان و حتی قبل از تمدن اینکا دارد.
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه عجایب جهان، مطلب “شهر گمشده اینکاها” را در مجله دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

جنگل چاقوها 

زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها 

سفر به ماه روی زمین 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

اینجا همه چیز آبی است! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طاق بستان یادگار باشکوه دوران ساسانی  است که جز آثار ملی ایران به شمار می‌رود. مهم‌ترین حجاری‌ها و نقش  برجسته‌های به جا مانده از ساسانیان را در این محل می‌توان جستجو کرد.

طاق بستان

استان کرمانشاه با داشتن جاذبه‌های تاریخی متعدد و برخورداری از آب و  هوای خنک و مطبوع، یکی از مقاصد گردشگری محبوب است. برای کسانی که به تاریخ  عصر ساسانی و همچنین دیدن مکان‌های باستانی و تاریخی علاقه دارند، پیشنهاد  می‌دهیم در سفر به کرمانشاه و بازدید از طاق بستان ، همراه مجله دلتا باشند.

طاق بستان کجاست؟

محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام در شمال شرقی حاشیه  کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است. در گذشته این محل با آب و هوای مطبوع و  طبیعتی که داشته، مکانی برای تفریح و شکار شاهان ساسانی بوده است و نقش‌های  حجاری شده نیز نشان‌دهنده این موضوع است.

در طول تاریخ، پادشاهان تلاش می‌کردند تا با به کار بردن هنر، شکوه و  عظمتشان را نه‌تنها برای مردمان خود، بلکه برای تمام تاریخ به نمایش  بگذارند و جاودانه سازند. یکی از روش‌ها برای نشان دادن قدرت و بزرگی  پادشاهان، حجاری روی صخره‌ها، کوه‌ها و ایجاد نقش برجسته‌هایی از وقایع و  رویدادهای مهم زمان بوده است. آن‌ها از هنرمندان می‌خواستند وقایعی چون  تاج‌گذاری‌، پیروزی بر دشمنان را روی بلندای کوه و روی صخره حک کنند تا هر  رهگذری که از آن حوالی رد می‌شود آن را ببیند.

طاق بستان کجاست؟

نقش برجسته‌های طاق بستان

طاق بستان متشکل از دو طاق به هم پیوسته و از جنس سنگ خام خاکستری رنگ  است که در کوه حفر شده‌اند. در واقع از مزایا و خصوصیات بارز این سنگ‌ها  می‌توان به عدم رشد گیاهان و علف‌های هرز در آن اشاره کرد. این مجموعه از  سه بخش اصلی و مهم تشکیل شده است که به نام‌های نقش برجسته‌ تاج‌گذاری  اردشیر دوم، طاق بزرگ (معروف به ایوان بزرگ که مربوط به زمان پادشاهی  خسروپرویز است) و طاق کوچک (معروف به ایوان کوچک و مربوط به تصویر برجسته‌  شاپور سوم)، شهرت دارند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان دقیق‌ترین و در عین  حال زیباترین آثار سنگی برجای‌مانده از حکومت پادشاهان ساسانی در نظر گرفت.

می‌توان طاق بستان را که به شکارگاه پادشاهان ایرانی شهرت دارد، اولین سنگ‌نگاره‌ جهان معرفی کرد که به‌درستی قواعد و اصول نقاشی را در خود جای داده است.

نقش برجسته‌های طاق بستان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر مقاصد ایرانگردی، “روستای خرانق، زادگاه خورشید” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

خانه داروغه، بنایی به وسعت تاریخ 

دره‌ای که عشق آن را فرا گرفته است! 

هفت حوض؛ طبیعتی بکر میان کوه‌های سنگی 

آبشار یخی آبنیک، یک گشت آخر هفته‌ای 

سفر به سرزمین مه و خورشید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

والنسیا شهری زیبا در کشور اسپانیا است  و پیوسته تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. می‌توان گفت  دلیل جذب گردشگران وجود جشنواره‌های متنوع مانند جشنواره‌ گوجه‌فرنگی است  که در آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود.

