نوشته شده توسط : مجله دلتا
شهرهایی در جهان وجود دارند که بیست و چهار ساعته بیدارند و فعالیت در آن‌ها جریان دارد. این شهرها به‌خاطر وجود مکان‌هایی که شبانه‌روزی باز هستند، همواره تا صبح جنب و جوش دارند.
شهرهای 24 ساعته

آیا می‌دانید شهرهای همیشه بیدار در کدام کشورها قرار دارند؟ در این شهرها مهمانی‌های شبانه، غذاخوری‌ها و دیگر اماکن تفریحی در هر لحظه از شبانه‌روز برقرار هستند. از این‌رو، شهرهای ۲۴ ساعته هرگز به خواب فرو نمی‌روند. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

نیویورک، ایالات متحده آمریکا یکی از شهرهای ۲۴ ساعته جهان

شهر نیویورک مترادف شب‌زنده‌داری بی‌‎حد و حصر است. عجیب و غریب‌ترین پارتی‌های جهان را در این شهر شاهد خواهید بود. نیویورک هرگز به خواب نمی‌رود و اگر نیمه‌های شب، هوس پیاده‌روی کنید، مطمئن باشید که به هیجان‌انگیزترین مهمانی‌های شبانه دعوت خواهید شد. خیابان‌های نورانی، کافه‌های شبانه‌روزی و بارهای زیرزمینی پر زرق و برق، نیویورک را در صدر لیست شهرهای ۲۴ ساعته جهان قرار می‌دهد.

نیویورک، ایالات متحده آمریکا یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

مونته‌ویدئو، اروگوئه

یک مهمانی ساحلی را تصور کنید. اما تا آخر شب صبر کنید. یکی از بهترین پارتی‌های عمر خود را در مونته‌ویدئو تجربه خواهید کرد. این شهر با سواحل پهناور و مناطق سرسبز به بهشت شکارچیان شب‌زنده‌دار تبدیل شده است.

مونته ویدئو، اروگوئه یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

مادرید، اسپانیا

انرژی این شهر که یکی از شهرهای ۲۴ ساعته جهان است، مُسری است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت زمانی که کل جهان به خواب فرو می‌روند، مادرید تازه از خواب بیدار می‌شود. موسیقی‌های هیجان‌انگیز تمام طول شب در کافه‌های آن برقرار است.

مادرید، اسپانیا یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

بیروت، لبنان از شهرهای ۲۴ ساعته جهان

بیروت، نیویورک خاورمیانه و پایتخت مهمانی آن محسوب می‌شود. در این شهر فرهنگ‌های متفاوتی به چشم می‌خورد و شب‌زنده‌‌داری‌های پر جنب و جوشی در آن برقرار است.

بیروت، لبنان یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

پاریس، فرانسه

پاریس که یکی از شهرهای ۲۴ ساعته جهان به‌شمار می‌رود، شهر نور است و پس از تاریکی، به یکی از زیباترین چشم‌اندازهای جهان تبدیل می‌شود. روشنایی برج ایفل، چشم‌ها را خیره می‌کند و خیابان مقابل آن شاد و پر هیاهو به‌نظر می‌رسد.

پاریس، فرانسه یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

قاهره، مصر

زمانی که در قاهره هستید، زمان مثل برق و باد می‌گذرد. جذابیت ۲۴ ساعته شهر با سرگرمی‌های شبانه آن چند برابر می‌شود. هیچ‌چیز مثل یک نوشیدنی خوش‌عطر، نمی‌تواند حال شما را خوب کند.

قاهره، مصر یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

مغرب، مراکش

مراکش یک سرزمین فوق‌العاده است و آخر شب‌ها منفجر می‌شود. مراکش در روز بسیار پر جنب و جوش است اما شب‌ها رویایی می‌شود. آب و هوای این شهر برای یک نوشیدنی شامگاهی بسیار ایده‌آل است. مراکش یک سرزمین بی‌نظیر است که هرگز اجازه نمی‌دهد حال خوب شما کاهش یابد. میدان اصلی شهر، منزلگاه غذاخوری‌های بی‌شمار و پاتوق افراد شکمو است که نیمه‌شب به دنبال رستوران در خیابان‌ها چرخ می‌زنند.

مغرب، مراکش یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

بمبئی، هند

برخلاف دیگر نقاط جهان، بمبئی که یکی از شهرهای ۲۴ ساعته جهان است، شهری است که هر روز از خاکستر آتش شب قبل برمی‌خیزد و دوباره با تاریک شدن هوا، مهمانی واقعی در آن شروع می‌شود. کلاب‌های شبانه، استراحتگاه‌های جالب و رانندگی در کنار دریا، شب شما را می‌سازند. این مقصد مانند ساعتی است که هرگز از حرکت باز نمی‌ایستد.

بمبئی، هند یکی از شهرهای 24 ساعته جهان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر به گردشگری وحشت در ایران، از دره اجنه تا قبرستان طلسم‌شده مراجعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
یکی از شهرهای توریستی خیلی مشهور جهان استانبول است که جاذبه‌های گردشگری خیلی زیاد و منحصربه‌فردی دارد. مسجدها و مراکز خرید ترکیه جزو مواردی است که زبانزد خاص و عام است.
مکان های دیدنی استانبول

استانبول شهری است که باید به آن سفر کرد، در کوچه پس کوچه‌هایش قدم زد. از مکان های دیدنی استانبول باید لذت برد. از عطر و طعم غذاها گرفته تا کافه‌ و دریا و شکل خاص مسجدهایش کیف کرد و آن را به‌خاطر سپرد.

ایاصوفیا، از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی استانبول

مسجد «ایاصوفیا» اولین جایی است که در سفر به استانبول باید دید. این مسجد در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و به مدت هزار سال کلیسای امپراتوری روم شرقی بوده، اما در قرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، «سینان» به مسجدی با‌شکوه در میان مکان‌های دیدنی استانبول تبدیل شده است.

استانبول آسیایی

مسجد سلطان احمد، آبی و باشکوه

مسجد سلطان احمد را باید یک بنای باشکوه در میان مکان های دیدنی استانبول به‌شمار آورد. این مسجد که جایی زیبا در بین جاذبه‌های دیدنی استانبول است، به‌علت تزئین با کاشی‌های آبی به مسجد آبی هم مشهور است. مسجد آبی با قدمتی ۴۰۰ ساله، یکی دیگر از بناهای باشکوه استانبول است که نزدیک ایاصوفیا قرار دارد.

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا

جاذبه های دیدنی

بعد از دیدن ایاصوفیا و مسجد آبی به آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول بروید. این آب‌انبار نزدیک این دو مسجد است و در زمان امپراتوری بیزانس، زمانی‌که به استانبول قسطنطنیه می‌گفتند، ساخته شده. حدود ۳۰۰ ستون با سرستون‌های طرح‌دار در این آب‌انبار وجود دارد که شکوه آن‌ها باعث شده به آن قصر وارونه هم بگویند.

قصر توپ‌‌کاپی

قصر توپ‌کاپی‌ از آب‌انبار باسیلیکا فاصله چندانی ندارد. جایی که چشم‌اندازی زیبا از تنگه تاریخی بسفر و دیدنی‌های بسیاری از پادشاهان ترک برای شما به همراه دارد. تمامی این جاذبه‌های دیدنی، در بخش اروپایی شهر قرار دارند، می‌توانید برنامه روز اول و دوم سفرتان را به آن اختصاص دهید.

آسیایی در شب

روملی حصار از دیگر قلعه‌های معروف استانبول است که در تنگه بسفر و در ساحل روملی قرار دارد. می‌توانید بعد از دیدن دلماباغچه به آنجا بروید. تنگه بسفر شهر استانبول را به دو نیمه آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند و مسیر اتصال دریای سیاه به دریای مرمره هم هست.

بازار بزرگ استانبول از جاذبه‌های استانبول، جشن رنگ‌ها و عطرهای زندگی‌بخش

بارار بزرگ استانبول یکی از مکان های دیدنی استانبول است که طرفداران بسیاری دارد و همیشه مملو از مسافران و مردم محلی است و نمی‌توانید از آن بگذرید. این بازار در ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و به مرور گسترش پیدا کرد. تمام راهروهای تو در توی بازار بزرگ سرپوشیده است.

استانبول

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به گردشگری وحشت در ایران، از دره اجنه تا قبرستان طلسم‌شده مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
سازه‌های آبی شوشتر یکی از سازه‌های دست‌ساز از دوره هخامنشان است که به‌خاطر علم مهندسی و ابزارآلات آن زمان، واقعا یک پدیده بسیار عجیب محسوب می‌شود.
سازه های آبی شوشتر

هخامنشیان در تاریخ حکومت خود یادگاری‌ها و بناهای حیرت‌انگیزی را برای ایرانیان به‌جا گذاشته‌اند. بناهایی مانند تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم که هر کدام با معماری منحصربه‌فرد و دیدنی در لیست بهترین‌های دنیا قرار دارند. اما بعضی از سازه‌ها علاوه‌بر زیبایی و شکوه، به دلیل ساختار مهندسی و حساب‌شده‌ای که دارند معروف هستند. یکی از این یادگارهای معماری مهندسی که ساخت آن تا دوران ساسانیان طول کشید، سازه های آبی شوشتر خوزستان هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این سازه مهندسی جالب بیشتر بدانید.

تاریخچه سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر قدمتی بسیار غنی دارند و ساخت آن‌ها به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. سازه های آبی شوشتر را باید یکی دیگر از افتخارات ایرانیان دانست که از گذشته به یادگار مانده است. این اثر تاریخی که حتی در یونسکو نیز به ثبت رسیده، با توجه به علم مهندسی و ابزارآلات آن زمان، واقعا یک پدیده بسیار عجیب محسوب می‌شود.

سازه های آبی شوشتر کجاست

جالب است بدانید که شهر شوشتر، پیشینه‌ای هزاران ساله دارد و قدمت آن به دوران پارینه‌سنگی و پیش از تاریخ بازمی‌گردد.

سازه‌های آبی شوشتر، بزرگ‌ترین صنعت قبل از انقلاب صنعتی

هخامنشیان این سازه را برای بهره بردن بیشتر از آب جاری ساختند. با گذشت زمان، بخش‌های مختلفی به این سازه خشتی اضافه شد تا بزرگ‌ترین موزه آب ایران باستان را شکل دهد. پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، کانال‌ها و تونل‌های هدایت آب همگی با ریزترین محاسبات ریاضی و زیست محیطی در میانه آب‌های جاری ساخته شده‌اند تا تامین آب شهر و آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی به بهترین شکل صورت گیرد.

معماری سازه‌های آبی شوشتر

جلوگیری از سیل

معماری سازه های آبی شوشتر خوزستان را می‌توان یکی از عجایب تاریخ دانست. در آن دوران ساخت چنین بنای عظیمی با ابزارهای ساده، نیاز به دانش بسیار بالایی داشت. به منظور آب‌بندی کامل سازه، مهندسان آن زمان، در دل سنگ و ساروج شوشتری، حفره‌هایی ایجاد کردند تا این بنا هزاران سال به‌خوبی باقی بماند. یکی از مهم‌ترین وظایف معماری سازه‌های آبی شوشتر، انحراف آب کارون به‌سمت دیگری بود. این کار با ظرافت کامل انجام شد و کف این نهر را به خوبی آب‌بندی کردند تا بستر آن در مرور زمان تخریب نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به پل‌های معلق، جاذبه گردشگری هیجان‌انگیز مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
آبشار دو قلو تهران یکی از زیباترین آبشارهای شمیرانات و محلی مناسب برای کوهنوردانی است که به این ورزش به‌عنوان تفریح نگاه می‌کنند.
آبشار دو قلو تهران

آبشار دو قلو تهران یکی از زیباترین آبشارهای شمیرانات و محلی مناسب برای رفع خستگی کوهنوردانی است که به ارتفاعات صعود می‌کنند. این آبشار از ذوب شدن برف ارتفاعات البرز به وجود آمده است. برودت آب آن تا حدی است که حتی در تابستان نیز نمی‌توان مدت طولانی دست یا پا را در آب آن نگه داشت. در سرمای زمستان نیز که این آبشار یخ می‌زند، منظره‌ای چشم‌نواز و بی‌نظیر به وجود می‌آورد که جز با دیدن، درک این همه زیبایی ممکن نیست. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا این آبشار را بهتر بشناسیم.

کوه بند یخچال

از مهم‌ترین کوه‌های مورد علاقه کوهنوردان این منطقه، بند یخچال است. این کوه که سال‌ها قبل بر اثر رانش زمین، در میان صخره‌ای بزرگ ایجاد شده است، محوطه‌ای وسیع در شرق دره آبشار پس‌قلعه است که سنگ‌های بسیار بزرگی در اطراف آن پراکنده شده و اولین محل در ایران است که سنگ‌نوردی با میخ و طناب در آن انجام شده و همچنان ادامه دارد.

پناهگاه شیرپلا

این آبشار، در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا و نزدیک پناهگاه شیرپلا، در مسیر اصلی صعود به توچال قرار دارد. ارتفاع تقریبی این آبشار، ۲۰ متر است.

آبشار دو قلو

پناهگاه شیرپَلا پناهگاهی کوهستانی در کوه‌‌های البرز شمال تهران است. این پناهگاه در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از سربند، پس‌‌قلعه و آبشار دوقلو عبور می‌کند. از شیرپلا تا قلهٔ توچال معمولا سه تا چهار ساعت راه است. این پناهگاه در دو طبقه بنا شده و امکاناتی چون خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر، ناهارخوری، بوفه، نمازخانه و سرویس کامل بهداشتی و لوله‌کشی آب و برق دارد. راه اصلی ورود به این پناهگاه از سمت دربند است و پس از رسیدن به دو راهی اوسون باید به‌سمت راست (با توجه به علائم راهنما) حرکت کرد. در سمت راست این پناهگاه مسیر قله توچال و همچنین ایستگاه پنجم توچال موجود است.

مسیر و نحوه دسترسی

برای رسیدن به آبشارهای زیبای دوقلو باید از دربند در شمال تهران و از میان دهکده کوچک پس‌قلعه گذشت و سپس با حدود دو ساعت کوهپیمایی، به پناهگاه شیرپلا و آبشار دوقلو راه یافت. در برخی مناطق صخره‌ای مسیر نیز باید از طناب‌ها و سیم بکسل‌های نصب شده کمک گرفت.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اقامتگاه‌های تسخیرشده توسط ارواح مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در ۱۴۴ کیلومتری سواحل سائو پائولو در برزیل جزیره‌ای به نام جزیره مارها قرار دارد که در نگاه اول جزیره‌ای بسیار زیبا و معمولی ست. با دیدن آن فکر می‌‌‌کنید قطعه‌ای از بهشت را در وسط اقیانوس اطلس کشف کرده‌اید، اما این فقط یک خیال باطل است!
جزیره مارها

در پست امروز می‌خواهیم درباره جزیره مارها صحبت کنیم، اینجا جایی نیست که بتوانید در آن تعطیلات را بگذرانید و ماجراجویی کنید، در واقع این جزیره یکی از خطرناک‌ترین نقاط روی زمین است. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

چرا این جزیره خطرناک است؟

اول اینکه اینجا یک جزیره دورافتاده است، دوم اینکه هیچ ساحل تفریحی‌ برای شنا و استراحت ندارد و سوم اینکه این جزیره پر از مار افعی سرنیزه‌ای زرین است که فقط بومی این جزیره هستند. احتمالا اسم این مار را تا حالا نشنیده‌اید چون این مار فقط در این جزیره پیدا می‌شود و یکی از سمی‌ترین مارهای جهان است. تعداد زیاد مارها، رفتن انسان به این جزیره را غیرممکن می‌کند چون امکان ندارد انسان بتواند در کنار این مارها زندگی کند. به دلیل خطراتی که وجود دارد دولت برزیل به‌شدت رفتن به این جزیره را کنترل می‌کند. در واقع این جزیره آن‌قدر خطرناک است که نیروی دریایی برزیل حتی نمی‌گذارد که انسان‌ها به این جزیره برسند.مار افعی سر نیزه ای زرین در جزیره مارها

جزیره مارها چقدر خطرناک است؟

بگذارید اول درباره مارهایی که در جزیره زندگی می کنند صحبت کنیم. محققان تخمین زدند که در هر متر مربع این جزیره، ۱ تا ۵ مار زندگی می‌کند که وجود این تعداد مار در هیچ نقطه از زمین سابقه ندارد. نیش این مارها بسیار خطرناک است و علایم مرگباری را در بدن ایجاد می‌کند.

چگونه این همه مار به این جزیره رفته‌اند؟

این جزیره که در حدود ۵۵ میلیون سال قبل شکل گرفته، در ابتدا به سرزمین اصلی برزیل متصل بود اما بعد از یخ‌زدایی که حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار سال قبل اتفاق افتاد از برزیل جدا و تبدیل به جزیره شد. چون هیچ جانور شکاری‌ در جزیره وجود ندارد مارها اینجا را تسخیر کردند. به‌دلیل کمبود غذا، این مارها که معمولا روی زمین زندگی می‌کنند مجبور شدند از درخت بالا بروند تا بتوانند پرندگان مهاجری را شکار کنند که در آنجا برای استراحت توقف کردند.

جزیره مارها در برزیل

چه تعداد مار در این جزیره است؟

در دهه ۱۹۰۰ افرادی که به این جزیره می‌رفتند می‌گفتند در همه جای آن مار وجود دارد! در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ مار در جزیره است که این تعداد برای جزیره‌ای با مساحت ۴۳ هکتار بسیار زیاد است. این مارها در لیست گونه‌های در معرض تهدید جهان و همچنین در لیست حیوانات در معرض خطر برزیل قرار دارند.

