نوشته شده توسط : مجله دلتا
همه‌گیری کرونا باعث شده شکل سفر کردن همه ما تغییر کند. کشورها تجربه متفاوتی از کرونا داشتند، بسته به این تجربه، قوانین کشورها هم درباره باز کردن مرزهای خود متفاوت است.
شرط قرنطینه برای ورود به کشورها

با اجرای طرح واکسیناسیون عمومی و کاهش نرخ ابتلا و مرگ و میر کرونا در جهان، برخی کشورها شرط قرنطینه برای ورود به کشورها را برداشته‌اند تا سفر و گردشگری تسهیل شود. چند کشور تجربه سفر بدون قرنطینه را به تمام بازدیدکنندگان بین‌المللی ارائه می‌کنند. در ادامه با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با گزینه‌های سفر بدون قرنطینه در شرایط کرونا آشنا شوید.

اردن

کشور اردن را با سخاوت‌مندی و مهمان‌نوازی می‌شناسند؛ ویژگی‌هایی که این منطقه از زمان‌های قدیم به آن‌ها مشهور بوده است. در طول تاریخ تعداد بی‌شماری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به کشور اردن سفر کرده‌اند و در حال حاضر گردشگران می‌توانند از شهر صخره‌ای باستانی پترا دیدن کنند.

مالدیو

اگر عاشق آب‌های فیروزه‌ای و سواحل ماسه‌ای هستید، زمان برنامه‌ریزی برای سفر به مالدیو رسیده است. این کشور آسیایی با وجود یک جزیره گرمسیری بکر و دست‌نخورده با درختان نخل باشکوه، سواحل رویایی سفید و تالاب‌های فیروزه‌ای درخشان مقصدی فوق‌العاده برای سفر به شمار می‌آید.

دبی

دبی نیز با وجود رستوران‌های عالی، آبگرم‌های خوب، مراکز خرید با ارائه انواع برندهای بین‌المللی، هتل‌های مجلل و زندگی شبانه پرهیاهو، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای سفر در این دوران خواهد بود. دبی مقصدی جذاب برای دوستداران غذاهای بین‌المللی، هنر و خرید و همچنین برای افرادی است که فقط به‌دنبال تفریح و سرگرمی هستند.

دبی

مکزیک

مکزیک دارای جنگل‌های گرمسیری سرسبز، بیابان‌های پوشیده از کاکتوس‌ها و همچنین سواحل شنی و تالاب‌ها است. به این ترتیب، بازدید از این کشور به‌معنای تجربه تفریحات مختلف در فضای آزاد و بدون هیچ محدودیتی است. در این کشور می‌توانید به استراحت در سواحل زیبای مکزیک بپردازید، از پیاده‌روی در یک عصرگاه دلپذیر در فضای آزاد لذت ببرید یا در اطراف صخره‌های مرجانی کارائیب غواصی سطحی (اسنورکل) کنید.

یونان

یونان با دیگر مقاصد گردشگری متفاوت است؛ سرزمینی که تشخیص مرز بین اساطیر و تاریخ در آن مشخص نیست. یونان با انبوهی از ویرانه‌های باستانی، موزه‌ها و معابد و همچنین جزایر و سواحل جذاب، سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند.

یونان

ایسلند

ایسلند به همه مسافران کامل واکسینه شده اجازه می‌دهد تا به این کشور وارد شوند؛ حتی افرادی که از خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA) یا حوزه شنگن به ایسلند سفر می‌کنند. شرط قرنطینه برای ورود به کشورها برای مسافران تهیه یک گواهی واکسیناسیون معتبر است.

اسپانیا

اسپانیا به روی مسافران کامل واکسینه شده از سراسر جهان بدون نیاز به قرنطینه یا ارائه آزمایش منفی پی‌سی‌آر کووید ۱۹ باز می‌شود. باید بگوییم که این طرح در مورد بازدیدکنندگان از کشورهایی که دارای ریسک بالا هستند، اعمال نمی‌شود.

سوئیس

مسافران کامل واکسینه شده یا افرادی که در ۶ ماه گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، امکان ورود به کشور سوئیس بدون نیاز به قرنطینه و انجام آزمایش را خواهند داشت، شرط قرنطینه برای ورود به کشورها تقریبا ساده شده، مگر اینکه از مناطق پرخطر و آلوده به سویه‌های جدید کرونا سفر کنند.

سوییس

پیشنهاد مطالعه: مطلب برای ماجراجویی در برمودا آماده‌اید را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
ورکانه روستایی در استان همدان است که به دلیل داشتن خانه‌های سنگی به آن لقب روستای رنسانسی ایران را داده‌اند.
روستای ورکانه همدان

خانه‌های روستای ورکانه به هنگام تابش نور به رنگ قهوه‌ای سوخته درمی‌آیند و گوشه‌ای از اروپا را در دوره رنسانس به تصویر می‌کشند. گفته می‌شود ورکانه بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. کوچه‌های سنگفرش، خانه‌های سنگی و باغ‌های سرسبز بهانه‌های خوبی هستند تا به این روستا سفر کنید. با مجله دلتا گشت‌وگذاری کوتاه به روستای ورکانه همدان داشته باشید.

دیدنی‌های روستای ورکانه همدان

معماری و ساختار جذاب روستا

آنچه بیش از همه در روستای ورکانه به چشم می‌آید، کاربرد سنگ در معماری بناها و خود شهر است. کوچه‌های سنگفرش این روستا با خانه‌های سنگی احاطه شده‌اند و یکی از زیباترین مناظر روستایی را پیش چشم شما قرار می‌دهند. در هر لحظه از روز با نور متفاوت خورشید تصویری تازه در ورکانه خلق می‌شود و نمایشی تازه را به شما نشان می‌دهد.

معماری و ساختار جذاب روستای ورکانه همدان

جاذبه‌های تاریخی روستای ورکانه همدان

اصطبل پرورش اسب
در ۲ کیلومتری روستا اصطبلی وجود دارد که در سال‌های پیش از انقلاب به‌عنوان مرکزی برای پرورش اسب دربار فعالیت می‌کرد که امروزه یکی از دیدنی‌های روستا به شمار می‌آید. گفته می‌شود این بنا ساخته یکی از حکام همدان به نام امیر تومان است. اصطبل، یک حیاط مرکزی دارد که در دو طرف آن فضای نگهداری اسب دیده می‌شود و دو ضلع دیگر، ‌ورودی و انبار علوفه بوده است.

گورستان ورکانه
گورستان ساده‌‌ای در روستا وجود دارد که هیچ سنگ قبری در آن نیست و به همین دلیل، متمایز از دیگر گورستان‌ها جلوه می‌کند.

قلعه مهری خانم
این بنا قلعه‌ای اربابی است که متعلق به مهری خانم، ارباب روستا بوده و در فاصله ۱۰۰ متری در ضلع جنوبی روستا قرار دارد. ساختمان بنا دارای پلان چلیپایی بوده و با زیربنای ۳۳۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده است.

قلعه مهری خانم در روستای ورکانه همدان

تفریحات روستای ورکانه

اسب سواری
 در محل اصطبل قدیمی روستا، خدمات اسب‌سواری توسط مردم محلی ارائه می‌شود.

کوهنوردی
 در اطراف روستا کوه‌هایی وجود دارند که با داشتن تجربه کوهنوردی و با استفاده از راهنمایی‌های مردم محلی می‌توانید از آن‌ها بالا بروید.

پیک نیک
 طبیعت اطراف روستا می‌تواند مکانی مناسب برای پیک‌نیک باشد.

اقامت و کمپینگ
اقامتگاه بوم‌گردی روستا تجربه اقامتی به‌یادماندنی را برای‌ شما رقم می‌زند. کمپینگ در طبیعت اطراف روستا به ویژه در تابستان‌ها بسیار مورد توجه است.

روستای ورکانه همران ، روستای سنگی ایران
پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر ماجراجویی یک روزه در آبشار کفترلو را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
قدم زدن در هوای خوب سراوان در تمام روزهای سال فوق‌العاده لذت‌بخش است. با ورود به جنگل زیبای سراوان فضای بسیار جالب و متفاوتی را تجربه خواهید کرد.
دریاچه سراوان

چشم‌انداز طبیعی زیبا، درختان سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و جنگل بکر، بخشی از جذابیت‌های اطراف دریاچه سراوان هستند. دریاچه سراوان مشهورترین جاذبه پارک جنگلی سراوان به شمار می‌رود. گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از مرداب سراوان به این منطقه سفر می‌کنند. سراسر استان گیلان را جنگل‌های سبز و جاذبه‌های طبیعی فرا گرفته است که این استان را به یکی از پر رفت و آمدترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی در ایران تبدیل کرده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید.

معرفی جنگل سراوان

دریاچه سراوان جاذبه بکر پارک جنگلی سراوان و از جاهای دیدنی رشت در نزدیکی شهر است. این دریاچه در سمت چپ ورودی فاز دوی پارک جنگلی سراوان قرار دارد و منظره زیبای آن جلوه‌ای خاص به این پارک جنگلی بخشیده است. در نگاه اول بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که چمنزاری گسترده در مقابلشان قرار دارد؛ اما این‌طور نیست. خزه‌های حاصل از رطوبت محیط و نوعی آفت در درختان منطقه، با پوششی سبز سراسر دریاچه را پوشانده‌اند.

پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان کجاست؟

دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این منطقه از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است و از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی در ایران به شمار می‌رود. برای رفتن به سراوان باید به پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین بروید.

تفریح در پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان با منظره زیبا و سبزش می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از قایق سواری برای شما ایجاد کند. در طول گشت و گذار با قایق دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید. ثبت زیبایی‌های مرداب سراوان از بهترین لحظات این گردش است.

مرداب سراوان

اگر در جهت شرق پارک جنگلی حرکت کنید، به رودخانه‌های سفیدرود و سیاه‌رود می‌رسید. اطراف این رودخانه‌های خروشان، برای اتراق و پیک‌نیک یک روزه مناسب هستند.

جاذبه پارک جنگلی

از بهترین جاذبه‌های پارک جنگلی سراوان، موزه میراث روستایی گیلان در فضای باز این پارک جنگلی است. موزه میراث روستایی در جنگل سراوان، اولین اکو موزه ایران به شمار می‌رود. این موزه با وسعت ۲۶۰ هکتار مانند روستایی کوچک با خانه‌های محلی در میان جنگل سراوان خودنمایی می‌کند. تاکنون ۳۵ بنای موزه میراث روستایی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. در بازدید از این موزه می‌توانید با آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی و زندگی بومیان روستاهای گیلان، کاملا آشنا شوید.

موزه میراث روستایی گیلان

امکانات پارک

از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی در پارک جنگلی سراوان می‌توان به آلاچیق، میز و نیمکت، منقل‌های کباب پز، محوطه بازی کودکان و وسایل بازی اشاره کرد. نزدیک بودن پاسگاه پلیس به پارک جنگلی سراوان، امنیت این منطقه را تامین می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر کوچه‌های پنهانی که جاذبه گردشگری شده‌اند را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
یکی از جاذبه‌های دیدنی و پر هیجانی که در استان هرمزگان قرار دارد، تنگه بوچیر است که رفتن به آن برای برخی افراد با لذت فراوانی همراه است.
تنگه بوچیر پارسیان

تنگه بوچیر پارسیان از آن جاهایی است که با دیدنش هیجان‌زده می‌شوید. مکانی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای که سفر به آن از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود و لذت دره‌نوردی در این تنگه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد. با مجله دلتا همراه باشید.

این تنگه رویایی در جنوب ایران قرار دارد و از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. پس اگر به‌دنبال گردشی هیجان‌انگیز هستید و البته اهل ورزش، در سفر به استان جزایر ایران و دره‌گردی در این مکان همراه ما باشید.

تنگه بوچیر کجاست؟

تنگه بوچیر پارسیان یکی از جاهای دیدنی بستک در استان هرمزگان است که در قلب منطقه‌ای کویری و گرم در نزدیکی روستای بوچیر و پنج کیلومتری آن جای گرفته است.

تنگه بوچیر هرمزگان

مسیر دسترسی

راه دسترسی به اینجا از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی) و روستای بوچیر است. بعد از رسیدن به این روستا باید جاده‌ای خاکی‌ را که در غرب روستای بوچیر است، به طول پنج کیلومتر به‌سمت شمال طی کنید تا به ورودی تنگه برسید.

  • فاصله بوچیر تا بندر عباس: حدود ۳۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس
  • فاصله بوچیر تا پارسیان: حدود ۷۰ کیلومتر

معرفی تنگه بوچیر پارسیان

در میان منطقه‌ای گرم و کویری دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. مسیر رسیدن به این تنگه خالی از هیجان و ماجراجویی نیست و برای دیدن آن باید هم در آب شنا کنید و هم از صخره‌ها بالا و پایین بروید.

باوجود اینکه تنگه در جایی گرم قرار دارد، اما داخل تنگه هوا خنک است؛ چون عمق آن ۵۰ متر است که این عمق زیاد سبب شده تا دمای هوا در دره، گاهی حتی به زیر صفر نیز برسد و این دره را به بهترین مکان برای تفریح حتی در فاصل تابستان تبدیل کند.

جاهای دیدنی

  • آبشار و چشمه بوچیر

در دره چله بوچیر چشمه‌ای وجود دارد که منبع اصلی آب جاری تنگه است و در انتهای غار یا شکاف قرار دارد و به چشمه بوچیر معروف است. آب این چشمه خنک است و عمق آن به ۳۵ متر می‌رسد. همچین آبشار بوچیر نیز یکی دیگر از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این تنگه است که در میانه دره جای دارد و حدود ۱۵ متر ارتفاع آن است. قندیل‌ها، آب چکان‌ها و اشکال عجیب و غریب دیواره‌ها و صخره‌ها دیگر جلوه‌های زیبای این مکان است که بسیار چشم‌نوازی می‌کنند.

  • روستای بوچیر

روستای بوچیر نیز یکی از جاهای دیدنی نزدیک به تنگه بوچیر پارسیان است. این روستای تاریخی روزگاری زرتشتی‌نشین و مقر فرمانروایی بنی حماد بود که به این منطقه مهاجرت کردند.

تنگه ای دیدنی در هرمزگان

نکات ایمنی و تجهیزات لازم برای برای بازدید

اگر تصمیم گرفتید از این مکان دیدن کنید، توصیه می‌کنیم در قالب تورهای گردشگری که مجوز لازم را دارند به این مکان سفر کنید یا حداقل از راهنماها و مردمان محلی کمک بگیرید.
اگر مهارت لازم و کافی در شنا و صخره‌نوردی ندارید به تنگه بوچیر نروید. حتی برای عبور از صخره‌ها و مکان‌های باریک دره با طناب رد شوید که این کار نیازمند آمادگی جسمانی است.

چه تجهیزاتی برای این سفر لازم است؟

برای پیمایش در این تنگه به وسایلی نظیر طناب، کفش مناسب، لباس ضدآب، جلیقه نجات و کلاه ایمنی نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با ورود به این چاه اسرارآمیز، در زمان سفر می‌کنید! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
ساوه از جاذبه‌های بکر گردشگری متعدد و متنوعی چون تپه‌های باستانی، زیارتگاه‌های معروف، مناطق طبیعی دست‌نخورده، روستاهای زیبا، چمنزارهای سبز، چشمه‌سارها و آبشارهای زیادی برخوردار است.
دیدنی های ساوه

دیدنی های ساوه از جاذبه‌های گردشگری طبیعی گرفته تا سازه‌های تاریخی می‌تواند باعث شود تا ساوه یک مرکز گردشگری بسیار زیبا و مناسب برای سفر بعدی شما باشد. این شهر که دومین شهر بزرگ استان مرکزی است احتمالا بیشتر به‌خاطر انارهای درجه یک و سرخش در ذهن شما مشهور است اما باید بدانید که این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و زیبا، شهر باستانی با قدمتی مربوط به دوران ساسانیان است و اماکن تاریخی زیادی دارد. در این مقاله در مجله دلتا قصد داریم تا شما را بیشتر با این شهر زیبا و دیدنی و مناطق گردشگری آن آشنا کنیم.

ساوه شهر انار

دریاچه مصنوعی ساوه

این دریاچه در شهر ساوه و در بلوار تختی قرار دارد و اگر به دنبال گذراندن اوقاتی آرامش‌بخش و زیبا و یا کمپ زدن در ساوه هستید، دیدن این دریاچه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شهر تاریخی آوه از دیدنی های ساوه

جذاب‌ترین مکان از دیدنی های ساوه شهر زیرزمینی و تاریخی آوه است که ساخت آن را به اردشیر بابکان نسبت می‌دهند و به این ترتیب قدمت آن به ۱۵۰۰ سال خواهد رسید. شهر زیرزمینی آوه با تونل‌های زیرزمینی و تو در توی آن که زمانی در زیر این شهر قرار داشته در زمان حمله مغول‌ها به ایران خالی از سکنه بود و در زیر خاک مدفون شد.

روستای گردشگری سامان

این روستا دارای آبشارهای بزرگ و کوچک و طبیعت و پوشش گیاهی زیبا و جذابی است که در کنار رود همیشه پر آب سامان فضایی زیبا و رویایی پدید آورده‌اند. همچنین علاوه بر طبیعت زیبا، بافت سازه‌های این روستای کهن نیز قدیمی و تقریبا دست‌نخورده مانده است.

ساوه شهر تاریخی

مسجد سرخ

مسجد سرخ که یک از دیدنی‌های ساوه و مراکز گردشگری تاریخی این شهر است در دوران شاه اسماعیل صفوی ساخته شده است و قدمت چند صد ساله دارد. در ساخت این مسجد از کاشی‌ها و کتیبه‌ها و تزئینات سرخ و زرشکی رنگ استفاده شده است و به همین دلیل به نام مسجد سرخ معروف است.