در سفر خود به اسپانیا بعد از اینکه تمام جاذبه‌های بزرگ را از لیست فعالیت‌هایتان خط زدید، نگران سر رفتن حوصله‌تان نباشید چرا که سرگرمی های غیر معمول والنسیا حسابی شما را هیجان‌زده خواهد کرد. با مجله دلتا همراه باشید.

جشن گوجه‌فرنگی

اگر شما همیشه می‌خواستید به مبارزه گوجه‌فرنگی معروف بروید، زمانش فرا  رسیده که شانس خود را در اینجا در والنسیا امتحان کنید. هر سال هزاران نفر  از بازدیدکنندگان برای شرکت در یکی از جشنواره‌های معروف عجیب در جهان که  جز سرگرمی‌های غیر معمول والنسیا محسوب می‌شود، به این منطقه می‌آیند. در  حقیقت، این جشنواره تنها یکی از جشنواره‌های غیر معمول است که والنسیا  برگزار می‌کند.
جشن گوجه‌فرنگی از سرگرمی های غیر معمول والنسیا

گرافیتی در خیابان‌های ال کارمن

یکی از برجسته‌ترین و منحصربه‌فرد ترین ویژگی‌های والنسیا که بخشی از  سرگرمی‌های غیر معمول والنسیا نیز هست، قطعه‌ای از معماری یا عجایب طبیعی  نیستند، بلکه نقاشی‌های هنری باور نکردنی است که دیوارهای منطقه بوهمیلی ال  کارمن را پوشانده است. رنگارنگ و پر جنب و جوش، این نقاشی‌ها با زحمت‌های  زیادی که توسط هنرمندان محلی با استفاده از وسایل مختلف و طی زمانی طولانی  می‌کشند ترسیم شده است. برخی نقاشی‌های دیواری به سرعت و مرتبا تغییر  می‌کنند، بعضی دیگر تبدیل به یک بخش طولانی‌تر از جذابیت این منطقه  می‌شوند.
گرافیتی در خیابان‌های ال کارمن از سرگرمی های غیر معمول والنسیا

بازدید از خانه گربه‌ها

در تاریخ کارگر دلموسو در انتهای شمالی شهر قدیمی، به پایین نگاه کنید و  نمای یک خانه کوچک که در دیوار آبی قرار گرفته است را ببینید. فقط کمی  بالاتر، یک نسخه کلاسیک مینیاتوری از خانه‌های والنسیا ساخته شده است که با  سقف کاشی کاری، چشمه‌های کوچک و گیاهان گلدانی ساخته شده است. این سازه  “Casa del los gatos” (خانه گربه‌ها) نامیده می‌شود و مردم محلی دقیقا  نمی‌دانند که چرا آن را اینجا ساخته‌اند در میان مردم ایده‌ای رایج است که  می‌گوید توسط زنی ساخته شد که سال‌ها همراه با گربه‌های زیادی در آپارتمانی  در همین حوالی زندگی می‌کرد.
بازدید از خانه گربه‌ها از سرگرمی های غیر معمول والنسیا

تماشای اژدهای والنسیا

دیدن راهبان که هنوز اینجا زندگی می‌کنند و اینکه در ورود به کلیسا یکی  از عجیب‌ترین دکوراسیون‌هایی که تا به حال در ساختمان مذهبی دیده‌اید را  مشاهده می‌کنید، اولین دلیلی است که حتما باید به این مکان سر بزنید. یک  تمساح پر شده با عنوان ” اژدهای پدرسالار“ که از ورودی کلیسا در موقعیتی  غیر منتظره مراقبت می‌کند، روی دیوار بالای حوض آب مقدس نصب شده است. هیچکس  نمی‌داند که چطور آنجا قرار گرفته است، اما احتمالا سوغاتی است که از یک  سفر قدیمی اسپانیایی‌ها به پرو آورده شده است و تماشای آن امروز تبدیل به  یکی از سرگرمی های غیر معمول والنسیا گشته است.
تماشای اژدهای والنسیا از سرگرمی های غیر معمول والنسیا
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های توریستی جهان، “روستایی بدون خیابان، رویایی ترین روستای جهان” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شهر شیطان، جایی که تمام مردمانش سنگ شدند! 

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

اسکی زیر نور مهتاب را تجربه کنید 

در این باغ به آرزوهای خود خواهید رسید! 