خطرناک ترین جزیره دنیا، جزیره مارها

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر به آثار ملی ثبت شده در یونسکو مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
حرم امام حسین یکی از مکان‌های مذهبی است که در بین شیعیان از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است. در این مطلب جاذبه‌های دیگری را درباره کربلا با هم می‌خوانیم.
حرم امام حسین

کربلا شهری زیبا و از مقاصد زائران و گردشگران در کشور عراق است. وجود حرم امام حسین (ع) در این شهر، قداست و اهمیت خاصی به آن بخشیده است. این شهر در غرب رودخانه فرات و در فاصله ۹۷ کیلومتری بغداد قرار دارد. مساحت کربلا، ۷۹ کیلومتر مربع است و به دو بخش کربلای قدیم و جدید تقسیم می‌شود و به لحاظ حمل و نقل و ارتباطی جاده‌های گسترده و خط راه‌آهن دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر بدانیم.

جاذبه‌های تاریخی

کلیسای الاقیصر یا قیصر

یکی از آثار تاریخی استان کربلا و از قدیمی‌ترین کلیساهای عراق است که قدمتش به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد. در این کلیسا تعدادی مقبره متعلق به راهبه‌ها و کشیش‌ها وجود دارد و کلیسا با دیوارهایی از جنس گِل احاطه شده است. این دیوارهای گلی ۱۵ متر ارتفاع دارد و ارتفاع خود کلیسا نیز ۱۶ متر و عرض آن ۴ متر است.

قصر شمعون باستانی

این قصر یکی از قدیمی‌ترین بناهای باستانی موجود در استان کربلاست. این بنا در ۳۰ کیلومتری شهر «شیده شمعون» واقع شده است. از این قصر فقط تعدادی ستون با ارتفاع ۱۵ متر باقی مانده است.

کربلا
این مکان که به آن «خان النخله» نیز می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین استراحتگاه‌های باستانی عراق به‌شمار می‌رود. این مکان در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز شهر و در مسیر نجف به کربلا واقع شده است. قدمت این مکان به دوران عثمانی بازمی‌گردد.

قلعه الاخیضر

قلعه «اخیضر» که نام دیگر آن کاخ عباسی است در ۵۰ کیلومتری کربلا واقع شده است. این قلعه توسط برادرزاده خلیفه عباسی، «عیسی بن موسی» بنا شد.

قلعه هندی

قلعه هندی با مساحتی در حدود سه هزار متر و در فاصله ۴ کیلومتری شهر کربلا قرار دارد. این قلعه ابتدا به دستور آقامحمدخان قاجار و سپس بعد از مرگ او توسط مرحوم سیدعلی طباطبایی برای حفظ امنیت شهر کربلا و زائران ساخته شده بود. در ادامه آصف‌الدوله هندی نیز در آن حجره‌ها و مکان‌هایی برای اسکان و اقامت زائران ساخت و به همین دلیل به قلعه هندی معروف شد.

قصر عطشان

این قصر مربوط به عصر عباسی است و در ۳۰ کیلومتری کربلا واقع شده است. امروزه تنها بخشی از دیوارها و طاق‌های آن باقی مانده و این بنا حکم اسلحه‌خانه یا پناهگاه برای زائران را داشته است.

حرم امام حسین (ع)

حرم امام سوم شیعیان و حضرت عباس واقع در کربلا از بزرگ‌ترین جاذبه‌های مذهبی در بین مسلمانان و بالاخص شیعیان است که هر ساله زوار بسیاری را در ماه‌های محرم و صفر به کربلا می‌کشاند.
پیاده‌روی و برگزاری مراسم اربعین حسینی هرساله در این شهر جلوه خاصی از گردهمایی شیعیان و دوستداران امام حسین (ع) است.

منطقه‌ بین‌الحرمین

حرم ابوالفضل

به این منطقه بین‌المشهدین نیز گفته می‌شود و حدفاصل بین حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس است که محل برگزاری رسومات دینی و مکان استراحگاه زوار نیز به‌شمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اولین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه در کرمانشاه مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در ایران شهری وجود دارد که که به شهر بی کولر معروف است. مردم این شهر هیچ‌کدام کولر نمی‌خرند، چون برای خنک شدن هیچ احتیاجی به این وسیله ندارند.
شهر بی کولر

در گرمای سوزان تابستان نشستن جلوی باد خنک کولر و نوشیدن یک لیوان آب یخ خیلی می‌چسبد! در بیشتر شهرهای ایران خیلی از خانواده‌ها کولر دارند چون حتی تصورش هم سخت است که بتوان روزهای گرم تابستان را بدون کولر گذراند. تابستان‌های گرم، کولر را وسیله‌ای ضروری و پرطرفدار کرده، به‌طوری‌که چیزی حدود ۷۰ درصد مردم ایران از آن استفاده می‌کنند اما شاید جالب باشد بدانید در کشورمان شهری وجود دارد که به شهر بی کولر معروف است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا این شهر را بشناسیم.

چالدران، شهر بی کولر ایران

چالدران در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و همین بودنش در ارتفاع، آب و هوای خنکی را برایش به وجود آورده است. چالدران از شهرهای استان آذربایجان غربی و از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است که زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکش از آن منطقه‌ای گردشگری ساخته است. بارش شدید باران و برف در این شهر اصلا چیز عجیبی نیست و حتی میزان برف بیش از دو متر هم در این شهرستان دیده شده است! پس تعجب‌برانگیز نیست که وقتی در این شهر زیبا قدم می‌زنید هیچ کولری را روی پشت‌بام‌ها یا کنار پنجره‌ها نمی‌بینید چون مردم این دیار با سرمای طبیعی هوا خنک می‌شوند.

چالدران شهر بدون کولر

خرید کولر

اگر پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی بنشینید از نخریدن کولر در این منطقه حرف می‌زنند و اینکه تابه‌حال سابقه نداشته کسی در این شهر نیازی به کولر داشته باشد. در سال‌های اخیر اما با وقوع سیل‌های مختلف بخشی از پوشش گیاهی این شهر از بین رفت که این باعث بالا رفتن دما نسبت به قبل شده است.

سیل، اتفاقی نابودگر

شهر بی کولر چالدران

وقوع سیل که از پدیده‌های طبیعی این شهرستان است باعث می‌شود که هر سال بیش از ۴ میلیون مترمکعب از خاک در هر هکتار از اراضی و مراتع این شهر نابود شود. گاهی در بعدازظهرهای تابستان دمای هوا کمی گرم می‌شود در آن هنگام مردم برای خنک شدن از پنکه استفاده می‌کنند و همان پنکه خنکی مطبوع را ایجاد می‌کند.

با اینکه در سال‌های گذشته خنکی هوا نمی‌گذاشت خانواده‌ها تابستان را در فضای سبز و پارک‌ها باشند اما با تغییرات دمایی ایجاد شده الان می‌توانید مردمی را ببینید که تابستان‌ها در پارک پیک‌نیک برپا می کنند.

قره کلیسا

شهر بدون کولر

یکی از جذابیت‌های این شهر بی کولر برای گردشگران، کلیسایی با شهرت جهانی به نام قره کلیسا است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. این کلیسا آرامگاه یکی از حواریون است و در سال گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اقامت در لانه شیرها مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
روستای زیارت گرگان یک روستای جذاب و دیدنی در استان گلستان است که جاذبه‌های بکر و زیبایی از قبیل آبشار و کوه‌های سبز دارد و قطعا سفر شما را هیجان‌انگیزتر خواهد کرد.
روستای زیارت گرگان

روستای زیارت گرگان یکی از انتخاب‌های خوب برای سفر است و تجربه‌ای متفاوت از گشت و گذار را در اختیار شما می‌گذارد. امامزاده روستای زیارت گرگان، طبیعت چشم‌نواز، مردم مهربان، چشم‌اندازهای کم‌نظیر، خانه‌های روستایی و فرصت کمپینگ در منطقه‌ای شگفت‌انگیز از دلایل انتخاب روستای زیارت به‌عنوان یک مقصد جذاب هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا شما را با این مکان دیدنی آشنا کنیم.

چرا روستای زیارت؟

  • فرصت تماشای چشم‌اندازهای کم‌نظیر چیزی نیست که به این راحتی‌ها از خیرش بگذرید.
  • در این روستا امکانات خوب اقامتی و رفاهی وجود دارد.
  • پیشینه این روستا چشمگیر است.
  • فروشگاه‌های خوبی برای خرید محصولات محلی دارد.

شما به‌محض خروج از گرگان وارد جاده‌‌ای جنگلی و زیبا می‌شوید که پیچ در پیچ و کمی خطرناک است، اما زیبایی‌های بسیاری را در خود دارد. طی کردن این مسیر آن‌قدرها سخت نیست چرا که وجود رستوران‌ها، کافه‌‌ها و کیوسک‌‌های کنار جاده و مناظر شما را به اندازه کافی سرگرم می‌کنند.

 

روستای زیارت کجاست

نشانه ورود شما به روستا سنگ‌فرش شدن جاده است و پس از آن باید سراغ دیدنی‌های زیارت بروید.

تفریحات در روستای زیارت

فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید کمی ویژه‌تر آن‌ها را در روستای زیارت گرگان دنبال کنید:

کوهنوردی

زیارت در میانه یکی از راه‌‌های قدیمی و محل اتصال شاهرود و فلات مرکزی ایران به دریای خزر قرار دارد. این مسیر در گذشته توسط مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت. با احداث جاده‌های جدید متروکه شده و کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند تا به ارتفاعات برسند.

روستای زیارت گلستان

جمع‌آوری گیاهان و میوه‌ها

اگر در روزهای آفتابی به زیارت بروید، مردان و زنانی را می‌بینید که کوله‌ای قرمز رنگ، پشمی و شبیه گلیم بر پشت دارند. آن‌ها برای جمع‌آوری گیاهان خاص یا میوه‌‌های جنگلی به مناطق اطراف می‌روند و تقریبا هر روز این کار را انجام می‌دهند. میوه‌‌هایی مانند گلابی جنگلی، آلو جنگلی، توت‌فرنگی، زرشک و… چیزهایی است که در کوله آن‌ها پیدا می‌کنید.

پیک‌نیک و عکاسی

روستای زیارت

اتراق در میان طبیعت بکر و استشمام هوایی پاک و لذت بردن از مناظر چیزی است که در زیارت نصیب شما می‌شود. در زیارت و مناطق اطرافش سوژه‌های بسیاری برای عکاسی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای همیشه در قاب تصاویر بگنجانید.

شکم‌گردی

در نزدیکی روستا، آتش تنور‌‌های هیزمی کنار جاده غوغایی به پا کرده‌اند و بوی خوش نان محلی از آن‌ها به مشام می‌رسد. این نان مخصوص همین منطقه است و با نان محلی گرگان به نام کلاج فرق می‌کند. نانی گرم و سفید که گرد، کلفت و شبیه فطیر است و طعمی به‌یادماندنی دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به خانه طباطبایی‌ها، عروس خانه‌های ایران مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
زنجان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری عاشورایی به‌شمار می‌رود که عزاداری آن‌ها شور و حال خاصی دارد و در بین شهرهای ایران تقریبا بی‌نظیر است.
حسینیه اعظم زنجان

آنچه هویت زنجان را از دیگر نواحی ایران متمایز می‌کند، شیوه منحصربه‌فرد مردمانش در برگزاری آیین مذهبی عاشورا و دهه محرم است. پرشورترین مراسم مذهبی ایران در دهه محرم در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین دسته عزاداری عاشورای حسینی در این شهر به راه می‌افتد. این مراسم در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم از حسینیه اعظم، موزه آن و سبک مراسم عاشورایی زنجان دیدن کنیم.

موزه تعزیه حسینیه اعظم

گردشگری زنجان به آیین منحصربه‌فرد عزاداری عاشورایی آن شهرت دارد. تا جایی که به پایتخت شور و شعور حسینی ملقب شده است. هر ساله افراد زیادی از داخل و حتی خارج از ایران، برای بازدید از این رویداد مذهبی آیینی، خودشان را به زنجان می‌رسانند. برای افرادی که در دهه محرم امکان بازدید از آیین عزاداری زنجانی‌ها را ندارند، موزه تعزیه حسینه اعظم، می‌تواند بخشی از این آیین را به گردشگران مشتاق بازتاب دهد.

مراسم عاشورا

یوم‌العباس

قدمت حسینیه اعظم زنجان به حدود یک قرن پیش می‌رسد. این مکان توسط دو فرد به نام‌های حاج میرزا محمدنقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است. همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل حسینیه در خیابان فردوسی تا امامزاده سیدابراهیم حرکت می‌کند. در طول مسیر حرکت، دسته نذورات و احشام به‌صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته عزاداران می‌شود و تعداد این قربانی‌ها بسیار زیاد است، طوری‌که دومین مقام را بعد از ذبح احشام در منا دارد. روز هشتم محرم در زنجان به یوم‌العباس معروف است. تقریبا همه ساکنین شهر در این مراسم حضور دارند. افزون بر مردم بومی، از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند. این مراسم به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری زنجان تبدیل شده است و هر ساله افراد زیادی در تعطیلات محرم به این شهر سفر می‌کنند. گفته می‌شود هر ساله بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر در مراسم عاشورایی زنجان شرکت می‌کنند.

یوم العباس

چقدر طول می‌کشد؟

مراسم یوم‌العباس از پیش از ظهر شروع شده و با پایان اذان مغرب و برگزاری نماز جماعت پایان می‌پذیرد. تقدیم قربانی به هیئت عزاداران معمولا در پایان مراسم و نزدیک به غروب آفتاب اتفاق می‌افتد. این رویداد مذهبی آداب مخصوص به خود را دارد. ذکر مصیبت‌ها و نوحه‌ها از پیش از مراسم تنظیم می‌شوند. هر بند ذکر مصیبت را ذاکری مخصوص اجرا می‌کند. همچنین به‌دلیل عظمت رویداد و استقبالی که از این مراسم می‌شود، هر ساله ستاد اسکان مهمانان حسینیه به اسکان گردشگرانی تشکیل می‌شود که با هدف شرکت در این آیین راهی زنجان می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اولین موزه پارینه‌سنگی در خاورمیانه مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
گاهی اوقات وجود یک پدیده طبیعی یا جاذبه‌ای دیدنی می‌تواند توجه شما را به‌سمت مکانی جلب کند اما این بار موضوع درباره یک بیماری است! هیچ‌کس نمی‌داند چه به روز اهالی این روستا آمده است.
روستای کلاچی

یک بیماری عجیب و اسرارآمیز اهالی روستای کلاچی را بر سر زبان‌ها انداخته است. می‌گویند ساکنان این روستا، یکباره به خواب می‌روند. این مردمان انگار هیچ کنترلی روی زمان خواب خود ندارند. آن‌ها به‌صورت کاملا ناگهانی به خواب فرو می‌روند و چند روز بعد بیدار می‌شوند. با مجله دلتا، با روستای اسرارآمیز کلاچی آشنا می‌شوید.

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند!

بهار سال ۲۰۱۳، به‌صورت ناگهانی سر و کله‌ این بیماری عجیب پیدا شد. این بیماری تا به امروز ۱۵۰ نفر از ۶۰۰ تن اهالی این روستا را مبتلا کرده است. این اختلال به بیماری «خواب ناگهانی» معروف است و اتفاقات عجیبی را رقم می‌زند. مثلا یکی از ساکنان روستای کلاچی در کنار همسرش در حال موتورسواری بود. او به‌طور ناگهانی خوابید و تا سه روز هم از خواب بلند نشد.

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند، روستای کلاچی

در روستای کلاچی چه خبر است؟

روستای کلاچی، روستایی دورافتاده است. تا مدت‌ها هیچ‌کدام از مسئولان نمی‌دانستند که در این روستا چه خبر است. کسانی هم که خارج از این روستا زندگی می‌کردند، از وضعیت اهالی خبر نداشتند. تا اینکه پای این بیماری به خارج از روستا باز شد. پزشکان بسیاری، داوطلبانه به‌سمت این روستا رفتند تا علت این بیماری را کشف کنند. آن‌ها آزمایش‌های زیادی را انجام دادند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. این بیماری همه محققان و دانشمندان را با علامت سوالی بزرگ روبه‌رو کرده است.

در روستای کلاچی چه خبر است؟

نتیجه تحقیقات چه بود؟

پرس‌وجو از اهالی روستا، دانشمندان را با اطلاعات جالبی روبه‌رو کرد:

حمله خواب، الگوی مشخصی ندارد.
♦ همه سنین به‌طور مساوی به این بیماری مبتلا می‌شوند.
♦ مبتلایان در بازه سنی ۱۴ تا ۷۶ سال قرار دارند.
♦ هیچ ارتباطی بین محیط زیست و این بیماری وجود ندارد.

در نهایت پزشکان از رسیدن به راه‌حل ناامید شدند. آن‌ها نتیجه گرفتند که باید مردمان روستای کلاچی از این روستا بروند. تعداد زیادی از اهالی قدیمی روستا، دوست ندارند اینجا را ترک کنند حتی اگر به‌طور ناگهانی به خواب بروند. امروزه تعداد کمی از اهالی، در این محل زندگی می‌کنند. اکثریت ساکنان به روستاهای بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر نقل مکان کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به گردشگری وحشت در ایران، از دره اجنه تا قبرستان طلسم‌شده مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
پل‌های معلق به مرور زمان به دلیل ساختار و ظاهر متفاوت و القای هیجان، مورد توجه گردشگران قرار گرفتند. این پل‌های معلق یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب در سراسر جهان هستند.
پل های معلق مدرن

پل های معلق مدرن نخستین بار در اوایل قرن ۱۹ ساخته شدند و کاربرد آن‌ها به تردد عابرین و وسایل نقلیه خلاصه می‌شد. به مرور زمان به دلیل ساختار و ظاهر متفاوت و القای هیجان، مورد توجه گردشگران نیز قرار گرفتند. امروزه در سراسر دنیا تردد میان پل‌های معلق جنبه گردشگری پیدا کرده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا چند مورد از این پل‌های معلق را با هم بشناسیم.