قلعه دختر

اگر به آثار باستانی قبل از اسلام در ایران و سبک معماری آن‌ها علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم که از قلعه دختر ساوه دیدن کنید. این قلعه متعلق به دوران ساسانی است و روی بلندترین قسمت کوه ساخته شده است. باور اینکه در آن زمان و با آن میزان تکنولوژی توانسته‌اند قلعه‌ای با این عظمت را بر بالای کوه بسازند واقعا سخت است.

قلعه دختر ساوه

پل‌های یک چشمه و ۹ چشمه سرخده

رودخانه قره‌چای در نزدیکی سرخده قرار دارد و در ساحل جنوبی این رودخانه پلی مربوط به دوران صفویان وجود دارد. این پل از سنگ و آجر ساخته شده و دهانه‌هایی با طاق رومی دارد که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است. این پل به صورت کلی ۹ دهانه دارد که یکی از آن‌ها به علت آجرچینی مسدود شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر خمده، تکه‌ای از بهشت در نزدیکی پایتخت را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
اینجا گودالی پر از مواد سمی و خطرناک است که هر سال سطح آب در آن بالاتر می‌رود و گفته می‌شود روزی به آب‌های زیرزمینی سرازیر خواهد شد. شاید باور نکنید که گردشگران برای دیدن این گودال حاضرند پول پرداخت کنند. این گودال معروف به گودال برکلی بوده و در اطراف شهر مونتانا واقع شده است.
گودال برکلی

در آمریکا نزدیک شهر بوت، گودالی عمیق به نام گودال برکلی وجود دارد که می‌توان به جرئت گفت سمی‌ترین گودال جهان است. هیچ جانداری در اینجا نیست. هیچ پرنده‌ای از بالای این گودال پرواز نمی‌کند و نوشیدن مقداری از آب این منطقه می‌تواند آخرین تجربه نوشیدن آب برای هر موجود زنده‌ای باشد. همین گودال که به گودال مرگ معرف است تاکنون جان دست کم ده هزار جاندار را گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این گودال عجیب آشنا شوید.

معدن روباز برکلی

این گودال در اصل یک معدن روباز بود که در سال ۱۹۵۰ پروژه‌ آن آغاز شد و در دهه ۸۰ میلادی استخراج مواد معدنی از آن به اتمام رسید. بعد از این سال‌ها یک گودال عظیم با آب و فلزات سنگین سمی حل شده در آن رها شد. این معدن را دیگر نمی‌شد پر کرد بنابراین دیگر هیچ کاربردی برای استخراج مواد معدنی نداشت. به همین علت بازاریاب‌های باهوش به این فکر افتادند که آن را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنند.

آن‌ها به هدفشان رسیدند و حالا گردشگران مختلفی با پرداخت نفری ۲ دلار به یک مکان بلند برای مشاهده گودالی به عمق ۵۴۲ متر هدایت می‌شوند. طول گودال به ۱/۵ کیلومتر و پهنای آن به ۸۰۰ متر می‌رسد.

گودال برکلی در آمریکا

سمی‌ترین گودال جهان قربانی پیشرفت تکنولوژی

در سال ۱۹۸۳ بعد از متروکه شدن معدن، آب باران به تدریج در این گودال جمع شد. آب جمع شده در این گودال باعث تراوش فلزات و مواد معدنی سمی صخره‌های اطراف گودال شد. آب به تدریج اسیدی شد: سمی‌ترین گودال جهان در حال متولد شدن بود!

سمی ترین نقطه کره زمین

تراژدی‌های این گودال سمی

جالب است بدانید که آب گودال برکلی به حدی سمی است که هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن زنده بماند. هیچ نوع ماهی در آب یافت نمی‌شود و هیچ گیاهی هم در اطراف این آب رشد نکرده است. هیچ حشره و مگسی هم در اطراف گودال یافت نمی‌شود.

یکی از تراژدی‌های این گودال سمی در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد. زمانی که دسته‌ای از قوهای مهاجر برای فصل زمستان به اینجا رسیدند و همین که در آب فرود آمدند دفتر زندگی آن‌ها به صورت دسته‌جمعی بسته شد. طبق آمار ۳۴۲ قو در این گودال جان دادند.

محل مرگ قوهای سفید

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر با ورود به این چاه اسرارآمیز، در زمان سفر می‌کنید! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
این منطقه استراتژیک را «بهشت الماس» می‌دانند. هر وجب از خاک این منطقه پر از الماس‌هایی است که در طول سه میلیارد سال و بر اثر فعل و انفعالات آتشفشانی شکل گرفته است.
منطقه ممنوعه

در جنوب غربی نامیبیا ناحیه وسیعی وجود دارد که ورود به داخلش بیش از یک قرن است ممنوع شده. به این ناحیه «اسپرگیبیت» می‌گویند که کلمه آلمانی منطقه ممنوعه است. با ما در بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا بدانید چرا کسی حق ورود به این ناحیه را ندارد.

پارک ملی

در سال ۲۰۰۸، اسپرگیبیت که حدود ۲۶ هزار کیلومتر مربع از بیابان‌های نامیب را پوشش می‌دهد به پارک ملی تبدیل شد. اما همچنان هیچ‌کس حق بازدید از بیشتر قسمت‌هایش را ندارد، گروه‌های گردشگری فقط می‌توانند از بخش کوچکی از این پارک دیدن کنند که شامل دو شهرک معدن متروک است. آن هم به شرط اینکه اجازه مخصوص از وزارت محیط و گردشگری داشته باشند و یک راهنمای تور مجاز آن‌ها را همراهی کند.

چرا مسئولان دوست ندارند گردشگران این منطقه را جست‌وجو کنند

پارک ملی ممنوعه در نامیبیا

اسپرگیبیت یکی از غنی‌ترین منابع الماس دنیاست، الماس‌هایی که فوران آتشفشان در حدود ۳ میلیارد سال قبل آن‌ها را به سطح زمین آورده است. با فرسایش آتشفشان‌ها، الماس‌ها شکسته و با جزر و مدهای قوی در سواحل پراکنده شدند. برای همین است که شرکت دی بیر همچنان هر سال بیش از یک میلیون قیراط الماس از سواحل و دریا جمع‌آوری می‌کند.

محافظت همه‌جانبه

امروز از این منطقه ممنوعه به شدت محافظت می‌شود و هر کس که به صورت غیرقانونی سنگی را از این پارک جدا کند با ۱۵ سال زندان روبه‌رو می‌شود، در هنگام ورود و خروج به داخل این پارک بازدیدکنندگان و کارگران توسط ماموران بازدید بدنی و از اشعه ایکس رد می‌شوند. برای اینکه هیچ‌کس الماس‌ها را درون دستگاهی پنهان نکند، تمام ابزارهایی که به داخل این پارک می‌روند نباید از داخلش به بیرون آورده شوند و به همین دلیل است که هر کامیون و ماشین حفاری که از دهه ۱۹۲۰ به اسپرگیبیت رفته‌اند همچنان آنجا مانده‌اند.

بیابان های ممنوعه نامیب

دیدنی‌های این پارک ملی

حدود ۶۰۰ هزار فوک خزپوش قهوه‌ای در این پارک زندگی می‌کنند که ۵۰ درصد جمعیت فوک دنیا را شامل می‌شوند. جذاب‌ترین بخش این پارک شهرک‌های معدنش است. از بین این شهرک‌ها، کولمانسکوپ به دلیل مناظر تماشایی و خانه‌های ماسه‌ای‌اش از همه محبوب‌تر است و سوژه‌های زیادی برای عکاس‌ها دارد.
دیگر جاذبه‌های این پارک روستای پومونا است که گفته می‌شود پرسرعت‌ترین بادهای آفریقای جنوبی را دارد. دره «فیری تیل» هم از دیگر جاذبه‌های اینجاست و آن‌قدر الماس دارد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را به کمک یک بیلچه جمع‌آوری کنید!

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر بلندترین بادگیر خشتی جهان را در باغ دولت‌آباد ببینید مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
آبشار کفترلو در میان دره بسیار زیبای شمال روستای کند علیا، از بلندای صخره‌ها به درون دره سرازیر می‌شود. این دره و آبشار زیبا هر ساله گردشگران بسیاری را به‌خصوص از شهر تهران به سوی خود جلب می‌کند.
آبشار کفترلو

منطقه لواسانات، یکی از مناطق خوش آب و هوای شمال شرق تهران است که از قدیم‌الایام به‌عنوان تفرجگاه مردم تهران شناخته می‌شود. اگر از اهالی تهران هستید و به دنبال مقصدی خنک، باصفا و بسیار نزدیک برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خود می‌گردید، آبشار کفترلو در روستای کند علیا، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. بیایید با هم در مجله دلتا سفری یک روزه و ماجراجویانه به این منطقه خنک داشته باشیم.

ماجراجویی یک روزه در غار رودافشان

احتمالا وقتی اسم لواسانات را می‌شنوید، به یاد باغ‌ها و ویلاهای لوکس آن می‌افتید. شاید هم بارها به این منطقه سفر کرده و از آب و هوای خنک و مطلوبش در فصل تابستان استفاده کرده‌اید. در هر صورت، به احتمال زیاد نام آبشار کفترلو را تابه‌حال نشنیده‌اید. آبشاری که در انتهای دره‌ای زیبا در روستای کندعلیا قرار دارد. فقط با حدود یک ساعت رانندگی از شهر تهران، می‌توانید به این منطقه باصفا برسید و اوقات خوشی را در کنار دوستان یا خانوده خود رقم بزنید.

روستای کند علیا

آبشار کفترلو در مجاورت روستای کند علیا که یکی از روستاهای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات در استان تهران است، قرار گرفته است. این روستا حدود ۴۶ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد. شهرت این روستا، به خاطر وجود باغ‌های بی‌شمار گیلاس، آلبالو، زردآلو و سیب در آن است. قدم زدن در کوچه باغ‌های کند علیا خاطرات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

روستای کند علیا

بهترین فصل سفر به آبشار کفترلو

کند علیا در فصل زمستان آب و هوای بسیار سردی دارد و مسیر دسترسی به آبشار در این فصل از برف پوشیده می‌شود. سفر به این منطقه در فصول بهار و تابستان مناسب است. تیر ماه هر سال، فصل برداشت آلبالو و گیلاس از باغ‌های اطراف آبشار است. بنابراین اگر در تیر ماه به این منطقه سفر کنید، منظره زیبای درختان پر بار آلبالو و گیلاس را خواهید دید.

مسیر انتهایی

ابتدا به شهر لواسان و سپس به روستای کند علیا بروید. بلوار اصلی روستا را که تا انتها ادامه دهید، به خیابانی به نام خیابان آبشار خواهید رسید. این خیابان شما را به جاده آبشار راهنمایی می‌کند. از اینجا به بعد مسیر خاکی می‌شود. این مسیر حدود یک ساعت و سی دقیقه با پای پیاده و حدود ۳۰ دقیقه با خودرو طول می‌کشد. در انتهای مسیر خاکی آبشار کفترلو، خودروی خود را پارک کنید و از کنار رودخانه و در خلاف جهت آن حرکت کنید. پس از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، به آبشاری کوچک می‌رسید. از این آبشار هم عبور کنید و شیب تند پیش روی خود را بالا بروید تا آبشار کفترلو جلوی چشم شما ظاهر شود.

آبشار کفترلو در شمیرانات

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر جزیره‌ای با تنهاترین خانه دنیا را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
برمودا جزیره‌ای بریتانیایی است که در شمال دریای آتلانتیک قرار دارد. این جزیره به سواحل ماسه‌ای و خانه‌های رنگارنگش معروف است. در کنار این‌ها، برمودا یک منطقه پرطرفدار برای عاشقان ماجراجویی در دنیا است.
جزیره برمودا

شیرجه زدن از بالای صخره‌ها در آب زلال این جزیره، گردش در طبیعت منحصربه‌فرد، کشف زیبایی غارهای کریستال و دوچرخه‌سواری در سواحل، از فعالیت‌هایی هستند که جزیره برمودا را برای افراد اهل هیجان و ماجراجویی به مقصد مناسبی تبدیل کرده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با فعالیت‌هایی که می‌توانید در این جزیره انجام بدهید و ماجراجویی در برمودا آشنا شوید.

صخره نوردی

جزیره برمودا یک مقصد عالی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. یکی از ویژگی‌هایی که این جزیره را به مقصدی عالی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی تبدیل کرده است، وجود آب در زیر صخره‌ها است که باعث می‌شود در صورت سقوط صدمه جدی نبینید.

صخره نوردی در جزیره برمودا

قایق سواری

برمودا به سواحل فوق‌العاده زیبا و خلیج‌های کوچک و پنهان شهرت دارد. چه راهی بهتر از اینکه این زیبایی‌ها را با یک قایق کشف کنید. یک کار هیجان‌انگیز دیگر در این جزیره زیبای گردشگری این است که می‌توانید قایق‌هایی را اجاره کنید که کف‌ شیشه‌ای دارند و علاوه بر لذت بردن از مناظر زیبای اطراف، از منظره جذاب زیرپای خود هم به هیجان بیایید.

دوچرخه‌سواری

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن مناظر فراموش نشدنی برمودا را کشف کنید، دوچرخه‌سواری در سواحل این جزیره است. یکی از راه‌های متداولی که بیشتر دوچرخه‌سواران از آن می‌گذرند، مسیر ۱۸ مایلی راه‌آهن قدیمی است که کمی بعد از دوران جنگ جهانی دوم به طور کامل بسته شد. ۴۰ سال بعد از این تاریخ، این مسیر به راهی سرسبز و فوق‌العاده دیدنی برای دوچرخه‌سواری تبدیل شد.

دوچرخه سواری در جزیره برمودا

غواصی

اگر در آب‌های زیبای برمودا غواصی کنید، می‌توانید دنیای جدید و فوق‌العاده زیبایی را در آن‌ها کشف نمایید. از شنا در کنار لاک‌پشت‌ها گرفته تا ماهی‌های دیدنی این دریا و صخره‌های مرجانی، در این جزیره می‌توانید طیف بزرگی از موجودات آبی و زندگی زیر دریا را کشف کنید. در آب‌های این جزیره می‌توانید کشتی‌های غرق شده را ببینید. جالب است بدانید، خرابه‌های کشتی‌های این دریا، الهام‌بخش نویسنده فیلم معروف آرواره‌ها شد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر کالیفرنیای ایران کجاست را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
لیون بیش از پانصد معبر سرپوشیده مخفی دارد. بیشتر آن‌ها در املاک خصوصی و به همین دلیل به روی عموم بسته هستند. برخی دیگر بسته شده و در حال حاضر به‌عنوان انبار استفاده می‌شوند. حدود چهل معبر یا بیشتر برای گردشگران قابل مشاهده هستند.
کوچه های مخفی و پنهان

شهر لیون در فرانسه که زمانی محل رفت و آمد بازرگان‌های ابریشم بود یک سری کوچه های مخفی و پنهان دارد که الان به جاذبه گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا بدانیم این کوچه‌ها چرا به وجود آمدند و چه رازهایی در دل آن‌ها نهفته است.

تاریخ پیدایش این کوچه‌ها

کوچه های پنهان لیون

تصویر ماهواره‌ای بالا از محله قدیمی لیون در کنار رودخانه سون گرفته شده. همان‌طور که می‌بینید دو خیابان در موازات رودخانه هست که در قرن ۱۵ محل گذر بازرگان‌های ابریشم بود. این دو خیابان ارتباط چندانی با سایر خیابان‌ها ندارند و حدود ۲۰۰ متر با آن‌ها فاصله دارند. این رفت و آمد را برای بازرگان‌ها مشکل می‌کرد. البته شاید فکر کنید ۲۰۰ متر زیاد نیست! ولی این را در نظر بگیرید که بازرگان‌ها بارهای سنگینی داشتند که حتی یک قدم هم برای آن‌ها مهم بود! برای همین آن‌ها به فکر راه چاره افتادند و از خانه‌ها، تعدادی کوچه‌های مخفی درست کردند تا از آن مسیرها خیلی راحت به بازار برسند.

ریشه اصلی کشف آن‌ها

با اینکه این کوچه‌ها به تجار ابریشم نسبت داده می‌شود، اما ریشه آن را باید در قرن ۴ جست‌وجو کرد. بعد از سقوط امپراتوری روم آبراه‌هایی که آب را به شهر لیون می‌بردند کم‌کم از بین می‌رفتند، به‌خاطر همین ساکنان شهر لیون به‌سمت کناره‌های رودخانه سون آمدند تا به منبع آب نزدیک باشند.

معبرهای سرپوشیده لیون

اولین کوچه‌های مخفی در همین زمان ایجاد شدند. بعدها وقتی شهر لیون به مرکز مهم تجارت ابریشم تبدیل شد، این کوچه‌های مخفی راهی آسان برای بازرگان‌های ابریشم بود تا به راحتی جنس‌های خودشان را از رودخانه رد کنند و به مرکز شهر و بازار برسانند.

این کوچه‌های مخفی سرپوشیده برای آن‌ها یک فایده دیگر هم داشت، آن هم اینکه اجناس گران‌قیمت آن‌ها را از باران در امان نگه می‌داشت و حتی در هوای بد هم می‌توانستند رفت و آمد کنند.

تعداد اصلی این کوچه‌ها

کوچه های مخفی

لیون بیش از ۵۰۰ کوچه مخفی دارد که بیشتر در منطقه قدیمی و منطقه‌ای هستند که بازرگانان ابریشم در آنجا بودند. بیشتر این کوچه‌های مخفی در خانه‌های شخصی‌اند و به همین دلیل به عموم مردم نزدیک‌تر هستند. با این حال، بعضی از آن‌ها بسته و به انباری تبدیل شده‌اند. امروزه گردشگران فقط می‌توانند تنها ۴۰ عدد از این کوچه های مخفی و پنهان را ببینند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر جزیره‌ای با تنهاترین خانه دنیا را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در کنار تمامی شگفتی‌های زیبای قصر کوئینتا دا رگالیرا، یک قسمت عجیب وجود دارد و افرادی را که از آن بازدید می‌کنند به سفری چند دقیقه‌ای در زمان مهمان می‌کند. باورتان می‌شود؟
قصر کوئینتا دا رگالیرا

سفر در زمان آرزوی خیلی از ما است و اینکه به گذشته یا آینده سفر کنیم، همواره یکی از معماهای فکری بشر بوده است، حال این چاه این آرزو را برآورده می‌کند اما چگونه؟ در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر قصر کوئینتا دا رگالیرا و چاه‌های مرموز را بررسی کنیم.