با دیوار عشق پاریس بیشتر آشنا شوید 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روی خلیج بیسکین، شهری شناور به نام  استیلتزویل قرار دارد که پیشینه بسیار جالبی دارد. در دهه ۱۹۳۰ نخستین کلبه  بر پایه‌هایی ساخته شد که ریشه آن‌ها در آب قرار داشت و در طول سال‌ها  رفته رفته بر تعداد سازه‌های منطقه افزوده شد.

شهر آبی استیلتزویل

به طور معمول شهرها در نقاطی مانند کرانه رودخانه‌ها، دشت‌های وسیع،  دامنه کوه‌ها، کنار جاده‌ها و… پدید می‌آیند. ولی برخی شهرها مانند شهر آبی  استیلتزویل (Stiltsville) در فلوریدای آمریکا از این قاعده مستثنی بوده و  روی آب ساخته شده‌اند. در این جامعه کوچک آمریکایی می‌توان از نور آفتاب،  آب شور و آرامش روحی لذت برد. با مجله دلتا همراه باشید.
شهر آبی استیلتزویل شهری روی آب از نکته‌های جالب در مورد شهر آبی استیلتزویل این است که فقط از طریق راه  آبی و بازدید از گردشگاه‌های زمستانی ساحل میامی می‌توان به آنجا دسترسی  پیدا کرد. اوج شهرت این منطقه در سال‌های دهه ۱۹۶۰ بود؛ در این سال‌ها حدود  ۲۷۷ سازه روی آب وجود داشت، ولی عوامل مخربی مانند طوفان‌های متعدد،  آتش‌سوزی و… باعث کاهش عمر این سازه‌ها و از بین رفتن آن‌ها شد. در حال  حاضر، تنها ۷ سازه چوبی بر روی ستون‌ها در این منطقه باقی مانده است و  سازه‌ها در ارتفاع ۳/۰۴ متری از سطح آب قرار دارند.
شهر آبی استیلتزویل روی آب

پیشینه شهر آبی استیلتزویل

باشگاه کالورت (Calvert Club) نخستین باشگاه این منطقه محسوب می‌شد که  بعدها و در سال‌های ۱۹۴۰ با نام باشگاه کوارتدک (Quarterdeck Club) به کار  خود ادامه داد. در زمان افتتاح باشگاه، هر یک از اعضا ملزم به پرداخت ۱۵۰  دلار به‌عنوان حق عضویت بودند و دریافت اجازه عضویت تنها از طریق دعوت یکی  از اعضای باشگاه میسر بود. به این ترتیب، باشگاه در مدت اندکی به یکی از  معروف‌ترین مکان‌ها در سطح میامی تبدیل و پس از چاپ مقاله‌ای در مورد آن در  تاریخ ۱۰ فوریه سال ۱۹۴۲ در مجله لایف آوازه شهرت آن دوچندان شد.
پیشینه شهر آبی استیلتزویل
پس از وقوع طوفان‌های متعدد در دهه ۵۰ و ۶۰ و تخریب قسمت‌های اساسی این  باشگاه و عملیات‌های متعدد پلیس میامی، استیلتزویل به محیطی خانوادگی تبدیل  شد. به عبارت دیگر، تعدادی معدودی از خانواده‌های شهر میامی که به دنبال  آرامش در میان دریا بودند، این منطقه را برای تفریح و استراحت انتخاب  کردند.
اگرچه این مکان امروزه تقریبا متروکه شده است، ولی در سال‌های دهه ۱۹۴۰ و  ۱۹۵۰ محل تجمع بسیاری از وکلا، بانکداران، سیاستمداران و صاحبان سرمایه بود  که برای تفریح و گذران تعطیلات به میامی سفر می‌کردند.
شهر آبی استیلتزویل خلیج بیسکین
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر مقاصد جهانگردی، “شهر صخره‌های سفید” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شهر شیطان، جایی که تمام مردمانش سنگ شدند! 

غار ملودی، موسیقی از جنس اقیانوس 

در این باغ به آرزوهای خود خواهید رسید! 