پل معلق پیرتقی

ویژگی: یکی از بلند‌ترین پل‌های معلق در ایران است که منظره طبیعی بسیار زیبایی دارد. نخستین بار پل پیر تقی جهت تردد راحت‌تر ساکنین بومی این منطقه احداث شد که به مرور زمان مورد توجه گردشگران قرار گرفت.

پل های معلق ایران

پل معلق نهج‌البلاغه (پل آسمان)

ویژگی: این پل بوستان نهج ‌البلاغه را به بوستان پردیسان متصل می‌کند و قابلیت عبور یا توقف ۲۰۰ نفر را در عین واحد دارد. در کنار دسترسی مناسب این پل، گردشگران می‌توانند به طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری و بازدید از جاذبه‌های اطراف پل نهج‌البلاغه بپردازند. پل معلق نهج‌البلاغه با عنوان پل معلق آسمان نیز شناخته می‌شود.

پل معلق هیر

ویژگی: عرشه پل معلق هیر از شیشه‌ ساخته شده است و به‌عنوان اولین پل معلق شیشه‌ای در ایران شناخته می‌شود. همچنین در اطراف این پل امکاناتی نظیر زیپ لاین، بگ جامپ و پرش از ارتفاع ایجاد شده است.

پل دره خزینه

ویژگی: پل دره خزینه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان پل‌دختر بود که به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین پل‌های خاورمیانه نیز شناخته می‌شد. متاسفانه در سال ۹۷ عده‌ای ناشناس این پل را تخریب کردند و کماکان پس از گذشت ۳ سال سوالاتی درباره بازسازی آن وجود دارد.

پل معلق مشگین‌شهر

ویژگی: پل معلق مشگین‌شهر یکی از بلندترین پل‌های معلق در خاورمیانه محسوب می‌شود که به دلیل قرار گیری بر فراز پارک جنگلی مشگین‌شهر از منظره مطلوبی برخوردار است.

 

 پل های معلق

پل معلق نمک آبرود

ویژگی: پل معلق نمک آبرود با استفاده از چوب و طناب ساخته شده است که در کنار عرض کم و طبیعت فوق‌‍‌العاده اطراف خود می‌تواند تجربه به‌یاد‌ماندنی برای هر کس رقم بزند.

پل معلق کوه صفه

ویژگی: پل معلق کوه صفه در نزدیکی تله‌کابین و زیپ لاین کوه صفه واقع شده است که در کنار ارتفاع کم، عرض کمی داشته و عبور از آن می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

پل معلق آبیدر

ویژگی: این پل در کنار زیپ لاین آبیدر در سال ۹۹ به‌عنوان جاذبه گردشگری شهر سنندج افتتاح شده و به گفته شهردار سنندج، پل معلق آبیدر مرتفع‌ترین پل معلق در ایران است.

معلق هیجان انگیز

پیشنهاد مطالعه: چند مورد از پل های معلق مدرن را با هم خواندیم. برای خواندن مطالب بیشتر به خانه طباطبایی‌ها عروس خانه‌های ایران مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
خیلی افراد از صدای غران یک شیر در باغ وحش می‌ترسند. شما چطور؟ آیا می‌توانید داخل قفس شیر غران شوید و در آنجا اقامت کنید؟ باغ وحش لندن این امکان را برای شما فراهم کرده است.
اقامت در لانه شیرها

باغ وحش لندن امکانات جدیدی را برای بازدیدکنندگانش فراهم کرده است. این امکانات عبارت‌اند از اقامت در کلبه‌های کوچک چوبی در قلب باغ وحش. با مجله دلتا همراه باشید تا با اقامت در لانه شیرها و جزئیاتش آشنا شوید.

چرا باید در اینجا اقامت کرد؟

با اقامت در این کلبه‌ها می‌توان بعد از ساعات معمول و در تاریکی شب ‏هم، حس و حال باغ وحش را احساس کرد. شما می‌توانید به صدای حیوانات وحشی مختلف در شب گوش دهید. افرادی که در این کلبه‌ها اقامت می‌کنند، می‌توانند از تورهایی که توسط متخصصان هدایت می‌شوند نیز بهره ببرند. ‏‏با اقامت در این باغ وحش، شب را در کلبه‌ای با ‏امکاناتی مدرن همانند تخت، مبل و موارد دیگر سپری خواهید کرد.
با تاریک شدن هوا و در سکوت شب، صدای جغدها و سنجاب‌ها از دور به گوش می‌رسد. با شنیدن غرش شیرها، شاید از ماندن ‏در آن کلبه پشیمان شوید! غرش شیرها به‌قدری قدرتمند و بلند است که تا چهار کیلومتر دورتر از آن‌ها نیز شنیده می‌شود.
اقامت در لانه شیرها در باغ وحش لندن

اقامت در لانه شیرها

اوایل سال جاری در باغ وحش لندن، بخشی با نام «سرزمین شیرها» بازگشایی شد. در این بخش گونه‌ای نایاب از شیرهای آسیایی تحت ‏محافظت قرار گرفتند. این شیرها از شیرهای معمولی آفریقایی شهرت کمتری دارند. آن‌ها از شمال غربی هند، جایی که محل اقامت ‏آخرین شیرهای این گونه بود، به این باغ وحش آورده شدند. در کنار آن‌ها میمون‌های پر سر و صدای هانومان زندگی می‌کنند. ‏درب کناری آن، کلبه‌ای‌ است که می‌توانید اقامتی متفاوت در لانه شیرها را تجربه کنید. ‏ ‏
اقامت در لانه شیرها در سرزمین شیرها

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با مطالب بیشتر به تجربه سفر به قطب جنوب در کافه‌های خاص تهران مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
کافه‌گردی یکی از لذت‌های پرطرفدار شهرنشینی است. برای دوری از هیاهوی شهر و داشتن دقایق آرامش‌بخش شاید بد نباشد که چند کافه خاص و جذاب را با هم ببینیم.
کافه های خاص تهران

کافه‌گردی یکی از لذت‌های پرطرفدار شهرنشینی است که در زندگی پر ترافیک امروز نقش جذابی برای بیشتر مردم، بخصوص پایتخت‌نشین‌ها دارد. این بار با مجله دلتا همراه شوید تا به گوشه‌به‌گوشه شهر و کافه های خاص تهران سر بزنیم و خودمان را به یک طعم خوشمزه مهمان کنیم.

کافه مسعودیه تهران، یک فنجان قهوه قجری

سرزدن به مادربزرگ و پدربزرگ و نوشیدن یک فنجان قهوه قجری در یک عمارت مجلل، حسی است که هر کس دوست دارد آن را تجربه کند. نشستن روی یک صندلی چوبی، پشت میزی که با پارچه گل‌گلی و خیلی صمیمانه تزئین شده است.

کافه های خاص

کافه نادری، پاتوق چند دهه کافه‌بازهای تهران

نادری فقط یک کافه نیست بلکه یک تکه از تهران قدیم است که به نسل جدید ارث رسیده. بوی خاطره‌های روشنفکرها و نویسنده‌های دهه چهل و پنجاه را می‌شود در حال‌ و هوای میزهای قدیمی این کافه حس کرد.

کافه های تهران

کافه گل رضاییه

کافه رضاییه در خیابان هنرمندان، یعنی خیابان سی تیر قرار دارد. این کافه در گذشته، پاتوق شعرا و هنرمندانی همانند فروغ فرخزاد و صادق هدایت بوده است. ساختمان این کافه از دهه ۴۰ تا به امروز، دست‌نخورده باقی مانده است.

کافه کتاب وارطان

اگر شما نیز به دنبال فضایی هستید تا برای کاهش اضطراب خود چند ورق رمان بخوانید، بهتر است به اینجا سری بزنید. فضایی دنج، کتاب‌هایی نفیس برای ورق زدن، عطر قهوه و موسیقی آرام و هر آنچه برای مرور یک کتاب عالی نیاز دارید، در این کافه وجود دارد.

پین کافه، یک فولکس نارنجی پر از خوشمزگی

شما نیازی نیست سراغ پین کافه برید، این نارنجی جذاب خودش شما را پیدا می‌کند. تمام حس‌های خوب کافه‌گردی را این فولکس در خودش جمع کرده و با گشت در خیابان‌ها، شما را به چشیدن طعم‌های خوشمزه‌ دعوت می‌کند. پین کافه یک اتفاق شیرین برای کافه دوست‌هاست.

کافه های عجیب

کافه تهرون ویلا، موجی از نوستالژی‌های تهرانی

در این کافه حس خوب کودکی و خاطرات قشنگ تهران قدیم را از نو زنده کنید. از فضای این کافه هر چه بگوییم کم گفتیم، اینجا از در و دیوارها گرفته تا رومیزی و ظروف هم برای شما نوستالژیک خواهد بود. این کافه را باید با حس بینایی و چشایی کشف کرد.

کافه قصر یخ یکی از شگفت‌انگیزترین کافه‌های تهران

نظرتان در مورد نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در دل قطب جنوب چیست؟ حتما جالب می‌شود! ساکنین غرب تهران اکثرا کافه قصر یخ را به دکوراسیون خلاقانه و منحصربه‌فردش می‌شناسند. بخشی از این کافه شبیه قطب جنوب طراحی شده و به شما حس سرما را منتقل می‌کند.

کافه گردی در تهران

کافه راک

کافه راک از کافه های خاص تهران محسوب می‌شود. این کافه برای طرفداران و عاشقان موسیقی راک، بهترین پاتوق خواهد بود. زمانی که وارد کافه راک می‌شوید، احساس می‌کنید که وارد یک گیتار شده‌اید! نئون‌های قرمز روی سقف، شبیه سیم‌های گیتار هستند و همه‌چیز حس علاقه به موسیقی را به شما منتقل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اقامتگاه‌های تسخیرشده توسط ارواح سر بزنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
یکی از موارد جذاب و جالب در گردشگری، ژانر وحشت است که همواره جزو تجربه‌های هیجان‌انگیز به‌شمار می‌آید. این نوع از سفر را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.
جاذبه های ترسناک ایران

اگر شب‌ها خواب پریشان می‌بینید، همین الان صفحه را ببندید و این مطلب را مطالعه نکنید. اگر هم که اهل هیجان هستید و خواندن مطالب اسرارآمیز و ترسناک برای شما جالب است، همراه ما شوید. امروز در این مقاله جاذبه های ترسناک ایران را بررسی می‌کنیم. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا کمی ترس را کنار هم تجربه کنیم.

قبرستان سفیدچاه، جایی که مردگان نمی‌پوسند

هیج کجای دنیا به اندازه قبرستان‌های عجیب و غریب، خوفناک نیستند. به قبرستان سفیدچاه که بروید، بعضی از سنگ قبرها به حالت ایستاده ساخته شده‌اند و بعضی مثل قبرهای امروزی هستند. نکته جالب درباره این قبرستان این است که مرده‌ها در اینجا نمی‌پوسند! مردم محلی معتقدند که خاک اینجا روی مرده اثر نمی‌گذارد و بدنش تا سالیان سال دست‌نخورده باقی می‌ماند. البته قسمت وحشتناک داستان، جعبه‌ای طلسم‌شده است که مردم معتقدند کسی نمی‌تواند قفل آن را باز کند و هر کس هم تلاش کرده، زندگی‌اش تا ابد شوم باقی مانده است.

قنات قصبه گناباد، ساخته دست اجنه

قنات قصبه گناباد داستان‌های مرموز و عجیبی دارد که بسیار ترسناک است. این قنات آن‌قدر گود است که حتی اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم باور کنیم آدمیزاد بدون کمک فرازمینی‌ها توانسته باشد چنین سازه‌ای را ۲۵۰۰ سال پیش ابداع کند. نکته جالب‌تر اینکه این اولین قنات جهان است. باید باور کنیم که موجودات فرازمینی روزگاری اینجا کار کرده‌اند و یادگار آن‌ها قنات قصبه شده است.

جاذبه های گردشگری ترسناک ایران

دره اجنه مشهد، هزارتوی از ما بهتران

این دره بسیار زیبا در مسیر چناران به مشهد قرار دارد و سال‌هاست داستان‌های مختلفی را به گوش همه رسانده است. دیوارهای دره بسیار باریک، کم‌عرض و گاه تاریک و مخوف هستند. اینجا حتی صدای نفس شما هم توی راهروها می‌پیچد و تصور می‌کنید یک جن دارد با احتیاط شما را تعقیب می‌کند!

جنگل جیغ طرقبه، زنی که هنوز در آتش می‌سوزد

گردشگری ترسناک

می‌گویند سال‌ها پیش اینجا زنی خودسوزی کرده و هر شب صدای جیغ‌های این زن، گوش مسافران را کر می‌کند. تراژدی وحشتناکی است که باعث شده این جنگل زیبا و انبوه به یکی از جاذبه های ترسناک ایران تبدیل شود. یادتان باشد، چه جیغ زن باشد و چه صدای نعره درندگان باز هم نباید شب را در آنجا بمانید.

کوه پدری، جاذبه‌ای مافوق تصور

گردشگری وحشت

اینجا بی‌شک ترسناک نیست اما یکی از مرموزترین جاهای دیدنی ایران است. برخی از وجود موجودات ماورایی در اینجا حرف می‌زنند. بعضی می‌گویند اینجا مغناطیس عجیبی دارد که هر چیزی را به‌سمت خود می‌کشد. بعضی هم برای آزمودن ماجرا، ماشین خود را در جاده منتهی به کوه پارک کرده‌اند و به چشم دیده‌اند که ماشین به‌سمت کوه عقب‌عقب می‌رود! بعضی هم از خواص ضدسرطانی و درمانگر ایدز در این منطقه می‌گویند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر مکان‌های گردشگری وحشت در ایران را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
تکیه بیگلربیگی یکی از بناهای قدیمی در شهر کرمانشاه است که در حال حاضر جزو جاذبه‌های گردشگری آنجا محسوب می‌شود. در روزهایی که عزاداری‌ها دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد، دیدن فضای تکیه‌های سنتی خالی از لطف نیست.
تکیه بیگلربیگی

عزاداری در دهه‌های پیش در ایران بسیار متفاوت‌تر از امروز بوده. فضای عزاداری مذهبی برای مردم مهم بوده و ارزش بسیاری برایش قائل بودند. حتی اگر از بزرگ‌ترها سوال کنید، هنوز طعم چای تکیه‌های قدیمی را به‌خاطر دارند. ظرف‌های ملامین با غذای نذری و عطر گلاب که فضا را معطر می‌کرد. گرچه عزاداری در این تکیه‌های قدیمی دیگر در شهرهای بزرگ مرسوم نیست اما بعضی از آن‌ها به دلیل ارزشی که داشته‌اند، به جرگه موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران پیوسته‌اند. نمونه‌اش دو تکیه معروف کرمانشاه، معاون‌الملک و تکیه بیگلربیگی هستند که هر دو از نظر زیبایی، بی‌نظیر و هنرمندانه ساخته شده‌اند و جزو جاذبه‌های محبوب کرمانشاه به‌شمار می‌روند. برای خواندن این مطلب با ما در مجله دلتا همراه باشید.

معرفی تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی شهر کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی سه ورودی دارد و ورودی اصلی در بخش جنوب غربی قرار دارد. سردر این ورودی را با تزئینات آینه‌کاری و مقرنس‌کاری و گچبری‌هایش می‌توانید تشخیص دهید. همچنین دو طرف ورودی، دو ردیف طاق‌نما دارد. از سردر ورودی که بگذرید، فضای هشتی با دیواره‌های طاقچه‌دارش را خواهید دید و سقفش تزئینات رسم‌بندی‌ آجری دارد.

حیاط تکیه

حیاط بزرگ در ایام محرم انبوه عزاداران را در خود جای می‌داد. مردم محلی درباره حوض بزرگی که وسط حیاط قرار گرفته می‌گویند در ایام محرم برای عزاداران از شربت پر می‌شده و مردم از داخل حوض سهم خود را برمی‌داشتند.

 

سمت غربی آن، گنبدخانه حسینیه قرار دارد که مخصوص مراسم بوده. سمت شمال شرقی حیاط هم آشپزخانه بوده که در ایام محرم، غذای نذری در آن می‌پختند و از عزاداران پذیرایی می‌کردند. بخش شاه‌نشین هم از همان بدو ورود خودنمایی می‌کند و تزئینات زیبایی درونش دارد.

شهر کرمانشاه

حسینیه تکیه بیگلربیگی

مهم‌ترین بخش حسینیه تکیه بیگلربیگی ایوان و گوشواره‌های زیبایی دارد. تالار حسینیه پر از آینه‌کاری‌های زیباست. همچنین کتیبه‌های متعددی از زمان سلطنت مظفرالدین شاه دارد که اسناد تاریخی ارزشمندی هستند. این حسینیه دو طبقه است و هر طبقه ۶ اتاق دارد.

از در بزرگ چوب با ارسی زیبا می‌توانید وارد فضای اصلی حسینیه شوید. سقف ایوان حسینیه، منبت‌کاری زیبایی دارد و اطرافش با آینه‌کاری تزئین شده است.

موزه خط و کتابت تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

در بخشی از تکیه بیگربیگی، آثار را به صورت موزه به نمایش گذاشته‌اند. در سال ۱۳۸۳، موزه‌ای با عنوان خط و کتابت در آن افتتاح شد که اسناد و مدارک و مستندات تاریخی را به نمایش می‌گذارد. اگر علاقه‌مند به دیدن این آثار هستید، بازدید از آن را از دست ندهید.