تاریخچه قصر کوئینتا دا رگالیرا

قصر کوئینتا دا رگالیرا، قصری تاریخی است که در لیست میراث جهانی و در پرتغال واقع شده است.

منطقه کوئینتا دا رگالیرا شامل کاخ و کلیسا با دکوراسیون عالی است که از جمله آن‌ها می‌توان به نقاشی‌های دیواری، شیشه‌های رنگی و کنده‌کاری‌های معروف درون غارها، چاه‌های عظیم، نیمکت، چشمه و یک سیستم گسترده و مبهم از تونل‌ها که به دو حلقه چاه متصل هستند، اشاره کرد. زیبایی و نمادین بودن قصر کوئینتا دا رگالیرا دریچه‌ای رو به تاریخ گوناگون این منطقه است.

چاه‌های این قصر

از همه شگفتی‌های این بنا که گذر کنیم، به چاه‌های خارق‌العاده این بنا می‌رسیم. چاه‌ها در واقع اثری در زیربناهای این قصر هستند که افسانه‌های بسیار زیادی را در خود دارند. این چاه‌ها، در واقع چاه‌های مدوری هستند و آن‌قدر گود و طولانی به نظر می‌آیند که انگار تا هسته زمین ادامه دارند و معماری پیچیده‌ای را شامل می‌شوند که معانی نمادین و سمبلیکی را در فرهنگ اروپایی شامل می‌شود.

چاه های قصر کوئینتا دا رگالیرا

در زمان، سفر کنیم

وقتی در این مکان قرار می‌گیرید، شاید در کمتر از ۸ دقیقه تمامی اتفاقاتی را ببینید که از هزاران سال قبل اتفاق افتاده است! حس این مکان به قدری زیبا و جادویی است که گویی هوایش دارویی را وارد بینی شما می‌کند که می‌تواند شما را به سال‌های دور ببرد و مسافر ماشین زمان شوید. در واقع گنجینه قصر کوئینتا دا رگالیرا، محیط جادویی آن است که شما را به سفری در زمان می‌فرستد.

کسانی که درون این چاه‌ها بوده‌اند در برخی از قسمت‌ها این حس را داشتند که گویی موجی تیره و روح‌وار در سایه‌ها با بی‌آزاری تمام حضور دارد. این چاه‌ها بر عکس بسیاری از چاه‌های دیگر، برای آب یا مصارف دیگر ساخته نشده و هیچ‌وقت در آن آبی نبوده است. از آنجا که این چاه‌ها برای آب‌ها نبوده‌اند، می‌توان حدس زد که برای نوعی مراسم سنتی دیگر که در کشور پرتغال جاری بوده است، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پیشنهاد مطالعه: در بخش گردشگری، دریاچه‌های اطراف تهران که برای سفر یک روزه عالی هستند را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
خمده از روستاهای سرسبز و دیدنی شهرستان فیروزكوه است. چشمه آب معدنی این روستا از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری فیروزکوه به شمار می‌آید.
چشمه خمده

در ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، روستای زیبایی در شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است که مانند تکه‌ای از بهشت خودنمایی می‌کند. این روستا در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در ردیف مناطقی سرسبز موسوم به «حبله‏‌رود» قرار دارد. از ویژگی‏‌های منحصربه‌فرد و کمیاب حاشیه روستای خمده استخری طبیعی از آب معدنی به نام «خمبوبه» است که هر تن خسته‌ای را به آب‌تنی دعوت می‌کند. آب چشمه از دل کوه جاری شده و در استخر که دورش را سنگ‌چین کرده‌اند، جمع شده و قابل شنا کردن است. حتی می‌توان آبزیان ریزی را درون چشمه خمده مشاهده کرد.

با کشیدن دیواری دور تا دور چشمه، هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند در ساعات مختلف از آب چشمه برای شنا استفاده کنند. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفاصل و استخوان، بیماری‌های پوستی (جوش، زخم و …) و زردی بسیار مفید است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این چشمه بیشتر بدانیم.

معضلات

این چشمه متعلق به سازمان خاص یا شخص خاصی نیست و جزء منابع طبیعی قرار دارد. اهالی روستا با تاسیس «شرکت تعاونی چشمه آب معدنی خمده» منطقه را بهسازی کردند ولی تاکنون در جهت رفاه گردشگران اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

چشمه خمده در فیروزکوه

موقعیت مکانی

چشمه آب معدنی خمده در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده تهران، فیروزکوه و در مسیر رودخانه حبله‌رود، در نزدیکی روستای خمده واقع شده ‌است. فاصله این چشمه تا جاده فیروزکوه – زرین دشت ۵ کیلومتر است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این منطقه از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کرده و بعد از گذشتن از پردیس، بومهن و رودهن به فاصله ده کیلومتر از فیروزکوه سمت راست تابلو «زرین دشت» دیده می‌شود، از این مسیر ده کیلومتر به سمت جنوب حرکت کرده به یک فرعی خاکی می‌رسید که تابلو قدیمی «روستای خمده» کنارش نصب شده است. پس از طی مسافت پنج کیلومتر از جاده خالی و عبور از پلی که از روی رودخانه رد می‌‌شود به چشمه آب معدنی خمده خواهید رسید که از اینجا تا خود روستا کمتر از یک کیلومتر فاصله است.

استخر طبیعی خمده در فیروزکوه

جاذبه‌های گردشگری نزدیک

در ضلع شرقی روستا روی دیواره کوه سنگی آثار زندگی و دیوارهای بسیار قدیمی وجود دارد که دال بر زندگی حداقل هزار ساله دارد. مسیر پیاده‌روی بین این روستا و هرانده بسیار زیبا است. در طول این مسیر، از میان باغ راه‌های منطقه که درختان میوه بسیاری در آن وجود دارد عبور می‌کنید و در طی مسیر همراه با رودخانه پر آب نمرود حرکت می‌نمایید.

یکی دیگر از جاذبه‌های این مسیر، غار شگفت‌انگیز بورنیک است، غاری با مسیرها و طبقات متعدد که هنوز بعد از گذشت سالیان دراز از اکتشاف آن، بسیاری از قسمت‌های آن ناشناخته مانده است. علاوه بر این خمده در فاصله تقریبی سی کیلومتری «تنگه واشی» قرار گرفته است که می‌توانید از این تنگه دیدنی نیز لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به زندگی به سبک عشایری در اکو کمپ‌های ایران مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در میان جاذبه‌های تماشایی شهر یزد به باغی سرسبز و باطراوت می‌رسیم: این باغ یکی از جاذبه‌های تماشایی یزد است و بادگیری دیدنی دارد که بلندترین بادگیر خشتی جهان است.
باغ دولت آباد

بافت تاریخی یزد، علاوه بر ۱۷۰۰ اثر تاریخی خود، به دلیل معماری سنتی و تغییر نیافته، طراحی متناسب با اقلیم، رعایت اصول هوشمندانه در معماری خانه‌های کویری و اینکه تمامی امکانات شهری را از زمان‌های دور، تامین کرده و در خود جای داده، شرایط کافی برای ثبت شدن در فهرست میراث جهانی یونسکو را به‌دست آورد و این اتفاقی بود که در سال ۱۳۹۶ محقق شد. اما باغی در یزد وجود دارد که پیش از بافت تاریخی یزد در سال ۲۰۱۱ جزء پروژه باغ‌های ایرانی، به همراه ۹باغ دیگر به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. نام این باغ، باغ دولت آباد است. در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا درباره این باغ بیشتر بدانیم.

باغ دولت آباد کجاست؟

در دوره زندیه و معاصر با حکمرانی کریمخان زند، شخصی به‌نام «محمدتقی خان» مشهور به خان بزرگ، که سرسلسله خاندان خوانین یزد بود، قناتی به‌طول ۶۵کیلومتر را از مهریز به یزد کشید و نام این قنات طویل را دولت‌آباد گذاشت. پس از آن بود که خان بزرگ، باغ دولت آباد را در این مکان بنا کرد. امروز این باغ را در مرکز شهر و محله چهارمنار می‌بینیم.

باغ دولت آباد یزد

بادگیر باغ دولت آباد

شاخصه اصلی و منحصربه‌فرد باغ دولت‌آباد، بادگیر آن است. این بادگیر با ۳۳.۸ متر ارتفاع، بلندترین بادگیر جهان شناخته می‌شود. این بادگیر برخلاف دیگر نمونه‌های خود که به‌شکل مستطیل ساخته می‌شوند، ظاهری هشت ضعلی دارد که باعث می‌شود باد از هر سمتی که بوزد، به‌راحتی وارد دریچه‌های بادگیر شده و به سمت پایین هدایت شود.

هوشمندی دیگری که در معماری این بادگیر دیده می‌شود، حوض آبی است که در قسمت انتهایی آن قرار دارد. باد گرم و کویری یزد، وارد بادگیر شده، از میان پره‌های چوبی می‌گذرد و بخشی از حرارت خود را از دست می‌دهد، در طول مسیر و به‌خصوص با وزیدن روی سطح آب، خنک می‌شود و حالا شما بدون نیاز به برق و گاز، یک کولر خنک‌کننده طبیعی دارید.

بلندترین بادگیر خشتی جهان

بخش‌های مختلف باغ

باغ از دو بخش بیرونی (حکومتی) و اندرونی (سکونتگاهی) تشکیل می‌شود. باغ اندرونی و بیرونی نیز بر هم عمود و از یکدیگر منفک هستند. باغ بزرگ‌تر که باغ اندرونی است، شامل حرمسرا، عمارت هشتی، عمارت طنبی، مطبخ، آب‌انبار و البته اصطبل و برج دیده‌بانی می‌شود.

یکی از وظایف دیده‌بان‌ها، جلوگیری از ورود اغیار به باغ اندرونی بوده است. باغ کوچک‌تر که باغ بیرونی است، شامل عمارت تهرانی، تالار آینه، جلوخان و سردر، بازارچه و آب‌انبار عمومی می‌شود. این باغ، محل برگزاری تشریفات حکومتی و برگزاری مراسم ورزشی بوده و «بهشت آیین» نامیده می‌شود
هر بخش از این بنای عظیم، با معماری عجیب و هوشمندانه، تاریخ و علم و هنر مردمان ۲ سده پیش را به نمایش می‌گذارد. این باغ همه روزه به‌جز روز عاشورا، پذیرای مهمانان و مسافران خود است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر فیل‌های نقاش جاذبه توریستی عجیب تایلند را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
به دورافتاده‌ترین خانه دنیا خوش آمدید! به راستی چرا این خانه تک و تنها در این جزیره ساخته شده است؟ اهالی این خانه دارو یا مواد غذایی روزانه‌شان را از کجا تامین می‌کنند؟
جزیره الیدای

شبه جزیره وستمن، در نزدیکی بخش‌های جنوبی ایسلند از مجموعه‌ای جزایر زیبا تشکیل شده که در میان آن‌ها جزیر‌ه‌ای جذاب به اسم جزیره الیدای (Elidaey) به چشم می‌خورد. اگر گذرتان به این جزیره کوچک بیفتد در میان مراتع سرسبز یک عدد خانه نظرتان را جلب می‌کند! این کلبه اسرارآمیز از دیگر نقاط دنیا دورافتاده است و همین موقعیت عجیب باعث شده که دیگران درباره صاحب این خانه داستان‌ها و سناریوهای زیادی به هم ببافند! در ادامه مجله دلتا را همراهی کنید تا درباره خانه عجیب جزیره الیدای بیشتر بدانید.

داستان این جزیره چیست؟

حدود ۳۰۰ سال پیش ۵ خانواده مختلف راهی این جزیره شدند که از طریق ماهیگیری، پرورش گاو و شکار طوطی دریایی روزگار می‌گذراندند. خوشبختانه به خاطر چراگاه‌های سرسبزی که در این جزیره هست گاوها هیچ مشکلی بابت غذا نداشتند و خانواده‌ها می‌توانستند بدون هیچ مشکلی از آن‌ها تغذیه کنند. اما این خانواده‌ها در این خانه‌ای که امروز در این جزیره هست زندگی نمی‌کردند و محل زندگی‌شان تعدادی پناهگاه موقتی بود. چند سالی گذشت تا اینکه در حوالی دهه ۱۹۳۰ همه کسانی که در این جزیره بودند بعد از اینکه فهمیدند فرصت‌های این جزیره دورافتاده در جاهای دیگر هم پیدا می‌شود اسباب و اثاثیه‌شان را جمع و جزیره را ترک کردند.

جزیره الیدای در ایسلند

وضعیت جزیره امروز چگونه است؟

با اینکه کسی در این جزیره زندگی نمی‌کند اما اطرافش حصارکشی شده و همین مورد آن را اسرارآمیزتر کرده است! شایعات زیادی پشت سر این خانه وجود دارد اما هیچ کدام به نظر واقعی نمی‌آید.

این خانه پناهگاهی برای انجمن شکار محلی است، به بیان ساده‌تر اعضای این انجمن در زمان‌هایی که از شکار طوطی دریایی برمی‌گردند برای استراحت به این خانه می‌روند. اما حتی اگر به داخل این خانه جادویی هم نروید می‌توانید با قایق به نزدیکی آن بروید و از دور آن را تماشا کنید و این موضوع باعث شده این خانه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.
این خانه در سال ۱۹۵۳ توسط انجمن شکار ساخته و به خانه شکار معروف شد. در این خانه خبری از امکاناتی مثل برق، آب، لوله‌کشی و البته اینترنت نیست. در داخل این خانه سیستم جمع‌آوری آب باران تعبیه شده که آب مورد نیاز آشپزی، حمام و آشامیدن را تامین می‌کند.

جزیره الیدای با تنها یک خانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری، قبرستان ممنوعه تهران خانه ابدی چه کسانی است؟ را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
وقتی تعطیلاتی در کار نیست و آخر هفته همان دو روز معمول است، قرار نیست برنامه سفر را کنار بگذاریم. سفرهای یک روزه و کوتاه، برای کسانی که عاشق طبیعت هستند مثل یک موهبت به نظر می‌رسد.
دریاچه های اطراف تهران

با رسیدن روزهای پایانی تابستان، سفرهای یک روزه طبیعت‌گردی به اطراف تهران رونق بیشتری گرفته‌اند. اطراف تهران مقاصد و جاذبه‌های طبیعی زیادی برای گشت و گذار دارد. یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای انجام این سفرهای یک روزه، دریاچه های اطراف تهران هستند.
منظور ما جایی است که شما می‌توانید صبح به دیدن آن بروید و شب به خانه‌تان بازگردید. البته اگر تمایل داشته باشید می‌توانید شبی را در مجاورت این دریاچه‌ها کمپ کنید. در ادامه این مطلب، دریاچه های اطراف تهران را در مجله دلتا برای شما معرفی خواهیم کرد.

دریاچه چیتگر (دریاچه شهدای خلیج فارس)

دریاچه چیتگر یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است. این دریاچه زیبا که در غرب تهران واقع شده (انتهای اتوبان همت)، با وسعتی حدود ۱۳۰ هکتار، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است. چیتگر تنها یک دریاچه نیست، بلکه یک مجموعه تفریحی بسیار وسیع است که در آن طیف وسیعی از سرگرمی‌ها برای شما مهیا شده است.

مقصدهای گردشگری یک روزه

دریاچه‌های تار و هویر

دو دریاچه تار و هویر از بهترین دریاچه‌های اطراف دماوند برای گشت و گذار هستند. دریاچه آب شیرین تار در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در دامنه‌های کوه واقع شده است، به همین خاطر آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع در فصل تابستان دارد.

برادر دو قلوی دریاچه تار را هم فراموش نکنید. با حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی از دریاچه تار، به دریاچه زیبای هویر با حدود ۱۵ متر عمق خواهید رسید. یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها در مجاورت این دریاچه‌ها، شب‌مانی و کمپینگ در کنار آن‌هاست.

دریاچه سد لتیان

بسیاری از تهرانی‌ها تعطیلات آخر هفته خود را در منطقه لواسانات و روستاهای اطراف آن می‌گذرانند. اما شاید خیلی از آن‌ها تابه‌حال به دیدن دریاچه سد لتیان نرفته باشند.

دریاچه های تفریحی

دریاچه سد امیرکبیر (سد کرج)

دریاچه سد امیرکبیر یا همان سد کرج، ۴۰ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد و در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس واقع شده است. تفریحات آبی همچون قایق‌سواری، اسکی روی آب و ماهیگیری هم در این مکان رونق دارند. در کل اگر قصد سفر به شمال را دارید و عجله‌ای هم برای رسیدن به مقصد ندارید، می‌توانید از زیبایی‌های اطراف دریاچه سد کرج لذت ببرید.

دریاچه شورمست

راهی جاده فیروزکوه می‌شویم و از دیدنی‌های آن همچون پل ورسک دیدن می‌کنیم. مقصد یکی از زیباترین دریاچه‌های استان مازندران است. در شهرستان سوادکوه و نزدیکی‌های شهر پل سفید، دریاچه‌ای ۱۵ هزار متر مربعی به نام شورمست واقع شده است. دریاچه شورمست، یکی از دریاچه های اطراف تهران و تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است که عمق آن از ۷ متر بیشتر نمی‌شود.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات یکی دیگر از دریاچه های اطراف تهران است که می‌توانید با صرف یک روز وقت از آن دیدن کنید و شب هنگام در خانه باشید. دریاچه سد الیمالات همانند نگینی زیبا در میان جنگل‌های شهرستان نور در استان مازندران قرار گرفته است. پس از گذران اوقاتی خوش در مجاورت این دریاچه و یا قایق‌سواری در آن، می‌توانید پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف دریاچه را در دستور کار خود قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر، کالیفرنیای ایران کجاست؟ را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در این برهه زمانی، تنها راه نجات ما، بازگشت به طبیعت است. طبیعت همانند یک داروی شفابخش، با زدودن هیجانات ناشی از زندگی ماشینی، آسیب‌های روحی را التیام می‌بخشد و انسان امروز را از بند روزمرگی‌ها رها می‌کند.
اکو کمپ عشایری

می‌توان گفت که اکو کمپ عشایری تحولی بزرگ و قابل احترام در صنعت گردشگری است. امروزه حفاظت از محیط زیست یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم جهان است. کتاب‌ها، فیلم‌های مستند، مقاله‌ها و سمینارهای مختلفی در سراسر دنیا برای افزایش آگاهی مردم درباره مسائل زیست محیطی به وجود آمده است. آشکارترین و ساده‌ترین توضیح برای اینکه اکو کمپ چیست این است که اکو کمپ‌ها اقامتگاه‌های سنتی و پرطرفدار میان مسافران هستند.