موزه جیمز باند در دل ارتفاعات اتریش (+ویدیو) 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شهر تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت  کشور ایران است. تهران، بیست و پنجمین شهر پرجمعیت و بیست و هفتمین شهر  بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. پارک‌های شهر تهران مکان‌هایی مناسب هستند تا از  چشم‌انداز شهر لذت ببرید.

پارک جمشیدیه تهران

اگر ساکن تهران و عاشق طبیعت هستید و این روزها هم زیاد وقت نمی‌کنید که  به خارج از تهران بروید اما دلتان می‌خواهد که کمی از هیاهوی شهر دل  بکنید، پیشنهاد ما به شما رفتن به پارک جمشیدیه تهران  است. این پارک در حال حاضر نه تنها از زیباترین و پر طرفدارترین پارک‌های  تهران است بلکه از جمله پارک‌های قدیمی و بسیار سرسبز پایتخت به شمار  می‌رود. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بوستان فوق‌العاده زیبا در دل پایتخت آشنا شوید.

تاریخ پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه معروف و خوش آب و هوا که در ابتدا قرار بود سرایی برای  سالمندان باشد، در سال ۱۳۵۶ ساخته شد. در آن سال‌های دور و در منطقه  نیاوران که این پارک ساخته شد، املاک بسیار زیادی به خانواده دولو که از  زمان حکومت قاجارها یکی از مشهورترین خانواده‌ها بودند، تعلق داشت. زمینی  که پارک در آن ساخته شده است به نام مهندس جمشید دولو است. ابتدا این زمین  را برای ساخت یک سرای سالمندان در نظر گرفته بودند اما در ادامه، نظر  مسئولان وقت کشور عوض شد و این زمین‌ها به صورت یک پارک عمومی ساخته شد.
طراحی و مهندسی پارک جمشیدیه به دست کامران طباطبایی دیبا نیز صورت پذیرفته است. پارک جمشیدیه که یکی از مشهورترین و پر رفت و  آمدترین پارک‌های تهران است. این پارک به خاطر بزرگداشت یاد و خاطره کسی که  زمین آن را بخشیده بود و در نهایت باعث شد چنین پارک زیبایی به وجود  بیاید، پارک جمشیدیه نامیده شد.
تاریخ پارک جمشیدیه تهران

درباره پارک جمشیدیه بیشتر بدانیم

پارک جمشیدیه بعد از پارک ملت دومین پارکی است که هر تهرانی به مهمانان  خارجی پیشنهاد بازدید از آن را می‌دهد! بوستان جمشیدیه، در منطقه ۱ تهران و  نیاوران قرار گرفته است. به خاطر قرار گیری این پارک در قسمت شمالی تهران،  می‌توانید یکی از بهترین آب و هواها و محیط سبز و طبیعی را در آن داشته  باشید. نام دیگر پارک جمشیدیه تهران ، بوستان سنگی است.
درباره پارک جمشیدیه تهران بیشتر بدانیم
در این پارک یک آبشار مصنوعی و همچنین چندین حوض زیبا و تعدادی تندیس هنری  که از جمله آثار هنرهای تجسمی است، قرار گرفته است. دوست دارید تا یکی از  زیباترین دورنماهای شهر تهران را ببینید؟ هنگامی که به این پارک مراجعه  کردید، با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار در این پارک به طبقات بالایی  پارک خواهید رسید و سپس از آن‌ جا نمایی فوق‌العاده زیبا مخصوصا در شب از  شهر تهران را خواهید دید.
چشم انداز شب پارک جمشیدیه تهران
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های توریستی تهران، “سفر به دور دنیا در چند ساعت” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به دور دنیا در چند ساعت 

خانه‌های خزپوش دانمارکی 

پلی که محل رفت و آمد ارواح است! 

در این پارک فقط ستاره می بینید! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بیشتر رودخانه‌ها در یک کانال پهن  جریان دارند، اما برخی از آن‌ها آب را به چندین کانال کوچک تقسیم می‌کنند؛  این کانال‌ها به طور مداوم شاخه شاخه شده و به هم می‌پیوندند تا در نهایت  ظاهر آن شبیه به بافتی ظریف و زیبا گردد که به آن‌ها رودخانه‌های بافته  می‌گویند.