موزه پارینه‌سنگی تکیه بیگلربیگی

موزه دیگری با عنوان موزه پارینه‌سنگی زاگرس در قسمت دیگر تکیه قرار دارد که گفته شده تنها موزه پارینه‌سنگی در خاورمیانه است. این موزه از سال ۱۳۸۶ در این مکان تاسیس شد و مجموعه‌ای از ابزارآلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره پارینه‌سنگی را به نمایش می‌گذارد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به روستایی با چشمه‌های درمانی در نزدیکی تهران مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
خانه طباطبایی‌ها یکی از بناهای دیدنی و قدیمی شهر کاشان است که به علت نوع معماری خاص و زیبایی بی‌نظیرش مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
خانه طباطبایی ها در کاشان

کاشان را می‌توان شهر خانه‌های قدیمی دانست. از میان خیل این خانه‌ها، این بار اما سری به یکی از بدیع‌ترین خانه‌های این شهر زده‌ایم که نشان‌دهنده شاهکار هنر معماری در گذشته است. خانه طباطبایی ها در کاشان در محله سلطان امیر احمد. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

خانه طباطبایی‌ها در کاشان

این خانه در یکی از محله‌های قدیمی شهر قرار گرفته است. معمار این بنا، شخصی به نام علی مریمی کاشانی بوده است. این شخص، از معمارهای بنام شهر کاشان است که در قرن سیزدهم زندگی می‌کرده است و به غیر از این خانه، ساخت بناهای معروف زیاد دیگری را هم مثل خانه بروجردی‌ها و خانه امین‌الدوله بر عهده داشته است. البته سنگ بنای این عمارت را سید جعفر طباطبایی گذاشته و به همین دلیل، خانه به نام او ثبت شده است.

خانه طباطبایی های کاشان

در ابتدای هشتی خانه، ۲۰ پله وجود دارد که باید از آن‌ها پایین بروید تا به حیاط خانه برسید. بعد از گذر از این ۲۰ پله وارد حیاط بزرگ و دلنشین خانه می‌شوید که با استخر بزرگ و زیبایی تزئین شده است. در دو طرف این حوض بزرگ هم شش باغچه هشت ضلعی به چشم می‌خورد که باعث زیباتر شدن حیاط شده است.

سبک معماری خانه طباطبایی

خانه طباطبایی ها

سبک معماری این خانه را می‌توان اندرونی دانست. قرار گرفتن باغچه خانه در گودی باعث استحکام بیشتر این بنا و مقاومت بیشتر آن در برابر زلزله شده است. همین موضوع یعنی قرار گرفتن بنا در داخل خاک باعث می‌شود که هم آب‌رسانی راحت‌تر انجام شود و هم خانه به‌صورت عایق عمل کند، یعنی نه زود سرد می‌شود و نه گرم. این یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خانه تاریخی است.

علاوه بر این، نکته جالبی که در معماری خانه طباطبایی ها در کاشان وجود دارد، حجاب‌دار بودن آن است، به این معنا که به‌خاطر اعتقادات دینی و اسلامی خانه طوری ساخته شده است که فضای داخلی خانه از بیرون قابل دیدن نیست.

قسمت داخلی خانه

داخل این خانه اتاق‌های زیادی هست که در اتاق مرکزی آن، یک سرداب بزرگ دارد و به دلیل نوع معماری خاصی که دارد، در فصل گرما ۱۵ درجه اختلاف دما با داخل و بیرون آن دارد.

خانه طباطبایی

خانه طباطبایی، از بناهای باارزش ایران و شهر کاشان است که حالا در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. تا حالا ۲ بار مرمت و بازسازی شده است. این خانه یکی از بهترین دیدنی‌های کاشان محسوب می‌شود و هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به شازند منزلگاه چشمه‌های خروشان و غاری مخوف مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
اقامتگاه‌های تسخیرشده در آمریکا از آن مواردی است که نسبت نزدیکی با مسائل ماورالطبیعه دارد. از آن مسائلی که فرهنگ مردم عامه همواره به دنبال آن است تا عوامل متافیزیکی را توجیه کند.
اقامتگاه های تسخیرشده در آمریکا

هر زمان که انسان از درک پدیده‌های اطرافش عاجز می‌ماند، آن‌ها را به مسائل متافیزیکی نسبت می‌دهد. در نتیجه، تمایل انسان به مسائل ماورالطبیعه، پدیده‌ای است که هزاران سال تداوم داشته است. البته باید پذیرفت مسائلی در دنیا هستند که ما نمی‌توانیم توضیح منطقی برای رخ دادن آن‌ها پیدا کنیم. اقامتگاه های تسخیرشده در آمریکا از آن پدیده‌هایی است که یکی از این موارد را شامل می‌شود. برای خواندن آن با ما در مجله دلتا همراه باشید.

خانه رید، تنسی

خانۀ رید، یک هتل تاریخی است که در سال ۱۸۷۲، در نزدیکی ایستگاه قطار شهر ساخته شد. البته شکارچیان روح بسیاری بودند که جسارتِ مواجهه با آنالیزا نترلی را داشتند. آنالیزا چراغ‌ها را خاموش و روشن و شیر آب را در دستشویی باز و بسته می‌کند. به شکل سایه‌ای گذرا در بخش‌های مختلف اتاق دیده می‌شود. حجمی از فضای سرد تولید می‌کند و به‌شدت نسبت به مهمانان مرد حساس است.

با آنکه مدرک معتبری وجود ندارد اما مردم محلی معتقدند که همسر آنالیزا در وان حمام او را به قتل رسانده و سر از تنش جدا کرده است. تقریبا تمام کسانی که در این اتاق اقامت داشتند، اتفاقات عجیبی گزارش کرده‌اند. به همین دلیل، حتی با گذشت بیش از یک قرن از مرگ آنا، اتاق را به شکل قبل نگه داشته‌اند.

هتل استنلی، کلرادو

از هتل استنلی به‌عنوان دیزنی‌لند ارواح نام می‌برند. طبقۀ چهارم هتل محل اقامت فرزندان و پرستاران خانواده‌هایی بوده که از هتل دیدن می‌کردند. با اینکه دیگر چنین تفکیکی در هتل وجود ندارد اما همچنان در راهروهای طبقۀ چهارم، صدای خنده و دویدن می‌شنوید. ارواحی که در این هتل دیده شده‌اند گاهی به‌شدت شمایل انسانی دارند، مانند روحی که بالای پله‌ها می‌ایستد. اما بعضی از این ارواح، بیشتر از دیگران دیده شده‌اند. ارواح این هتل چراغ‌ها را خاموش و روشن و صداهای ترسناک تولید می‌کنند. از جاروبرقی متنفر هستند و گاهی صحبت می‌کنند.

هتل های ترسناک

هتل آلاسکان، آلاسکا

داستان از آنجایی آغاز شد که تعدادی از مسافران این هتل مدعی شدند در اتاق ۳۱۵ اتفاقات عجیبی رخ داده و موجودی شبح‌گونه دیده‌اند. تا اینکه یک روز ملوانی به این هتل آمده و درخواست کرد که در اتاق ۳۱۵ اقامت داشته باشد.

هنوز چند ساعت از اقامت این ملوان در اتاق نگذشته بود که صدای داد و فریاد و شکستن شیشه بلند شد. مدیران و کارمندان هتل سراسیمه به اتاق آمدند. درست جلوی چشم تمام کسانی که برای کمک آمده بودند، ملوان در حالی‌ که از ترس به خود می‌لرزید از پنجره بیرون پرید. هیچ‌کس علت این رفتار او را نفهمید. با اینکه اتفاق مشابهی هرگز رخ نداد اما همچنان مهمانان این اتاق می‌گویند که فضای اتاق سنگین است و ماندن در آن احساس ناخوشایندی به انسان می‌دهد.

اقامتگاه های مخوف

در این بخش از مطلب اقامتگاه های تسخیرشده در آمریکا چند مکان گردشگری وحشت را به شما معرفی کردیم. با ما در ادامه این مطالب همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به مکان‌های گردشگری وحشت در ایران مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
یکی از روستاهای زیبای مازندران آب اسک است که نزدیک آمل قرار دارد. از جاذبه‌های پرطرفدار آب اسک چشمه‌های آبگرم آن است که لبریز از گوگرد و املاح طبی بسیار است و هر ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‏‌کند.
روستای ییلاقی آب اسک

به یکی از روستاهای زیبای مازندران به نام روستای ییلاقی آب اسک می‌رویم. این روستای ییلاقی و خوش‌منظره در شهرستان آمل قرار دارد. گفتنی است یکی از معروف‌ترین رسوم ایران مراسم روستای آب اسک یا همان برف چال است. اگر می‌خواهید بدانید آب اسک یعنی چه و این روستا کجاست، با ما در مجله دلتا همراه باشید تا این مطلب را با هم بخوانیم.

چرا روستای آب اسک؟

  • مراسم معروف برف ‌چال هر سال در این روستا برگزار می‌شود.
  • از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است که طبیعت زیبا و دل‌نشینی دارد.
  • علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی آن نیز دیدنی است.
  • این روستا با داشتن حدود ۹ چشمه آبگرم می‌تواند مقصدی برای گردشگری سلامت باشد.
  • دسترسی به این روستا و جاذبه‌هایش آسان است.

روستای آب اَسک | دهکده اَشک

آب اسک با نام قدیم اشک روستایی کهن است که بر اساس برخی باورها اشک اول، پادشاه اشکانیان آن را به‌ نام خود یعنی اشک نام‌گذاری و به‌ مرور زمان نام آن تغییر کرده است. این روستای تاریخی با توجه به اسنادی مانند تاریخ طبرستان، قدمت زیادی دارد و بنا بر روایتی پیشینه آن را حدود ۱۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

آب اسک از توابع کجاست؟

آب اسک از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل، از شهرستان‌های استان مازندران است که از جاذبه‌های آن می‌توان به رودخانه هراز، غار آب اسک، دریاچه امامزاده علی، بقعه امامزاده اصغر و قلعه سنگی اشاره کرد.

برف چال چه مراسمی است؟

ساکنان این منطقه شمالی ایران در یکی از روزهای اردیبهشت گرد هم می‌آیند و در روزی معین از فصل بهار، بقایای برف‏‌های زمستانی را از کوهستان برداشته و در جایی مشخص در دامنه کوه دماوند انبار می‌کنند. در مراسم باشکوه برف چال که برای تامین آب دامداری در تابستان برگزار می‌شود، از طلوع آفتاب مردان روستا را ترک می‌کنند و فقط زنان در روستا می‌مانند. این مراسم یکی از دلایل جذب گردشگر به این روستاست.

 

تاریخچه روستای آب اسک

از نکات قابل توجه و تامل در این روستا وجود چشمه‌های آبگرمی است که از دل زمین می‌جوشد و املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و درد مفاصل دارد.

چشمه های آبگرم آب اسک

یکی از جاذبه‌های پرطرفدار آب اسک چشمه‌های آبگرم آن است که از دل زمین می‌جوشد و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‏‌کند. این چشمه‌ها املاح فراوان و مواد گوگردی دارد که برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است. چشمه‌های آب اسک حاوی کلرور، بیکربنات‌ها، هیدروژن سولفوره و گوگرد است.

خاصیت درمانی چشمه‌ها

این چشمه‌ها قابلیت درمان بیماری‌های زیادی مانند پوست، اعصاب‌ و‌ روان، گوارشی، کم‌خونی، ریوی، قلبی، عفونت‌ مجاری تنفسی، بیماری‌های جلدی و مفصلی را دارند. اهالی روستا برای درمان و استحمام از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کنند.

روستای آب اسک آمل

چشمه‌های اسکو

در محله اسکلا، آب چشمه‌های اسکو لوله‌کشی شده و به دو بخش زنانه اسکو و مردانه اسکو جهت استفاده اهالی تقسیم می‌شود. زاغ چشمه، چشمه آب نادعلی، چشمه قل‌قله‌سر برخی دیگر از چشمه‌های این ناحیه است، همچنین چشمه آب‌فرنگی یا آب‌آهن که در بالا دست روستا قرار دارد، برای درمان بیماری‏‌های کم‏‌خونی توصیه شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به مرند شهری با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و زیبا مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
چند مکان گردشگری وحشت در ایران وجود دارد که همواره پذیرای داستان‌ها و افسانه‌های کهن بوده است و نسل به نسل به همه منتقل شده است. با ما در این بخش همراه باشید.
چند مکان گردشگری وحشت

بارها شنیده‌ایم که ایران کشوری است چهارفصل و برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای چیزی دیدنی در چنته خویش دارد. از تاریخ‌گردی گرفته تا طبیعت‌گردی و ماجراجویی. عموما هم ماجراجویی را مساوی با هیجان در نظر گرفته‌اند. اما این بخش در گردشگری بسیار مفصل‌تر از این‌هاست. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا چند مکان گردشگری وحشت در ایران را با هم بخوانیم.

سوراخ‌های مرگ

وجود گورستان‌های عجیب در اطراف روستاها و پیدا شدن استخوان‌های آدمی در مکان‌هایی که تصوری از قرارگیری جنازه‌ها در آن نداریم، باعث شده حول آن قصه‌هایی شکل بگیرد. قلعه مقبره‌های «کوهکن» در نزدیکی شهر «جالق» استان سیستان و بلوچستان است که می‌گویند روی سوراخ‌های دیوار آن اسکلت‌هایی پیدا شده است.

قلعه آدم‌خوار

قلعه آدم‌خوار هم یکی دیگر از ساخته‌های متروک مانده بشر است که محلی برای قصه‌پردازی شده است. می‌گویند قرن‌ها پیش مردمانی که به روستای «کورعباسلو» در استان اردبیل می‌رفتند، پس از بازدید از قلعه باستانی «بوینی یوغون» به‌صورت مرموزی ناپدید می‌شدند. گویی این قلعه آن‌ها را می‌بلعید. کم‌کم این دژ در میان اهالی روستا به قلعه آدم‌خوار مشهور شد و داستان‌های بی‌شماری درباره آن دهان به دهان میان مردم پیچید.

گردشگری وحشت در جهان

هر بار که بازدیدکننده‌ای به‌سوی دیوارهای مرتفع این قلعه روانه می‌شد، دیگر بازنمی‌گشت. گویا چون بازدیدکننده‌هابه‌سمت قلعه رفته و از سوی دیگر برمی‌گشتند، گمشده تلقی می‌شدند. با وجود این به گفته یکی از شهروندان اردبیل، قصه‌های قدیمی این قلعه آدم‌خوار هنوز میان برخی اهالی رد و بدل می‌شود.

خانه جن‌ها

در افسانه‌های محلی، عموما قلعه‌های متروک را خانه جن و ارواح دانسته‌اند. قلعه «زاهدان کهنه» در ۲۷ کیلومتری شرق زابل و هفت کیلومتری شمال شهرستان «زهک» تا سال‌ها محلی برای این نوع قصه‌ها بوده است.

گردشگری وحشت در ایران

«اینجا را خانه جن و ارواح دانسته‌اند. حتی داستان‌هایی درباره ربودن دختران جوان از جانب اجنه در این دره، در بین مردم منطقه رایج است. برخی باورهای قدیمی هم از ممنوع بودن ورود زن حامله به این منطقه می‌گوید. قدیم‌ترها اگر زنی فرزند ناقص به دنیا می‌آورد، آن را با اجنه این دره مرتبط می‌دانستند. نه‌تنها زن حامله بلکه هیچ‌کسی نباید حتی به آن نزدیک شود چه رسد به آنکه درون آن قدم بگذارد.»

غار مرگ

تونلی تاریک که انسان را می‌بلعد می‌تواند یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای گردشگری وحشت باشد. به شرط آنکه برای رفتن درون آن، غارنورد حرفه‌ای باشید.

گردشگری وحشت

از غار «پرآو» صحبت می‌کنیم. غاری که در ۱۲ کیلومتری کرمانشاه و در کنار روستای «چالابه» واقع شده است و داستان‌های ترسناک بسیاری درباره‌اش می‌گویند. غاری صعب‌العبور و عمیق که جان عده‌ای را گرفته و به همین دلیل آن را «غار قاتل» نامیده‌اند.

در این بخش از مجله، چند مکان گردشگری وحشت را با هم خواندیم. در نوبت‌های بعد مکان‌های دیگری را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به این کلیسا از استخوان مردگان درست شده است مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
شهرستان شازند یکی از بخش‌های استان مرکزی است که قدمتی مربوط به دوره قاجاریه دارد. این شهرستان مکان‌های دیدنی و چشمه‌سارهای جذابی دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.
شهرستان شازند

شهرستان شازند در جنوب غربی استان مرکزی واقع شده است. از جنوب و جنوب غربی به (استان لرستان) و از غرب به شهرستان ملایر (استان همدان) محدود می‌شود. قدمت شهر شازند به دوره قاجاریه می‌رسد. این شهر در زمان قاجار به نام ادریس‌آباد شناخته شده است. بعد از عبور راه‌آهن سراسری از این ده و احداث ایستگاه به علت وجود کوهی که در کنار ایستگاه قرار داشت نام آن را شازند گذاشتند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر درباره بخش‌های گردشگری آن بدانیم.

چشمه کیخسرو

چشمه کیخسرو یا بلاغ حک، در هفت کیلومتری شمال غرب شازند، در دامنه جنوبی کوه راسبند، در کنار کوه بلاغ واقع شده است. این چشمه، از نوع کارستیکی محسوب می‌شود. چشمه بلاغ حک از مکان‌های اسطوره‌ای ایران به شمار می‌رود. بنا به قولی کیخسرو قبل از اینکه به غار پناه ببرد، خود را در این چشمه شست‌وشو داده و سپس به غار پناه برده است.

شهرستان شازند اراک

چشمه عمارت

چشمه عمارت چندین چشمه دارد که در روستای عمارت در ۲۶ کیلومتری جنوب شازند و در مسیر شازند – خمین قرار گرفته است. تعداد این چشمه‌ها زیاد است، به‌طوری‌که داخل مسجد، محوطه مسجد و منازل مسکونی، آب از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه‌ها در دریاچه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع انباشته شده و محلی برای شنا و بازی کودکان منطقه است.

امامزاده عبدالله سورانه

امامزاده عبدالله ابن احمد روستای سورانه در دل کوهپایه‌های قله سر به آسمان کشیده شهباز بلندترین قله استان مرکزی واقع شده است. این بقعه در دامنه سرسبز و در مجاورت یک چشمه‌سار طبیعی قرار دارد و به زبان محلی به این موقعیت قبه چشمه می‌گویند.