با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا درباره این جاذبه گردشگری بیشتر بدانیم.

اکو کمپ‌، حامیان طبیعت

کو کمپ عشایری چیست

اکو کمپ در واقع حضور در طبیعت به زیباترین شکل ممکن است. ساخت اقامتگاه‌هایی محبوب که کمترین آسیب را به طبیعت و منطقه بومی وارد می‌کند. برپایی اکو کمپ با استفاده از مصالح بومی کمترین میزان دی‌اکسید کربن را تولید می‌کند. اکو کمپ بافت سنتی منطقه و طبیعت را از بین نمی‌برد، پوشش گیاهی و جانوری حفظ می‌گردد و پسماندها مدیریت و تفکیک شده و در طبیعت رها نمی‌شوند. هدف اصلی از برپایی اکو کمپ احترام به طبیعت است.

آیا اقامت در اکو کمپ برای همه مناسب است؟

مسافران و طبیعت‌گردانی که در اکو کمپ‌ها اقامت دارند بیشترین لذت را از سفر خود می‌برند. تجربه شب مانی در محلی بکر به دور از هیاهوی شهری، لذت آشنایی با زندگی پیشینیان، چشیدن غذاها و تجربه پخت نان‌های محلی، تجربه شنیدن موسیقی و دیدن رقص‌های محلی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم بومیان و… شاید این‌ها کمترین دلایل برای حضور در اکو کمپ‌ها باشند.

اکو کمپ های ایران

اشکال مختلف اکو کمپ

اکو کمپ‌ها در واقع نوعی اقامتگاه‌های سنتی هستند. اکو کمپ‌ها با توجه به محل قرار گرفتن آن‌ها چه در طبیعت و چه در روستاها متفاوت هستند. اغلب اکو کمپ‌هایی که در طبیعت بکر ساخته می‌شوند به صورت چادرهای عشایری، اتاقک‌های چوبی، خانه‌های گنبدی، خیمه‌ها، کومه‌های گلی و… هستند. اکو کمپ‌های روستایی معمولا خانه‌های سنتی و قدیمی روستا هستند که بازسازی و تجهیز شده‌اند.

اکو کمپ‌های ایران

کشور زیبای ایران با توجه به تنوع آب‌ و هوایی و برخورداری از طبیعت متنوع و بی‌نظیر و همچنین وجود اقوام و سنت‌ها و تاریخ دیرینه بهترین گزینه برای ایجاد اکو کمپ است. از اکو کمپ‌های خوب و مشهور ایران می‌توان به اکو کمپ ستاره لوت (کرمان، شهداد، روستای ملک‌آباد)، اکو کمپ متین آباد نخستین کمپ کویری ایران (شمال نطنز، مابین شهرهای اصفهان و کاشان، روستای متین‌آباد)، اکو کمپ دورنا یا اکو کمپ عشایری ملک‌سویی (اردبیل، مشگین‌شهر)، اکو کمپ سوباتان (استان گیلان، تالش، منطقه ییلاقی سوباتان) و… اشاره کرد.

اکو کمپ

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر خانه استخوانی بارسلونا که همه را جادو می‌کند! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
قبرستان دولاب در حقیقت همان گورستان قدیمی ارامنه است که قبرها و گورهای مربوط به مسیحیان ارمنی در آن جای گرفته‌اند. در این گورستان قبر ۴۰۹ سرباز و ۵۲۸ غیرنظامی وجود دارد. این گورستان در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد و سال‌های سال است که در آن هیچ‌گونه تدفینی صورت نمی‌گیرد.
قبرستان ممنوعه تهران

قبرستان ممنوعه تهران مدفن افراد نامداری از کشورهای لهستان، فرانسه و ایتالیا بوده است. برای بازدید از قبرستان دولاب یا همان قبرستان ممنوعه تهران باید مجوز از سفارتخانه‌های روسیه، لهستان، فرانسه و ایتالیا را داشته باشید. قبرستان ممنوعه تهران دری چوبی با تزئینات خاص ارامنه دارد.

در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید تا درباره این قبرستان بیشتر بدانیم.

مساحت قبرستان دولاب

قبرستان دولاب بزرگ‌ترین قبرستان ارامنه در تهران است که در زمان قاجار احداث شده است. گفته می‌شود در این قبرستان دو مومیایی وجود دارد. ۲۲ سال است که در این قبرستان مراسم تدفین انجام نشده است. این قبرستان مساحتی بالغ بر ۷۵ هزار مترمربع داشته و شش بخش مجزا نیز دارد.

گورستان دولاب تهران

زمانی که وارد این قبرستان می‌شوید، بیشتر از قبرها، درختان و سرسبزی این گورستان به چشم می‌آید. بسیاری از این قبرها بسیار خاص طراحی شده‌اند. اما متاسفانه دزدانی بی‌رحم حتی به این قبرها رحم نکرده و فلزات تزئینی این قبرها را می‌دزدند.

تاریخچه قبرستان دولاب

در حصار جنوبی شهر تهران یعنی جنوب بازار تهران تجمع ارامنه وجود داشته است آن هم به این علت بوده که قدیمی‌ترین کلیسای شهر تهران به نام کلیسای سورپ گورک در بازارچه قوام‌الدوله واقع شده بود و هم‌اکنون نیز پابرجاست. این کلیسا در اواخر دوران قاجار ساخته شده است. اولین گورستان ارمنی‌ها در آن محدوده بنا شده بود، اما به علت تخریب شهری آن قبرستان، دو گورستان دیگر یکی در ونک و دیگری در شرق تهران در سال ۱۳۱۵ ساخته شد.

چرا به قبرستان دولاب قبرستان ممنوعه تهران می‌گویند؟

شاید به علت دزدی‌هایی که در این گورستان شده است کمی از قبل سختگیرانه‌تر افراد را به این قبرستان راه می‌دهند. اما چرا اسم آن را قبرستان ممنوعه نامیده‌اند، شاید فقط شیطنت نویسنده و جلب توجه کردن برای مخاطبین بوده است.

قبرستان ممنوعه کجاست

ترسناک‌ترین قسمت مزار ۲۶ مهندس معدنچی ایتالیایی است که در فاصله سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۳ در ایران کار می‌کردند. معماری مدفن آن‌ها به‌صورتی است که در صورت ورود به این قسمت، توسط مردگان ایستاده، محاصره می‌شوید.

افراد برجسته دفن شده در قبرستان دولاب

در این گورستان شما می‌توانید قبرهای سربازان روسیه، آرامگاه کنت‌های فرانسوی که به ایران آمده بودند، شاهزاده‌های گرجی، پزشکان دربار پهلوی و قاجاریه، گورستان دسته‌جمعی لهستانی‌هایی که در جنگ جهانی دوم در راه بازگشت به وطن خود جان خود را از دست داده بودند و بسیاری از چهره‌های سرشناس تبعه کشورهای دیگر را ببینید.

چگونه به قبرستان دولاب برویم؟

گورستان دولاب در اتوبان شهید محلاتی، مابین خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ از شمال، املاک مسکونی از شرق و گلخانه‌های خیابان پاسدار گمنام از جنوب واقع شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر تالاب چاف لنگرود، بهشتی تماشایی در گیلان را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
تا چند سال پیش مسافران کمی، سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کردند؛ اما از یکی دو سال قبل جاذبه‌های این استان بیشتر شناخته شده و مردم هم بیشتر به آن سفر می‌کنند.
سواحل مکران

یکی از این جاذبه‌ها سواحل مکران است که برخی آن را به کالیفرنیای ایران هم می‌شناسند. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم این جاذبه گردشگری کجاست و چرا بین مردم شهرت دارد؟

سواحل مکران کجاست؟

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند، اما در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.

سواحل مکران کجاست؟

چرا به دیدن سواحل مکران برویم؟

تصاویر ساحل مکران به ما نشان می‌دهد که این خط ساحلی، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد؛ دیدن کوه‌های بیابانی که به دریا ختم می‌شود صحنه کمیابی در طبیعت است که می‌تواند حتی تنها دلیل ما برای رفتن به سیستان و بلوچستان باشد.

روستای تیس

روستای تاریخی تیس در خط ساحل مکران قرار دارد. در این روستا می‌توانیم نگاهی به غارهای سه‌گانه «بان میسیتی» بیندازیم و در قهوه‌خانه ساحلی این روستا و همچنین پلاژ ساحلی آن تا غروب آفتاب خیره به دریا بمانیم. این پلاژ خارج از روستاست و در جاده اسکله تیس قرار دارد.

روستای تیس در سواحل مکران

تالاب صورتی

تالاب صورتی هم که دقیقا نزدیک ساحل است و می‌شود بعد از دیدن آن، به تماشای دریا رفت. این تالاب را به اسم تالاب لیپار می‌شناسند که چند ماه در سال صورتی می‌شود. برای دیدن این رنگ باید دو ماه آخر زمستان یا در فروردین، شهریور و مهر به سواحل مکران بیاییم.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار هم فاصله کمی تا ساحل مکران دارند. این کوه‌ها در مسیر جاده چابهار به سمت گواتر قرار گرفته‌اند که مردم محلی به آن بدبوم می‌گویند، یعنی کوه‌هایی که هیچ‌چیز روی آن نمی‌روید. موج‌های دریا به بخشی از این کوه‌ها برخورد و تصاویر ساحل مکران را زیباتر می‌کنند.

دیدنی های جنوب

گل‌افشان

گل‌افشان یکی دیگر از جاذبه‌های خط ساحلی مکران است که ۹۰ کیلومتری غرب روستای کنارک قرار دارد. از زمین اینجا حباب‌های گل‌آلودی به بیرون پرت می‌شود؛ برای همین مردم محلی به آن ناف دریا یا بلوبلو هم می‌گویند. در سال ۱۳۹۴، فعالیت این تپه با غرش زیادی شروع شد و آن زمان تا ارتفاع ۱۲ متری گل پرتاب می‌کرد. این منظره بکر آن‌قدر عجیب است که نمی‌شود به سیستان بلوچستان آمد و دیدن آن را از دست داد.

درک

درک هم یکی دیگر از نقاط ساحلی استان است که تازه چند سال از شناخته شدنش می‌گذرد. ترکیب مه و خط ساحلی مکران و درخت‌های نخلی که در زمین کویری آن رشد کرده‌اند منظره‌ای شگفتی‌آور برای ما می‌آفریند.

روستای درک در سواحل مکران

ساحل لاک‌پشت‌ها

از اواسط خرداد تا پاییز، لاک‌پشت‌ها به ساحل مکران می‌آیند و در محدوده تالاب لیپار تخم‌گذاری می‌کنند. مکران به‌خاطر ساحل ماسه‌ای، زمین مناسبی برای تخم‌ریزی این لاک‌پشت‌ها دارد. این لاک‌پشت‌ها از نوع منقارعقابی هستند که در این فصل‌ها به ساحل‌های جنوب کشور می‌آیند و منظره زیبایی درست می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر خانه استخوانی بارسلونا که همه را جادو می‌کند! را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
تربیت فیل در بین تایلندی‌ها مرسوم بوده، به ویژه در مناطق شمالی تایلند، در اطراف شهر چیانگ مای کمپ‌ها و پارک‌هایی برای نگهداری فیل‌های تربیت‌شده وجود دارد که امکان فیل سواری را برای گردشگران در تور تایلند فراهم می‌کند.
فیل های تایلندی

تصور اینکه به تایلند بروید و فیل‌های دوست‌داشتنی‌اش را از نزدیک نبینید خیلی سخت است. اگر می‌خواهید تعداد زیادی فیل تایلندی را یکجا ببینید باید به دره Maesa در شمال تایلند بروید. همین که پا به اینجا بگذارید فیل‌های زیادی را می‌بینید که یا در حال یادگیری شیرین‌کاری‌های مختلف از مربیان هستند یا در رودخانه حمام می‌گیرند و یا چشم‌اندازهای اطراف را نقاشی می‌کنند! در این کمپ کلا نظرتان درباره فیل های تایلندی عوض می‌شود و با دیدن اینکه چقدر این موجودات بااستعداد هستند شگفت‌زده می‌شوید. برای آشنایی بیشتر با کمپ فیل‌ها در چیانگ مای در ادامه مجله دلتا را همراهی کنید.

هدف از راه‌اندازی این کمپ چه بوده است؟

قرن‌هاست که فیل‌ها در تایلند مورد احترام هستند. فیل‌ها به سنگین‌ترین موجودات دنیا معروف هستند و در قدیم در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پادشاه بر پشت فیل می‌نشست تا از تایلند در موقعیت‌های مختلف دفاع کند. نکته دیگری که باعث محبوبیت فیل‌ها شده هوش و حافظه باورنکردنی آن‌هاست. فیل‌های تایلند در دسته فیل‌های آسیایی هستند و از زمان‌های قدیم تا به الان مردم آن‌ها را بزرگ می‌کنند تا از آن‌ها در کارهای مختلف استفاده نمایند. امروز نقش این فیل‌ها کاملا تغییر کرده و دیگر مثل قبل برای کارهایی مثل صنعت چوب و جنگ استفاده نمی‌شوند. از آنجایی که تعداد فیل‌ها کم است، در این کمپ سعی شده تا از آن‌ها مراقبت کنند و تعداد آن‌ها را زیاد نمایند.

فیل های تایلندی کمپ چیانگ مای

کمپ چیانگ مای در حدود سال ۱۹۷۶ تاسیس شده است. این فیل‌ها که زمانی در صنعت چوب کار می‌کردند با روی کار آمدن ماشین‌های سنگین دیگر کاری برای انجام دادن نداشتند. در این کمپ آن‌ها دوباره به کار گرفته شدند اما این بار در نقش هنرمند! در این کمپ با استعدادهای باورنکردنی آن‌ها آشنا می‌شوید و همچنین درباره زندگی آن‌ها چیزهای زیادی یاد می‌گیرید.

رفتار فیل های تایلندی

فیل های تایلندی این کمپ حیوانات معمولی نیستند. به غیر از کارهای روتین همیشگی مثل حمام کردن، خوردن و خوابیدن، این موجودات باهوش یاد می‌گیرند که چطور نقاشی بکشند، فوتبال بازی کنند و استعدادهای خودشان را در نمایش‌های مختلف نشان دهند. با دیدن این کمپ حتما عاشق این حیوانات می‌شوید و به توانایی‌های آن‌ها پی می‌برید!

چیانگ مای

در این کمپ یک محیط طبیعی و سالم برای فیل‌ها فراهم می‌شود تا بتوانند چیزهای زیادی یاد بگیرند و آن‌ها را برای مردم نمایش دهند. البته این فیل‌ها تا سن مشخصی در این کمپ نگهداری می‌شوند و بعد از اینکه بازنشسته شدند در جنگل کنار این کمپ رها می‌شوند، اما نه اینکه به حال خود باشند چون باز هم از آن‌ها مراقبت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به تور تابستانی با ون در روزهای پایانی تابستان مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
کاسا باتلو (Casa Batlló) یکی از مشهورترین ساختمان‌ها و جاذبه‌های توریستی شهر بارسلوناست که در مرکز این شهر واقع شده است. این بنای عجیب و غریب که شبیه اسکلت است، اثر یکی از بزرگ‌ترین معماران جهان به نام آنتونی گائودی ( Antoni Gaudí) است.
خانه استخوانی بارسلونا

آنتونی گائودی بارها با ساخت بناهای عجیب مختلف، حیرت تمامی جهانیان را موجب شده است. اما این ساختمان با تمامی آثار قبلی او متفاوت است. به خاطر این ساختمان وحشتناک، انتقادات زیادی به او شده است. با مجله دلتا همراه شوید تا سری به شهر توریستی بارسلونا و یکی از شاهکارهای معماری آن یعنی خانه استخوانی بارسلونا یا کازا بالیو بزنیم.

خانه استخوانی بارسلونا

خانه استخوانی بارسلونا در سال ۱۸۷۷ میلادی ساخته شده است. خانه استخوانی بارسلونا در طول تاریخ، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. امروزه ساختمان استخوانی یا همان اسکلتی بارسلونا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی این شهر است که هر سال میلیون‌ها نفر از آن دیدن می‌کنند.
خانه استخوانی بارسلونا اثر آنتونی گائودی

ویژگی‌های این بنای خارق‌العاده

خانه استخوانی بارسلونا بسیار شگفت‌انگیز است! همانند تمامی ساختمان‌هایی که گائودی قبلا طراحی کرده، مدرنیزه و هنر از سر و روی این بنا می‌بارد. بخصوص طبقه اول این بنا، بسیار عجیب است. در این طبقه، بالکن‌هایی عجیب و غریب و پنجره‌هایی با شکل عجیب وجود دارند.