رودخانه های بافته

در مجله دلتا  قصد داریم تا شما را با رودخانه‌هایی خیره کننده آشنا کنیم. بعضی از  رودخانه‌ها در طول مسیرشان به چندین و چند مجرای کوچک تقسیم می‌شوند و در  آن‌ها از آن جریان پیوسته خبری نیست، تقسیم و به هم وصل شدن مجراهای آب به  گونه‌ای است که رودخانه ظاهری شبیه موهای بافته پیدا می‌کنند به همین دلیل  است که به آن ها رودخانه های بافته می‌گویند و ما قصد داریم با این رودخانه‌های خیره‌کننده آشنا شویم.
عرض رودخانه های بافته معمولا خیلی زیاد اما عمقشان کم است و بیشتر بر روی  دامنه‌های پرشیب شکل می‌گیرند و همراه خود رسوب‌های درشتی دارند. در  قسمت‌هایی از مسیر که جریان آب رودخانه کم می‌شود این رسوبات درشت در بستر  رود ته‌نشین می‌شوند و برآمدگی‌های ماسه‌ای موقت کوچکی را بر جای می‌گذارند  که باعث می‌شود جریان آب رودخانه به مجراهای مختلف تقسیم‌بندی شود. در  کنار شیب زیاد و فراوانی رسوبات، میزان سرعت آب هم درشکل‌گیری این ظاهر  تاثیرگذار است، پس رودخانه های بافته در نزدیکی نواحی کوهستانی مخصوصا  آن‌هایی که یخچال‌های طبیعی دارند شکل می‌گیرند و بیشتر در محیط‌هایی پیدا  می‌شوند که عمق کانال‌های آب و در نتیجه سرعت جریان‌‌‌‌‌‌‌‌های آب کم است.
رودخانه های خیره کننده، رودخانه های بافته
الگوی مجراهای در هم پیچیده با گذشت زمان تغییر پیدا می‌کند چون با تغییر  سرعت و مقدار آب رودخانه، برآمدگی‌های رسوبات قبلی کم کم فرسایش پیدا  می‌کنند و ته‌نشین می‌شود و برآمدگی‌های دیگری شکل می‌گیرند. بر روی  هواپیما یا در عکس‌های ماهواره‌ای به رودخانه‌هایی با مجراهای در هم پیچیده  که نگاه کنید زیبایی خیره‌کننده‌شان شما را به تحسین وا می‌دارد.

رودخانه راکاییا در دشت‌های جزیره جنوبی نیوزلند یکی از بزرگ‌ترین رودخانه های بافته این کشور و نمونه زیبایی از آن‌هاست.
رودخانه راکاییا از رودخانه های بافته

رودخانه براهماپوترا در تبت، هند و بنگلادش یکی دیگر از این  رودخانه‌هاست. این رودخانه از تبت سرچشمه می‌گیرد و در ایالت آروناچال  پرادش وارد هند می‌شود، همین که رود وارد ایالت آسام هند می‌شود پیج و تاب  های پرجزئیاتش را به نمایش می‌گذارد و در بقیه مسیر ۷۰۰ کیلومتری‌اش در دره  حتی در فصل‌های خشک هم پرقدرت و خروشان است.
رودخانه براهماپوترا از رودخانه های بافته

رودخانه وایتاکی یکی دیگر از رودخانه های بافته بزرگ در جزیره جنوبی  نیوزلند است این رودخانه، آبگیر مکنزی را آبیاری می‌کند و ۱۱۰ کیلومتر را  به سمت جنوب شرقی می‌رود و  خودش را به اقیانوس آرام می‌رساند.
رودخانه وایتاکی از رودخانه های بافته

رودخانه تاگلیامنتو در شمال شرقی ایتالیا هم وقتی از کوه‌های آلپ سرچشمه  می‌گیرد و به سمت دریای آدریاتیک می‌رود جریان‌هایش بافته و پیچ در پیچ  می‌شود.
رودخانه تاگلیامنتو از رودخانه های بافته

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر مقاصد جهانگردی، “شهر صخره‌های سفید” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

برج شیطان، برجی اسرار آمیز و هولناک 

پلی که خوشبختی شما را تضمین می‌کند! 

برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید؟ 

در این جاده، هزار مترسک به استقبال‌تان می‌آیند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()