غار سوله خونزا

این غار در کوه‌های «شمس‌آباد» واقع شده و نزدیک‌ترین راه آن از طریق جاده اراک – شازند، در تقاطع راه روستای «قدمگاه» قرار دارد. در طرف راست دیواره سنگی کوه، دهانه اولیه غار نمایان است و دهانه دوم در ارتفاعات بالاتر دیده می‌شود. نام سوله خونزا یا «سوله خونزاب» به معنی «سوراخ خانه چشمه‌دار» است.

شازند اراک

پیست اسکی شازند

پیست اسکی شازند که در ارتفاع ۲۷۶۰ متری در ۲۵ کیلومتری شهر شازند و ۵۵ کیلومتری اراک در استان مرکزی واقع شده است. با مسیری به طول ۶۰۰ متری از امکاناتی نظیر سه دستگاه تله‌سیژ و رستوران برخوردار است. پیست شازند تنها در فصل زمستان و بهار فعال است و از استان‌های همدان و لرستان نیز گردشگر جذب می‌کند.

روستای رضا آباد سربند

شهرستان شازند استان مرکزی

روستای رضاآباد در ۸۰کیلومتری جاده اراک – بروجرد واقع شده است. این روستا قدمتی چهارصد ساله دارد. روستای رضاآباد با طبیعت زیبا و چشمه‌سارهای بسیار محلی بکر برای گردشگران فراهم کرده است. این چشمه‌ها از بریدگی و شکاف صخره‌ها به بیرون جاری است. شقایق وحشی، گل‌های لاله واژگون و بوته‌های سوسن و سنبل در فصل بهار چشم‌انداز بسیار زیبایی به ارتفاعات اطراف چشمه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به گورستان ایستاده کودکان در ارگ بم مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
گورستان ایستاده کودکان در ارگ بم یکی از ترسناک‌ترین مکان‌هایی است که در سال‌های اخیر و بعد از وقوع زلزله بم کشف شده است. برخی از اجساد نشان از معاصر بودن این اتفاق دارد.
گورستان ایستاده کودکان

دیوارهای ارگ بم سال‌هاست که گورستان ایستاده کودکان و نوزادان این شهر است. معمایی بحث‌برانگیز که سال‌ها تیتر رسانه و روزنامه‌های رسمی بود. به‌راستی این بنای عظیم در شهر بم گورستان کودکان است؟ این موضوع به‌اندازه‌ای عجیب و مشکوک بود که باستان‌شناسانی از ژاپن هم در آن سال‌ها به شهر بم رفتند تا سر از این معمای تلخ دربیاورند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این مطلب بیشتر بدانیم.

چه کسی اولین بار این گورستان را کشف کرد؟

سال ۱۳۸۲ بعد از وقوع زلزله بم، یک کارشناسان ایرانی به این شهر رفت تا گزارشی درباره میزان خرابی‌هایی که به وجود آمده به سازمان میراث فرهنگی ارائه دهد. او با استخوان‌هایی مواجه شد که از دیوار ارگ بم بیرون ریخته بودند. با بررسی‌هایی که انجام شد تعداد ۶۸ جسد کودک و نوزاد در دیوارهای ارگ بم کشف شدند. طول عمر این جسدهای دفن‌شده به سال‌های دور برمی‌گردد. دو تن از این کودکان دفن‌شده گیره پلاستیکی بند ناف داشتند که نشان می‌داد در دوره معاصر این اتفاق افتاده است.

گورستان ایستاده ارگ بم

این کودکان در پارچه بیمارستانی پیچیده شده و جایی گذاشته بودند که نشان می‌داد عمل دفن بعد از وقوع زلزله انجام شده است. میزان پوسیدگی و تعفن بدن نشان می‌داد که احتمالا شش ماه تا حداکثر دو سال بیشتر از زمان مرگ و تدفین آنان نگذشته است. به این ترتیب ارگ بم از دوران صفویه تا همین سال‌های اخیر میزبان جنازه ده‌ها کودک بوده که به اصطلاح به آن گورستان ایستاده کودکان می‌گویند.

نحوه دفن کودکان

شواهد و اسنادی که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد دفن بچه‌ها به سه شکل انجام شده است. نوزادان در چینه دیوار دفن شده و بدنشان طوری در خشت قرار گرفته که دیگر جدا نمی‌شد. گویی خشت تابوت بچه بوده است. نوع دیگر طوری دفن شده‌اند که گویا مقداری از خشت‌های دیوار را برداشته‌اند تا فضایی ایجاد شود و بچه را لابه‌لای خشت‌ها گذاشته‌اند. نوع سوم دفن این کودکان به‌گونه‌ای است که انگار در گودی‌های پس از تخریب دفن شده‌اند. نمونه‌اش هم همین بچه‌هایی است که زمان زیادی از دفن آن‌ها نمی‌گذرد. بچه‌های تازه هم پای دیوار قرار گرفته‌اند و روی هم قرار دارند نه کنار هم. روی آن‌ها را هم کاملا پوشانده‌اند. شاید همین موضوع دلیل این همه سال پنهان ماندن گورستان ایستاده کودکان شده است.

بنای تاریخی ارگ بم

نظر محققان

یکی از محققان موضوع را این‌گونه بیان می‌کند: قدمت بچه‌ها مربوط به بعد از مرمت حصار در اثر حمله افغان‌ها تا دوره قاجار بوده است. دورانی که ارگ بم درگیری‌های کمتری را شاهد بوده و این موضوع اصلا منطقی نیست که فردی بچه‌اش را در جایی دفن کند که ممکن است خراب شود. او معتقد است که در کرمان آیین‌ها و فرقه‌های بسیاری وجود داشت که به‌هیچ‌وجه در موردشان چیزی منتشر نشده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به گنج نهفته حضرت سلیمان در دریاچه گنج مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در یکی از شهرهای اطراف پراگ کلیسایی وجود دارد که تمام لوازم داخلی آن با استخوان اجساد مردگانی تزئین شده که در آنجا دفن شده‌اند.
کلیسایی با استخوان مردگان

در ۷۰ کیلومتری شرق پراگ، شهری کوچک به نام کوتنا هرا قرار دارد که به دلیل وجود معدن‌های نقره پربارش در آن دوران توانست رشد زیادی داشته باشد و پیشرفت کند. کلیسای سانتا باربارا هم که یکی از کلیساهای مشهور قرون وسطی، در آن دوران بود در همین شهر بنا شد. در نزدیکی شهر کوتنا هرا، شهر کوچکی به نام سدلک وجود دارد که به‌خاطر کلیسای عجیب و غریبش توانسته شهرت زیادی به‌دست آورد. کلیسایی با استخوان مردگان مطلب جذابی است که برای خواندن آن با ما در مجله دلتا همراه باشید.

کلیسای استودان سدلک با تزئیناتی از استخوان انسان

شهر سدلک شهری کوچک در حومه کوتنا هرا است که با آن حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد. همان‌طور که گفته شد کلیسایی ترسناک در این شهر وجود دارد که برای تزئین آن از استخوان ۴۰۰۰۰ انسان استفاده شده است که پیش‌تر در این کلیسا دفن شده بودند. سدلک که شهری ناشناخته و کوچک بود، امروزه به واسطه این کلیسا به یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری چک تبدیل شده است و هر سال به تنهایی ۲۰۰ هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند.

کلیسای مردگان

از این کلیسا بیشتر بدانید

از آنجایی که هیچ کلیسایی محل دفن مردگان نیست، شاید جالب باشد بدانید که مردم در آن دوران به چه دلیل مردگان خود را در این کلیسا دفن کرده‌اند. داستان جالبی دارد:

در آن دوران، صومعه سیسترسی در سدلک، راهبی به نام هنری داشت. این راهب به دستور یکی از پادشاهان آن دوران به سرزمین مقدس فرستاده شد و موقع برگشت کمی از خاک آن را همراه خود به سدلک آورد و در کلیسا پاشید. این موضوع باعث شد تا بسیاری از مردم، مردگان خود را در این کلیسا دفن کنند چون اعتقاد داشتند خاک این کلیسا مقدس است و می‌تواند روح مردگان را در برابر عذاب الهی محافظت کند.

حتی خیلی از مردم از کشورهای مختلف به آنجا می‌آمدند تا مرده‌های خود را در این کلیسا دفن کنند. این‌چنین بود که اجساد زیادی در این گورستان انباشته شد.

ایده شکل‌گیری این کلیسا

  • در سال ۱۳۱۸ میلادی بیشتر از ۳۰۰۰ جسد در آن کلیسا وجود داشت، طوری که دیگر به حد اشباع رسیده بود و در نتیجه این تصمیم گرفته شد تا یک گورستان جدید ساخته شود. تمام استخوان‌های اجساد جمع‌آوری شد و در کلیسای استودان قرار گرفت تا اینکه هنرمندی به نام فرانتیسک رینت تصمیم گرفت یک ایده عجیب را عملی کند.
  • او تمام کلیسا را با استخوان‌های انسان‌ها تزئین کرد. در این کلیسا از دیوار آن گرفته تا جام‌ها همگی از استخوان‌های انسان ساخته شده‌اند. یکی از زیباترین بخش‌های کلیسا، چلچراغ عظیم آن است که تماما از استخوان‌های انسان درست شده است. این چلچراغ هفت شاخه دارد که در انتهای هر شاخه یک جمجمه قرار گرفته است.

استخوان ارواح

  • در واقع جایی که یک بنای عادی بود، با یک ایده خوب و ترسناک به جایی تبدیل شده است که حالا مردم زیادی از سراسر دنیا حاضرند سفر کنند و این کلیسا را ببینند. سدلک بدون شک شهری است که شهرت امروز خود را مدیون مردگان است. کلیسایی با استخوان مردگان مکانی جذاب و دیدنی از گردشگری وحشت است که دیدن آن را به همه توصیه می‌کنیم.

برای خواندن مطالب بیشتر به گنج نهفته حضرت سلیمان در دریاچه گنج مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
مرند شهری تاریخی است که جاذبه‌های گردشگری خیلی زیادی را در خود دارد. اما شاید کمتر درباره آثار تاریخی آن شنیده باشیم.
شهر تاریخی مرند

شهر تاریخی مرند جزو شهرهای بسیار کهن در آذربایجان شرقی است که به اعتقاد مورخان، قدمت آن به هزاره‌ سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.
شهر زیبا و تاریخی مرند، پس از شهرهای تبریز و مراغه، سومین شهر پرجمعیت شناخته می‌شود. پس از کاوش‌های انجام شده بر تپه‌های باستانی «گرگر»، متوجه شده‌اند ظروف سفالی و وسایل کشف شده، متعلق به هزاره‌ پنجم پیش از میلاد مسیح است.

در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید تا درباره این آثار بیشتر بخوانیم.

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

در فاصله‌ ۱۳ کیلومتری از شهرستان مرند در مسیر مرند به تبریز و درون روستایی به نام «یام» یا «پیام»، می‌توان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی را مشاهده کرد که به «کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند» شهرت یافته است. پس از کاوش‌های انجام‌شده بر تپه‌های باستانی «گرگر» مشخص شد که ظروف سفالی و وسایل کشف‌شده، متعلق به هزاره‌ پنجم پیش از میلاد مسیح است.

کاروانسرای شاه عباسی

قلعه هلاکو

یکی از آثار تاریخی و بسیار قدیمی در شهرستان مرند، بنایی است آجری و متعلق به دوران حکومت مغول‌ها، که به «قلعه هلاکو» شهرت دارد. مردم محلی این اثر تاریخی را با نام «کاخ هلاکو» می‌شناسند که در دشت بسیار وسیعی به نام «دشت هلاکو» یا «الاکی» قرار دارد.

مسجد پیر بالا، مزار همسر حضرت نوح

«مسجد پیربالا» یا «مسجد بازار» یکی دیگر از بناهای مهم در شهر تاریخی مرند است که گفته می‌شود پس از طوفان نوح مدفن همسر حضرت نوح بوده است. ساختمان کنونی مسجد در سال ۱۲۶۸ هجری قمری روی بقعه‌ همسر حضرت نوح ساخته شده و تا به امروز تعمیرات و بازسازی‌های متعددی را به خود دیده است.

شهر باستانی مرند

آبشار پیر بالا

یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی در شهرستان مرند، «آبشار پیربالا» است. روستایی که آبشار درون آن قرار دارد، در بین یک دره‌ وسیع و در دهانه‌ دو رودخانه واقع شده و همین از مهم‌ترین دلایلی است که این روستا را به منطقه‌ای با چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی تبدیل ساخته است.

روستای تاریخی اویندین

«روستای اویندین» یکی از روستاهای زیبا با اقلیمی مطلوب است که در ۸۰ کیلومتری از شهرستان مرند قرار دارد. این روستا به‌دلیل داشتن آب‌های معدنی که خاصیت درمانی دارند، به یکی از مقاصد گردشگری اصلی و مهم استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

آتشکده مانداگارنا

«آتشکده مانداگارنا» یکی از چهار آتشکده‌ای است که در بخش باستانی شهرستان مرند قرار دارد. جالب است بدانید که پس از پیروزی سپاهیان اسلام در این منطقه، اکثر آتشکده‌ها از بین رفته است.

غار دو گیجان

«غار دوگیجان»، یکی دیگر از جاهای دیدنی مرند است که در کوهی بین روستاهای دوگیجان و زرقان قرار دارد. ورودی دهانه‌ اصلی غار، تالاری است که هیچ تزئینات غاری در آن وجود ندارد. غارنوردان با عبور از شیبی ۲۰ درجه که در قسمت چپ تالار وجود دارد، به طبقه‌ پایین غار هدایت می‌شوند که دو تالار در آن به چشم می‌خورد. کف این تالار نیز گلی است.

تاریخ شهر مرند

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به عقیق سبز رامسر، بهشت روی زمین مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
سرزمین‌های برفی همواره مکانی شگفت‌انگیز و جادویی برای گردشگری هستند. در این روزهای گرم با این سفر مجازی به سرزمین‌های یخی همراه ما باشید.
سرزمین های برفی

همواره سرزمین های برفی بخش‌هایی شگرف از زیبایی‌های طبیعت را شکل داده‌اند. در این مقاله و در قاب تور مجازی، به سرزمین‌های سراسر سفید، یخی و برفی دنیا سفر می‌کنیم. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با شما در این هوای گرم به چند نقطه یخی جهان سفر کنیم.

سفری به سرزمین برف و یخ در تابستان

هر فصل از سال که فرا می‌رسد همراه با خود، زیبایی‌های بخصوصی را به چهره‌ طبیعت اضافه می‌کند. بهار با رویش دوباره‌ گل‌ها و درخت‌ها همراه است. تابستان با هوای آفتابی و مناطق همچنان سرسبزش، پاییز با روزهای بارانی و طبیعت سراسر نارنجی خود و زمستان، با مناطق تمام سفید و آرامش خاص خودش از راه می‌رسند.

سرزمین یخ های جاویدان

با اینکه هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد و در زمان مناسب، از تماشای طبیعت آن لذت می‌بریم، روزهای سراسر سبز بهار، تابستان و لحظات تماما سفید فصل زمستان هستند که در هر لحظه از سال، تماشا کردن طبیعت آن‌ها برای اکثر ما، دل‌نشین و آرام‌بخش است. امروز و از قاب تورهای مجازی، قرار است به مناطق برفی و یخی و تماما سفید دنیا سفر کنیم. همراه ما باشید!

چند مکان معروف یخی در جهان

در این قسمت از تورهای مجازی مجله دلتا، از مناطق برفی و یخی برایس کنیون در آمریکا سفر خودمان را آغاز می‌کنیم و طی آن، به منطقه‌ برفی کلومونسکویه از روسیه، پارک ملی هاونگ‌لنگ در چین، دریاچه‌ یخی بایکال در روسیه و بیشتر سفر خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین مناطقی که طی این سفر قرار است به آن سر بزنیم، جزیره‌ گرینلند است. گرینلند بزرگ‌ترین جزیره‌ دنیا است که در آمریکای شمالی واقع شده است. بیش از ۸۰ درصد زمین‌های این منطقه از برف و یخ شکل گرفته‌اند. نزدیکی گرینلند به قطب شمال، مزید بر علت شده تا این منطقه پرشده از برف باشد.

سرزمین وایکینگ‌ها

گرینلند تنها منطقه‌ قطبی این سفر نیست که به آن سر خواهیم زد. بندر نکو، آسترولاب و جنوب جورجیا از دیگر مناطق سفید و برفی مجاور قطب هستند که به سراغ‌شان خواهیم رفت. پس از آن، به نروژ می‌رویم و از دریاچه‌ آندروتنت دیدن می‌کنیم. در پایان نوبت به سرزمین وایکینگ‌ها یعنی ایسلند می‌رسد.

سرزمین یخ های جاودانی

البته که در جریان این سفر به سرزمین های برفی، مناطق برفی و بسیار زیبا و کوهستانی آلپ را فراموش نخواهیم کرد. در روزهای آتی درباره این موارد برای شما خواهیم نوشت.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به سنگ‌نوشته‌های ماداگاسکار، عجیب و ترسناک مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
همواره یکی از گزینه‌های سفر برای هر ایرانی شهر اصفهان و دیدن آثار تاریخی آن است. شاید بد نباشد که در کنار دیدن آثار تاریخی مکان‌های تفریحی و شاد اصفهان را هم بشناسیم.
مکان های تفریحی اصفهان

اصفهان شهر تاریخ و فرهنگ و هنر است و بیشتر گردشگرانی که از این شهر زیبا بازدید می‌کنند، هدف‌شان دیدن جاذبه‌های تاریخی شهر است. اما باید بگوییم که تفریح در اصفهان گزینه‌ای است که می‌توانید برای سفرتان به نصف جهان روی آن حساب کنید. برای دیدن بهترین مکان های تفریحی اصفهان با ما در مجله دلتا همراه باشید.