مجسمه‌های سنگی این طبقه نیز از مشهورترین ویژگی‌های آن است. مردم محلی ایالت کاتالونیا، نام مخصوصی را برای این ساختمان مشهور شهرشان انتخاب کرده‌اند. آن‌ها به این بنا Casa dels ossos می‌گویند که به فارسی می‌شود خانه استخوان‌ها یا همان خانه استخوانی.
خانه استخوانی بارسلونا شاهکار معماری

طراحی خانه استخوانی بارسلونا

طراحی این خانه بسیار منحصربه‌فرد است. دیوارهای بنا به شکل موج‌دار طراحی شده‌اند و در بالای نمای خارجی این ساختمان هم تزئیناتی همانند تپه‌های ماسه‌ای با خطوط موج‌دار وجود دارد. نمای ساختمان به سه بخش متمایز تقسیم می‌شود که هر کدام نشان‌دهنده بخش خاصی از آناتومی اسکلت هستند!

در طبقه همکف بنا، استخوان‌های انتزاعی بسیار بزرگی تعبیه شده‌اند. بالای این استخوان‌ها چیزهایی شبیه رگ‌های خونی و ماهیچه طراحی شده‌اند. سقف بنا نیز به شکلی طراحی شده است که شبیه پشت یک اژدها و یا دایناسور باشد. همان‌طور که پوست یک اژدها فلس دارد، سقف آن نیز فلس‌دار طراحی شده است.
بارسلونا

اثر جهانی ۱۰۰ ساله

امروزه گردشگران بسیاری برای تماشای این اثر باشکوه معماری، به بارسلونا سفر می‌کنند. بنابراین برای اینکه یک اثر در فهرست آثار جهانی ثبت شود، لازم نیست قدمتی چند هزار ساله داشته باشد. حتی یک بنای ۱۰۰ ساله هم اگر با خلاقیت ساخته شده باشد، می‌تواند به همچین درجه‌ای برسد. معمار خلاق این بنا، با جادوی رنگ و نورپردازی، اثری بی‌نظیر در دنیا ساخته که نمونه‌اش در هیچ کجای دیگر قابل مشاهده نیست.
خانه استخوانی
پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر قلعه آغشت؛ قلعه‌ جادوگری هری پاتر در کرج! را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
شهر لنگرود دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند چشمان شما را ساعت‌ها خیره نماید. تالاب چاف یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.
تالاب چاف

زیبایی‌های استان سرسبز گیلان محدود به یک یا دو شهر نبوده و در هریک از شهرهای این خطه می‌توانید طبیعتی بکر و زیبایی‌های خیره‌کننده مشاهده کنید. سفر به این استان زیبا تصمیمی است که حداقل یک بار در طول عمرتان باید گرفته شود. دیدن این بهشت روی زمین شما را به وجد خواهد آورد. تالاب چاف یکی از زیبایی‌های موجود در این استان، در شهر لنگرود بوده و سالانه تعداد زیادی از مسافران را به سمت خود می‌کشاند. در این بخش از مجله دلتا قصد داریم تا شما را از تالاب چاف یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر لنگرود آگاه سازیم.

تالاب چاف در گیلان

موقعیت مکانی چاف

این تالاب یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است. تالاب زیبای چاف منطقه‌ای حفاظت‌شده است که شکار در آن ممنوع شده. آب و هوایی معتدل و مرطوب و نیز شالیزارهایی وسیع چشم‌انداز بسیار زیبایی به این منطقه داده است. این تالاب در حاشیه روستای چاف و با فاصله ۶۵ کیلومتری از رشت و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی لنگرود واقع شده است. این تالاب از شمال به روستای تازه‌آباد، از شرق به دریای خزر و از غرب و جنوب به روستای چاف منتهی می‌شود. وسعت این تالاب زیبا و خوش آب و هوا حدود ۸۰۰ هکتار بوده و در ارتفاع منفی ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و همچنین میزان بارندگی در این منطقه حدود ۱۳۰۰ میلی‌متر در سال است. همین مسئله یکی از دلایل خنک بودن هوا در این تالاب است.

تالاب چاف لنگرود

آب و هوای تالاب چاف

آب و هوای اطراف تالاب بسیار معتدل و مرطوب است. علت آن قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و همچنین وجود درختان انبوه، بارش مناسب و ارتفاعی کم نسبت به دریا است. مناسب بودن آب و هوا موجب شده تا گردشگران بسیار زیادی برای بهره بردن از زیبایی‌های طبیعت و هوای پاک و مناسب این منطقه، خود را به تالاب برسانند. دیدن زیبایی‌های روستای چاف و همچنین تالاب واقع شده در اطراف آن می‌تواند چشمان شما را خیره و آرامش را به وجود شما بازگرداند. دیدن زیبایی‌های طبیعت همراه با خانه‌های قدیمی و روستایی که هر کدام از آن‌ها می‌توانند غذای محلی برای ارائه داشته باشند، از زیبایی‌های منطقه است. باید توجه داشت که در این منطقه شکار ممنوع است و همین مسئله موجب ایجاد امنیت شده و جانوران زیادی را به این سمت کشانده است.

تالاب چاف کجاست

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر، ساحل مخفی عشق در مکزیک را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
طی چند سال گذشته جزایر ماریتا (Marieta Islands) تبدیل به قطب گردشگری محبوبی بین مردم شده است. این محبوبیت عمدتا به‌علت وجود گونه‌های غنی و زیاد جانوری همچون نهنگ گوژپشت، دلفین و سفره‌ماهی است.
ساحل عشق

جزایر ماریتا مجمع‌الجزایری کوچک و خالی از سکنه در مکزیک است که چندین مایل با ساحل نایاریت فاصله دارد. در میان شگفتی‌های بسیار این جزایر، ساحل عشق یا ساحل پنهان بیشتر مورد توجه بوده است؛ ساحلی زیبا که در یک غار حفره‌مانند مخفی شده و تنها با شنا کردن از یک مسیر تونلی کوتاه و باریک قابل دسترسی است. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با این جزایر زیبا آشنا شویم.

ساحل عشق یا ساحل پنهاناز زمانی که این جزایر به‌عنوان پارک ملی شناخته شد، ماهیگیری و شکار در این مناطق توسط دولت مکزیک ممنوع اعلام شده است؛ به همین سبب افراد زیادی برای تفریح به این جزایر سر می‌زنند.

خود ساحل به صورت طبیعی به وجود آمده اما بنا بر گزارش‌ها، حفره‌ای که ساحل در زیرش قرار دارد ساخته‌ دست بشر و مصنوعی است. جزایر ماریتا در اصل توسط فعالیت‌های آتشفشانی و هزاران سال پیش شکل یافته است. از آنجایی که این جزایر کاملا خالی از سکنه بودند، قبل از جنگ‌جهانی اول دولت مکزیک از این مکان به‌عنوان هدف تمرینی خود استفاده می‌کرد.

ساحل عشق مکزیک

انفجارهای کنترل‌شده‌ و دقیق دولت مکزیک، چندین غار عظیم‌الجثه و صخره‌های منحصربه‌فردی در جزایر ماریتا ایجاد کرده است. گفته می‌شود که ساحل پنهان در نتیجه‌ این انفجارها و فرسایش طبیعی صخره‌های اطرافش به وجود آمده است.

بعد از اعتراضات بین‌المللی که توسط دانشمندی در اواخر دهه ۱۹۶۰ صورت گرفت، در نهایت دولت مکزیک تصمیم گرفت این جزایر را به‌عنوان پارک ملی اعلام کند. امروزه هرگونه فعالیت‌های انسانی در این جزایر ممنوع است و تنها چندین شرکت گردشگری می‌توانند گردشگران خود را با کسب مجوزهای مربوط به آنجا ببرند.

ساحل عشق جزایر ماریتاپیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر گشتی در موزه مرگ لس‌آنجلس را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
طی چند سال گذشته جزایر ماریتا (Marieta Islands) تبدیل به قطب گردشگری محبوبی بین مردم شده است. این محبوبیت عمدتا به‌علت وجود گونه‌های غنی و زیاد جانوری همچون نهنگ گوژپشت، دلفین و سفره‌ماهی است.
ساحل عشق

جزایر ماریتا مجمع‌الجزایری کوچک و خالی از سکنه در مکزیک است که چندین مایل با ساحل نایاریت فاصله دارد. در میان شگفتی‌های بسیار این جزایر، ساحل عشق یا ساحل پنهان بیشتر مورد توجه بوده است؛ ساحلی زیبا که در یک غار حفره‌مانند مخفی شده و تنها با شنا کردن از یک مسیر تونلی کوتاه و باریک قابل دسترسی است. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با این جزایر زیبا آشنا شویم.

ساحل عشق یا ساحل پنهاناز زمانی که این جزایر به‌عنوان پارک ملی شناخته شد، ماهیگیری و شکار در این مناطق توسط دولت مکزیک ممنوع اعلام شده است؛ به همین سبب افراد زیادی برای تفریح به این جزایر سر می‌زنند.

خود ساحل به صورت طبیعی به وجود آمده اما بنا بر گزارش‌ها، حفره‌ای که ساحل در زیرش قرار دارد ساخته‌ دست بشر و مصنوعی است. جزایر ماریتا در اصل توسط فعالیت‌های آتشفشانی و هزاران سال پیش شکل یافته است. از آنجایی که این جزایر کاملا خالی از سکنه بودند، قبل از جنگ‌جهانی اول دولت مکزیک از این مکان به‌عنوان هدف تمرینی خود استفاده می‌کرد.

ساحل عشق مکزیک

انفجارهای کنترل‌شده‌ و دقیق دولت مکزیک، چندین غار عظیم‌الجثه و صخره‌های منحصربه‌فردی در جزایر ماریتا ایجاد کرده است. گفته می‌شود که ساحل پنهان در نتیجه‌ این انفجارها و فرسایش طبیعی صخره‌های اطرافش به وجود آمده است.

بعد از اعتراضات بین‌المللی که توسط دانشمندی در اواخر دهه ۱۹۶۰ صورت گرفت، در نهایت دولت مکزیک تصمیم گرفت این جزایر را به‌عنوان پارک ملی اعلام کند. امروزه هرگونه فعالیت‌های انسانی در این جزایر ممنوع است و تنها چندین شرکت گردشگری می‌توانند گردشگران خود را با کسب مجوزهای مربوط به آنجا ببرند.

ساحل عشق جزایر ماریتاپیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر گشتی در موزه مرگ لس‌آنجلس را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
اگر قصد دارید سفری دسته‌جمعی،ارزان و البته جذاب را به همراه خانواده خود تجربه کنید، بهترین انتخاب سفر به دامان کوه، جنگل، دریا همراه با یک ون است.
تور تابستانی با ون

تور تابستانی با ون می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین و هیجان‌انگیزترین سفرهای شما باشد. اگر قصد داشته باشید به همراه خانواده و یا دوستان خود به مسافرت جاده‌ای بروید استفاده از اتومبیل‌های بزرگ و جادار و مناسب سفر مانند ون‌های مسافرتی بهترین گزینه است. اما هر کسی این نوع اتومبیل را ندارد، ولی خوشبختانه امروزه خدمات اجاره ون‌های مسافرتی به مسافران عزیز در شهرهای گردشگری فراهم شده است.

ما در این بخش از مجله دلتا چند مورد از مزایای استفاده از ون‌های مسافرتی و گذراندن تور تابستانی با ون را هنگام سفر اشاره می‌کنیم.

کاهش هزینه‌های سفر طی تور تابستانی با ون

اگر بخواهید مسافتی طولانی را طی کنید حتما باید قبل از شروع سفر خودرو را به‌طور کامل سرویس نمایید. در صورت مسافرت دسته‌جمعی تمام ماشین‌ها باید سرویس شوند که برای هر خانواده، هزینه‌ای جدا محسوب می‌شود.

سفرهای کوتاه با ون

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش خطر کرونا

نزدیک دو سال است که تمام دنیا با ویروس کرونا دست به گریبان است و این ویروس تمام جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده است.
معمولا هنگام تور تابستانی با ون راننده ون نیز همراه شما خواهد بود و موظف است در طول سفر تمام اصول و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کند.

راحتی بیشتر طی گذراندن تور تابستانی با ون

از طرف دیگر اگر تمام افراد هنگام سفر در یک خودرو و در کنار هم باشند سفری جالب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر خواهند داشت. امکانات صوتی و تصویری بسیاری از ون‌ها می‌تواند وسیله سرگرمی مسافران هنگام سفر باشد. صندلی‌ها و راحتی و امنیت آن‌ها نیز به مدل ونی بستگی دارد که برای مسافرت خود انتخاب می‌کنند.

گردشگری با ون

مسافرت هدفمند!

رانندگان ون معمولا با منطقه‌ای که شما به آن سفر می‌کنید آشنایی کامل دارند و با تجربه و شناخت کامل از آن محیط می‌توانند علاوه بر راننده، یک راهنمای تور هم برای شما باشند! این افراد با شناخت دنج‌ترین و بکرترین و زیباترین نقاط گردشگری طبیعی و زیبا نیز می‌توانند تجربه شما از سفر را زیباتر کنند.

آیا این سفر بدون همراهی راننده نیز ممکن است؟

رانندگی خودروهایی مانند ون با ظرفیت بالا نیازمند داشتن گواهی‌نامه پایه ۲ است و بسیاری از مردم این گواهی‌نامه را ندارند. همچنین علاوه بر گواهی‌نامه پایه ۲ فرد باید مقداری ودیعه نقدی و یک چک به اندازه ارزش خودرو را به شرکت ارائه دهد. اما اجاره ون همراه با راننده هیچ‌کدام از این شرایط را ندارد و تمام مسئولیت‌های خودرو به عهده راننده ون است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر چاه خوفناکی که همه‌چیز را سنگ می‌کند! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
استان کردستان یکی از استان‌های غربی ایران است. کردستان میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده زاگرس محصور شده است و این کوه‌ها، به استان کردستان جلوه‌ای خاص و متمایز بخشیده‌اند.
زیباترین جاده های کردستان

زیباترین جاده های کردستان را می‌توان در زمره زیباترین جاده‌های ایران قرار داد چرا که زیبایی طبیعت در پیچ و تاب جاده‌ها تلفیق شده و یک صحنه شگفت‌انگیز را خلق نموده است. جاده‌های کردستان را می‌توان نمونه بارز جاده‌های رویایی قلمداد نمود که بسیاری از آن‌ها را در تصاویر مربوط به مجلات برتر جهان مشاهده می‌کنید.

با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا این جاده‌های زیبا را با هم ببینیم.

جاده نودشه

نودشه نام منطقه‌ای از توابع پاوه و یکی از شهرهای استان کرمانشاه است. جاده نودشه به صورتی است که در برخی از نقاط شما می‌توانید مرتفع‌ترین بخش کوه‌ها را پایین‌تر از سطح خودروی خود مشاهده کنید.

جاده نوسود

جاده نوسود نیز در فصل بهار به یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران مبدل می‌گردد. این جاده پر پیچ و تاب در فصل زمستان بسیار صعب‌العبور است و باید از زنجیر چرخ خودرو مطمئن باشید. با این حال اگر فرصت دارید بهتر است جلوه‌های تماشایی این جاده زیبا را در فصل بهار از دست ندهید.

جاده های زیبای کردستان

جاده دشه

روستای دشه نیز یکی دیگر از روستاهای شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است. این روستای کوچک که همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است در فصل بهار به یک بهشت بی‌بدیل تبدیل می‌شود. جاده‌ای که از این روستا می‌گذرد به علت دور زدن کوه‌ها، کوهستان‌ها و تپه‌های ریز و درشت به یک جاده پر پیچ و تاب تبدیل شده و در کنار طبیعت بهشتی و رویایی خود یک صحنه شگفت‌انگیز را در فصل بهار خلق می‌کند.

جاده کمادره

جذابیت این جاده در فصل بهار به‌قدری زیاد است که بسیار شبیه جاده‌های شمالی کشور به‌نظر می‌رسد و فردی که تصویر آن را در قالب عکس نظاره می‌کند، شاید هرگز نتواند آن را از جاده‌های سرسبز شمال تفکیک نماید.

جاده هجیج

این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان پاوه است و یکی از زیباترین جاده های کردستان نیز در همین منطقه و به همین نام شناخته می‌شود. شهرت جاده هجیج بیش از هر چیز به علت اتصال آن به جاده اورامان تخت یا همان تته است که به‌عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاده‌های ایران شناخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر، بهشت تماشایی فارس در آبشار مارگون را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
اگر دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و هنوز رویای رفتن به قصری جادویی را در سر دارید، لازم نیست مسافت‌های طولانی را برای رفتن به کشورهای خارجی طی کنید؛ کافی است چمدان خود را بسته و به یکی از روستاهایی بروید که نزدیک پایتخت کشورمان ایران قرار گرفته است.
قلعه آغشت در کرج

اگر با دیدن فیلم هری پاتر، دوست داشتید که به قلعه هاگوارتز رفته، در آن قدم زده و حس و حالی را تجربه کنید که در این مدرسه جادوگری در جریان است، به قلعه آغشت در کرج بروید. این قلعه در نهایت زیبایی ساخته شده و خود را آماده سازید تا به یکی از رویاهای دوران کودکی خود واقعیت بخشید.

با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا این روستای شگفت‌انگیز نزدیک تهران را بشناسید.

تاریخچه قلعه

این قلعه تاریخچه کوتاهی دارد و در واقع یکی از بناهای معاصر کشور به‌شمار می‌رود. از بیرون که به این قلعه نگاه می‌کنید امکان ندارد به یاد قلعه‌های اروپایی و رومی نیفتید. حس جادوگرانه این قلعه شما را به یاد فیلم‌های جادوگری سینما می‌اندازد.

قلعه آغشت کجاست

وجه تسمیه نام قلعه آغشت

«آو» به معنی آب و «غشت» هم به معنی فراوانی و انباشته شدن است. میزان بارش باران و نزولات جوی در این روستا به حدی زیاد است که بعید به نظر می‌آید هیچ‌وقت این روستا با مشکل کمبود آب مواجه شود.

مکان قرارگیری

این روستا، در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و به همین دلیل طبیعتی بکر و بسیار زیبا را می‌توان در آن شاهد بود. به‌جز قلعه آغشت، آب و هوا و اقلیم حاکم بر این روستا نیز می‌تواند به‌عنوان یک دلیل مهم برای بازدید از این روستا به‌شمار رود.

مسیر دسترسی

برای آنکه بتوانید به قلعه آغشت بروید باید از جاده کرج به گوهردشت، مسیر جاده آتشگاه را ادامه دهید. مسیر دیگری که شما را به روستای آغشت می‌رساند اتوبان قزوین به کرج است. وقتی به این اتوبان وارد شدید، باید به‌سمت تابلوی کردان مسیر خود را تغییر دهید و بعد از آنکه کردان را پشت سر گذاشتید، به برغان بروید. در نهایت نیز می‌توانید روستای آغشت و قلعه اسرارآمیزی را مشاهده کنید که در آن وجود دارد.

قلعه آغشت برغان کرج

زیبایی‌هایی اطراف

آبشار شرشربند

اگر به روستای آغشت رفتید، حتما از آبشار شرشربند دیدن کنید. این آبشار در قسمت شمالی روستا قرار دارد و برای رفتن به آن باید کوهنوردی کنید.

امامزاده بی‌بی قزلز

بنای این مکان مقدس در دوران صفویه ساخته شده و آن طوری که اسناد و مدارک نشان می‌دهند، جد این امامزاده به امام کاظم برمی‌گردد.

گرمابه

از دیگر جذابیت‌هایی که اطراف قلعه آغشت وجود دارد می‌توان به گرمابه یا حمام سنتی و قدیمی این روستا اشاره کرد. این گرمابه حدود ۷۰ سال قدمت داشته و فعلا نیز فعال نیست.

سوغاتی‌های قلعه آغشت

از جمله سوغاتی‌هایی که می‌توان در این روستا تهیه کرد، میوه‌هایی مانند توت، آلبالو، گوجه‌سبز و غیره است. در ضمن عسل بسیار با کیفیتی نیز در این روستا تهیه شده و به فروش می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر بهشت تماشایی فارس در آبشار مارگون را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
جزیره کیش یکی از مقاصد گردشگری معروف ایران است که تفریح‌ها و جاهای دیدنی متعددی نظیر پارک‌ها،‌ کشتی‌های تفریحی و جنگ‌های شبانه و... را برای شب‌گردی دارد.
تفریحات شبانه کیش

تفریحات شبانه کیش را می شناسید؟ سالانه بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر از این جزیره مرجانی بیضی شکل به مساحت نود و یک کیلومتر بازدید می‌کنند. از آنچه که از تاریخ پیداست قدمت و تاریخچه این جزیره به زمان اشکانیان باز می‌گردد. جالب است بدانید نام این جزیره در ابتدا جزیره قیس بوده است و به مرور زمان تبدیل به کیس و در نهایت نام امروزی آن کیش شده است.

از جاذبه‌های تفریحی کیش می‌توان به حریره، پایاب، کاریز، پارک آبی، پارک هنر، ساحل مرجانی، باغ وحش، باغ پرندگان، آکواریوم، دلفیناریوم، کشتی‌های تفریحی، کشتی یونانی، کلبه هور و … اشاره کرد. در این بخش از مجله دلتا شما را با جاذبه‌های گردشگری و امکانات تفریحی کیش در شب آشنا می‌کنیم.

اسکله کیش

اگر اهل پیاده‌روی و قدم زدن هستید و این کار را برای آرامش پیدا کردن و یا ورزش روزانه خود انجام می‌دهید، شب‌های اسکله جزیره کیش را از دست ندهید. همچنین امکانات تفریحی دیگری نظیر باشگاه بولینگ، سینما ۴ بعدی، بالن و دوچرخه‌سواری برای گردشگران و مسافران این جزیره در نظر گرفته شده است.

تفریحات شبانه در کیش

‌بولینگ مریم

در این مجموعه انواع بازی‌های کامپیوتری، استخر و سونا و جکوزی، بیلیارد، باشگاه بدنسازی و … برای رفاه و سرگرمی مشتریان در نظر گرفته شده است. روبه‌روی این مجموعه دریا قرار دارد و تصویر چشم‌نوازی را خواهید دید.

کشتی یونانی

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش کشتی به گل نشسته ملقب به یونانی است. کشتی یونانی از زیباترین مناظری است که هنگام غروب آفتاب می‌توانید در ساحل غربی جزیره کیش از منظره آن لذت ببرید.

بهترین تفریحات شبانه در کیش

پارک شهر

پارک شهر در بلوار خلیج فارس و نزدیک میدان امیرکبیر واقع شده است. این پارک با امکاناتی نظیر کارتینگ، سینما، کلبه وحشت، اتاق فرار و یک شهربازی کوچک یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی جزیره کیش در شب است. دریاچه مصنوعی پارک نیز با امکان کرایه کردن قایق پدالی از دیگر تفریحات آنجا است.

کشتی‌های تفریحی

اگر جزو افرادی هستید که عاشق دریا و صدای آرامش‌بخش آن هستید حتما هنگام سفر به جزیره کیش از کشتی‌های کروز تفریحی استفاده کنید. موسیقی زنده، برنامه‌های مفرح، جنگ‌های شبانه و سرو شام در عرصه کشتی از جمله تفریحات شبانه کیش است که برای مسافران این کشتی‌های تفریحی در نظر گرفته شده است.

باغ راه ایرانی

باغ راه ایرانی به وسعت سی و دو هکتار باغی است که هنگام قدم زدن در آن حس می‌کنید در ایرانی کوچک قرار دارید. این باغ با هدف معرفی تمامی اقوام و فرهنگ‌های ایران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های جزیره کیش برای جذب گردشگر و مسافر است. از هر قوم و استان ایران یک اثر تاریخی را در این باغ بازسازی کرده‌اند.

شهربازی هایلند کیش

یکی از بهترین انتخاب‌هایتان برای وقت گذرانی مخصوصا در هنگام شب شهربازی هایلند است. این شهربازی با ۶۰ بازی مهیج و سرگرم‌کننده برای تمامی سنین تا ساعاتی از بامداد برای ورود مسافران باز خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بهشتی در ایران که شیطان به آن راه یافته است را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
مجله دلتا شما را به بازدیدی متفاوت دعوت می‌کند؛ بازدید از دنیایی تیره و تار و آمیخته با بوی مرگ و میر که با هدف بزرگنمایی فصول سیاه تاریخ بشر و نمایش تلخ درد و رنج هم‌نوع، به انسان گوشزد می‌کند که می‌بایست به هر شکل ممکن از تکرار حوادثی از این دست جلوگیری کند.

موزه‌ها جایگاهی خاص را در فهرست مقاصد گردشگری سیاه به خود اختصاص داده‌اند، به همین مناسبت، مقصد امروز ما در مجله دلتا هم یک موزه است. موزه مرگ لس آنجلس که موزه‌ای کوچک اما متفاوت در شهر لس‌آنجلس است و با آثاری مرتبط با دنیای مرگ و نیستی آراسته شده است.
موزه مرگ لس آنجلس ، کالیفرنیا

موزه مرگ در لس آنجلس

این موزه نامی با معنی دارد که به سادگی، معنا و مفهوم آثار ارائه شده در آن را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بله این موزه با نام موزه‌ مرگ شناخته می‌شود. ویترینی از عجایبی تماشایی که اولین پایه‌های شکل‌گیری آن در سال ۱۹۹۵ در شهر سن‌دیه‌گو بنیان نهاده شد. در سال ۲۰۰۰ مالک آن، موزه را به خانه‌ جدیدش در شهر لس‌آنجلس منتقل کرد.

موزه مرگ لس آنجلس از مقاصد گردشگری وحشت

آثار موجود در موزه مرگ

خالقان آثار هنری این موزه از جنس دیگری هستند که ذهن‌شان درگیر اعمال مجرمانه بوده و دستانشان به خون انسان‌های بی‌گناه آلوده است. بله قاتلان سریالی بخشی از شاهکارهای هنری این موزه را خلق کرده‌اند که در جای خود تماشایی و حتی جالب توجه است. از سوی دیگر تصاویر گرفته شده از صحنه‌های جنایت هم از جمله آثار دیگری است که در این موزه متفاوت و شاید ترسناک در معرض دید عموم قرار گرفته است. در واقع، آثار ارائه شده در این موزه با موضوعاتی همچون آدم‌خواری، تاکسیدرمی اعضای بدن انسان، آثار هنری قاتلان سریالی و تصاویر صحنه‌های جنایت، کالبدشکافی، خودکشی و غیره ارتباط دارد.

آثار موجود در موزه مرگ لس آنجلس

فعالیت‌های موزه مرگ

این موزه در اصل در اوایل دهه ۱۹۹۰ در قالب یک گالری هنری درگیر با آثار هنر معاصر شروع به فعالیت کرد، البته محوریت آثار به نمایش درآمده این گالری هنری از همان ابتدا نیز سمت و سویی مخوف و وحشتناک داشته و به سمت آثار هنری مرتبط با موضوع مرگ سوق پیدا کرده بود. پس از مدتی، پای قاتلان سریالی به این موزه باز شده و جایی نیز برای ارائه‌ آثار آنها فراهم شد. این شروع مرحله جدیدی در حیات هنری این موزه بود و آن را تبدیل به آن تصویری کرد که امروزه از این موزه، در اذهان عمومی نقش بسته است. اینجا بود که دیگر این مکان از قالب یک گالری هنری خارج شده و عنوان موزه به خود گرفت.

فعالیت‌های موزه مرگ لس آنجلس
مدیران این مجموعه ادعا می‌کنند که در خلال تاسیس این موزه تمایل داشتند تا خود مرگ را نیز برای مردم باورپذیرتر کنند. مرگ، مفهومی بزرگ و عمیق است که پیش چشمان ما جا خوش کرده و ذهن ما را حتی اگر تمایلی هم به آن نداشته باشیم، درگیر خود کرده است. در تحقیقات دانشگاهی پیرامون گردشگری سیاه، این مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، موفقیت و جذابیت گردشگری وحشت نیز به همین داستان ‌مربوط است که به این نوع از گردشگری شخصیتی خاص بخشیده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه عجایب جهان، مطلب بهشتی در ایران که شیطان به آن راه یافته است را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
اقامتگاه جدید و بحث‌برانگیر هرمز، مقدمه خوبی برای آگاهی فراهم می‌کند. ما آن را شروعی صلح‌آمیز تلقی می‌کنیم که می‌خواهد همه را به سود برساند و در کنار هم به صلح برسند: گردشگر، جامعه محلی و محیط زیست. بدون اینکه یکی برای دیگری شاخ و شانه بکشد.
اقامتگاه عجیب ماجرا

همین که نام هرمز را می‌شنویم، به یاد خاک‌های رنگارنگی می‌افتیم که بر سطح جزیره پهن شده. کافی است که عکس‌های این جزیره مسحور کننده را دیده باشید تا دلتان بخواهد در اولین فرصت به آن سفر کنید و از نزدیک آن را ببینید. اما شهرت هرمز در سال‌های اخیر  باعث شده سیل گردشگران بی‌ملاحظه و ناآگاه چنان یورشی به فرهنگ و محیط‌ زیستش ببرند که مشخص نیست تا کی بتواند مقاومت کند و در برابر تخریب‌ها نشکند! گردشگرانی که مشت مشت زیبایی‌های رنگی جزیره را به یغما می‌برند یا دست کم با تحمیل فرهنگ خود به جوامع محلی، تیشه به جان فرهنگ بومیان می‌زنند. با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا درباره اقامتگاه عجیب ماجرا بیشتر بدانیم.

ماجرای اقامتگاه ماجرا چیست؟

اقامتگاه عجیب ماجرا بخشی از پروژه «حضور در هرمز» بوده است. پروژه‌ای که رویکردش مشارکت جامعه محلی و اعتمادسازی است. مرکز تفریحی-توریستی رونگ و کمپ فرش هم از بخش‌های دیگر همین پروژه است که پیش از اقامتگاه ماجرا، اجرا شدند. اگر نگاهی به عکس‌های آن بیندازید، متوجه طراحی متفاوت و هماهنگ آن‌ها با محیط جزیره می‌شوید.

 اقامتگاه ماجرا هرمز

این اقامتگاه مجموعه‌ای از گنبدهای خاکی به روش ابرخشت نادر خلیلی ساخته شده، اما به جای اینکه به صورت یک تکه، حجم بزرگی را به خودش اختصاص دهد، در مجموعه‌ای از فضاهای کوچک، پخش شده است. این خرد شدن بنا، باعث می‌شود اقامتگاه، هماهنگ با خانه‌های کم‌ارتفاع محلی قرار بگیرد و تسلط عجیب و غریبی روی انسان نداشته باشد.

جالب است بدانید که این اقامتگاه جذاب، برنده جایزه بین‌المللی طلایى مسابقه تیداى (TIDA) تایوان در سال ۲۰۲۰ میلادی هم شده است.

ماجرای شروعی دوباره

حرف اقامتگاه به زیبایی بصری و هماهنگ با محیطش خلاصه نمی‌شود. همان طور که در ابتدای معرفی پروژه گفتیم، این اقامتگاه آمده تا دردی از مردم محلی هم دوا کند و عصای دست آن‌ها شود. نه صرفا از لحاظ کسب درآمد، بلکه به لحاظ یادگیری مهارت که ارزشش به مراتب بیشتر خواهد بود. این اتفاق، نور امیدی در تاریکی اقتصاد بومیان هرمز روشن می‌کند.

اقامتگاه عجیب در جزیره هرمز

جمع‌بندی مزیت‌های این پروژه:

  • ساخت ارزان که از نظر اقتصادی به سود کارفرماست؛
  • اختصاص سهم بیشتر بودجه به نیروی کار محلی در برابر مصالح گران‌قیمت که به سود مردم محلی است؛
  • سناریو و سازمان فضایی تاب‌آور در برابر آینده برای تامین نیازهای پیش‌بینی نشده که به سود کارفرما و جزیره است؛
  • استفاده از مصالح ایرانی و در دسترس که ضمن کاهش هزینه‌های حمل، مولد است و نفع ملی را به همراه دارد؛
  • ایجاد زمینه ورود گردشگر طبقه متوسط به جای گردشگران غیر عرفی که در جامعه میزبان هزینه نمی‌کنند و الگوی اجتماعی غیرمتعارفی برای مردم هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به آبشار شیطان، آبشاری که غیب می‌شود! مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در حاشیه رودخانه نید در نزدیکی شهر نارسبورو و در شمال ناحیه «یورک شایر»، یکی از قدیمی‌ترین ‏جاذبه‌های گردشگری کشور انگلستان واقع‌شده است. این مکان دیدنی، چاهی وحشتناک است که زمانی تصور می‌شد شیطان آن را نفرین کرده است، ‏زیرا وقتی آب چاه روی هر چیزی می‌چکید آن را تبدیل به سنگ می‌کرد.
چاه نارسبورو

در گذشته مردم زیادی از نزدیک شدن به چاه نارسبورو (چاه نفرین شده) خودداری می‌کردند، زیرا می‌ترسیدند که آب چاه آن‌ها را نیز مانند سایر اشیا، تبدیل به سنگ کند. با این‌همه افراد کنجکاوی هم ‏بوده‌اند که همیشه وسیله‌ای را در کنار آبشار چاه می‌گذاشتند و می‌دیدند که این وسایل به‌تدریج و فقط در عرض چند هفته تبدیل به سنگ می‌شوند. با مجله دلتا همراه باشید تا با راز این چاه آشنا شوید.

چاه نارسبورو

در لبه چاه و حاشیه اطراف آن اشیایی مانند یک کلاه استوانه‌ای دیده می‌شود که مردها در عصر ویکتوریا بر ‏سر می‌گذاشته‌اند و یک کلاه زنانه که در سال ۱۸۵۳ در کنار آبشار چاه رها شده است. وسایل کوچک دیگری ‏مانند عروسک‌های «خرس تدی» هم در کنار چاه وجود دارد که در سال‌های اخیر بازدیدکنندگان آن‌ها را در آنجا گذاشته‌اند.‏ در میان اشیایی که به‌وسیله آب چاه نارسبورو به سنگ تبدیل‌ شده‌اند، چوب، برگ‌های گیاه خزنده و حتی لاشه پرندگان مرده دیده می‌شود!

اولین ردپاهای به جامانده از چاه

قدیمی‌ترین کتاب مرجعی که درباره چاه نارسبورو به رشته تحریر درآمده، نوشته جان لیلان است که در سال ‏‏۱۵۳۸ از این چاه دیدن کرده است.‏ او در کتابش نوشته که چاه نارسبورو در آن زمان بسیار معروف بوده است و بازدیدکنندگان از آب سرریز چاه ‏می‌نوشیده‌اند و زیر آن دوش می‌گرفته‌اند. طبق نقل جان لیلان، اعتقاد مردم بر این بوده است که آب چاه ‏قدرت شفادهنده و معجزه‌ مانندی دارد.‏

چاه نفرین شده

مادر شیپتون و داستان معروف شدن چاه

در همین سال‌ها بود که یک زن غیب‌گو و آینده‌بین اسطوره‌ای با نام مادر شیپتون، رفته‌رفته در بین مردم انگلیس محبوبیت پیدا ‏کرد.‏

بر پایه افسانه‌ای که درباره مادر شیپتون وجود دارد، او در غاری به دنیا آمد که ‏هم‌اکنون با نام «غار مادر شیپتون» شناخته می‌شود و فاصله زیادی از چاه وحشت‌انگیز و نفرین‌شده نارسبورو ‏ندارد.