کوه صفه

اگر از شلوغی‌های مرکز شهر اصفهان فاصله بگیریم و به سمت بلوار شهدای صفه برویم، به تفرجگاهی ناب و جذاب می‌رسیم که در میان مردم با عنوان کوه صفه شناخته می‌شود. این کوه به‌خاطر امکانات رفاهی و تفریحی و پتانسیل آن برای ورزش‌هایی همچون کوهنوردی، پیاده‌روی و سنگ‌نوردی محبوبیت زیادی نزد مردم دارد.

مکان های تفریحی

شهر رویاها

شهر رویاها، عنوان یک مرکز تفریحی ۱۷۰۰۰۰ متر مربعی در شرق اصفهان است که به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تفریحی کشور شناخته می‌شود. در این مجموعه جاذبه‌های متنوع تفریحی در دو فضای باز و سرپوشیده قرار گرفته‌اند و می‌توانند افراد را در هر رده سنی و با هر سلیقه‌ای و در چهارفصل سال سرگرم کنند.

سیتی‌سنتر

سیتی‌سنتر اصفهان، یک مرکز تجاری، تفریحی و توریستی است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران و بزرگ‌ترین مرکز خرید اصفهان شناخته می‌شود. سیتی‌سنتر امکاناتی نظیر هایپراستار، مجموعه سینماها، مرکز همایش‌های بین‌المللی، فودکورت، پارکینگ، موزه، شهربازی، مجموعه دانشگاه‌ها، نگارخانه، بزرگ‌ترین و مجهزترین سالن اسکواش کشور و… را در خود دارد.

پارک جنگلی ناژوان

ناژوان با وسعت ۱۲۰۰ هکتار در غرب شهر اصفهان قرار دارد. از گذشته به‌عنوان قطب گردشگری طبیعی شهر اصفهان شناخته می‌شد. در یکی از بهترین مکان های تفریحی اصفهان امکانات متعددی اضافه شده است. مانند باغ پرندگان، باغ پروانه‌ها، باغ خزندگان، آکواریوم، موزه صدف، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، پل‌های پیاده‌روی متعدد، تله‌سیژ، امکانات قایقرانی و… به این مجموعه اضافه شد و آن را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اصفهان تبدیل کرد.

مکان های تفریحی شاد

باغ جوان اصفهان

باغ جوان، از مکان های تفریحی اصفهان است که حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد. در اینجا بیش از ۲۵ بازی هیجان‌انگیز انتظارتان را می‌کشد که برخی از آن‌ها در هیچ جای ایران وجود ندارند. سوارکاری تفریحی، کارتینگ، لیزرتگ، پینت‌بال، آرچری، یوروجامپینگ (پرش در آسمان)، روپ ادونچر، پارک بادی تنها بخشی از خوشگذرانی شما را در این مجموعه شامل می‌شوند.

پینت‌بال پرسپولیس

پینت‌بال بازی گروهی، مهیج و جذابی است که طرافداران زیادی دارد. در این بازی شما با شلیک گلوله‌های رنگی به تیم مقابل و انجام ماموریت مشخص، تلاش می‌کنید برتری خود را ثابت کنید و لحظات خوشی را با دوستان خود داشته باشید.

محله جلفا

محله جلفای اصفهان از محله‌های توریستی مشهور شهر است. این محله، منطقه‌ای تاریخی و ارمنی‌نشین است که به‌واسطه کلیسای وانک، زیباترین کلیسای اصفهان، گردشگران زیادی به سوی آن می‌روند. در اینجا با کافه و رستوران‌های جذاب و وسوسه‌انگیزی روبه‌رو می‌شوید.

پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار کار خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک سرپوشیده فلات مرکزی ایران آغاز کرده است. ۱۳ سرسره روباز و تونلی، محوطه بازی‌های کودکان، سونا، رستوران و کافه، حمام ترکی، سالن بازی کامپیوتری و فوتبال صابونی، همه و همه در این پارک آبی جای گرفته‌اند.

تفریحی برای نوجوانان

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به چهل ستون صفویان، جاهای دیدنی اصفهان مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
چمخاله یکی از زیباترین بخش‌های استان گیلان است که طرفداران زیادی دارد. بعد از گذر از ایام کرونا حتما این مکان را جزو انتخاب‌های خود قرار دهید.
زیباترین بخش استان گیلان

زیباترین بخش استان گیلان چمخاله است. چمخاله یکی از بهترین بخش‌های ساحلی استان گیلان است. این ساحل طرفداران زیادی بین گردشگران و مسافران دارد و همیشه برای دیدن زیبایی‌های بی‌نظیر آن، افراد زیادی به منطقه چمخاله می‌آیند.

چمخاله و چف بعد از شهرستان انزلی دومین منطقه توریستی ساحلی فعال در استان گیلان است که شرایط مناسبی برای گردش، تفریح و بازی‌های مختلف ساحلی دارد. در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید تا در مورد این مکان دیدنی بیشتر با شما صحبت کنیم.

مکان‌های دیدنی چمخاله

مهم‌ترین ویژگی که چمخاله را نسبت به دیگر مناطق و شهرهای اطراف خاص می‌کند،‌ قرار گرفتن بخش عظیمی از زمین‌ها و اراضی آن در ساحل دریاست. این زیباترین بخش استان گیلان باعث شده تا این شهر، منطقه‌ای پرطرفدار و محبوب در شمال باشد و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن، تبدیل به یک پیشنهاد خوب برای داشتن سفر آرام و رویایی شده باشد.

پل چوبی چمخاله

کنار جاده ساحلی چمخاله یک پارک جنگلی قرار دارد که با گذر از پل چوبی چمخاله به آن می‌رسید. با بازدید از پل چوبی چمخاله یا پارک جنگلی توسکا، یک رویای سبز و پر از آرامش را تجربه می‌کنید. محیطی زیبا که در آن درختانی سرسبز و تنومند یک پل چوبی را در آغوش گرفته‌اند.

پل چوبی چمخاله

ورودی این پل محدوده‌ای میدانی شکل دارد که نماد یک خانه محلی کوچک و گیلانی است. حوضی پر از انواع ماهیان زینتی در جلوی این خانه گذاشته شده است. صدای پرندگان و بلبل‌هایی که در محوطه این پارک جنگلی شنیده می‌شود. این صدا زیبا‌ترین و خوش‌صدا‌ترین آوازی است که از دل طبیعت به گوش شما می‌رسد و آرامشی عجیب به شما هدیه خواهد کرد.

جزیره فلامینگو

جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا یکی دیگر از مکان‌های دیدنی چمخاله در منطقه ساحلی گالشکلام و شهر چمخاله است. مجموعه تفریحی و گردشگری جزیره ارشیا با امکاناتی خاص و بی‌نظیر رویایی‌ترین و خاص‌ترین لحظات را برای مسافران و گردشگران خود می‌سازد.

جزیره فلامینگو

سخن آخر درباره بخش‌های دیدنی چمخاله

چمخاله در تمام فصول سال با دستی پر و دامانی رنگین منتظر مسافران و گردشگران خود است. اما به‌خاطر تغییرات جوی و آب‌وهوا، به‌نظر می‌رسد نیمه دوم بهار و تابستان ایام بهتری برای شنا و گردش باشد. اگر قصد رفتن به این شهر ساحلی کم‌نظیر را دارید، بعد از پشت‌سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود بروید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟ مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
خطرناک‌ترین جاده‌های ایران همواره باعث شده‌اند که آمار تصادف‌های جاده‌ای در ایران بالا باشد. با شناسایی این جاده‌ها می‌توانید بیشتر از جان خود محافظت کنید.
خطرناک ترین جاده های ایران

شناخت خطرناک ترین جاده های ایران می‌تواند به شما کمک کند در هنگام سفر و عبور از آن‌ها به‌دقت رانندگی کنید تا حافظ جان و سلامت خود باشید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا ده مورد از این جاده‌ها را بشناسیم.

جاده چالوس

این جاده را می‌توان جزو خطرناک ترین جاده های ایران به حساب آورد. زیرا هر ساله تعداد زیادی از مسافرینی که قصد سفر به شمال ایران را دارند، آمار زیادی از تصادفات را در این جاده ایجاد کرده‌اند.

جاده چالوس

جاده اهر – هریس – تبریز

این جاده که تبریز را به ۱۶ شهر شمالی متصل می‌کند نیز یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران به‌شمار می‌آید. جاده هریس مناظر باشکوهی دارد. باید هنگام رانندگی دقت بیشتری به خرج دهید تا در حین مشاهده آن‌ها تصادف نکنید.

جاده تهران – سمنان – مشهد

این جاده بسیار صاف بوده و اصلا پیچ و خمی ندارد. در واقع علت خطرناک بودن آن نیز همین هموار و یکسان بودن آن است که باعث می‌شود راننده‌ها خوابشان ببرد.

اتوبان تهران – ورامین

یکی از بدترین جاده‌هایی که در طول زندگی مسافرتی خود می‌توانید تجربه کنید، اتوبان تهران ورامین است. این جاده چند سالی است که جزو خطرناک‌ترین جاده‌های خاورمیانه نیز به‌شمار می‌آید.

جاده سلفچگان

سلفچگان یکی از شهرهای استان قم است. در واقع به دلیل اینکه سلفچگان یک جاده ارتباطی بین راه‌آهن شمال به جنوب و شرق به غرب است، باعث شده تا این جاده نسبت به سایر جاده‌های ایران همواره شلوغ باشد.

جاده کرمانشاه – اسدآباد – همدان

جاده اسدآباد همدان نیز یکی دیگر از جاده‌های خطرناک ایران است. این جاده زیرساخت غیر استاندارد و مشکلاتی از این قبیل دارد. به همین دلیل جزو مرگبارترین جاده‌های ایران است.

جاده اسدآباد

جاده قوچان به سبزوار

محور قوچان به سبزوار که مشهد را به سبزوار متصل می‌کند حدود ۱۸۵ کیلومتر طول دارد. عبور کامیون‌های ترانزیتی که از کشور ترکمنستان به سمت تهران یا سایر شهرها در حرکت هستند این جاده را پرخطر کرده است.

مسیر تهران – قم به شیراز

این مسیر یک جاده طولانی به‌شمار می‌آید. به دلیل اینکه رانندگان موارد ایمنی را کمتر رعایت می‌کنند و خسته هستند، جاده‌ای خطرناک به‌شمار می‌آید.

جاده گلستان – بجنورد

جاده‌ای که بروجرد را به گلستان متصل می‌کند نیز بسیار خطرناک است. اگر از اهالی این منطقه درباره این جاده سوال کنید، حتما متوجه خواهید شد که به این جاده لقب جاده مرگ داده شده است.

جاده تهران – خوزستان

جاده تهران خوزستان نیز از جمله جاده‌های طولانی است که منجر به خستگی راننده‌ها و افزایش احتمال خواب‌آلودگی آن‌ها خواهد شد.

جاده تهران خوزستان

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا کجا هستند مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
موزه رترو در شهر وارنا یکی از نمایشگاه‌های جذاب خودروهای کلاسیک در جهان است. اگر قبول دارید که خودروهای قدیمی همیشه حسی نوستالژیک دارند این مطلب را حتما بخوانید.
موزه رترو

موزه رترو نمایشگاه دائمی ماشین‌های کلاسیک است. وسعت آن ۴ هزار متر مربع است و در شهر وارنا و کشور بلغارستان قرار دارد. این موزه کلکسیونی کامل از ماشین‌های کلاسیک دارد که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید نمونه آن را پیدا کنید. در این موزه علاوه بر نمایش ماشین‌های کلاسیک، می‌توانید بازسازی زندگی مردم در دهه‌های مختلف را هم ببینید. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

موزه رترو کجاست؟

اگر به اروپا و بلغارستان سفر می‌کنید، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید این موزه است. بخصوص اگر عاشق ماشین‌های آنتیک و کلاسیک باشید. خودروهای قدیمی از جمله ولکا، مسکویچ و اسکودا در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار گرفته است. حال و هوای موزه حال و هوای دوران آغاز مدرنیته است. به همین دلیل برای بازدیدکنندگان حس نوستالژیکی دارد.

نمایشگاه دائمی ماشین کلاسیک

ماشین‌های کلاسیک و قدیمی که در موزه رترو به نمایش گذاشته شده‌اند، دیگر ساخته نمی‌شوند. در بهترین حالت فقط ۱ یا ۲ نسخه از آن‌ها در دنیا وجود دارد. در این موزه حدود ۵۰ ماشین آنتیک که متعلق به حدود ۸۰ سال پیش است به نمایش گذاشته می‌شود.

فضای این موزه به چه صورت است؟

بازسازی فضای قدیم اروپا در این موزه به‌قدری جالب است که می‌توانید حضور در سال‌های جنگ سرد در اروپا را کاملا حس کنید. طراحی فضای این موزه کاملا حال و هوای رترو یا به اصطلاح مدرسه قدیمی با سبک قدیم اروپا را متجلی می‌کند.

موزه رترو در وارنا یک محیط کلاسیک و قدیمی است. در واقع فضای جامعه و زندگی مردم وارنا در زمان حکومت‌های سوسیالیست را نمایش می‌دهد. مالکین این موزه با استفاده از تکنیک یکپارچه‌سازی محیط با سیستم، بازدیدکنندگان موزه را به ۵۰ سال گذشته و شرایط زندگی آن زمان می‌برند.

نمایشگاه خودرو کلاسیک

دانستی‌های موزه رترو

  • این موزه در گرند مال واقع شده است.
  • توجه اصلی این موزه، زندگی مردم وارنا در زمان شوروی سابق است نه ماشین‌های آنتیک.
  • لوازم آرایشی مصرفی خانم‌ها، سیگار بلغاری و لوازم آشپزخانه و خیلی موارد دیگر که در آن سال‌ها تولید شده در موزه رترو به نمایش گذاشته شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به چشم دنیا را در بلغارستان ببینید مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
روستای گرسماسر رامسر یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مکان‌های گردشگری است که طبیعت بکر و تازه آن جلوه‌ای استثنایی به سفر شما خواهد داد.
روستای گرسماسر رامسر

به روستای گرسماسر رامسر می‌رویم. بهشتی سرسبز و زیبا که توانسته لقب عقیق سبز رامسر را از آن خود کند. از جاده گرسماسر عبور می‌کنیم، پیچ و خم‌ها را پشت‌سر می‌گذاریم تا به این ییلاق تماشایی برسیم. در این سفر فراموش‌نشدنی همراه مجله دلتا باشید تا کمی بیشتر با این مقصد آشنا شوید.

چرا روستای گرسماسر رامسر؟

  • از ییلاق‌های بسیار زیبای رامسر است.
  • در گرما و رطوبت تابستانی شهرهای شمالی، هوایی خنک و مطبوع را به شما هدیه می‌دهد.
  • فرصت یک طبیعت‌گردی جانانه را برای شما فراهم می‌کند.
  • برای رسیدن به این روستای دیدنی، باید از دل جنگل دالخانی عبور کنید. یکی از جاذبه‌های معروف مازندران که طبیعتی مسحورکننده دارد.

گرسماسر کجاست

نام این روستا برگرفته از چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید گرزمان به معنای مکانی بالای بهشت است. نام روستا برگرفته از قلعه گرزمان‌سر در بالای کوه دزکول با ده قرن قدمت است. به احتمال زیاد این قلعه به دوران حسن صباح تعلق داشته است. نام گرزمان‌سر به مرور زمان به گرسماسر تغییر یافته است.

دیدنی‌‌ها و تفریحات گرسماسر

  • عبور از دل جنگل دالخانی: برای آنکه از رامسر به گرسماسر برسید باید به دل جنگل دالخانی بروید. این یعنی حال خوش سفر شما از همان دقایقی ابتدایی که به سمت مقصد به راه می‌افتید آغاز می‌شود.

جنگل دالخانی

  • چشمه‌ها: یکی از جلوه‌های طبیعی این روستا چشمه‌های آن است. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه‏‌های امیرخانی (با‏ آب معدنی سرد)، رادکنار، رستم‏‌سر، پولاد، چهارپیچ، گرسماسر اشاره کرد. برای بازدید از این چشمه‌ها بهتر است از افراد محلی کمک بگیرید.
  • زیارت: امامزاده رستم روی دامنه کوه قرار دارد و از آنجا چشم‌انداز زیبایی را شاهد خواهید بود. همچنین بقعه و مسجد آبجی در شمال روستا از دیگر اماکن متبرکه این روستاست.
  • کوهنوردی: از ارتفاعات این منطقه می‌توان به زین‌پشت، لپاسر، سماسوس و دزکول اشاره داشت. زیبایی‌های غیر قابل وصفی دارند. معروف‌ترین آن کوه سماموس است. روستای گرسماسر در دامنه شرقی آن و روستای جواهرده در ضلع شمال‌غربی آن قرار دارد.

جواهرده

این روستا یکی از مناسب‌ترین مسیرهای صعود به این قله زیباست. به همین دلیل کوهنوردان بسیاری برای صعود به این کوه عازم روستای گرسماسر می‌شوند. البته این فعالیت مخصوص افراد حرفه‌ای است که تجهیزات و تجربه کافی در زمینه کوهنوردی دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به شهر آدمک‌های بی‌دهان در اردبیل مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
شاید نام دریاچه گنج هر شنونده‌ای را ترغیب کند تا سری به آنجا بزند. اما باید بدانید که اینجا یک دریاچه بی‌بازگشت است.
دریاچه گنج

اگر به آذربایجان غربی رفتید و سری به دره جهنم زدید بد نیست از دریاچه گنج هم به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری وحشت در این منطقه دیدن کنید. نام این دریاچه ترسناک نیست و هر شنونده‌ای را ترغیب و تشویق می‌کند تا حتما سری به این منطقه بزند. شاید بخشی از آن گنج افسانه‌ای قسمتش شود! اما باید بگوییم که در این سفر حسابی حواستان جمع باشد، دریاچه‌ای که در شهر تکاب است، هزار و یک افسانه در دلش نهفته دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این دریاچه بیشتر بدانید.