گفته می‌شود که مادر شیپتون مانند نوسْتْراداموس، پیشگوی معروف فرانسوی، چندین رویداد مهم را مثل ‏آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶، شکست ناوگان اسپانیا در سال ۱۵۸۸ و حتی اختراع تلفن همراه ‏پیشگویی کرده است! هر چقدر که معروفیت مادر شیپتون نزد مردم بیشتر و بیشتر می‌شد به‌ موازات آن ‏شهرت چاه وحشت‌انگیز نارسبورو هم افزایش می‌یافت.‏

غار مادر شیپتون

علت سنگ شدن اجسام چیست؟

سرانجام بررسی‌های علمی انجام‌شده پرده از راز سنگ‌ساز بودن آب چاه نارسبورو برداشت. آب این چاه حاوی ‏مواد معدنی بسیار زیادی است که می‌تواند پوسته‌ای سخت از مواد معدنی را روی اجسام مختلف ایجاد کند. ‏در حقیقت خاصیت سنگ‌ساز بودن آب این چاه تا حد زیادی به فرایند تشکیل چکنده‌ و چکیده ‏‏در غارها شباهت دارد.‏

با این‌حال موضوعی که عجیب به نظر می‌رسد سرعت سنگ‌سازی آب این چاه است. با گذشت چندین ‏قرن از کشف این ویژگی بی‌نظیر، هنوز هم می‌توان دید که اسباب‌بازی‌های کوچکی مانند عروسک‌ تدی، پس ‏از قرار گرفتن در مجاورت آب چاه، ظرف فقط سه تا چهار ماه سنگ می‌شوند.‏

چاه نفرین شده

پیشنهاد مطالعه: مطلب گودال مرگ، نقطه‌ای که آب اقیانوس را می‌بلعد! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
استان گیلان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای ایرانگردی در بین عموم مردم و حتی افراد خارجی نیز به شمار می‌رود. در هر ۴ فصل سال آب و هوای این منطقه در شرایط خوب و دلپذیری قرار دارد و بهترین گزینه برای گذراندن تعطیلات است.
شیطان کوه

در امتداد سلسله جبال البرز، کوه زیبایی قرار دارد که ۶۰ متر ارتفاع دارد و اگر به شرق لاهیجان نگاهی بیندازید می‌توانید آن را ببینید. این کوه، شیطان کوه نام دارد. از پایین تا بالای این کوه، سبز است و دلیلش هم آن است که همرنگ با شهر آبا و اجدادی‌اش، لاهیجان شده است.  با ما در بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا درباره این کوه دیدنی بیشتر بدانیم.

تاریخچه شیطان کوه

این منطقه در گذشته به شاه‌نشین معروف بوده است اما امروزه تغییر نام داده و به شیطان معروف شده است. به صورتی که نام شیطان کوه امروزه آن‌چنان جا افتاده است که نه‌تنها ساکنین لاهیجان، بلکه همه ایرانی‌ها با این نام آشنا هستند. بر طبق نظرات عده‌ای از اهالی این منطقه، علت نام‌گذاری شیطان کوه هیچ ارتباطی با خرافه‌پرستی و همچنین شیطانی ندارد که در بین عموم متداول است.

داستان این کوه این است: طبیعت این کوه به گونه‌ای است که وقتی از بالا به پایین آن نگاه می‌کنید، احساس خواهید کرد که به راحتی با دویدن به دامنه آن می‌رسید اما نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود و در باور قدیمی‌های محلی در اینجا شیطان چشم فرد را کور می‌کند، یا به نوعی او را گول می‌زند.

شیطان کوه لاهیجان

جاذبه‌های گردشگردی در شیطان کوه

استخر

در پای کوه استخری بزرگ با وسعت ۱۷ هکتار وجود دارد که به دستور شاه عباس ساخته شده است.

آبشار

در منطقه شیطان کوه، آبشار زیبا و دیدنی وجود دارد که از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. این آبشار به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه‌هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است.

بام سبز

اما محبوب‌ترین قسمتی که در این منطقه وجود دارد نیز «بام سبز» لاهیجان است که در بالای مسیر این کوه قرار گرفته است. این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی به قسمت جنوبی پای کوه منتهی می‌شود.

تله کابین

دیگر سرگرمی محبوبی که در این منطقه وجود دارد تله‌کابین شیطان کوه است که از میان جنگل‌های این منطقه می‌گذرد. مسیر حرکت این تله‌کابین از بین مه و ابرهایی است که در دل آسمان وجود دارد اما اگر با تله‌کابین از فراز لاهیجان بگذرید غم‌ها و استرس‌هایی را فراموش خواهید کرد که در طول زندگی شهری دارید.

شیطان کوه در لاهیجان

تفریحات

  • قدم زدن در طبیعت و کوه‌پیمایی تا بام سبز لاهیجان
  • پیک‌نیک با خانواده
  • تماشای لاهیجان زیبا از بالای کوه

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به طبیعتی بکر و رمزآلود در دل جنگل‌های کلاردشت مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
دهکده گیتورن برای خودش یک ونیز است. ونیزی که این بار نه در ایتالیا بلکه در منطقه خوش آب و هوایی در هلند قرار گرفته است.
دهکده گیتورن

دهکده گیتورن، روستایی است در هلند که هیچ اتومبیلی ندارد و رفت‌ و‌ آمد در آن فقط از طریق قایق صورت می‌گیرد. برای آشنایی با این دهکده زیبا با مجله دلتا همراه باشید.

دهکده گیتورن کجاست؟

به طور کلی هلندی‌ها علاقه زیادی به استفاده از اتومبیل ندارند که البته دلیل اصلی آن، گران بودن سوخت در این کشور است. بیشتر اهالی آمستردام با دوچرخه مسیرهای خود را طی می‌کنند. هوای پاک و آسمان آبی واقعی را در هلند می‌توان دید.

آمستردام

دهکده گیتورن چگونه پدید آمد؟

در گذشته‌های خیلی دور، گیتورن منبع خوبی از زغال‌سنگ بود. گودال‌هایی که بر اثر استخراج زغال‌سنگ روی زمین ایجاد شده بود، به مرور توسط دریاچه‌های اطراف این روستا پر از آب شد و روستایی زیبا و حیرت‌انگیز پدید آورد.

مردم این روستا، اولین بار در سال ۱۲۳۰ میلادی پا به این منطقه گذاشتند. در آن زمان، شاخ بزهای فراوانی در این منطقه وجود داشت که در اثر مرگ دسته‌جمعی بزهای منطقه در سیل به جای مانده بود. همین امر موجب نام‌گذاری این منطقه شد.

گیتورن به معنای «شاخ‌های بز» است.

هلند

روستای رویایی گیتورن در نگاه اول

باید لقب رویایی‌ترین روستای جهان را به گیتورن داد. روستایی که در آن فقط صدای پرندگان و اردک‌ها شنیده می‌شود و حتی قایق‌های آن، موتورهای بی‌صدایی دارند تا مسافران از طبیعت زیبای گیتورن لذت ببرند.

به گیتورن ونیز هلند می‌گویند اما گیتورن حتی یک خیابان هم ندارد، در صورتی که ونیز خیابان‌ها و کوچه‌های متعددی دارد. اما از نظر کانال‌های آب، مشابه ونیز است.

قایق سواری در گیتورن

همه‌چیز در ونیز هلند تماشایی است. برای اینکه در کل دهکده گردش کنید، سوار یک قایق مسافربری شوید. این قایق‌ها سقف‌های شیب‌داری دارند و بهترین گزینه در روزهای بارانی برای جابه‌جایی هستند.

در میان تماشای خانه‌های زیبای این روستا، سه خانه جدا افتاده را می‌بینید که شبیه یک جزیره در میان آب‌ها قرار گرفته‌اند و حتی پلی برای عبور از آب‌ها در آن وجود ندارد.

مردم گیتورن یا قایق اختصاصی دارند و یا روبه‌روی خانه‌های آن‌ها پل‌های زیبایی قرار گرفته که اصلا نیازی به پرداخت این هزینه‌ها به صورت روزانه ندارند. این قایق‌ها بیشتر برای گردشگران تهیه شده تا تمام روستا را در ۳۰ دقیقه تماشا کنند. جالب است بدانید که در چهارراه‌های کانال‌ها، آینه‌ای نصب شده تا از تصادفات کانالی پیشگیری شود.

پیشنهاد مطالعه:‌ برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های توریستی ایران و جهان مطلب سفر هیجان‌انگیز به الهه نمک، در دره سکوت هرمز

را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
می‌خواهیم به بازاری برویم که در آن زمزمه‌هایی جادویی به گوش می‌رسد. مکانی که توانسته گردشگران را از سراسر دنیا به سوی خود بکشاند تا تنها بازار ترسناک جهان را تماشا کنند.
مرکادو د سونورا

بازاری به نام مرکادو د سونورا (Mercado de Sonora) در مکزیکوسیتی وجود دارد که در آن انواع و اقسام اجناس و اشیای ترسناک به فروش می‌رسند. نقاب‌های وحشت‌آور، جمجمه‌ها و مجسمه‌های تزئینی، خون مار، اجزای بدن مگس و غیره تنها جزء کوچکی از وسایلی هستند که در این بازار عظیم عرضه می‌شوند. جالب‌تر اینکه فروشندگان این بازار هم لباس‌هایی عجیب به تن می‌کنند و خریداران را می‌ترسانند، اینجا همه‌چیز بر پایه خرافات و عقاید شیطانی بنا شده است.

با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا درباره این بازار ترسناک بیشتر بدانیم.

چرا بازدید از بازار سونورا؟

  • ترسناک‌ترین بازار موجود در جهان است.
  • از برترین مقاصد برای گردشگران علاقه‌مند به دیدن مکان‌های هولناک است.
  • از مهم‌ترین مراکز گردشگری در مکزیکوسیتی است.

ترسناک ترین بازار جهان

آشنایی با بازار مرکادو د سونورا

ورودی این بازار راهرویی تنگ و نسبتا تاریک است و شما را به شبستانی وسیع و تقریبا تاریک هدایت می‌کند. ساختمان‌ها در این مکان همه قدیمی و به سبک سنتی هستند و همین موضوع محیط بازار را ترسناک‌تر کرده است.

دور تا دور این بازار با پارچه‌هایی تزئین شده‌اند که طرح‌های ترسناک دارند و روی آن‌ها اسکلت، عروسک‌های خبیث و کالاهایی از این قبیل چسبانده‌اند که چهره‌ای رعب‌انگیز به سونورا بخشیده است.

انواع خوراکی

بخش اعظمی از کالاهای بازار مرکادو د سونورا را گیاهان دارویی، معجون و اکسیرهای شفابخش و خوراکی‌هایی تشکیل می‌دهد که رمالان تجویز می‌کنند. در بسیاری از این موارد از خون حیوانات، اجزای بدن حشرات، موی بدن انسان‌ها و اشیایی از این قبیل استفاده می‌شود.

بازار ترسناک جهان

اشیای جادویی

انواع طلسم، عروسک‌های نفرین‌شده و شوم، نقاب‌های هولناک، اجسام ترسناک، انواع اسکلت‌ها، دندان و اجزای بدن جانوران، کلاه، نعل اسب، گرد طلا، نمک و… نیز در سونورا به فروش می‌رسند و جادوگران آن‌ها را با مقاصد مختلف در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

نسخه‌های عجیب و خاص

هر آنچه آرزو دارید مثل لاغر یا چاق شدن، باز شدن بخت، خوشبختی فرزند، زیاد شدن روزی و… در این بازار وجود دارد.

کالاهای عشق

انواع کالاهایی که به موضوع عشق مربوط می‌شوند اینجا در دسترس عموم قرار دارند. معجون عشق، داروهای کم و زیاد کردن میزان عشق و… از محصولات پرفروش بازار سونورا است.

مکزیک و بازار ترسناک جهان

محبوب‌ترین محصولات موجود در بازار

  • معجون عشق
  • نسخه‌های چگونگی به چنگ آوردن مرد ایده‌آل
  • اشیایی که انسان‌ها را از سکته قلبی محافظت می‌کنند
  • معجون به دام انداختن مردان خوش‌تیپ
  • لباس‌هایی با عنوان لباس‌های سلامت (دوخته شده با پارچه‌های سفید که انسان را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند)

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به شهری خارق‌العاده با غول‌پیکرترین مجسمه جهان مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
هیچ‌جایی روی زمین نیست که زیبایی خاصی نداشته باشد، مخصوصا اگر آنجا آبشار مارگون باشد که دور تا دورش باغ‌های زیبا است. این آبشار یکی از بهترین جاها برای فرار از گرمای تابستان محسوب می‌شود و می‌توانید روزهایی خاطره‌انگیز را در آن سپری کنید.
مارگون آبشار چشمه ای جهان

این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که طرافداران زیادی از تمام کشورهای جهان دارد. آبشارهای چشمه‌ای در دنیا بسیار کم هستند و مهم‌ترین آن‌ها مارگون است. اگر می‌خواهید با مارگون آبشار چشمه ای جهان آشنا شوید، تا پایان این مطلب با مجله دلتا همراه باشید.

آبشار مارگون را بشناسیم

در لیست آبشارهای چشمه‌ای جهان، نام مارگون است که در جایگاه اول نشسته است. این آبشار مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان بوده و حتی در اوج گرما هم دمای آب آن کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد است!

در پس آبشار مارگون هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد و چند چشمه است که آب آن این آبشار زیبا را می‌سازد. در فصول سرد قندیل‌هایی اطراف آبشار مشاهده می‌شود که زیبایی مارگون را دوچندان می‌کند.

مارگون یعنی چه؟

مارگون از اسمش پیداست، یعنی شبیه مار. بیشتر آبشارها از مسیرهای عریض به پایین می‌ریزند، اما آبشار مارگون چند رشته باریک و طولانی مانند مار است.

تنها آبشار چشمه ای جهان

بهترین زمان بازدید از آبشار مارگون

بهار و تابستان بهترین فصل‌هایی هستند که می‌توانید برای رفتن به آبشار مارگون انتخاب کنید، البته آن را خودتان باید بسنجید که می‌خواهید برف و یخ و سفیدی را ببینید یا سرسبزی و صدای شرشر آب و طراوت را!

تفریحات حوالی آبشار

عکاسی از طبیعت آبشار مارگون

بهترین جاهایی که برای عکاسی می‌توانید از مارگون آبشار چشمه ای جهان انتخاب کنید، خود آبشار و باغ‌های اطراف آن است. البته اگر می‌خواهید روی صخره‌های آبشار بروید، مراقب باشید که روی سنگ‌های خیس لیز نخورید.

پیک‌نیک اطراف آبشار مارگون

شما صدای لغزش آب روی صخره‌ها و بازی باد لای برگ درختان را می‌شنوید و در فضایی رویایی جرعه‌جرعه هوای پارک را وارد ریه‌های خود می‌کنید.

پیاده‌روی

اگر اهل پیاده‌روی باشید، می‌توانید پابه‌پای آب‌ها، در مارگون بچرخید. بهترین جا برای پیاده‌روی اطراف رودخانه است. در آنجا هم از صدای آب لذت می‌برید هم از گونه‌های گیاهی مختلف.

مارگون آبشاری چشمه ای

کمپینگ در مارگون

گذراندن یک شب در دل طبیعت چیزی است که کمتر کسی حاضر می‌شود قید آن را بزند. اگر اهل کمپینک هستید، وسایل خود را بردارید. شاید بد نباشد یک جای جدید را برای کمپ انتخاب کنید.

گشت‌وگذار در باغ‌های میوه

باغ‌های میوه زیادی در اطراف آبشار وجود دارد. این باغ‌ها بیشتر حاصل زحمت اهالی روستا است و حصار درستی هم ندارد و می‌توانید به آن‌ها بروید. فقط به درختان آسیب نزنید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر طبیعتی بکر و رمزآلود در دل جنگل‌های کلاردشت را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
کتری شیطان نام یک آبشار زیبا است که اصلا به نظر نمی‌رسد تناسبی با آن داشته باشد اما واقعیت همین است. این مکان به حدی عجیب و غریب است که هیچ‌کس حتی دانشمندان نیز ایده‌ای در مورد اینکه آب آن به کجا می‌رود ندارند!
آبشار شیطان

آبشار بسیار عجیبی در مرز بین آمریکا و کانادا وجود دارد که برای مدت زیادی به‌عنوان یک مقصد مرموز شناخته می‌شد. آبشار شیطان یک آبشار دوقلو است که در ادامه رودخانه برول در پارک سی آر مگنی وجود دارد. قسمت شرقی این آبشار مانند هر جای دیگری به دریاچه‌ای در پایین آن می‌ریزد. نکته عجیب این است که قسمت سمت چپ این آبشار در حفره‌ای ریخته و ناپدید می‌شود. افراد زیادی از این ماجرای عجیب شوکه شده‌اند تا جایی که محققان زیادی به این منطقه آمده و روی آن تحقیق کرده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید.

آبشار شیطان

داستان آبشار

مردم چیزهایی را به درون آب انداختند تا مسیر آن را ببینند اما پس از آن هرچه جست‌وجو کردند نتوانستند آن جسم را پیدا کنند. درحالی‌که تا به حال هیچ‌کس این جرئت را نداشته که به درون آن بپرد اما بر اساس افسانه‌های محلی گفته می‌شود که زمانی یک خودرو که نوجوانانی آن را هدایت می‌کردند کنترل خود را از دست داده و به درون آن آبشار افتاده است که توسط سوراخ بلعیده شده و پس از آن هرگز دیده نشده است.

آبشار دوقلو

آیا این آبشار عجیب به شهری زیرزمینی و ناشناخته در هسته زمین می‌رسد؟

جواب منفی است. وزارت منابع طبیعی مینه سوتا گفته است که آب این آبشار از راه‌های زیرزمینی عبور کرده و مجددا به بالای رودخانه برمی‌گردد. متخصصان و محققان با اندازه‌گیری بخشی از حجم آب فهمیده‌اند آبی که قبل از جدا شدن جریان دارد با حجم آبی که از نقطه شروع آبشار به پایین سقوط می‌کنند یکسان است.

نتیجه این قضیه این است که آب آبشار شیطان در جایی به رودخانه برمی‌گردد.

رودخانه برول

نظریات محققان

یکی از محققان به نام گرین می‌گوید: «چیزی که ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد این است که آب به درون حفره می‌رود و مجددا به ابتدای آبشار (دقیقا جایی که آب فرو می‌ریزد) برمی‌گردد.»