گنج حضرت سلیمان

پای قصه اهالی بومی منطقه که بنشینید هرکس روایتی برای این دریاچه دارد. اما نکته مهم و قابل توجه در این باره وجود گنج‌های بی‌شمار در اعماق آب‌های منطقه است. مردم ساکن در منطقه تخت سلیمان می‌گویند کف دریاچه گنج پر از طلاست و حضرت سلیمان گنج‌هایش را اینجا دفن کرده است! همین قصه و افسانه‌ها افراد زیادی را راهی آن کرده است. اما کمتر کسی از راه رفته برمی‌گردد.

دریاچه گنج وحشت
وقتی مردم عادی نتوانستند راهی برای رسیدن به این گنج‌ها پیدا کنند باستان‌شناسان غواص راهی آنجا شدند. اما عمق ۷۵ متری دریاچه این اجازه را به آن‌ها هم نداد.

هرچه قصه‌های قدیمی و باستانی درباره این دریاچه بیشتر روایت می‌شود، انگیزه افراد برای رفتن به آن هم افزایش می‌یابد. هر چند خیلی‌ها معتقدند گنج نهفته در این دریاچه نفرین شده است و دست کسی به آن نمی‌رسد. قدیمی‌های منطقه می‌گویند این گنجینه محافظان بسیاری دارد تا برای همیشه دست کسی به آن نرسد. به خاطر همین است که همه هیئت‌های باستان‌شناسی و کاوشگر حتی اروپایی‌ها در نفوذ به عمق این دریاچه ناموفق بوده‌اند.

دریاچه گنج پنهان

در کنار تمام زیبایی‌های این دریاچه باید بگوییم که دریاچه گنج تخت سلیمان با همه آرامشی که دارد تنها با مرگ از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. مهمانانی که خبر از خشم نهفته این دریاچه ندارند. با همه این تفاسیر به شما توصیه می‌کنیم در سفر به این دریاچه تنها به شنیدن قصه‌ها و لذت بردن از آرامش ساحلی این دریاچه اکتفا کنید و از شنا داخل آن بپرهیزید که عاقبت خوبی ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به ونیز ایران کجاست؟ مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
سنگ‌نوشته‌هایی که در جزیره ماداگاسکار هستند تاریخچه‌ای بسیار کهن دارند. اگر قبول دارید که آن‌ها حسی ترسناک را القا می‌کنند، این مطلب را دنبال کنید.
ماداگاسکار

ماداگاسکار جزیره‌ای بسیار بزرگ و زیبا است که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. ماداگاسکار امروزه چهارمین جزیره بزرگ دنیاست. این جزیره حدود ۸۸ میلیون سال پیش از هند جدا شد و پس از آن هیچ‌گاه به خشکی‌های دیگر دنیا متصل نبوده است. این جدایی طولانی باعث شده تا اغلب گیاهان و جانوران آن بی‌همتا باشند و در جای دیگری از دنیا پیدا نشوند. ایرانیان برای سفر به این جزیره نیاز به تهیه ویزا ندارند. در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید تا این مطلب را با هم بخوانیم.

نوشتن روی سنگ‌ها از کجا آغاز شد؟

وقتی کشتی‌ها برای پهلو گرفتن در این جزیره توقف می‌کردند، ملوان‌ها گاهی برای سرگرمی در کنار سواحل گشت و گذار می‌کردند. آن‌ها اسم خودشان را روی سنگ‌ها و صخره‌ها می‌نوشتند. بعضی‌ها اسم کشتی، اسم ناخدا، تاریخ ورود و خروج از جزیره را هم حک می‌کردند و بدین‌ترتیب سیستم بومی پیام‌رسانی رشد زیادی پیدا کرد. ملوان‌ها قبل از اینکه جزیره را ترک کنند نامه‌ها و پیغام‌هایی را در جزیره رها می‌کردند. آن‌ها دور نامه‌ها را به دقت با نخ می‌پیچیدند و آن‌ها را به کمک زغال ضد آب و در پای سنگ‌ها در زیر زمین چال می‌کردند. هدف این بود که کشتی هلندی بعدی که در این جزیره لنگر می‌گیرد این پیغام یا نامه را بخواند و آن را به گیرنده مورد نظر برساند.

جاذبه های گردشگری ماداگاسکار

داستان سنگ‌نوشته‌ها چه بود؟

سنگ‌نوشته‌های جزیره ماداگاسکار در ساحل کوچکی روی چندین صخره و سنگ حکاکی شده‌اند. ساحلی که همچنان به نام ساحل هلندی‌ها معروف است. اگر نوشته این سنگ‌ها را بخوانید گاهی با داستان‌های جذابی روبه‌رو می‌شوید.

مثلا روی یکی از سنگ‌ها نوشته شده که کشتی «میدل برگ» بعد از اینکه تمام بادبان‌های خود را در گردبادی سخت از دست داد در سال ۱۶۲۵ به این جزیره رسید. افراد این کشتی مجبور شدند به مدت ۷ ماه در این جزیره بزرگ بمانند تا کشتی کاملا تعمیر شود. کشتی بعد از تعمیر دوباره به دریانوردی‌اش ادامه داد. اما این‌بار به جای شرق به هلند برگشت. اما متاسفانه «میدل برگ» هیچ‌وقت به خانه نرسید. چون در نزدیکی جزیره سنت‌هلن در اقیانوس اطلس جنوبی مورد حمله پرتغالی‌ها قرار گرفت و غرق شد. به‌طوری‌که حتی یک نفر هم نتوانست جان سالم به در ببرد.

جاذبه توریستی ماداگاسکار

در اواخر دهه ۱۶۰۰، هلندی‌ها فهمیدند که هیچ‌کدام از این پیغام‌ها به‌دست آن کسی که باید نمی‌رسد! به همین دلیل این سیستم عجیب و غریب پیام‌رسانی را رها کردند. گاهی حتی کارکنان شرکت‌های رقیب، نامه‌ها را از کناره‌های صخره‌ها می‌دزدیدند و از اطلاعات آن برای دنبال کردن فعالیت رقبای خود استفاده می‌کردند. برای همین کشتی‌های هلندی افراد محلی را به کار گرفتند تا این نامه‌ها را جمع‌آوری کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به جاذبه‌ های شگفت‌انگیز ماداگاسکار مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در میان جنگل‌های انبوه ملاکلای نوشهر، با منظره‌ای عجیب روبه‌رو خواهید شد که خواب را از چشم‌ شما می‌رباید.
دریاچه ممرز نوشهر

یکی از وهم‌انگیزترین تصاویری که در طبیعت خواهید دید، بازتاب تصاویر درختان مرده، بر دریاچه‌ای است که مه و سکوت آن را در آغوش گرفته است. دریاچه ممرز نوشهر مشهور به دریاچه ارواح، جایی است که این صحنه حیرت‌انگیز طبیعی را در آن می‌بینید. با ما همراه باشید تا خصوصیات این دریاچه را در مجله دلتا بخوانید.

سفر خود را چگونه آغاز کنید؟

برای آغاز سفر پرهیجان خود بار و بندیل سفر را بسته و راهی نوشهر می‌شویم. این شهر مکان وهم‌آلود و هراس‌انگیزی دارد که حضور در آن آدرنالین خون را بالا می‌برد.

تالاب ارواح

تالاب ارواح، دریاچه اسرارآمیزی است که در میان جنگل‌های انبوه خزری در شمال روستای چلندر پنهان شده است. این دریاچه در اکثر مواقع مه‌آلود است و صداهایی عجیب از آن به گوش می‌رسد. اما مه‌آلود بودن و صداهای ترسناک تنها دلیل هیجان‌انگیز بودن این مکان نیست.

چیزی که باعث شده این دریاچه در لیست گردشگری وحشت قرار گیرد وفور درختان مرده شناور بر سطح آب است که منظره‌ای عجیب و وهم‌آلود ایجاد کرده است. درختان خشک، مه رقیق دائمی، پنهان شدن دریاچه در قعر جنگلی انبوه و صداهای هراس‌انگیز جنگل موجب شده این دریاچه به تالاب ارواح شهرت پیدا کند.

ثبت در آثار ملی ایران

تالاب ارواح در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده و از جاذبه‌های طبیعی و بکر خطه شمال محسوب می‌شود که در بین گردشگران و ماجراجویان کمتر شناخته شده است.

  • برای لمس هیجان، باروبندیل سفر را ببندید و در اولین تعطیلات بعد از گذار از کرونا راهی تالاب ارواح شوید. مسیر دسترسی به این تالاب کمی دشوار است و نیازمند خودروهای مناسب برای عبور از جاده‌ای جنگلی هستید.
  • این مکان از امکانات گردشگری بی‌بهره است، پس وسایل ضروری سفر به همراه داشته باشید و ترجیحا برای اطمینان از جاده در فصول بهار و تابستان به این مکان سفر کنید.

دریاچه ممرز تالاب ارواح

امکانات رفاهی

به دلیل بکر بودن منطقه امکان مواجهه با حیات وحش بسیار زیاد است. با توجه به دسترسی سخت، فصل‌های بهار و تابستان که زیبایی طبیعت دو چندان می‌شود، بازدید از این تالاب مناسب خواهد بود، اما از آنجا که امکانات رفاهی و گردشگری در این منطقه برای مسافران وجود ندارد و گردشگران برای اقامت و دسترسی به امکانات باید به نوشهر بازگردند، در فصل‌های سرما دسترسی به این دریاچه مشکل و سخت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به شهر اسرارآمیزی که با سحر و جادو به وجود آمده! مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
تنگه بوچیر هرمزگان از آن جاهایی است که با دیدنش هیجان زده می‌شوید و آدرنالین خونتان بالا می‌رود. مکانی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای که سفر به آن از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود و لذت دره‌نوردی در این تنگه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد.
تنگه بوچیر هرمزگان

در سفر امروز مجله دلتا همراهمان باشید تا شما را به یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده و بکر طبیعت ایران یعنی تنگه بوچیر هرمزگان ببریم. جاذبه‌ای در قلب استان زیبای هرمزگان که لذت یک سفر هیجان‌انگیز، خنک و ماجراجویانه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تنگه بوچیر کجاست؟

برای رسیدن به تنگه بوچیر یا چله بوچیر، باید خود را به استان زیبای هرمزگان برسانید. جایی در میانه راه بوشهر و بندرعباس، در نزدیکی شهر پارسیان. روستایی به نام بوچیر که تنگه بوچیر در ارتفاعات کناری آن، جا خوش کرده است.

راه دسترسی به تنگه بوچیر از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی) و روستای بوچیر است که بعد از رسیدن به این روستا، باید جاده‌ای خاکی‌ را که در غرب روستای بوچیر است، به طول پنج کیلومتر به‌سمت شمال طی کنید تا به ورودی تنگه برسید.

تنگه بوچیر هرمزگان

معرفی تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر

در میان منطقه‌ای گرم و کویری، دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر هرمزگان یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. تنگه‌ای باریک و پرآب که در میان شکاف صخره‌ها قرار دارد و شما را از گرمای سوزان تابستان به سرما و خنکای زمستان می‌برد.

تفاوت دمایی میان قسمت‌های بیرونی تنگه با درون آن، به اندازه‌ای‌ است که حتی در فصل تابستان نیز در داخل این تنگه، قندیل‌های یخ، به‌چشم می‌خورد. با سفر به این محل، یک دره‌نوردی استثنایی را در قلب زمین شروع می‌کنید.

 

تنگه چله بوچیر

راهنمای بازدید از تنگه بوچیر هرمزگان

برای دره‌نوردی در چله بوچیر و رسیدن به انتهای آن باید تقریبا یک کیلومتر مسافت طی کنید. البته باید بدانید که مسیری هموار در برابرتان قرار ندارد، بلکه برای رسیدن به انتهای این جاذبه گردشگری، باید بارها به آب بزنید و از میان صخره‌ها بالا و پایین بروید. به‌همین دلیل باید شنا بلد باشید و تجهیزات صخره‌نوردی را نیز با خود ببرید.

معرفی تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر

بازدید از تنگه بوچیر برای افراد غیرحرفه‌ای

اگر دوست دارید از این دره دیدن کنید و ویژگی‌های لازم برای پیمایش آن را ندارید، باز هم می‌توانید از زیبایی‌های تنگه بوچیر لذت ببرید. شما می‌توانید در شیب کوه و بالای دره مسافتی را به صورت پیاده بروید و از بالا، درون تنگه را نگاه کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
تنگه بوچیر هرمزگان از آن جاهایی است که با دیدنش هیجان زده می‌شوید و آدرنالین خونتان بالا می‌رود. مکانی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای که سفر به آن از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود و لذت دره‌نوردی در این تنگه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد.
تنگه بوچیر هرمزگان

در سفر امروز مجله دلتا همراهمان باشید تا شما را به یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده و بکر طبیعت ایران یعنی تنگه بوچیر هرمزگان ببریم. جاذبه‌ای در قلب استان زیبای هرمزگان که لذت یک سفر هیجان‌انگیز، خنک و ماجراجویانه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تنگه بوچیر کجاست؟

برای رسیدن به تنگه بوچیر یا چله بوچیر، باید خود را به استان زیبای هرمزگان برسانید. جایی در میانه راه بوشهر و بندرعباس، در نزدیکی شهر پارسیان. روستایی به نام بوچیر که تنگه بوچیر در ارتفاعات کناری آن، جا خوش کرده است.

راه دسترسی به تنگه بوچیر از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی) و روستای بوچیر است که بعد از رسیدن به این روستا، باید جاده‌ای خاکی‌ را که در غرب روستای بوچیر است، به طول پنج کیلومتر به‌سمت شمال طی کنید تا به ورودی تنگه برسید.

تنگه بوچیر هرمزگان

معرفی تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر

در میان منطقه‌ای گرم و کویری، دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر هرمزگان یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. تنگه‌ای باریک و پرآب که در میان شکاف صخره‌ها قرار دارد و شما را از گرمای سوزان تابستان به سرما و خنکای زمستان می‌برد.

تفاوت دمایی میان قسمت‌های بیرونی تنگه با درون آن، به اندازه‌ای‌ است که حتی در فصل تابستان نیز در داخل این تنگه، قندیل‌های یخ، به‌چشم می‌خورد. با سفر به این محل، یک دره‌نوردی استثنایی را در قلب زمین شروع می‌کنید.

 

تنگه چله بوچیر

راهنمای بازدید از تنگه بوچیر هرمزگان

برای دره‌نوردی در چله بوچیر و رسیدن به انتهای آن باید تقریبا یک کیلومتر مسافت طی کنید. البته باید بدانید که مسیری هموار در برابرتان قرار ندارد، بلکه برای رسیدن به انتهای این جاذبه گردشگری، باید بارها به آب بزنید و از میان صخره‌ها بالا و پایین بروید. به‌همین دلیل باید شنا بلد باشید و تجهیزات صخره‌نوردی را نیز با خود ببرید.

معرفی تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر

بازدید از تنگه بوچیر برای افراد غیرحرفه‌ای

اگر دوست دارید از این دره دیدن کنید و ویژگی‌های لازم برای پیمایش آن را ندارید، باز هم می‌توانید از زیبایی‌های تنگه بوچیر لذت ببرید. شما می‌توانید در شیب کوه و بالای دره مسافتی را به صورت پیاده بروید و از بالا، درون تنگه را نگاه کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
جزیره الوترا که در قلب کارائیب قرار دارد، جزیره‌ای زیبا با چشم‌اندازهای بکر و رویایی است. چیزی که این جزیره را خاص کرده، هتلی است که فقط افرادی که وزنشان بالای ۱۳۰ کیلوگرم است، می‌توانند به آنجا بروند.
هتلی برای چاق ها

این هتل، مکان امن و راحتی را برای کسانی به وجود آورده که اضافه وزن دارند و می‌خواهند بدون اینکه از وزنشان احساس ناراحتی کنند، اوقات خوبی را بگذرانند. این هتل اولین و تنها اقامتگاه دنیاست که به طور اختصاصی فقط برای افراد خیلی چاق درست شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا درباره هتلی برای چاق ها بیشتر بدانید.

هتلی برای چاق ها

طراحی تمام قسمت‌های این مجموعه از کف زمین گرفته تا سقف، به خوبی نشان می‌دهد که هتل برای کسانی با سایز خیلی زیاد است. اول از همه در جلوی ورودی هتل، با دری روبرو می‌شوید که نسبت به درهای معمولی عرض بیشتری دارد.

با رفتن به داخل هتل، صندلی‌های عریضی را می‌بینید که هر کدامشان یک متر عرض دارند. صندلی‌ها برای جلوگیری از شکسته شدن، با چوب‌های مقاوم درست شده‌اند. میله‌های همه تخت‌خواب‌های اتاق‌ها، با فولاد مقاوم درست شده است.

ایده ساخت هتلی برای چاق ها از کجا آمده؟

ایده ساخت هتلی برای چاق ها از کجا آمده؟

سازنده هتلی برای چاق ها می‌گوید که در هتلی در اسپانیا اقامت می‌کرده است. در آنجا فرد خیلی چاقی را دیده که بعد از نشستن بر روی صندلی، باعث شکستن آن شده است. او مجبور شده به خاطر تخریب اموال هتل، ۱۵۰ دلار خسارت پرداخت کند.

بعد از دیدن این اتفاق بود که جرقه ساخت هتلی که فقط مخصوص افراد خیلی چاق باشد، زده شد. در این هتل، مهمان‌ها از اینکه در هنگام شنا در استخر مورد تمسخر دیگران قرار بگیرند، هیچ ترسی ندارند.

امکانات هتل

کارکنان هتل تمام سعی خودشان را می‌کنند تا مهمانان لحظات خوب و آرامی را در این هتل داشته باشند. آن‌ها می‌خواهند که میهمانان به خاطر سایز زیادشان احساس ناراحتی نداشته باشند.