برای اطمینان از این مورد، گرین و کالوین الکساندر، همکارانی در دانشگاه مینه سوتا، نقشه‌ای طراحی کرده‌اند تا بتوان به‌طور قطع نتیجه گرفت که آب به کجا می‌رود. در جریان آب کم، آن‌ها یک رنگ فلورسنت زیست تخریب‌پذیر را به حفره می‌اندازند و بررسی می‌کنند که این رنگ از کجا ظاهر می‌شود.

بنابراین اگر آبشار شیطان (آبشار دوقلو) مجددا به رودخانه می‌ریزد، مردم چگونه چوبی را که در حفره انداخته‌اند در بالای آبشار نمی‌بینند؟ آیا این یک راز است؟ خیر. دینامیک سیالات این مورد را نیز توضیح می‌دهد.

الکساندر می‌گوید: «استخر غوطه‌ور زیر حفره، یک سیستم باورنکردنی قوی از جریان‌های مجدد است که قادر به تجزیه مواد و نگه داشتن آن در زیر آب است تا زمانی که در بعضی منافذ به‌سمت پایین جریان پیدا کند.»

پارک سی آر مگنی

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به خنک‌ترین مناطق اطراف تهران برای سفرهای یک روزه مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
وقتی در بخشی از ساحل اورگان می‌نشینید، می‌توانید یک پدیده اقیانوسی را مشاهده کنید. حفره‌ای که مانند یک گردآب، دریا را به درون می‌کشد اما پر نمی‌شود و از بین هم نمی‌رود.
چاه تور

بعضی‌ها به آن گودال مرگ می‌گویند، افرادی آن را چاه اقیانوس آرام می‌خوانند و حتی بعضی از مردم آن را دروازه جهنم می‌دانند! چاه تور در اقیانوس آرام، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در اقیانوس آرام است. اینجا انگار حفره‌ای است که آب اقیانوس آرام را می‌بلعد، در حالی که هیچ‌وقت پر نمی‌شود. اما چه رازی پشت این پدیده عجیب نهفته است؟ آیا واقعا این آب به جایی در دوردست‌ها می‌رسد؟ با مجله دلتا همراه باشید تا با هم به پاسخ این سوال‌ها برسیم.
چاه تور در اقیانوس آرام

چاه تور در ساحل اورگان (Oregon coast)

گفته می‌شود که هیچ کسی تابه‌حال از بالا انتهای این حفره را ندیده است. مردم محلی در گذشته از اینجا می‌ترسیدند و فکر می‌کردند که ممکن است ناگهان به درون آن کشیده شوند.

داستان‌ها و افسانه‌هایی نیز در این مورد در قدیم بین مردم بوده است که با تحقیق کارشناسان و مطالعه دانشمندان در مورد آن این مسائل حل شده است.
چاه تور در ساحل اورگان

چاه تور چیست؟

چاه تور در منطقه کیپ پرپتوآ سنیک واقع شده است و یک چاه مانندی است که از سنگ‌های بازالتی تشکیل شده است. طبقه گفته گری هیز (Gary Hayes)، ناشر مجله کوست اکسپلورر، این ویژگی به احتمال زیاد به‌عنوان یک غار دریایی که توسط امواج فرو می‌ریزد، شناخته می‌شود.

این غار آب را به درون می‌کشد، تا انتها می‌برد و در آخر مثل اسپری آب را به بیرون می‌فرستد و شاید در برخی مواقع به شکل موج به انتها برساند.
چیزی که اینجا باعث شده، چاه تور در اقیانوس آرام بسیار جذاب و عجیب شود، همین شکل و نزدیک بودن آن به ساحل است.
با اینکه این پدیده بسیار هولناک و عمیق به‌نظر می‌رسد اما واقعیت این است که ارتفاع آن تنها ۶ متر است و به‌خاطر حجم آبی که مخصوصا در زمان مد دریا به آن کشیده می‌شود، این عمق بی‌انتها به نظر می‌رسد.چاه اقیانوس آرام

آیا چاه تور در اقیانوس آرام خطرناک است؟

شاید ظاهر این چاه بسیار ترسناک و کشنده به‌نظر برسد اما چاه تور آن‌چنان هم که فکر می‌کنید خطرناک نیست. حداقل می‌شود گفت از آنچه که مردم می‌گویند خطرناک‌تر نیست.
سرپرست محیط‌بانان این منطقه گفته است که این پدیده قطعا یک نقطه خطرناک است، اما نه به دلایلی که مردم به طور کلی فکر می‌کنند.
یک موج گره خورده می‌تواند شما را به یک حفره بکشد و در هر کجای ساحل اورگان بکشاند، چه شما در لبه چاه تور ایستاده باشید و یا در حال قدم زدن در ساحل باشید. چاه تور فقط شکل و شمایل شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردی دارد و رفتار طبیعی خاصی را از خود نشان می‌دهد.

این دو ویژگی را که کنار بگذاریم، تنها یک حفره سنگی است که در نقاط مختلفی از جهان هم وجود دارد و آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید ترسناک و شیطانی و حتی مرموز نیست.

گودال مرگ

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر سفر هیجان‌انگیز به الهه نمک، در دره سکوت هرمز را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
یکی از بکرترین مکان‌های گردشگری که در کلاردشت مازندران وجود دارد مرداب دیوک است که به‌خاطر گونه‌های مختلف درختان و گیاهان و صدای پرندگان و طبیعت روح‌نواز بسیار مورد استقبال گردشگران قرار دارد.
مرداب دیوک

یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها برای گشت و گذار، مرداب دیوک نام دارد که در منطقه کلاردشت واقع شده است. این مرداب در دل یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین شهرها به نام مازندران واقع شده است که تمامی عناصر زیبای طبیعت از جمله رودخانه‌ها، کوه‌ها و جنگل‌های انبوه را در خود جای می‌دهد. مرداب دیوک هر ساله مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این مرداب بسیار زیبا و اعجاب‌برانگیز است.

با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا درباره این مرداب زیبا بیشتر بدانیم.

مرداب دیوک کجاست؟

یکی از بکرترین مرداب‌ها در دل استان مازندران، مرداب دیوک (داریوک یا داروک) است. برای رسیدن به این مرداب می‌توانید از جاده چالوس به سمت کلاردشت حرکت کنید و خود را به این مرداب زیبا برسانید.

مرداب دیوک مازندران

مرداب دیوک بخشی از طبیعت کلاردشت است که آب روی آن به‌صورت ایستا مانده و گیاهان کوتاه‌قامت از جنس علف بر آن روییده‌اند. این مرداب در منطقه‌ای بسیار نرم واقع شده است که سطح آن را برگ و خزه پوشانده و به دلیل اسرارآمیز بودن، چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده است.

بهترین زمان سفر به مرداب دیوک

فصل بهار و تابستان برای سفر به این مرداب زیبا مناسب است. در این فصول می‌توانید انواع گونه‌های سرسبز گیاهان و درختان را مشاهده کنید و از آفتاب غیر مستقیم تابستانی نیز لذت ببرید. در فصل پاییز هم این طبیعت به گونه دیگری خود را به شما نشان می‌دهد. ریزش برگ‌های رنگارنگ بر زمین و تغییر رنگ برگ درختان می‌تواند جلوه‌ای منحصربه‌فرد به این فضا ببخشد.

وسایل مورد نیاز برای سفر به مرداب دیوک

صبح زود باید حرکت خود را آغاز کنید تا خود را به این جنگل پهناور برسانید. از کفش، لباس، کوله‌پشتی و تمام لوازم مورد نیاز مناسب برای این سفر استفاده کنید. سعی کنید بار خود را تا آنجایی که می‌توانید سبک کنید زیرا مسیر پیاده‌روی دو تا سه ساعت به طول می‌انجامد.

مرداب دیوک کلاردشت

در کجا اقامت کنیم؟

ماندن در جنگل نیاز به مهارت و دقت بالا دارد. اغلب در زمستان‌ها جای پای گرگ‌ها در این منطقه دیده می‌شود و در فصول دیگر نیز انواع و اقسام حیوانات در کلاردشت وجود دارند. پس با حفظ احتیاط و توجه، به این مرداب سفر کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به سفر هیجان‌انگیز به الهه نمک، در دره سکوت هرمز مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در شهر کاماکورا ژاپن می‌توانید بزرگ‌ترین مجسمه برنزی جهان را مشاهده کنید. وجود این مجسمه غول‌پیکر در این شهر همواره گردشگران زیادی را به آنجا می‌کشاند.
کاماکورا یکی از شهرهای تاریخی ژاپن

کاماکورا یکی از شهرهای کشور ژاپن است که در فاصله ۵۰ کیلومتری توکیو قرار دارد. شهر کاماکورا بخشی از استان کاناگاوای ژاپن به شمار می‌رود. کاماکورا یکی از شهرهای تاریخی ژاپن محسوب می‌شود که در آن زمان به‌عنوان پایتخت غیر رسمی کشور ژاپن به رسمیت شناخته می‌شد. مساحت این شهر ۳۹ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۷۴ هزار نفر است.

کاماکورا دارای چندین معبد تاریخی مهم است که هرساله گردشگران بسیاری را به آنجا جذب می‌نماید. شما می‌توانید برای تماشای این شهر و دیدن مجسمه‌های بی‌نظیر آن در تور ژاپن با مجله دلتا همراه شوید.

بزرگ‌ترین مجسمه برنزی جهان

مجسمه برنزی معروف بودا در این شهر قرار دارد. این مجسمه به‌قدری شهرت دارد که سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن آن به شهر کاماکورا می‌روند.

شهر مجسمه های برنزی در ژاپن

مجسمه بودا ابتدا در معبدی قرار داشت که بعد از مدتی توسط سونامی تخریب شد و از آن زمان تاکنون این مجسمه در محیط بیرونی شهر کاماکورا نگهداری می‌شود. برای دیدن آن نیازی به پرداخت بلیت ندارید و به‌راحتی می‌توانید آن را در هوای آزاد شهر مشاهده فرمایید.

این تندیس ۱۳ متر طول دارد که شما برای دیدن آن حتما باید به آسمان خیره شوید و این یکی از ویژگی‌های حیرت‌انگیز این مجسمه است. همچنین وزن این مجسمه هم دست کمی از طول آن ندارد، وزن آن ۹۳ تن است که یکی دیگر از ویژگی‌های حیرت‌انگیز این مجسمه محسوب می‌شود.

معماری شهر کاماکورا

معماری این شهر در نوع خود بسیار بی‌نظیر است که متاسفانه در سال ۱۹۲۳ میلادی به‌خاطر وقوع زلزله قسمت اعظمی از زیبایی‌های خود را از دست داد.

کاماکورا

کاماکورا جدا از معماری زیبایی که داشته است دارای جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی بسیاری است که با رفتن به این شهر تمامی این جاذبه‌ها را می‌توانید مشاهده نمایید.

پیشنهاد مطالعه: در بخش گردشگری مجله دلتا، کاماکورا یکی از شهرهای تاریخی ژاپن را با هم دیدیم. برای خواندن مطالب بیشتر به روستایی عجیب با تابوت و جنازه‌های آویزان مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
الهه نمک جزیره هرمز کوهی نمکی با رنگ‌های متنوع و سطحی است که به زیبایی تراش خورده است. دیدن آن در کنار خاک سرخ جزیره بسیار جذاب است. طبیعت هرمز به گونه‌ای است که جزو خاص‌ترین سفرهای شما خواهد شد.
الهه نمک جزیره هرمز

انتظار بسیاری از افراد در سفر به جزیره‌ها، جاذبه‌های طبیعی است که با آب سر و کار دارد. این موضوع معمولا به یک قاعده کلی بین مردم تبدیل شده است. وقتی حرف از سفر به جزیره به میان می‌آید، ذهن‌ها تنها به‌سمت دریا و تفریحات آبی می‌رود. در واقع کمتر کسی است که فکرش به‌سمت خاک، کوه و پرتگاه‌های مرتفع و جاذبه‌های این‌چنینی برود. الهه نمک جزیره هرمز یکی از جاذبه‌های دیدنی این جزیره است.

الهه نمک، یکی از بلورهای نمکی موجود در سطح جزیره هرمز بوده و طی سالیان دراز ساخته شده و توسط باران فرسایش پیدا کرده و به این شکل و رنگ‌های زیبا و جالب رسیده است. در نزدیکی الهه نمک دره سکوت قرار دارد. این دره همان طور که از نامش پیداست در منطقه‌ای آرام و ساکت و دنج در جزیره قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این جاذبه دیدنی بیشتر بدانیم.

 جاذبه متفاوت جزیره هرمز

شاید برای شما جالب باشد، اما جزیره هرمز این قاعده و قانون را به کلی زیر سوال برده است. کوه‌های رنگین‌کمانی، صخره‌هایی با شکل‌های بسیار زیبا با قدمتی میلیون ساله، سنگ‌های حیرت‌آور نمکی و از همه مهم‌تر، خاک سرخ، جاذبه‌های بی‌نظیر و تکرارنشدنی جزیره هرمز است.

جاذبه دیدنی جزیره هرمز

معمولا جزیره هرمز، انتخاب گردشگران برای سفر نیست و این عدم انتخاب تنها به دلیل عدم آگاهی از جاذبه‌های بکر آن بوده است. طبیعت هرمز به گونه‌ای است که جزو خاص‌ترین سفرهای شما خواهد شد.

الهه نمک

«الهه نمک» کوهی نمکی با رنگ‌های متنوع و سطحی است که به زیبایی تراش خورده است. از زیر این کوه نمکی، آب در بستری نارنجی‌رنگ جریان دارد و صدای آن در فضای خالی از هر نوع آلودگی صوتی، بسیار دلنشین است.
جزیره هرمز را بیشتر با «خاک سرخ» آن می‌شناسند. در کنار این خاک، رنگی که در هر گوشه به چشم می‌آید، سفید است؛ سفیدی نمک.

خاک سرخ جزیره هرمز

این نگین زمین‌شناسی خلیج فارس روی یک گنبد نمکی استقرار یافته و سنگ نمک متبلور شده در این منطقه به‌وفور یافت می‌شود. در بخش جنوبی جزیره نیز بلور‌های عظیم نمک وجود دارد. از جمله جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز، پستی و بلندی‌های شکل‌گرفته بر اثر فرسایش است که سطوحی دیدنی را در مقیاس‌های مختلف شامل می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به اینجا بهشت گمشده جنوب ایران است، مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در فیلیپین مکانی برای گردشگری سیاه وجود دارد که در آن تابوت‌های مردگان را از دیواره صخره آویزان می‌کنند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به این مکان می‌آیند تا این صخره را از نزدیک ببینند.
تابوت های آویزان

این بار می‌خواهیم به جایی برویم که با نام تابوت های آویزان شهرت یافته است، مکانی که جسد مرده‌ها را در تابوت گذاشته و روی صخره‌ها آویزان می‌کنند. برای دیدن چنین صحنه جالب و تفکر برانگیزی به فیلیپین خواهیم رفت، کشوری در جنوب شرقی آسیا که مملو از رازهای نهفته و سربه‌مهر است.

با ما در بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا تابوت‌های آویزان فیلیپین را از نزدیک ببینیم.

چرا باید از تابوت‌های آویزان دیدن کنیم؟

  •  منظره‌ای کمتر دیده شده و هیجان‌انگیز را خواهید دید.
  •  با عقایدی متفاوت درباره مرگ روبه‌رو خواهید شد.
  •  این مکان از مرموزترین جاذبه‌های گردشگری فیلیپین است.

تابوت های آویزان در فیلیپین

رسم آویزان کردن مرده‌ها بر فراز صخره در میان قبیله‌های فیلیپینی به ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. آن‌ها می‌گویند که اجدادشان با تلاش و مشقت زیاد تابوت عزیزان خود را به بالای صخره می‌بردند و با میخ به صخره می‌چسباندند. تابوت‌ها با وسواس زیاد و از درختان پوک و توخالی ساخته می‌شوند. در ضمن کار آویزان کردن تابوت را باید بزرگ‌ترین فرد قبیله یا خانواده متوفی انجام می‌داد تا روح احساس امنیت بیشتری کند.

جزئیاتی جالب درباره رسم تابوت‌های آویزان

در این بخش به افکار و آدابی خواهیم پرداخت که در برخی جسدهای موجود در تابوت های آویزان رعایت شده و در برخی دیگر خیر.

  •  بستگان بعضی از متوفیان لباس‌های خوب و زیبایی بر تن مرده می‌کنند تا در جهان دیگر ظاهری آراسته داشته باشند.
  •  برخی عقیده دارند اگر در زمان پتو پیچ کردن مرده از او خونی خارج شود خوش‌یمن است.
  •  برخی از افراد معتقدتر می‌گویند باید روی تابوت با دقت و ظرافت حکاکی شود.
  •  تابوت‌ها هرگز نباید جابه‌جا شوند اما جالب است بدانید که طی سال‌های گوناگون به دلیل رشد برخی از درختان و آسیب رسیدن به تابوت، مجبور شده‌اند اجساد را جابه‌جا نمایند.
  •  ایگورات‌ها می‌گویند یکی از مزایای مهم آویزان کردن تابوت‌ها این است که جسد یک قدم به بهشت نزدیک‌تر می‌شود و همچنین از دور خانواده خود را نظاره می‌کند.
  •  بیش از ۱۰۰ تابوت آویزان در فیلیپین وجود دارد.
  •  تا جایی که می‌دانیم در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ نیز تابوت‌هایی به صخره تابوت‌های آویزان فیلیپین اضافه شده است.

جاذبه گردشگری وحشت فیلیپین

افرادی برای دیدن و تماشای تابوت های آویزان به فیلیپین می‌روند که علاقه‌مند به گردشگری سیاه و بازدید از مکان‌های ترسناک دنیا باشند. اگر شما هم از این دسته هستید بدانید که باید به تنهایی برای بازدید از این قبرستان معلق اقدام نمایید و اگر خوش‌شانس باشید، بتوانید راهنمایی محلی بیابید که شما را به‌سوی این تابوت‌ها ببرد.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر به ۳ مکان ترسناک جهان که بازدید از آن دل شیر می‌خواهد مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله گردشگری دلتا , مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()