این هتل در کشور باهاما برای کسانی طراحی شده که وزنشان از ۱۳۰ کیلوگرم بیشتر است. همه صندلی‌هایی که در کنار ساحل قرار دارند، مقاومند. برای اینکه مهمانان احساس راحتی بیشتری داشته باشند، هتل ۸ کیلومتر ساحل اختصاصی دارد. در این مکان انواع تفریحات لذت‌بخش ساحلی برای مهمانان فراهم شده است.

هتلی برای چاق ها در باهاما

جذاب‌ترین بخش هتل: غذاهای خوشمزه!

البته احتمالا جذاب‌ترین بخش هتلی برای چاق ها غذاهای خوشمزه‌اش است. همین‌که وقت غذا می‌رسد، بر روی میز رستوران، خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای پیدا می‌شود که شاید در هیچ هتل دیگری نمونه‌اش پیدا نشود.

در رستوران هتل، صبحانه، ناهار و شام به صورت بوفه سرو می‌شود. مهمانان می‌توانند هر غذایی که دوست دارند را انتخاب کنند و هر چقدر که خواستند از آن میل کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب شهر اسرارآمیزی که با سحر و جادو به وجود آمده را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
بسیاری از شما، مخصوصا مردمان خطه شمالی کشور، نام حلیمه جان را در آهنگ‌ها شنیده‌اید! اما حلیمه جان کجاست؟!
دریاچه حلیمه جان

دریاچه حلیمه جان که به دریاچه عروس گیلان هم معروف است، با اینکه مدت‌ها ناشناخته بوده، اما این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان تبدیل شده است. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

آشنایی با دریاچه حلیمه جان

از زیبایی این دریاچه زیاد گفته شده است، اما جالب‌ترین موضوع این است که اول صبح‌‎ها جلبک‌های سبز، سطح دریاچه را می‌پوشانند و آب که سبز رنگ است وقتی باد می‌وزد، کم‌کم جلبک‌ها را کنار می‌زند و رنگ آبی دریاچه جلوه‌گری می‌کند. شاید به‌همین علت است که اسم این دریاچه را عروس گذاشتند.

آشنایی با دریاچه حلیمه جان

دریاچه حلیمه جان کجاست؟

دریاچه عروس در روستایی به نام حلیمه جان واقع شده است. این روستا از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است. این روستا به‌لحاظ طبیعت زیبا، معروف شده است و یکی از مکان‌هایی که مردم را سمت خود جذب می‌کند، وجود دریاچه‌ای در این روستا است که به عروس معروف است.

بهترین زمان برای سفر به این روستا، تابستان و بهار است. فصل‌های زمستان و پاییز نیز برای مشاهده زیبایی‌های وصف ناپذیر طبیعت این روستا، زمان بسیار مناسبی‌ است، اما امکان کمپ زدن در اطراف این دریاچه به‌علت گل‌آلود بودن مسیر‌های اطراف آن وجود ندارد.

دریاچه حلیمه جان کجاست؟

این دریاچه به دلیل طبیعت بکر اطراف آن، دارای زیبایی‌های خاصی است. این روستا به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات، در تابستان نیز هوایی خنک دارد.

دیدنی‌های دریاچه حلیمه جان چیست؟

دیدنی‌های دریاچه عروس چیست؟

در واقع طبیعت منطقه و زیبایی دریاچه، برای طبیعت‌گردها و عاشقان عکاسی، بزرگ‌ترین ویژگی ا‌ست. اگر عاشق کمپینگ هستید، حتما باید سری به این دریاچه بزنید.
طبیعت بکر منطقه و مناظر خیره‌کننده‌ای که دریاچه خلق کرده است، بستر مناسبی برای آرامش و لذت بیش‌تر شما را در سفر به این روستای قدیمی فراهم می‌کند.
پیشنهاد مطالعه: مطلب سفر یک‌روزه به دور دنیا، در تهران را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
گاهی در دنیا، شهرهای باستانی‌ پیدا می‌شوند که باستان‌شناسان هیچ دلیلی برای چگونگی به وجود آمدن آن‌ها پیدا نمی‌کنند. به وجود آمدن این شهرها آنقدر عجیب است که مردم محلی، آن‌ها را به سحر و جادو و عناصر ماورائی ربط می‌دهند!
شهر نان مادول

شهری عجیب در نواحی دوردست اقیانوس آرام قرار دارد. این شهر آنقدر معماری عجیبی دارد که همه باستان‌شناسان را به‌فکر فرو برده که این شهر، چگونه با تکنولوژی ساده آن زمان، ساخته شده است. در ادامه مجله دلتا را همراهی کنید تا با شهر نان مادول بیشتر آشنا شوید.

درباره شهر نان مادول بیشتر بدانیم

در نواحی دوردست غرب اقیانوس آرام در شمال اکوادور، ویرانه‌های شهر باستانی و اسرار‌آمیزی به اسم نان مادول وجود دارد. این ویرانه‌های باشکوه بر روی تالابی در سمت شرقی جزیره پوناپی قرار دارد.

این شهر از ۹۲ جزیره مصنوعی کوچک تشکیل شده که بر روی صخره‌های مرجانی ساخته شده‌اند. همه این صخره‌های مرجانی توسط شبکه‌ای از کانال‌ها به‌هم مرتبط هستند، برای همین به ونیز اقیانوس آرام معروف شده‌اند.

شهر نان مادول

عجیب‌ترین نکته‌ای که در شهر نان مادول وجود دارد

عجیب‌ترین نکته درباره این شهر، این است که در آن ساختمان‌هایی وجود دارد که دیوارهای آن‌ها از جنس بازالت است. ارتفاع این دیواره‌ها در بعضی از نقاط حتی به ۱۶ متر هم می‌رسد. این ساختمان‌ها از شاهکارهای مهندسی هستند.

مشخص نیست که این ساختمان‌ها چگونه با امکانات آن زمان ساخته شده‌اند! این بناها حدود ۹۰۰ سال پیش ساخته شده، اما قدمت جزیره‌های کوچک به قرن‌های ۸ و ۹ میلادی برمی‌گردند. این شهر در سال ۲۰۱۶ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

درباره شهر نان مادول بیشتر بدانیم

چه چیزی باعث می‌شود این دیوارها عجیب باشند؟

انسان‌های آن زمان، این سنگ‌های بازالتی را از بخش دیگر جزیره، از یک منطقه آتشفشانی برداشته‌اند. چیزی که باستان شناسان را گیج کرده، این‌ است که چگونه این سنگ‌های بزرگ از یک سمت جزیره به سمت دیگر آورده شده‌اند.

نکته حتی عجیب‌تر این است که بعد از این‌که این سنگ‌ها با موفقیت جابجا شدند، چگونه تا ارتفاع ۱۶ متری بالا رفته‌اند. ساخت این شهر آنقدر عجیب است که تلاشی که برای ساخت این سازه‌ها به‌کار رفته را، حتی می‌توان با اهرام مصر مقایسه کرد.

شهر اسرارآمیز نان مادول در اکوادور

شهر نان مادول در وسط اقیانوس آرام

نکته عجیب دیگر درباره این شهر، مکان عجیب و غریب و دورافتاده آن است. شهر در جای دورافتاده‌ای قرار دارد و از تمدن و شهرهای دیگر کیلومترها فاصله دارد و این نکته هم ماجرای این شهر را پیچیده‌تر کرده است. چرا شهر نان مادول باید دور از تمدن‌های دیگر و در وسط اقیانوس ساخته شود؟

مشخص است که اتفاقی عجیب در آن سوی جزیره افتاده است. حدود ۱۰۰ عدد از این جزیره‌های کوچک، کاملا شبیه هم هستند. اینکه دلیل این اتفاق چیست، اصلا مشخص نیست.

شهری وسط اقیانوس آرام

افسانه‌هایی درباره شهر اسرارآمیز باستانی در اکوادور

در جایی که علم از پاسخ به معما باز می‌ماند پای افسانه‌ها باز می‌شود. طبق افسانه‌ها، این شهر توسط دو جادوگر ساخته شده است. این دو برادر به‌دنبال این بودند تا یک عبادتگاه درست کنند. از آنجایی که آن‌ها جادوگر بودند، توانستند با جادو، سنگ‌های سنگین بازالت را به‌سمت اینجا هدایت کنند. حکومت آن‌ها بعد از حمله‌ای بزرگ به پایان رسید.

این جزیره با تمام رمز و رازش، مکانی حیرت‌انگیز و زیبا برای عاشقان طبیعت است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چشم دنیا را در بلغارستان ببینید را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
بسیاری از افراد در تهران به دنبال یک جای خوش آب و هوا می‌گردند که در آنجا نفسی تازه کنند، در میان گردش و تفریح، از فضای آن هم لذت ببرند. در این تهران بزرگ و پر رفت و آمد، جایی وجود دارد که می‌توانید در میان تنوعی از گیاهان و آب و هواهای جدید قدم بزنید.
باغ گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی تهران یک مکان گردشگری و پرطرفدار است که می‌توانید در میان گیاهان و درختان زیبا و گاه، کمیاب آن قدم بزنید و آب و هوای مکان‌های مختلف را تنفس کنید. اگر در تهران به دنبال یک تفریح جدید و متفاوت هستید، حتما باغ گیاه شناسی را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با این باغ بزرگ و ویژگی‌های منحصر به فرد آن، در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

باغ گیاه شناسی تهران از جاذبه های پایتخت

باغ گیاه شناسی تهران را بیشتر بشناسیم

یکی از جالب‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در تهران، باغ گیاه شناسی ملی ایران است. سنگ بنای این باغ که هم از نظر گردشگری و تفریحی و هم از جهت مطالعات زیست‌بومی و گیاهی اهمیت ویژه‌ای دارد، در سال ۱۳۴۷ گذاشته شده است.

در سال ۴۷، در مراتع نزدیک به پارک چیتگر تهران در قسمت غربی شهر، باغی طراحی شد که در آن انواع گونه‌های گیاهی داخلی و خارجی در شرایط ویژه‌ای نگهداری شوند. طراحی باغ گیاه شناسی تهران، به‌گونه‌ای است که به محض دیدن آن، باغ ایرانی (چهار باغ) برایتان تداعی می‌شود. باغ گیاه شناسی ملی، یک میدان در وسط دارد که از آنجا چهار بلوار جدا شده‌اند.

مساحت این باغ چیزی در حدود ۱۴۵ هکتار است و به عنوان بزرگترین باغ گیاه شناسی در خاورمیانه و همچنین یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر در دنیا به شمار می‌رود.
باغ گیاه شناسی تهران را بشناسیم

باغ گیاه شناسی ملی ایران، خانه امن سه هزار گونه کم نظیر

اگر به این باغ بی‌نظیر بروید می‌توانید ۳ هزار گونه کم‌نظیر و زیبا از انواع گیاهان درختی، بوته‌ای و درختچه‌ای را ببینید و از تماشای زیبایی آن‌ها لذت ببرید. همچنین در این باغ، انواع گوناگونی از گیاهان در حال انقراض نگهداری می‌شوند که با شرایط خاص و روش‌های علمی سعی در بازپروری آن‌هاست.

در باغ هیجان‌انگیز و اسرارآمیز گیاه‌شناسی، به سرزمینی ناشناخته از سرسبزی و زیبایی وارد می‌شوید و می‌توانید انواع آب و هواهای موجود در نقاط مختلف دنیا را در آنجا تجربه کنید.

باغ گیاه شناسی تهران کجاست؟

باغ گیاه شناسی تهران، از بخش‌های متنوع و مختلفی تشکیل شده است که هر یک از بخش‌ها به یک نوع اقلیم آب و هوایی اختصاص دارد. در هر اقلیم نیز نوع خاصی از گیاهان و درختچه‌ها نگهداری می‌شوند.

در اینجا طبیعت، تمام دنیا را می‌توان یافت و گیاهان جدید و ناشناخته را دید. رفتن به باغ گیاه شناسی تهران یعنی چرخیدن دور دنیا در چند ساعت!

پیشنهاد مطالعه: مطلب شهر آدمک‌های بی دهان اردبیل را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
پروهودنا غاری بسیار وسیع است که زیبایی آن در وصف نمی‌گنجد، غار عجیبی که دو چشم نگهبان آن به انسان‌های بیرون و داخل غار، زل زده است.
غار پروهودنا

وقتی که صحبت از جاذبه های توریستی باشد، غارها همیشه به‌خاطر درون تاریک و گاه پرعظمتشان از پدیده‌های اسرارآمیز طبیعت محسوب می‌شوند. در بلغارستان غارهای زیادی وجود دارد، با این حال غار پروهودنا یا چشم خدا، به خاطر ظاهری که دارد از شهرتی ماورایی برخوردار است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این غار، آشنا شوید.

غار پروهودنا یا چشم خدا

غار پروهودنا یا چشم خدا

این غار دو حفره بزرگ در وسط دهانه بالایی‌اش دارد که شکل عجیب آن دقیقا شبیه به دو چشمی است که خیره شده‌اند. پروهودنا ۲۶۲ متر طول دارد و جدای از فضای بزرگی که دارد، شکل و ظاهر آن هم با ظاهر چشمی‌اش قابل توجه است.

در واقع این دوحفره که به وجود آمده‌اند و شبیه به چشم‌های انسان هستند، حاصل فشار رسوبات طبیعی است. این رسوبات هنوز هم در جریان هستند و دو حفره چشمی در مواقعی که باران می‌بارد به مرور بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. در مواقعی که باران می‌بارد، آب از این دو چشم جاری می‌شود، درست مثل این که در حال گریه کردن هستند.

غار پروهودنا در بلغارستان

شگفتی طبیعی این غار

به واسطه وجود حفره‌هایی که در سقف غار پروهودنا وجود دارد، در موقع روز کاملا داخل آن روشن می‌شود و شب‌ها هم نور مهتاب داخل آن می‌تابد، درست مثل دو چشم درخشانی که به عمق تاریکی شب خیره شده‌اند. جالب است بدانید که این غار لوکیشن فیلم «زمانی برای خشونت» در سال ۱۹۸۸ و البته دو فیلم بلغاری دیگر هم بوده است.

تقارنی که در دو حفره‌ این غار و فاصله بین آن‌ها وجود دارد، به اندازه‌ای یکسان و مشابه است که باعث شده فرم آن دقیقا یادآور فرم صورت و دو چشم انسان باشد و به همین خاطر است که حالت ترسناک و مرموزی را به آن داده است.

غار پروهودنا از دیدنی های بلغارستان
در غار پروهودنا، مدارک و شواهدی به دست آمده است که نشان از زندگی انسان‌های ما قبل تاریخ در آن دارد. همانطور که می‌دانید در دوران باستان غارها، مکان‌هایی برای انجام مراسم قربانی و آیین‌های خاص بوده است، البته در کشفیات باستان‌شناسان، در این غار چاقوهایی از جنس استخوان پیدا شده‌اند. امروزه در ورودی بزرگ این غار، بانجی جامپینگ، یکی از پرطرفدارترین تفریحاتی است که گردشگران می‌توانند داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب در این روستای عجیب، ۷۰۰ سال به عقب برگردید را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
جومالی کیزیک یکی از مکان‌هایی است که عثمانی در بورسا برای سکونت انتخاب کرده‌اند. در این روستا که دارای ۲۷۰ خانه است و بافت خانه‌های دوره عثمانی را نشان می‌دهد، ۱۸۰ خانه هم اکنون مورد استفاده است و بعضی از آن‌ها تحت حفاظت و بازسازی قرار گرفته است.

در شرق شهر بورسا، روستایی به نام روستای جومالی کیزیک وجود دارد که توانسته فرهنگ، سنن، آداب و رسوم، شیوه زندگی و معماری اوایل دوران حکومت عثمانیان را به‌خوبی در خود حفظ کرده و از آن محافظت نماید، به‌طوری که اکنون پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. با مجله دلتا همراه باشید.

روستای جومالی کیزیک

جومالی کیزیک، روستایی دوست داشتنی در منطقه مرمره است، با کوچه و خیابان‌هایی که رنگ و بوی تاریخ دارد. این روستا از گردشگرانی که در زمینه زندگی دوران امپراطوری عثمانی در آناتولی کنجکاو هستند، میزبانی می کند. دیدار از این روستای ۷۰۰ ساله و فضای حاکم بر آن، برای گردشگران، بسیار عجیب، شگفت‌انگیز و چشم‌نواز است.

روستای جومالی کیزیک در بورسا

چرا این روستا، جومالی کیزیک نام گرفته است؟

در اطراف این منطقه از ترکیه، روستاهایی با پسوند (kizik) وجود دارد که نام آن‌ها از موقعیت جغرافیایی منطقه برگرفته شده است. جهت جداسازی روستاها از یکدیگر، به روستایی که در نزدیک‌ترین نقطه رودخانه قرار دارد “کیزیک دره” و به روستای باج وخراج دهنده “فیدیه کیزیک” گفته می‌شده است.

تاریخ‌دانان اعتقاد دارند که مردم چند روستای منطقه، برای انجام فرائض مذهبی و خصوصا برگزاری نماز جمعه، در این روستا، گرد هم می‌آمدند و به‌این جهت این روستا، جومالی کیزیک نام گرفته است.

روستای جومالی کیزیک ترکیهفرهنگ و آداب رسوم مردم جومالی

جالب است بدانید این روستا در حفظ فرهنگ و آداب رسوم به خوبی عمل کرده است و با دیدن معماری بناهای آن از نزدیک می توانید به خوبی این موضوع را متوجه شوید که مردمان این منطقه تا چه میزان ارزش و اعتبار برای فرهنگ خود قائل هستند.
از لذت‌هایی که می‌توانید در سفر خود به این روستا تجربه کنید، می‌توان به تماشای معماری‌های سنتی، گشت و گذار در کوچه‌های سنتی روستا، حمام‌های قدیمی، لذت بردن از آب‌های گرم شفابخش، خرید ابریشم بورسا، خوردن کباب سنتی اسکندر و شیرینی کمال پاشا و شیرینی بلوط، اشاره کرد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب زمین بازی شیطان در آمریکا را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()